Guest Tom Posted February 20, 2010 Posted February 20, 2010 Skal bytte ut min gamle S124. Har sett på to E-klasser, 04 modell som har fargen og utstyret jeg ønsker. Noen gode innspill på valg av bil? Og innspill på chip tuning av 200 cdi, kontra klemann på 200K? Holdbarhet?
Stjerneglis Posted February 20, 2010 Posted February 20, 2010 Hvis du har mye småkjøring, kjøp E200K.
Guest Tom Posted February 20, 2010 Posted February 20, 2010 Bruker bare 5min hver vei til jobb, utenom det blir det på butikken eller på hytten (45 min). Men er det mere "skadelig" for diesel motoren med småkjøring? Totalt pr år ca 15000 km.
Guest 1042 Posted February 20, 2010 Posted February 20, 2010 på vinterstid med mye småkjøring vil en dieselbil sjelden bli så varm som en bensinbil. Vil medføre noe større slitasje på bil (motor og gir spesielt), dårligere komfort og kortere serviceintervaller. En dieselbil bruker endel mer strøm i forbindelse med start enn bensinbiler, så med mye småkjøring vil det også bli større belastning på batteri Andre gode grunner til å velge bensin får andre komme med.
Tommy_W210 Posted February 20, 2010 Posted February 20, 2010 klart valgt CDIèn. med tanke på batterie så går det fint med en kald vinter. om ikke så er det bare og sitte på en vedlikeholds lader over natten. går litt seint og få varmen i den da. eg har en E220 cdi og er enormt fornøyd med den. har halvert drivstoff utgiftene. men savner lyden av en bensiner da er litt meir spennende og kjøre syns eg.
Jøran89 Posted February 20, 2010 Posted February 20, 2010 Gå for en E200k. Den er både stille og nokså kjapp. Bensinforbruket justerer du med pedalen, men 0,7l på mila er et fint utgangspunkt. Med 15000km i året, har det ikke så mye å si om bilen din bruker 0,6l på mila eller opp mot literen. Har lest her på forumet at man kan trimme E200k opp mot 250hk, med produkter fra Kleemann. Foreløpig kjenner jeg ingen trang til å få mere "pulver" i min kompressor bil, men ser ikke bortifra at det kan bli med tiden. Hvordan holdbarheten blir med så mye hk på den "lille" motoren, vet jeg dog ingenting om. Kan også nevne at faren min har hatt sin E200k i snart 7år og det har ikke vært noe tull med motoren på den tiden (80000km). Lykke til!
FrodeS Posted February 20, 2010 Posted February 20, 2010 Bruker bare 5min hver vei til jobb, utenom det blir det på butikken eller på hytten (45 min). Men er det mere "skadelig" for diesel motoren med småkjøring? Totalt pr år ca 15000 km. Med ditt kjøremønster ville jeg kjøpt bensinbil. På 5 min får du knapt varme i motoren, og dieselen er da avhengig av en eller annen form for tilleggsvarme. Det betyr enten høyt strømtrekk eller en webasto som vil sote igjen med sånn kjøring. Dessuten får du vesentlig mer power i bensinbilen.
RoarB Posted February 20, 2010 Posted February 20, 2010 vil jo si at verken 200k eller 200cdi drar skinnet skikkelig av pølsa......og ingen av dem er imponerende , kickdown i 90km/t, skjer ikke spess mye.... men utifra kjørelengde daglig, så bør du bruke en bensinbil, ettersom service kostnadene med diesel med så korte kjøreintervaller kan bli dyrt i lengden....
Guest Tom Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Takk for innspill. Hadde egentlig giret meg selv opp på en ny C klasse stv, en kjempefin bil å se på. Men etter en prøvetur satt jeg igjen med følelsen at den ikke var verdt 400 000 kr mere enn min gamle S124. Prøvde så en W211, 200 cdi, og det var limo følelse. Er ikke ute etter noen rakett, men en bil som er driftsvennlig.
ØHN Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Takk for innspill. Hadde egentlig giret meg selv opp på en ny C klasse stv, en kjempefin bil å se på. Men etter en prøvetur satt jeg igjen med følelsen at den ikke var verdt 400 000 kr mere enn min gamle S124. Prøvde så en W211, 200 cdi, og det var limo følelse. Er ikke ute etter noen rakett, men en bil som er driftsvennlig. Kjenner igjen den følelsen, tenkte det samme da jeg prøvde W204 mot W211 i 2007. Jeg fikk forøvrig akkurat samme følelsen da jeg prøvde en W212. W212 er limofølelse i forhold til W211. Jeg hadde kost meg med S124 et år til, og samlet kronasjer til en lett brukt W212. Den er en så mye bedre enn brød og matpakkebilene på toppen av salgsstatistikkene, og en verdig arvtaker til 124-serien.
DTE-Terje Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Skal bytte ut min gamle S124. Har sett på to E-klasser, 04 modell som har fargen og utstyret jeg ønsker. Noen gode innspill på valg av bil? Og innspill på chip tuning av 200 cdi, kontra klemann på 200K? Holdbarhet? Hvis du skal tenke på å selge den igjen, er det nok lettest å selge igjen CDI'en. Det er en grunn til at det pr i dag er 87% CDI'er av W211 på finn... Trenden fortsetter, det faktisk 100% diesel av W212 på finn.no Du får også mer ut av tuning på CDI enn på K, i allefall innen rimelighetens pris. Uansett, lykke til med bilbytte!
Ronnie Westpold Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Mitt råd er: Kjøp det du har lyst på, Drit i hva alle andre sier. Begge bilene er bra
Captain Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 (...) Har lest her på forumet at man kan trimme E200k opp mot 250hk, med produkter fra Kleemann. (...) Ved å montere et Kleemann boost kit for M271 oppgir Kleemann at det vil gi ca 200hk. Kitet koster drøyt 9.000,- NOK nytt fra Kleemann. Man kan nok bytte nok deler til at det blir opp mot 250hk, men da vil det nok uansett være billigere å kjøpe en større motor i utgangspunktet.
HolgersEN Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Nå har jeg hatt en 05 E200TK+ og må si at den var en drøm å kjøre da det så si ikke var motorlyd fra den Men jeg syns at en standard 200K i stv er en for liten motor i en så svær bil.! Min hadde noe hk mer enn den ble levert med orginalt da Utfordringen var ikke når jeg kjørte alene i bilen. Den oppstod når en hadde full bil eller hadde henger bakpå. Da sleit den med og komme opp i fart da den ikke hadde overflødigt med NM selv om den hadde greit med hester Den likte godt og få mat fra bensintanken også, så det var overhodet ikke en økonomisk bil.! Jeg hadde valgt E200CDI ute tvil, helst en E220CDI da
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now