Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som vet hvor mye diesel en webasto på 211 bruker i timen/minuttet? lure på dette da jeg har passe høyt forbruk av diesel på bila nu, dette sjøl med langkjøring samt 2 daglige ture mellom hotel å arbedsplass a 20km, holder da et forbruk på ca 0,75l på mila, kjøre computeren sier ca 0,65, dette mener jeg er for mye på langkjøring så vil prøve å trekke fra det webastoen bruker, siden den er i bruk en halv time morgen/kveld. Bilen har nettopp hatt service så motoren burde være ok.

Posted

Jeg vet ikke, men jeg vet at webastoen på en typisk større lastebil bruker ca 0,2l pr time ved bruk av webasto.

Jeg har ikke undersøkt det, men ca noe i den gata.

Posted

om dette stemmer så er det jo så pass lite som går med til kjøring av denne at dette ikke vil ha noen innvirkning på forbruk på kjøring, webastoen går ca 5 timer på en uke så dette blir da kun 1L, altså er der noe annet som ikke stemmer.

Posted

om dette stemmer så er det jo så pass lite som går med til kjøring av denne at dette ikke vil ha noen innvirkning på forbruk på kjøring, webastoen går ca 5 timer på en uke så dette blir da kun 1L, altså er der noe annet som ikke stemmer.

Den bruker 0,7 liter / timen på full load og 0,35 liter / timen på part load. Når jeg kjører min med lav vifte, så skrur den seg helt av innimellom.

Jeg vet ikke, men jeg vet at webastoen på en typisk større lastebil bruker ca 0,2l pr time ved bruk av webasto.

Jeg har ikke undersøkt det, men ca noe i den gata.

Da vet du nok ganske galt. Det kan være den bruker noe sånt når den bare går og vedlikeholder varmen gjennom natta, men den har nok et vesentlig høyere forbruk når den jobber på fullt.

Posted

hmmmmm hvordan ser en om den kjøre på full load eller part load?

Det ser du ikke uten diagnose, men hør på dieselpumpa, så lærer du deg forskjellen. Like etter oppstart vil den alltid gå på full load. Da sier den :

klikk-klikk-klikk-klikk

men den på part load sier :

klikk --------------------- klikk ------------------- klikk ----------------------klikk

sånn ca :-)

Forresten så kan du se det på temperaturen. Den skal gå på fullt opp til en viss temperatur, og så gå over til part load. Går den under en viss temperatur skal den over i full load, og går den over en viss temperatur skal den skru helt av. Temperaturen kan variere, men jeg tror normalt det er snakk om ca. 80C og 70C

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...