Guest Christian Strømstad Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Fikk plutselig et problem med at bolten som holder reimstrammeren min løsnet så jeg lurer på om noen vet hvordan jeg får festet denne igjen. Typisk at det skulle skje nå like før Eu kontrollen på fredagen + at jeg egentlig skulle vært en plass nå.. Noen som vet om den er presset inn eller skrudd inn? Mvh C.Strømstad
Einar Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Om jeg husker rett så er det 10 eller 12 mm unbrako for hele vugga, dra til godt, og 8mm unbrako for bare hjulet...
Frode Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Dra til med rett moment så slipper du at det løsner igjen.... tror det skal være ganske mye.....rundt 100 Nm hvis jeg ikke husker helt feil...
Einar Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Men det kan være utslitt lager også, da må strammeren byttes.
FrodeS Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Men det kan være utslitt lager også, da må strammeren byttes. Det er ikke uvanlig at lagret i strammevogga blir slitent. Dette går ikke rundt, det bare vibrerer fram og tilbake. På min hadde kulene i kulelageret spist seg inn i lagerbanen, så det var blitt masse slakk, og den hang skeivt. Kanskje det er like greit å bytte både den og strammehjulet med en gang?
Guest Christian Strømstad Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Da var det i orden igjen. Ingen anelse på hvor mange nm, men tror nok det blir sittende ei stund.. Det var så ekkelt å se hva slags verktøy jeg trengte når jeg holdt på med det pga liten plass mellom radiator og strammer.. Takker for hjelpen som alltid.. Mvh Christian
Einar Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Kjempebra. Byttet på TDT`n når jeg fikk den, dro til det jeg torde, den løsna, nå har jeg dratt den en god del mere til.
Frode Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 Tullinger..!! Er det så vanskelig å få lånt en moment nøkkel å gjøre det skikkelig.? Dere får huske på det når det løsner neste gang, og hele reimopplegget kaster dritten rundt i motorrommet.....greit å vite at dere sparte et kvarter og 2-3 hundringser på moment nøkkel da....
Einar Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 Merkelig nok så ha jeg oppdaget at den er løs før det er skjedd noen skade to ganger nå, kanskje jeg er litt mer var på ting som mekaniker. Bare en ting til, når man drar til denne, så må man være sikker på at skiva bak sitter der den skal.
Guest Christian Strømstad Posted February 19, 2010 Posted February 19, 2010 Mulig jeg må under å sjekke i morgen at ting sitter der det skal enda.. Bilen ble forresten eu godkjent idag uten en eneste feil. Mekanikeren mente den var uvanlig bra, uten at jeg vet hvor mye han kan mercedes da.. Mvh C.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now