Jump to content

M104 2.8 --> M104 3.2

Recommended Posts

Posted

Hei!

Har en 95mod w202 c280 med manuellt gir, defekt svinghjul og topp havari. Kom over en m104 3.2 med manuel gir fra en 94 mod 124, uten ledningsnett, men med hjerne til salgs. Vurderer og kjøpe denne og sette den i 202'n. Har den oppfatningen at disse motorene er i bunn og grunn like, men det mulig det kan være noen småting som kan være forskjellig. Så jeg trenger litt hjelp :)

Noen som vet om det er samme ledningsnett på disse motorene? Kan jeg bruke hjernen fra 320'n eller blir det kluss med tanke på startsperre? Om det er tilfelle, kan jeg da bruke hjernen fra 280'n på 320 motoren?

Posted

Har du elektronisk nøkkel.

Kan du komme med VIN på bilen din, og gjerne bilen motoren kommer fra

Så kan vi sammenligne litt delenummer.

Vet det skal gå å kjøre med AMG-motor og 3,2 ECU

Startsperre kan vel kodes opp isåfall.

Men på Diesel W124 er den så enkel at den kun går på starteren.

Posted

Vær obs på at det er en god sjanse for at ledningsnettet er dårlig, og ikke vil tåle at du plukker det av den ene motoren og setter det på den andre. Det kan være lurt å bytte det uansett, evt. lage et nytt selv.

Posted

Uten at jeg har sett at dette har blitt gjort før, så mener jeg alt er helt likt, til og med dysene er like i størrelse, det er bare hjernen som er forskjellig da 3,2 literen trenger ørlite mer fuel, så den kan du bare bytte over...... men som Frode er inne på, kjøp inn krympestrømer og noe kabel på Clas, og finn frem loddebolten..... du kommer til å finne skadede kabler som jeg råder deg å fikse mens du har ledningnettet løst..... :lol:

Angående startsperre så mente jeg det ikke lå i hjernen men det kan hende jeg tar feil....det er vel noen andre her inne som vet mer om det..... :lol:

Guest Stein Erik
Posted

hmm, lurer på det samme selv. Rett og slett sette nedi en 320 motor, alt skal jo passe rett over.

Men veit mange snakker om dårlig elnett osv, noe mer info rundt det?

Kun enkelte årsmodeller eller noe sånt?

Posted

Ledningsnett til coiler og luftmassemåler er av miljøvennlig type, vil si at det det går litt i kjappeste laget over til moder jord.

Posted

Det gjelder egentlig hele ledningsnettet, men de som ligger der det er varmest (ved/på) motoren er stort sett helt slutt etter 10-15 år. Isolasjonen sprekker opp og faller av slik at man risikerer kortslutning.. Gjelder vel egentlig stort sett alt fra rundt midten av 90-tallet, men M104 er mest utsatt grunnet høy temperatur under panseret.  M111 (firer) også, men blir ikke like varmt siden det ikke er like trangt, så det har skjedd litt senere der. Er nok samme elendighet på dieselbilene også, men her blir det ikke på langt nær like varmt, og jeg har vel egentlig aldri hørt om noen dieselbil som har hatt problemer. De to bilene jeg har er fra samme år, men E36'en måtte jeg fikse ledningsnett på i fjor mens 250D'en er helt fin.

Posted

Det gjelder egentlig hele ledningsnettet, men de som ligger der det er varmest (ved/på) motoren er stort sett helt slutt etter 10-15 år. Isolasjonen sprekker opp og faller av slik at man risikerer kortslutning.. Gjelder vel egentlig stort sett alt fra rundt midten av 90-tallet, men M104 er mest utsatt grunnet høy temperatur under panseret.  M111 (firer) også, men blir ikke like varmt siden det ikke er like trangt, så det har skjedd litt senere der. Er nok samme elendighet på dieselbilene også, men her blir det ikke på langt nær like varmt, og jeg har vel egentlig aldri hørt om noen dieselbil som har hatt problemer. De to bilene jeg har er fra samme år, men E36'en måtte jeg fikse ledningsnett på i fjor mens 250D'en er helt fin.

Så er heller ikke dieselbilene så veldig utsatt for feiltenning når det blir overslag i strømmen til dysene og tennpluggene :-)

Jeg har rotet ganske mye med ledninger og sånt på min uten å finne noe morkent der, men så er vel min fra tiden før de begynte med miljøvennlige ledninger. Rart det skal være så miljøvennlig å lage ting som går i stykker og må byttes, som i mellomtida sørger for at bilene går og fusker og bruker mer drivstoff enn nødvendig.

Posted

.... Rart det skal være så miljøvennlig å lage ting som går i stykker og må byttes, som i mellomtida sørger for at bilene går og fusker og bruker mer drivstoff enn nødvendig.

Ja, verden ser ut til å stå på hode med slik tankegang for tiden....

@al3x:

Ellers er det bare å sette 320 i bilen på 280 ledningsnett. Den bittelille forskjellen i bensin blir ordnet av ECU med LM og en fungerende lamdasonde - ingen problem. Er som tidligere nevnt sammedyser på disse to så i "værstefall" må du øke bensintrykket litt med en regulator, men det tror jeg blir unødvending.

Kjør på!

Posted

.... Rart det skal være så miljøvennlig å lage ting som går i stykker og må byttes, som i mellomtida sørger for at bilene går og fusker og bruker mer drivstoff enn nødvendig.

Ja, verden ser ut til å stå på hode med slik tankegang for tiden....

@al3x:

Ellers er det bare å sette 320 i bilen på 280 ledningsnett. Den bittelille forskjellen i bensin blir ordnet av ECU med LM og en fungerende lamdasonde - ingen problem. Er som tidligere nevnt sammedyser på disse to så i "værstefall" må du øke bensintrykket litt med en regulator, men det tror jeg blir unødvending.

Kjør på!

Nå har jeg handlet motoren! Men hva om det skulle bli noe kluss med startsperre? Kan jeg da bruke motorstyreenheten fra 2.8 med og øke trykket med en regulator? Står også 700cc dyser på 3.2 motoren. Er det noe hensikt å bruke disse, eller vil det være like greit og bruke org dyser?

Posted

Motoren er en 1994 mod og bilen min er 1995

Posted

Mener de originale dysene er ca 270ccm eller der om kring.... ble litt usikker nå, men det er uansett ikke store greiene. De holder fint til AMG motoren på 3.6l som også har samme dysene, så jeg vil påstå at det er rimelig overkill med 700ccm dyser på en slik motor, så lenge den er original.

Sett over dysene fra 2.8, også starter du opp. Mål AFR under kjøring og juster bensintrykket til du er 100% i mål. (Det er fullt mulig du slipper å justere noe som helst.)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...