FrodeS Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Jeg har merket noen ganger tidligere ved bruk av webastoen at det ikke blåser særlig varmt hvis vifta settes på fullt. Regnet med det var webastoen som ikke leverte nok varme. Lørdag var jeg og en kompis på vei til rally i Sverige. Det var -20 til -29 ute stort sett, og jeg satt vifta på III for å bli kvitt litt dugg (is) lenger bakover. Selv om kjølevanntemperaturen lå der den skulle, så ble det aldri noe ordentlig varmt i bilen, og jeg måtte sette på setevarmen for ikke å fryse. Jeg hadde ikke noe å måle temperaturen med, men luftedysa ble ikke plagsomt varm å ta på. Etterhvert satt jeg vifta ned til II, og da tok det ikke lange stunden før det begynte å blåse vesentlig varmere, såpass at jeg etterhvert måtte skru av setevarmen og skru ned temperaturen. Luftedysen var så varm at det var ubehagelig å holde på den mer enn noen sekunder. Med godt turtall på motoren og elektrisk sirkulasjonspumpe som fungerer fint, burde det ikke være noe problem med gjennomstrømmingen av vann i varmeapparatet, men det var tydelig at det ikke kom nok til å holde fornuftig temperatur ved litt viftebruk. Er dette normalt? Noen med samme erfaring? Tyder det på at varmeapparatregisteret begynner å gå tett? Kan det være webastoen som begrenser gjennomstrømmingen av vann? Luft i systemet?
Alexander Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 220en min er også slik. Mener at 123ene mine også har vært slik.
Guest 1042 Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 hadde ingen store problemer med å få god innetemp i 220E på de kaldeste dagene i vinter, men i minus 34 var det ikke plagsomt varm luft som kom ut av dysene
Gujoni Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 I minus 29 kjøler innluften ned varmeapparatregisteret veldig effektivt så det lønner seg nok med en lavere viftehastighet. Dette har jeg erfart på flere av bilene jeg har hatt enten det har vært bensin eller diesel.
SigurdB Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Har samme problemet på 230'n min, det blir aldri ubehagelig varmt inne i bilen, kan kjøre i mange timer uten at jeg må skru ned tempen fra max, selv om motortemp er normal. Men på 300'n blir det fryktelig varmt på veldig kort tid. Kanskje noe med virkningsgrad å gjøre (fler ant syl og "dårligere" forbrenning) Tror nok tilstanden på varmeregisteret har mye å si både utvendig og innvendig. Etter 20 år gror de igjen. Har en dunk med sitronsyre stående som jeg skal teste på 300'n min for å se, om det er mer å hente
E_S Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Har samme problem med Audien min, og der er det varmeapparatet som er konstatert delvis tett. Radiatorrens kan gjøre susen, men i verste fall må man skifte register. Selv -30 skal være lett match for et velfungerende varmeanlegg i en eldre bil. (som pleier å ha kraftigere varmeapparat enn mange nyere biler)
FrodeS Posted February 17, 2010 Author Posted February 17, 2010 hadde ingen store problemer med å få god innetemp i 220E på de kaldeste dagene i vinter, men i minus 34 var det ikke plagsomt varm luft som kom ut av dysene Jeg får det også godt og varmt, men det må gjøres med vifta på II. Skrur jeg den høyere, så blir det ikke varmt nok. Med gjennomvarm motor burde det vel være så man nesten brenner seg på fingrene uansett hvilket hakk vifta står på? Har samme problem med Audien min, og der er det varmeapparatet som er konstatert delvis tett. Radiatorrens kan gjøre susen, men i verste fall må man skifte register. Selv -30 skal være lett match for et velfungerende varmeanlegg i en eldre bil. (som pleier å ha kraftigere varmeapparat enn mange nyere biler) Det var jo strengt tatt ikke noe problem heller, jeg bare syns det var rart at det ikke greide å overføre nok varme til å holde lufta varm også ved litt høyere gjennomstrømming. Jeg tror kanskje jeg skal prøve en runde radiatorrens. Er ikke sitronsyre litt risikabelt å kjøre på med med tanke på lekkasjer?
SigurdB Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Er ikke sitronsyre litt risikabelt å kjøre på med med tanke på lekkasjer? Jeg har OEM sitronsyre (000 989 10 25 11), regner med at den er "trygg" å bruke. kostet 135 kr hos stjerneservice.
Einar Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Man kan merke i nesten alle biler, at man får mere varme med lavere hastighet, det er helt naturlig, men det skal ikke være store forskjellen på disse, min merker jeg ikke stort på. Hvordan ligger temperaturen, og hvordan bør den ligge på disse, min ligger på rett over 80* til vanlig, noe som er litt lavt i forhold til det jeg er vant med fra M102, men syns det er litt betryggende med tanke på toppen. Mulig du burde ha en kraftigere sirkulasjonspumpe pga Webastoen? Hva har de med orginalmontert webasto? Man kunne vel muligens modifisert en ekstra duoventil til å kjøre vannet utenom webastoen om den skaper trøbbel? Men delvis tett varmeregister eller manglende kjøleribber på de vil også kunne gi slike symptomer.
FrodeS Posted February 17, 2010 Author Posted February 17, 2010 Man kan merke i nesten alle biler, at man får mere varme med lavere hastighet, det er helt naturlig, men det skal ikke være store forskjellen på disse, min merker jeg ikke stort på. Hvordan ligger temperaturen, og hvordan bør den ligge på disse, min ligger på rett over 80* til vanlig, noe som er litt lavt i forhold til det jeg er vant med fra M102, men syns det er litt betryggende med tanke på toppen. Mulig du burde ha en kraftigere sirkulasjonspumpe pga Webastoen? Hva har de med orginalmontert webasto? Man kunne vel muligens modifisert en ekstra duoventil til å kjøre vannet utenom webastoen om den skaper trøbbel? Men delvis tett varmeregister eller manglende kjøleribber på de vil også kunne gi slike symptomer. Så lenge motoren går på litt turtall, skal det strengt tatt ikke være noe behov for sirkulasjonspumpen. Termostaten på TDT skal være 82C. Jeg tror toppen hadde hatt godt av en varmere termostat, for kjøleviften starter ikke før ved 102C. Med litt belastning, ac og varmt i været blir den gående og pendle mye mellom 82-102. Med 92C termostat i stedet ville den gått mindre opp og ned. Min ligger til normalt på 82. Den kan synke til 80 ved veldig lav belastning i kaldt vær, type lang utforbakke. Det er helt naturlig at varmeapparatet veksler litt dårligere ved høyere viftehastighet, men det var så dramatisk forskjell. Skal den sitrusguffa være i over noe tid, eller skal den bare i, kjøres noen minutter og så ut igjen? Radiatoren er utsatt for at noen kanaler tettes helt, så det etterhvert blir færre og færre åpne kanaler. Da har det ikke noen særlig effekt med rens, siden det ikke sirkulerer der det er tett. Vil det samme skje med varmeapparatregisteret?
SigurdB Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 sitrus guffa skal kjøres med reint vann til bilen har oppnåd driftstemp (10min). så skal blokka, varmeregister og radiator skylles gjennom med rent vann til det får normal farge for så og fylle på med kjøleveske. skulle kanskje brukt noe sterkere saker på tette kjøle ribber, var i allefall stor forskjell på ny og gammel radiator på min m102. kanskje plumbo eller lignede hadde fungert? Bør vel skru radiatoren ut av bilen før en begynner med slike ting.
FrodeS Posted February 17, 2010 Author Posted February 17, 2010 sitrus guffa skal kjøres med reint vann til bilen har oppnåd driftstemp (10min). så skal blokka, varmeregister og radiator skylles gjennom med rent vann til det får normal farge for så og fylle på med kjøleveske. skulle kanskje brukt noe sterkere saker på tette kjøle ribber, var i allefall stor forskjell på ny og gammel radiator på min m102. kanskje plumbo eller lignede hadde fungert? Bør vel skru radiatoren ut av bilen før en begynner med slike ting. Jeg byttet radiator på min for noen år sida, og det ble stor forskjell der. Det virket som om deler av radiatoren var tettet igjen. Det fløyt godt med vann da jeg spylte gjennom den, men når det ble litt varmt i været, og ac jobbet, ble bilen faretruende varm. Det hjalp ikke at begge viftene pustet og peste det de kunne. Jeg kjenner jeg ikke har veldig lyst til å bytte varmeapparatregister.
SigurdB Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Jeg kjenner jeg ikke har veldig lyst til å bytte varmeapparatregister. grøss...tror det er største dritt jobben som finnes på 124.
Thor-Egil Andersen Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Hei Frode, om du vill kan jeg sjekke om jeg har noe TUNAP kjølerens i kjelleren. Har mye div TUNAP produkter i kjeller. Bla Innv motorrens og dyserens til dieselbiler etter det jeg husker.
FrodeS Posted February 17, 2010 Author Posted February 17, 2010 Jeg kjenner jeg ikke har veldig lyst til å bytte varmeapparatregister. grøss...tror det er største dritt jobben som finnes på 124. Får prøve litt rens først. Om ikke annet, så kanskje det kan forhindre at det gror igjen mer. @TEA : Jatakk! Greit å få tømt kjelleren din for litt kvalitetsprodukter. Jeg kan nok helt fint greie å lette deg for litt innvendig motorrens og dyserens også
Thor-Egil Andersen Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Da skal jeg sjekke litt i morgen kveld, ikke hjemme før sent i kveld...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now