Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har 70A dynamo i bilen min, og da den bare såvidt startet etter tre laaaange turer uten noe småkjøring, var det på tide å sjekke litt. Med turtall på 2500 rpm ladet den 13,99 v med alt avslått, 13,4V med normalt forbruk og 12,05V (!) med alt på. Dvs. at den ikke lader, men bruker strøm fra batteriet. Varmesetene begynte da å skru seg av. I dag byttet jeg regulator, og den lader da ca. 14,2 med alt avslått, 13,8V ved normalt forbruk, og 12,8V med alt på. Alt vil si fjernlys (2x60w + 2x 35W +5w +5w (17A)), kupévifte på max (ca. 18A), 2x setevarme (ca. 12A), varmetråder (ca. 5A?) altså godt over 50A strømtrekk. Det begynner å nærme seg faretruende maxgrensen for dynamoen. 70A er vel mer teoretisk enn praktisk oppnåelig.

Er det fornuftig spenning jeg får utfra strømtrekk? Jeg syns det faller litt mye litt for tidlig, men det er kanskje sånn det skal være?

Regulatoren jeg satt inn er på 14,6V. Kan det være at dårlig kvalitet på regulatoren gjør at spenningen faller ganske mye når strømtrekket øker? Den jeg satt i er av typen "første og eneste" på den lokale bilrekvisitaen. En 15V regulator bør gi omtrent fornuftig spenning når litt lys og vifte er på, men risikerer jeg å ødelegge noe med såpass høy spenning?

• Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

det du må gå utifra er hva volt du klarer oppnå på din bil med 15v regulator, ikke hva den er oppgitt til å kunne gi... Regner med du og måler med digitalt multimeter, du bør for å avlese mest riktig bruke et analogt meter til slike spekulasjoner da tregheter i det digitale vil kunne gi feil/unøyaktige avlesninger.

Posted

det du må gå utifra er hva volt du klarer oppnå på din bil med 15v regulator, ikke hva den er oppgitt til å kunne gi... Regner med du og måler med digitalt multimeter, du bør for å avlese mest riktig bruke et analogt meter til slike spekulasjoner da tregheter i det digitale vil kunne gi feil/unøyaktige avlesninger.

Jeg tror nok målingene er ganske så nøyaktig.

At jeg har 14,2v ladespenning med 14,6v regulator er vel ganske normalt. Det jeg reagerer på er at det ramler ganske mye med litt strømtrekk. Med nærlys og vifta på II, synker det med 0,4V, noe som ikke akkurat er rare ladespenningen å skryte av. Kan jeg regne med at dette vil holde seg 0,4V høyere med en regulator som er 0,4V høyere, eller kan jeg forvente at det faller mindre med en regulator av god kvalitet? Vil en dyrere regulator av høyere kvalitet gjøre at spenningen holder seg mer konstant når belastningen øker?

Det er litt fristende å kappe og lodde litt, og sette inn en 90A jeg har liggende i kjelleren.

Posted

hadde vel sjekket spenningsfall i bilen din.....

og kan høres ut som om du har en diode som er gåen, ettersom du har en 9 dioders vekselstrøms dynamo....

og 70A er beregnet ut ifra hva bilen har max i uttak med alt på....

Posted

grunnen til å bruke analogt meter fremfor digitalt er at minipulsinger kommer ikke frem på digitale. analoge ser du det på med en gang. pulser den opp og ned er det grunn nok til å bytte til høyere (15v) og se om den blir mer stabil, er den ikke det ville jeg ha byttet dynamo. slitte slepebaner på ankeret er noe man kanksje ikke ser med det blotte øye, men kan innvirke stort på ladespenning... pulser et analogt meter kan det bla bety slitte løpebaner, eller kontaktfeil på deler av ankeret, eller dårlig regulator.

Posted

hadde vel sjekket spenningsfall i bilen din.....

og kan høres ut som om du har en diode som er gåen, ettersom du har en 9 dioders vekselstrøms dynamo....

og 70A er beregnet ut ifra hva bilen har max i uttak med alt på....

Jeg har sjekket spenningsfall ...

Den skal levere 70A, men ved hvilken spenning? Jeg har vel rundt 60A forbruk med alt på. Er det med dynamoer som med batterier, at max strømtrekk oppgis ved en spenning som er helt latterlig lav? CCA og MCA beregnes ved 7V (!).

Posted

kabelen fra dynamo til fordelingsboks er ikke overdimensjonert, det samme gjelder jording fra motor og batteri, dessuten er irr i koblingspunkt en god motstand.... etter at jeg bytta til skikkelige kabler på dette så har jeg ingen reduksjon i lys "styrke" når jeg starter bilen som jeg hadde tidligere,  tror min også er 70Amper dynamo..... :lol:

Posted

kabelen fra dynamo til fordelingsboks er ikke overdimensjonert, det samme gjelder jording fra motor og batteri, dessuten er irr i koblingspunkt en god motstand.... etter at jeg bytta til skikkelige kabler på dette så har jeg ingen reduksjon i lys "styrke" når jeg starter bilen som jeg hadde tidligere,  tror min også er 70Amper dynamo..... :lol:

Sikkert ikke dumt, men dette har jo med hva batteriet leverer, ikke hva dynamoen leverer.

Hvor går ledningen fra dynamoen? Går den rett opp til koblingsboksen ved batteriet?

Posted

Det du isåfall må måle, er hva dynamo greier å levere av strøm, ved stort forbruk.

Koble på en god gammel batteritester på batteriet, og ett tangampèremeter på plussen fra dynamo.

Jeg målte dynamoen i min gamle 230E(90 modell med gamle typen 70A dynamo) til å levere 90A maksimalt.

Det er selvfølgelig viktig at spenninga ikke synker stort lavere enn 13V ved full belastning(12,6), ellers vil jo batteriet tappes i stedet for å lades, men om du måler dette som jeg har sagt, så ser du hva dynamo er istand å levere, så er det laderegulator og turtall som begrenser inntil dette.

Posted

Det du isåfall må måle, er hva dynamo greier å levere av strøm, ved stort forbruk.

Koble på en god gammel batteritester på batteriet, og ett tangampèremeter på plussen fra dynamo.

Jeg målte dynamoen i min gamle 230E(90 modell med gamle typen 70A dynamo) til å levere 90A maksimalt.

Det er selvfølgelig viktig at spenninga ikke synker stort lavere enn 13V ved full belastning(12,6), ellers vil jo batteriet tappes i stedet for å lades, men om du måler dette som jeg har sagt, så ser du hva dynamo er istand å levere, så er det laderegulator og turtall som begrenser inntil dette.

Det er neppe dumt. Er det kvalitetsforskjell på regulatorer? Vil en dyr/bra regulator gjøre at spenningen ikke faller så brått som med en billig/dårlig regulator?

Posted

Jeg foretrekker orginale Bosch regulator med 14V merkespenning, disse måler man ofte til 14,4V aktuell ladespenning, har jeg gjort i alle tilfeller.

Tok å skiftet selve børstene på regulatoren jeg putta i min, bare synd det ikke hjalp stort, der fjerna jeg en av merket Cargo, som er det man stortsett får på verksteder i dag, som i tillegg er mistenkelig lik de Biltema leverer.

Posted

Jeg foretrekker orginale Bosch regulator med 14V merkespenning, disse måler man ofte til 14,4V aktuell ladespenning, har jeg gjort i alle tilfeller.

Tok å skiftet selve børstene på regulatoren jeg putta i min, bare synd det ikke hjalp stort, der fjerna jeg en av merket Cargo, som er det man stortsett får på verksteder i dag, som i tillegg er mistenkelig lik de Biltema leverer.

Hvordan blir spenningen med litt belastning, da?

Den jeg har i nå står det 14,6 på, men jeg har ikke fått lurt den over 14,2 med alt slått av.

Posted

En ladregulator skal regulere ned magnetiseringsstrømmen når spenninga overstiger merkespenning/reguleringsspenning for å redusere ladespenninga. Det er batterispenning som bestemmer ladestrømmen, ved høyt forbruk synker spenninga over polene, mens ved lading øker den.

Hvor stor strøm dynamoen kan levere er jo mer eller mindre uavhengig av spenning, såsant magnetiseringsstrømmen er tilstede, men får du en belastning på 100A på batteripolene(som en belastningstester), så bør dynamoen iallefall levere i nærheten av de 70A den er merket.

Jeg husker at den jeg målte på 230`n leverte 90,noe ampere på denne måten, og spenninga var ikke uhyggelig lav, muligens ca 11V.

Denne målte jeg grundig pga. en feil med ladinga jeg aldri fant ut av, sannsynligvis ei løs diode, oppførte seg helt perfekt under alle tester, og ladet 14,4 v. stabilt med sin Boschregulator, bytta til en helt ny Boschregulator og samme resultat.

Den fikk jeg plutselig dårlig lys på, dårlig futt i vifte, og jeg måtte bare roe ned på strømforbruket så kom det seg igjen på alt fra 1 km til 2 mil.

De fleste dynamoer har merking av to Ampère-verdier, muligens gamle typen Bosch, men nyere, den ene tror jeg er på 2000 rpm, og den siste høyeste er på 4000 rpm.

Det leverer sjelden noe mer enn 20-35A på tomgang.

Hvordan er din på tomgang, med min, før den slutta å lade, så merker jeg tydelig spenningsfall på tomgang, over 800 rpm ok, men veldig lite futt i alt på tomgang.

Posted

De fleste dynamoer har merking av to Ampère-verdier, muligens gamle typen Bosch, men nyere, den ene tror jeg er på 2000 rpm, og den siste høyeste er på 4000 rpm.

Det leverer sjelden noe mer enn 20-35A på tomgang.

Hvordan er din på tomgang, med min, før den slutta å lade, så merker jeg tydelig spenningsfall på tomgang, over 800 rpm ok, men veldig lite futt i alt på tomgang.

Den jeg har i kjelleren står det 45-90A på. En annen står det 40-70 på. Det er den nyere typen.

Min lader noe mindre på tomgang ved belastning. Uten noe særlig belastning er det omtrent likt.

Om den har 1000 eller 4000 rpm spiller ingen rolle.

Posted

Jeg monterte en 15V regulator av merke "Hüco" i min TDT. Den fikk da ladespenning på 14,6 volt på batteriet med nærlyset på og motoren på tomgang, og det forandret seg ikke nevneverdig med mer belastning. Det virker som det er noe feil med dynamoen eller regulatoren på din bil..

Posted

Jeg monterte en 15V regulator av merke "Hüco" i min TDT. Den fikk da ladespenning på 14,6 volt på batteriet med nærlyset på og motoren på tomgang, og det forandret seg ikke nevneverdig med mer belastning. Det virker som det er noe feil med dynamoen eller regulatoren på din bil..

Det er en Hüco som sitter i nå. 14,6v. Samme som satt der tidligere også. var det noe større dynamo i TDTn din?

Posted

Jeg husker ikke hvor mange ampere den var, men bilen hadde "high capacity", så det er vel 70A. Den hadde ikke noe fancy utstyr som setevarme, el.seter og slikt originalt, så var neppe noe stort som satt der. :)

Posted

Jeg husker ikke hvor mange ampere den var, men bilen hadde "high capacity", så det er vel 70A. Den hadde ikke noe fancy utstyr som setevarme, el.seter og slikt originalt, så var neppe noe stort som satt der. :)

Dynamo som sitter der har kun med om kjøper krysset av for større dynamo å gjøre. Hvis den hadde option for større dynamo, så var det nok en 90A

Posted

Har hatt dynamoen min i fillebiter i dag, sleperingene var slitte men ikke utslitte, gjort reint, pussa sleperinger, kontaktflater og kikka over, fant ikke noe galt, monterte sammen igjen, og resultatet, tja, tror den kanskje lader litt mere, men er nok ikke som den skal være.

Fant ut at det var en byttedynamo fra Bosch, med boschnummer 0 120 489 324, som igjen gikk over til MB-nummer A 007 154 52 02, som igjen viser seg å være en 55A dynamo, som ikke usannsynlig kun er til bensinbiler.

Tror det må være defekte eller løse magnetiseringsdioder på min, men nå blir det skifte, kan ikke ha så pinglete dynamo, nødløsning kaller man det.

Hvor mye må demonteres for å få skiftet dynamoledningen på TDT, holder det å ut med ekspansjonstank og luftfilter, eller må "skilleveggen" ut også?

Posted

Da har jeg tatt ut dynamoen av 300D`n her, sjekka børster og gjort rein kontaktpunkter og sleperinger.

Og bilen kommer nok til å få seg en liten oppgradering, fra den 55A som merkelig nok sto på min, så sto det overraskende en 115A av Ny Bosch på 300D`n, som tydeligvis var skiftet i 2007.

Burde bli en bra oppgradering.

Fikk meg en liten overraskelse der.

Posted

Da har jeg tatt ut dynamoen av 300D`n her, sjekka børster og gjort rein kontaktpunkter og sleperinger.

Og bilen kommer nok til å få seg en liten oppgradering, fra den 55A som merkelig nok sto på min, så sto det overraskende en 115A av Ny Bosch på 300D`n, som tydeligvis var skiftet i 2007.

Burde bli en bra oppgradering.

Fikk meg en liten overraskelse der.

Det er noen som har det :-)

En 55A burde i grunn også fungere helt fint hvis ikke man bruker altfor mye varmeseter og sånt tull samtidig.

Tar du litt bilder og sånt av hvordan du gjør det med ledninger og sånt? Kanskje lage en DIY?

Fortsatt lurer jeg på om det er dårlig regulator eller for liten dynamo som gjør at spenningen min faller såpass mye ved belastning. Er det normalt at det skal falle så mye, så får jeg putte i større dynamo, men er det bare fordi den 14,6V hüco-regulatoren ikke regulerer ordentlig, så kan det være verdt å investere i en ordentlig regulator.

Posted

Jeg har ikke hatt store problemene egentlig, bare at den har lada litt dårlig på tomgang, som kanskje kan være siden den er drevet til en bensinmotor.

Og Varmeseter, vifte, alt lys har vært aktivt i bruk.

Men det betyr nok i virkeligheten at den har jobba maksimalt.

Dynamoen som blir putta oppi nå heter Bosch 0 986 041 120, er på 14V/115A og stammer sannsynligvis fra noe W202/W210, G eller varebil med diesel.

Monteringa blir nok rimelig plug&play, tok med ledningen fra 300D, så tar ut luftflterboks og batteri, og legger det fint der det skal gå, og kobler på i koblingsboksen foran battei, ledningen ser veldig greit dimensjonert ut, og den kommer fra en W124 så det blir nok greit.

Posted

Jeg har ikke hatt store problemene egentlig, bare at den har lada litt dårlig på tomgang, som kanskje kan være siden den er drevet til en bensinmotor.

Og Varmeseter, vifte, alt lys har vært aktivt i bruk.

Men det betyr nok i virkeligheten at den har jobba maksimalt.

Dynamoen som blir putta oppi nå heter Bosch 0 986 041 120, er på 14V/115A og stammer sannsynligvis fra noe W202/W210, G eller varebil med diesel.

Monteringa blir nok rimelig plug&play, tok med ledningen fra 300D, så tar ut luftflterboks og batteri, og legger det fint der det skal gå, og kobler på i koblingsboksen foran battei, ledningen ser veldig greit dimensjonert ut, og den kommer fra en W124 så det blir nok greit.

E320 og E36 amg hadde visst 90A som standard og 115 som "stor", så den kan godt komme derfra.

Posted

Har hørt det påstås at E300D har 90 med orginal AC også, om det stememr vet jeg ikke, men 70A er ikke akkurat noe å rope Hurra for med dagens forbruk...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Create New...