Tor Håkon Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 Noen som vet hvordan det er å sette inn AC i en w124 som ikke har dette fra før? har en delebil med AC, og har lyst til å sette det over. Regner med at det er en del jobb, bl.a. ut med dashbordet og legge om kanaler til luftedysene over midtkonsollen. Noen som har vært borti dette før, og vet om det er overkommelig?
Einar Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 Jeg regner med at du må skifte hele sulamitten av ett varmeapparat. alt det åpenbare, og så litt ledningsnett. Har ettermonterings-AC med defekt ekspansjonsventil liggende, om det er mulig å oppdrive deler til dette enda. Men ville heller hatt orginalt.
Tor Håkon Posted February 18, 2010 Author Posted February 18, 2010 ja regner med at jeg må bytte litt ledningsnett og, er jo en del fleire ledninger inn på panelet med bryterene på AC enn uten, så de må jo gå ein eller annen plass. . og selvfølgelig kupévifta, som er annerledes. . . hmmm
Einar Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 Har du tida og ein plass å stå, så ville eg bare begynt å demontert sånn halvvegs på delebilen så du får se hvor omfattende det er, men ikkje fjern for mange ting så du går i surr.
Guest 1042 Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 omfattende jobb ja. må ut med dashbord, vindusvisker, stort sett alt av plast foran torpedovegg. hele boksen med varmeregister og vifte må byttes. alle luftkanaler er like. vil anbefale å få tak i tegning på ledningsnett, gjør det hele litt klarere. samt sett litt på deleoversikt i epc.
Guest 1042 Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 En annen ting å tenke på som jeg gjorde feil når jeg monterte ac i 300TE'n jeg hadde var å bytte ut hele ledningsnettet i forbindelse med ac. Er flere ting som er likt, sånt som ledningsnett fra kontrollenhet (den med temperaturhjulene) til sirkulasjonspumpe, duoventil, tempsensor i taket, den lille motoren som drar lufta gjennom sensoren i taket, strøm fra sikringsboks til anlegget. Her vil jeg, om/når jeg gjør denne jobben igjen, klippe av disse ledningene og heller lodde det sammen med det som står i bilen fra før. Her kommer koblingskjema inn der det står fargekoder på alt. Fargekoden er lik uavhengig av utstyr på bilen. (er også likt ledningsnett til temp-sensor i varmluftkammeret også, samt til belysning i knapper og brytere, men det er såpass korte kabler at de kan like godt byttes i samme slengen)
Tor Håkon Posted February 19, 2010 Author Posted February 19, 2010 Takk for gode tips:) hvor kan jeg få tak i tegning på ledningsnett? stod litt og fiklet med delebilen i går, tok ut dashbord, vindusvisker osv og så litt på hvordan ledningsnettet gikk. blir den boksen holdt igjen av mer enn de 4 skruene mot torpedoveggen, som jeg kunne se, i tillegg til røra ut i motorrommet?
Guest 1042 Posted February 19, 2010 Posted February 19, 2010 kan se om jeg finner igjen skjema iløpet av helga
Guest 1042 Posted February 19, 2010 Posted February 19, 2010 Sendt epost, får håpe den er informativ nok.
brani Posted September 3, 2013 Posted September 3, 2013 Okei, dette er en 3 år gammel tråd men det virker interessant . Har du fortsatt koblingsskjema Eivind S? Og gidder du å legge det ut så flere kan få bruk for det? Hadde vært moro (og sikkert frustrerende) å montere AC i w124! Kan virkelig trenge det noen ganger. Hva er det man egentlig trenger av deler for å få til dette? Burde vel gått an å brukt litt tid på å finne forskjellige deler forskjellige steder for å gjøre det billigst mulig. Og hva må eventuelt byttes ut? Er det en enkel "swap" av f.eks. varmeapparatet?
Guest 1042 Posted September 29, 2013 Posted September 29, 2013 Enkleste måten å ettermontere er å finne en tilsvarende bil å plukke deler av. Dvs tilsvarende årsmodell, motor og sedan/stasjonsvogn. Radiatorer, slanger og kompressor er forskjellig avhengig av årsmodell, motor og karosseri. Er en så omfattende jobb at jeg ikke vil vurdere å gjøre det en gang til.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now