Guest 1042 Posted February 15, 2010 Posted February 15, 2010 Gjør du det? http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=587319 Jeg tror dette kan ha en sammenheng med at folk er litt bortskjemte fra tidligere biler. Gamle biler bruker nemlig ikke så mye olje som moderne biler. Mens man tidligere kanskje var vant med at bilen ikke brukte olje mellom servicene, er det ikke uvanlig at moderne motorer kan bruke mer olje, inntil en halv liters oljeforbruk per tusen kilometer er ikke uvanlig, sier Bergerud. I alle dager. Blir jo 5 liter olje på 10000 km. Det er omtrent så mye som mine 2 (ex) 230E'r og 300TE brukte tilsammen
Thomas Madsen Posted February 15, 2010 Posted February 15, 2010 Jeg gjør det ca hver 14. dag, er jo så greit med å få det opp på display
Sven Håkon Posted February 15, 2010 Posted February 15, 2010 Et slikt oljeforbruk kan jeg aldri tenke meg at er normalt med mindre vi snakker skikkelig hårete motorer. Jeg har forøvrig sluttet å tenke på olje (og oljeforbruk) etter overgang til E-klassen - her får jeg jo beskjed i instrumenthuset dersom det skulle være for lite olje. Og før noen prøver seg med at man ikke kan stole på elektronikken, så kan jeg berolige med at jeg selvsagt har forvisset meg om at motoren er i god stand og at jeg ikke har noen som helst grunn til å tro at den skal bruke olje. Selv 190Den min med 400.000km på telleverket bruker ikke olje - med mindre man er på banekjøring selvsagt...
SigurdB Posted February 15, 2010 Posted February 15, 2010 hmmm...tror ikke helt på denna men. 230'n min bruker ca en 1 l på 10000. denna tok jeg ikke helt: «Varsellampen for motoroljetrykket er ingen oljenivåmåler! Du bør derfor kontrollere motoroljenivået med jevne mellomrom, helst når du fyller drivstoff.» oljetrykk og olje nivå er jo to forskjellig ting. Min mening er at hvis man ikke klarer å peile olje så er en ikke skikket til å kjøre bil
Olav Posted February 15, 2010 Posted February 15, 2010 Dette med oljeforbruk er nok forskjellig fra bilmerke til bilmerke. Jeg kjøpte en Passat her for en tid siden, og den hadde såkalt long-life olje som skulle holde 30000 km. Han jeg kjøpte den av sa han pleide å etterfylle et par ganger underveis. Jeg har ikke kjørt den så langt at jeg har registrert noe forbruk. Men siden jeg er skeptisk til alt som heter "long-life" og "maintenance free" tok jeg et oljeskift her om dagen selv om den "bare" var gått 15000. Desverre er det slik at mange ikke bryr seg noe om hva som er under panseret. Det eneste de gjør er å fylle på spylervæske. Mange kjører til det stopper, og reagerer engang ikke på varsellamper. Jeg har mer enn en gang sett biler med en lysende varsellampe, også oljelampe. Når jeg har bemerket det svarer eieren at; "Ja den har lyst lenge, men jeg vet ikke hva den betyr. Men bilen går jo fint." Når noen kjører 60000 km uten service er det etter mitt syn som fortjent med et motorras. Det er kostbart å vedlikeholde en bil, men har en så stramt budsjett at en ikke kan ta seg råd til det burde man kjøpt billigere bil.
E220 Posted February 15, 2010 Posted February 15, 2010 Om du her tenker på det Svenni skrev så må du nok oppdatere deg litt. 211 har ikke peilepind, her avleses oljestand via kjørecomputer, denne forteller deg om du mangler olje samt hvor mye der skal fyldes på. du får å vite om du har for mye på, dette vil komme opp som feilmelding, så med andre ord er der ingen grund til å tenke så mye på peiling av olje på disse biler. En kan peile olje elektronisk om en ønsker å dette som en ekstra sikkerhet. hmmm...tror ikke helt på denna men. 230'n min bruker ca en 1 l på 10000. denna tok jeg ikke helt: «Varsellampen for motoroljetrykket er ingen oljenivåmåler! Du bør derfor kontrollere motoroljenivået med jevne mellomrom, helst når du fyller drivstoff.» oljetrykk og olje nivå er jo to forskjellig ting. Min mening er at hvis man ikke klarer å peile olje så er en ikke skikket til å kjøre bil hmmm...tror ikke helt på denna men. 230'n min bruker ca en 1 l på 10000. denna tok jeg ikke helt: «Varsellampen for motoroljetrykket er ingen oljenivåmåler! Du bør derfor kontrollere motoroljenivået med jevne mellomrom, helst når du fyller drivstoff.» oljetrykk og olje nivå er jo to forskjellig ting. Min mening er at hvis man ikke klarer å peile olje så er en ikke skikket til å kjøre bil
SigurdB Posted February 15, 2010 Posted February 15, 2010 Om du her tenker på det Svenni skrev så må du nok oppdatere deg litt. 211 har ikke peilepind, her avleses oljestand via kjørecomputer, denne forteller deg om du mangler olje samt hvor mye der skal fyldes på. du får å vite om du har for mye på, dette vil komme opp som feilmelding, så med andre ord er der ingen grund til å tenke så mye på peiling av olje på disse biler. En kan peile olje elektronisk om en ønsker å dette som en ekstra sikkerhet. hmmm...tror ikke helt på denna men. 230'n min bruker ca en 1 l på 10000. denna tok jeg ikke helt: «Varsellampen for motoroljetrykket er ingen oljenivåmåler! Du bør derfor kontrollere motoroljenivået med jevne mellomrom, helst når du fyller drivstoff.» oljetrykk og olje nivå er jo to forskjellig ting. Min mening er at hvis man ikke klarer å peile olje så er en ikke skikket til å kjøre bil Var ikke Svenni sin kommentar jeg siktet til, men artikkelen i vg. Er fullstendig klar over at 211 ikke er levert med peilepinne. Hvordan ståa hos andre bilmerker er angående peilepinne vet jeg derimot lite om.
E220 Posted February 15, 2010 Posted February 15, 2010 oki fik det bare til at du tenkte på det svenni skrev hehe.
Arne Henriksen Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 ..211 har ikke peilepind, her avleses oljestand via kjørecomputer, denne forteller deg om du mangler olje samt hvor mye der skal fyldes på. du får å vite om du har for mye på, dette vil komme opp som feilmelding, så med andre ord er der ingen grund til å tenke så mye på peiling av olje på disse biler. En kan peile olje elektronisk om en ønsker å dette som en ekstra sikkerhet.Dette er jo samme på 210, bare at der har man også vanlig peilepinne om man ikke stoler på den elektroniske avleseren...
Stjerneglis Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 Jeg kan ikke tro annet enn at oljen peiles automatisk hver gang motoren startes, og hvis noe ikke er som det skal være, så gir bilen beskjed. Dette var allerede standard på Renault Megane på 90-tallet...
Einar Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 Dette hadde mercedes på 124, Ford på diverse bedre utstyrte modeller, Renault har fin elektronisk peiling, der temperaturmåleren viser oljenivået de første 15 sekundene. Når man har nivålampe som på 124, 201 og mange flere, trenger man ikke peile olje innenfor normal bruk, men en gang inniblandt og før langturer, lampa signaliserer minimum på pinnen.
Stjerneglis Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 Det viktigste er at man faktisk utfører tiltak straks bilen gir beskjed om dette da mange fortsetter å kjøre rundt med varsellamper som kommer og går fordi bilen tilsynelatende virker som den skal...
Olav Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 Jeg har aldri stolt på slike automatiske peilegreier, og foretrekker å sjekke oljenivå og andre ting på "gamlemåten". Samtidig er jeg smertelig klar over at jeg nok tilhører en utdøende rase. Men det er ingen tvil om at vi nordmenn er blitt dårligere til å ta vare på tingene våre. Vi har for god råd, og forsikringsselskapene er for snille. I artikkelen står det at man avkorter inntil 50% på motorhavari. Kjører man tomt for olje fordi man ikke gidder å åpne panseret en gang iblant burde avkortningen vært på 100%. I vårt klimahysteriske samfunn er det blitt en motesak å ikke ha interesse for bil. Man ser på den som en fiende, som man dessverre er avhengig av for å fungere i hverdagen. Av den grunn tar de ikke vare på bilen sin men kjører til det stopper, inn på verksted og tut og kjør til det stopper neste gang. Jeg har hatt noen slike naboer som hoderystende kjører forbi mens jeg driver på gårdsplassen og duller med bilene sine. Jeg smiler lurt, og tenker på hvem av oss som faktisk bruker mest penger på bil.
FrodeS Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 I artikkelen står det at man avkorter inntil 50% på motorhavari. Kjører man tomt for olje fordi man ikke gidder å åpne panseret en gang iblant burde avkortningen vært på 100%. If har hatt pågang av forsikringstakere som har opplevd motorhavari, og har forsøkt å få dette dekket over garanti- eller reklamasjonsrett, men har fått blant avslag. Selv om If har en såkalt maskinskadeforsikring, får ikke bileiere som har slurvet med vedlikeholdet dekket motorhavariet over forsikringen heller. Helt riktig av IF. Forøvrig så peiler jeg ikke olje så ofte, men stoler på at lampa for lav oljestand kommer på som den skal. Den begynner å lyse ca. midt mellom min og max. Jeg syns det er veldig rart at ikke alle biler har en ganske kraftig varsling av for lite olje. Det er jo bare snakk om en enkel bryter og ei lampe. Det burde heller ikke være noe problem å sørge for at bilen bare stopper hvis nivået faller til under kritisk nivå.
Olav Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 I artikkelen står det at man avkorter inntil 50% på motorhavari. Kjører man tomt for olje fordi man ikke gidder å åpne panseret en gang iblant burde avkortningen vært på 100%. If har hatt pågang av forsikringstakere som har opplevd motorhavari, og har forsøkt å få dette dekket over garanti- eller reklamasjonsrett, men har fått blant avslag. Selv om If har en såkalt maskinskadeforsikring, får ikke bileiere som har slurvet med vedlikeholdet dekket motorhavariet over forsikringen heller. Helt riktig av IF. Litt selvmotsigende av If her. If opplyser at de avkorter opptil 50 prosent når det gjelder motorhavarier, men at hvert enkelt tilfelle vurderes for seg. Selskapet viser til et eksempel nylig, der taksten for et motorhavari på en nærmere fire år gammel Mazda 5 er på godt over 130.000 kroner. - Man kan kjøpe mye service for 65.000 kroner, som blir bileierens kostnad i denne saken, sier Johansen. [move]At motor til en Mazda 5 koster 130 lapper skal jeg ikke kommentere. [/move]
FrodeS Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 Litt selvmotsigende av If her. Ja, jeg så også den etterhvert. [move]At motor til en Mazda 5 koster 130 lapper skal jeg ikke kommentere. [/move] Det skal jeg ... Mulig det er prisen mazda skal ha, men de fleste med noenlunde økonomisk sans bør helt fint greie å importere en motor eller delebil fra utlandet og bytte over motoren.
Lorns Stavrum Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 På mine mb biler skiftes det olje og filter vær 10000 km, det har aldri vært noe behov for å etterfylle olje, peiler noen ganger bare for å se hvordan ståa er, gjerne før jeg tapper av den gamle olja, for å se nivået og dermed danne meg et bilde av forbruket, ellers stoler jeg på nivåføleren
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now