Einar Posted February 15, 2010 Posted February 15, 2010 Har en 250D som har stoppet, kjøpt slik, stoppa rundt nyttår. Kikka fort og gæli på det nå, bytta en bolt til filteret, det kommer rein luftfri diesel ut av filterets utløp, men det kommer ikke noe til dysene, testa på sylinder 1. Fødepumpa fungerer. Er det noe med stoppen som kan tulle, prøvde å koble fra vakuumet uten hell. Finnes Nødstoppen på pumpa enda, bare uten hendelen? Andre tips
RoarB Posted February 15, 2010 Posted February 15, 2010 spørre dumt men, har du pumpa fra diesel da ? hvis den har håndpumpe, den du skruer opp
Friksen Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 Hallois.. Hmm er det det ikke magnetventil stoppbryter på den nye der a? Og du har vel lufta på alle røra du regner jeg med.. itilfelle noe den lekker i retur systemet?
Arne Henriksen Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 spørre dumt men, har du pumpa fra diesel da ? hvis den har håndpumpe, den du skruer opp Det er ikke håndpumpe på OM60x... Du har sjekka at ting snurrer rundt som det skal under toppdekselet?
Einar Posted February 16, 2010 Author Posted February 16, 2010 Håndpumpe er det ikke på den, det var luftbobler i dieselen når jeg fikk den, men bytta nødstoppkrana og da var det luftfritt, det kommer diesel fra fødepumpe og inn til filter, og det kommer diesel utifra utløpet til filteret og mot dieselpumpa, uten luft og i passelig mengde. Stoppen er vakuum, og jeg prøvde å nappe av slangen uten at det kom diesel til dysene, har tatt av dyserøret på sylinder 1, og er helt tørt. Har hørt at akslingen inni dieselpumpa kan knekke, men siden fødepumpa funker, og sylinder 1 ikke får diesel, som ligger lenger fram enn fødepumpa tviler jeg på det. Om jeg demontere stoppventilen, vil bilen starte med den fjernet?
Einar Posted February 16, 2010 Author Posted February 16, 2010 Eneste jeg har sjekka under toppdekslet, er at register og fremre del av kammer snurrer, gjennom oljepåfyllinga. Har dog funnet en delfeil, stoppen henger seg opp, så jeg må ta den manuelt av igjen, den gamle nødstoppen finnes her også, uten håndtak, så vipper den opp med en 6 mm fastnøkkel. Da tenner bilen litt, men ikke nok, det kommer diesel til dyse 1,2,3 og 5, 4 har jeg ikke sjekket pga veivhusventilasjonen, men er nok ok der og, syns det kommer litt lite men skulle da tent på alle. Så jeg er litt skeptisk, mulig noen har vært litt vel hissig med startgass, og bøyd råder. Prøvde meg litt med dette selv også, og det virker som den slår tilbake, og det er kun eksos på 1 og 2 som blir varme. Så jeg vil nok ta opp toppdekslet etterhvert, men skal prøve å få med en til, så jeg kan spraye mens man kinner. Vi får se. Noen som har vært borti at stoppen henger seg opp?
Arne Henriksen Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Nå som du har fått fram diesel, har du prøvd å taue igang? Om du har rælet på nå med gløding, startgass og whatever uten hell ville jeg forsøkt god gammeldags tauing så den får skikkelig turtall over tid..
Einar Posted February 17, 2010 Author Posted February 17, 2010 Det hadde jeg gjerne gjort om ikke noen idiotiske ingeniører har ressonert bort sekundæroljepumpa i kassa, skjer ingenting om jeg smeller kassa i 2 i 60...
Einar Posted February 17, 2010 Author Posted February 17, 2010 Tok av innsugsmanifolden på den, og prøvde å kinne, kun de 5 første innsugsventilene som åpner, og det står åpent på sylinder 5, så da er det ihvertfall 1 knekt innsugskam, får ta av toppdekslet etterpå, og sette motor på merkene og inspisere skader og eksoskam.
FrodeS Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Tok av innsugsmanifolden på den, og prøvde å kinne, kun de 5 første innsugsventilene som åpner, og det står åpent på sylinder 5, så da er det ihvertfall 1 knekt innsugskam, får ta av toppdekslet etterpå, og sette motor på merkene og inspisere skader og eksoskam. er det du som er dårlig på å telle, eller er det jeg som misforstår ett eller annet?
Einar Posted February 17, 2010 Author Posted February 17, 2010 Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener her forde, men mulig du tenker på ventilanntallet, dette er en 20-ventiler, så det er 10 innsugsventiler. Begynte å løsne toppdeksel, men er ikke så moro å demontere i snøvær... Kommer vel av i morgen...
FrodeS Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener her forde, men mulig du tenker på ventilanntallet, dette er en 20-ventiler, så det er 10 innsugsventiler. Begynte å løsne toppdeksel, men er ikke så moro å demontere i snøvær... Kommer vel av i morgen... De første 5 funker, men det er åpent på nr. 5 ?
Einar Posted February 18, 2010 Author Posted February 18, 2010 De første 5 innsugsventilene åpner og lukker som de skal, men resten står stille, og på sylinder 5 står det åpent og blåser i innsuget.
E_S Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 Hvis noe sånt har skjedd er det ihvertfall trolig mye enklere og rimeligere å skaffe en annen motor. OM605 sugediesel er ikke akkurat veldig dyre, ser at OM605 turbo ligger på SEK 5-6000,-som oftest..
Tor Håkon Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 Har isåfall motor Einar, OM605 suge, starta og gikk fram til jeg nappa ut sentrallåsen, veit ikke om jeg har fått på noen slags startsperre eller noe, skal få den billig
Einar Posted February 18, 2010 Author Posted February 18, 2010 Regner med ny motor er tingen, men vil gjerne ta opp toppdekslet å kikke, er halvveis løsnet, bare har litt dårlig med verktøy her nå, og 10 fast er ikke egnet til å løsne på eksossida av toppdekslet. Den motoren reagerte ikke på starteren etterpå regner jeg med? Da er det startsperra. Blir nok en tur ut til deg for å sjekke motor og pris regner jeg med, så får vi se om den plutselig blir 300D eller fortsatt er 250D. Har jo trossalt 300D stående.
Tor Håkon Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 ingen reaksjon på starteren nei, stemmer det.
Einar Posted February 18, 2010 Author Posted February 18, 2010 Hvis du skal ha start på den, så legg en lask fra midterste stikket i skjøten på innsiden av torpedoveggen ved sikringsboksen(i motorrommet), skru på tenninga og smell den innat en sikring, mener det skal starte da.
Einar Posted February 18, 2010 Author Posted February 18, 2010 Da har jeg fått av toppdekslet og funnet ut følgende: A: Man trenger ikke ut med dysene for å ta ut kammene. B: Innsugskammen har knukket på i den midterste lagerbukken, den eneste som sentrerer kammen aksialt. C: Innsugsventilene på sylinder 5 er bøyde, ca 4mm klaring mellom løftere og kam. D: Mulig dette har skjedd som følge av slitent registerkjede, satte den sånn noenlunde på merkene, og når innsugskammen er mulig å låse, så står veivaksel på ca 10* FØD Så da er spørsmålet, noen som har litt info på timing av register, så jeg kan få verifisert den slakken i registeret sikkert, fant kun ett hull jeg kunne sette en tolk i på innsugskammen, fant ikke en gang ett merke på eksoskammen som er den kjedet går over. Denne slakken kan jo være pga ikke oljetrykk kammen går jo tydeligvis før veiva, og det ville den vel ikke gjort om det var strekt kjede? Regner med det blir motorbytte, men greit å se mulighetene.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now