Einar Posted February 15, 2010 Posted February 15, 2010 Da har jeg fått meg ei ny merce, etter litt handling med Tor Olav. Det er da en `93 E250 Diesel, sparsommelig utstyrt, og med motor som ikke går for øyeblikket. Bilen har vel rukket å bli innkjørt, gått ca 531 000 km, norsk bil, sparsommelig utstyrt, Hvit av farge, Facelift og rødt interiør av alle ting, men er faktisk ikke så ille. Bilder er nå lagt til. VIN WDB1241261C047082 Modell E 250 DIESEL Karosseri 1241261C047082 Motor 605911 12 001554 Gir 722434 03 400111 Ordre 0 3 555 48572 Årsmodell 1993 Forhandler Norge (555) Lakk Tilvalg 240 Utetemperaturmåler 430 Hodestøtter i baksetet 543 Solskjermer med belyste sminkspeil, Venstre og Høyre side 570 Armlene i forsete 593 Varme-isolerende grønntonet glass, alle vinduer, Oppvarma bakrute (enkeltskjikt sikkerhetsglass), tonet toppstripe 611 Innstegslys for fram og bakdører 620 Utslippskontrollsystem - Kjøretøy med katalytisk eksosrensing 859 Modelloppdatering II 543 og 611 finnes merkelig nok ikkje på bilen... Får vel ta med noen interiørbilder også da. Så til slutt ett imponerende bilde etter min mening.
Einar Posted February 17, 2010 Author Posted February 17, 2010 Bilder skal få komme snart... dere må jo få lov å sikle på det røde interiøret mitt
FrodeS Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Rødt interiør er kanskje litt spesielt, men det er jo artig med noe man ikke ser på hvert gatehjørne også.
iNDiANER Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Gratulerer med ny bil! Gleder meg til bilder!
Tor Olav Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 synas det raue interiøret er finare enn både de grønne og de blå, hvertfall etter facelift savnar bilen min eg Einar
Einar Posted February 23, 2010 Author Posted February 23, 2010 Det har jo kommet til at det er en knekt innsugskam og to bøyde ventiler på denne. Har en `95 E 300 D stående med grei motor. Så det står ved å handle en ny topp til den, og fikse opp en motor som har passert 531 000 km, eller å bytte til sekser. Skal den bygges om til 300D skal det jo gjøres skikkelig. Etter en kjapp kikk på Detali-sidene, så har jeg funnet ut at: Bremser, det er kraftigere bremser på 300D, ventilerte skiver, mens 250D har pinglete uventilerte skiver, bak er det likt Fjærer, det må regnes individuelt for hver bil, ettersom 300D er like ribba foruten at den har elektriske vinduer foran og IR vil jeg tro disse kan brukes. Styresnekke, er samme styresnekker tilgjengelig på begge to, eller det er en ekstra på 300D, men snekkene skal være tilnærmet like. Stabstag er det samme. bakaksel har annen utveksling, 250D 3.07:1, 300D 2.87:1(300D har 3.07:1 i S124), den frister ikke å bytte, er ASD på 300D, med utslitte lameller, mens 250D er vanlig. Motormessig vil motor og gir flyttes komplett over, ELR og EGR-opplegg fra 300D vil brukes, motor vil flyttes bakover som den sitter i 300D og all avgassrensing vil være som standard på 300D Med andre ord, få spesifikasjoner på fjæring, bremser, vekt, motor og drivverk som den samme bilen ville hatt som E300D, med unntak av bakakselutveksling, som vil være for litt lavere toppfart, men likt som S124. Altså en 300D med toppfarten til en 250D. Om jeg skulle forsøkt på dette, og fått det godkjent, er det da sannsynlig at SVV vil godta utskrifter eller print-screens fra orginal EPC, vil de henge seg opp i bakakselutvekslingen, må alle deler dokumenteres, eller finnes det de som tar man på ordet(bilen delene står på har jeg, men den er ikke akkurat flyttbar). Det er jo ikke akkurat noen stor effektøkning her, og det er heller ikke målet, fra 113hk/173Nm til 136hk/210Nm, altså øke effekten med 20,4% og dreiemomentet med 21,4%. Samt en vektøkning på 50 kg. Noen som vet hvor lang tid det vil ta å få en forhåndsgodkjenning på slikt?
E_S Posted February 24, 2010 Posted February 24, 2010 Hvis du blir styrt i samme blindvei som jeg ble sist jeg søkte om noe greier fikk jeg forsåvidt en godkjenning - under forutsetning av at merkeverksted attesterte at bilen jeg ønsket å bygge om til etter ombyggingen var teknisk identisk med en originalbil mtp. overflyttede deler og slikt. Dette er som kjent umulig å få til dersom man ikke jobber på verkstedet selv så man kan skrive og stemple noe selv, eller kjenner noen *meget* godt. Der stoppet det, merkeverkstedene jeg snakket med vil ikke attestere slikt. Dette var en VAG-bil, men det er jo like krøkkete med MB..
Tore Robert Klerud Posted February 24, 2010 Posted February 24, 2010 Jeg fikk endelig hentet den 1992 300 D´en som jeg kjøpte for 14 dager siden i går, den som heller ikke gikk. Etter å ha overnattet i oppvarmet verksted i natt hanglet den seg i gang på morgenkvisten, og etter en runde med dieseltilpasset kondensfjerner, som visstnok også renser dysene litt, gikk den jevnere etter en stund. Nå starter den som den skal, og fungerer i og for seg fint. Ettersom det viser seg at de delene jeg trengte ikke går om hverandre fra denne og til TDTen, og den faktisk starter og går og henger rimelig greit sammen, klarer jeg ikke å få meg til å drepe den som delebil. Men noen andre er kanskje mindre fintfølende. Trenger du den, så får du si fra. Vurderer å selge den, trenger den ikke slik som det ble nå... MVH Tore
Einar Posted May 7, 2010 Author Posted May 7, 2010 Da skjer det ting her igjen, kjøpte "ny" motor til den, så nå er motoren som står i på vei ut, akkurat nå står den å vipper på de løse motorfestene og venter på en Traktor som skal løfte den ut. så får vi gjøre klar "nymotoren", fikk beskjed om at det var noen defekte glødeplugger på den, men ellers bra. Får ta glødepluggene når den er i bilen, da jeg vil kinne litt uten disse i pga at motoren har ligget på sida under transporten hit, men må flytte over litt ledningsnett og kanskje noe vakuum. bilder er jeg dårlig med dessverre, men bare vi kan få finni PC-kabelen til telefonen te dama så skal det nok komme noen.
Einar Posted May 9, 2010 Author Posted May 9, 2010 Da er nye motor i bilen, vil bare få start på den før jeg monterer innsuget, men så var batteriet tomt da... Ladeladelade...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 9, 2010 Posted May 9, 2010 Da er nye motor i bilen, vil bare få start på den før jeg monterer innsuget, men så var batteriet tomt da... Ladeladelade... Shit, har du bytta alt? Jaggu går det unna
Einar Posted May 9, 2010 Author Posted May 9, 2010 Etter lang tid går det unna, vært ute å prøvekjørt børsa nå, tight å fin egentlig, men vinglete foran, og en stygg klakkelyd VF, som man kjenner i styringa om man har bittelitt sving eller mere... Litt justering av kassa, gå over litt skruer og montere noen smådeksler så er motorbyttet klart. Syns den gikk litt dårlig da, måtte liksom over 4000 rpm før det skjedde noe særlig, men det kan jo ha noe med det nedsota innsuget som står på, skal rense det andre jeg har å montere det isteden. Men en ting skla den ha, det er den mest lettstarta MB`n jeg har hatt, innen du har rekt å vri nøkkelen om går den.
Einar Posted May 10, 2010 Author Posted May 10, 2010 Da er bilen oppe å går, Satt på 17", justerte spissinga litt da den spissa litt mye og var veldig vinglete, litt bedre nå, samt fikk skifta en brakett til stabstaget som var rimelig knekt. Den girer litt rart, har en liten mistanke til ventilen på dieselpumpa, den er veldig lat, går bra på 1. gir og over 4000, men ellers dårlig, sliter med å holde 80 i lange bakker(greier ikke, muligens på 2. gir). Fikk skifta olje på motoren og driver å flusher kjølesystemet nå. Det positive: Bilen er ekstremt lettstarta, går fint, virker overraskende tight ut etter så lang kilometer. Det negative: Virker lat, girer litt uggent(hardt på lav gass og mjuk på høy gass), skrangler når den stoppes(giroppheng?), vinglete på styringa og rister i fart. Innsuget var rimelig koksa igjen, så jeg skla rense det innsuget som sto på orginalmotoren å sette over, samt koble ut EGR, mulig den kommer seg da effektmessig. Men bilen funker, så nå må bare årsavgift og omreg betales.
FrodeS Posted May 10, 2010 Posted May 10, 2010 Da er bilen oppe å går, Satt på 17", justerte spissinga litt da den spissa litt mye og var veldig vinglete, litt bedre nå, samt fikk skifta en brakett til stabstaget som var rimelig knekt. Den girer litt rart, har en liten mistanke til ventilen på dieselpumpa, den er veldig lat, går bra på 1. gir og over 4000, men ellers dårlig, sliter med å holde 80 i lange bakker(greier ikke, muligens på 2. gir). Fikk skifta olje på motoren og driver å flusher kjølesystemet nå. Det positive: Bilen er ekstremt lettstarta, går fint, virker overraskende tight ut etter så lang kilometer. Det negative: Virker lat, girer litt uggent(hardt på lav gass og mjuk på høy gass), skrangler når den stoppes(giroppheng?), vinglete på styringa og rister i fart. Innsuget var rimelig koksa igjen, så jeg skla rense det innsuget som sto på orginalmotoren å sette over, samt koble ut EGR, mulig den kommer seg da effektmessig. Men bilen funker, så nå må bare årsavgift og omreg betales. Sjekk om skranglinga er pga. at eksosen slår i et varmeskjold noe sted. Skulle bare mangle at en 250D føles slapp når du har hatt 300tdt med trim-diff
Einar Posted May 10, 2010 Author Posted May 10, 2010 Eksosen er ikke inni noe annet, men girkasseopphenget virka noe slapt...
Einar Posted May 11, 2010 Author Posted May 11, 2010 Da har jeg fått kjørt bilen litt, og den går atskillig bedre nå, har vel forsåvidt finni ut av hvirfor den girer så hardt også, fått rensa ett innsug, og fjerna EGR-spjeldet og plugga igjen hullet fra EGR-ventilen inn til spjeldet, på deler fra gamle motoren, så nå blir det nok skifte av innsug og EGR-ventil, samt vakuumregulatoren til kassa. Fikk rensa sila ved dieselfilteret også, og da gikk den mye bedre med en gang, fant fram ern annen som liger i ZALO-vann nå, og kanskje går ei runde i oppvaskmaskina før den blir montert sammen med ett relativt nytt orginalt dieselfilter istedet for biltemafilteret som står på motoren nå. Syns den bruker litt mye Diesel, men kan være litt kjøringa mi, er ikke vant med så dau bil, så gasen brukes kanskje litt vel flittig.
RoarB Posted May 11, 2010 Posted May 11, 2010 250 diesel er generelt dødt må gi full gass før hver eneste bakke
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 11, 2010 Posted May 11, 2010 250 diesel er generelt dødt må gi full gass før hver eneste bakke 250 er trøtt i forholdt til alle motoralternativene over, men mye bedre enn motoralternativene under. Jeg prøvekjørte en w123 200 diesel, jeg trodde ikke det var sant
Einar Posted May 11, 2010 Author Posted May 11, 2010 Nå er jo dette 20V utgaven med 113 hk, og den går ikke så halvgalt nå, men den gikk jo dårligere enn en 10V 90hk etter jeg putta den i.
Einar Posted May 15, 2010 Author Posted May 15, 2010 Da har faktisk bilen fått seg en velfortjent vask, og den trenger en shinings lakkmessig, men det ble da noen hakk bedre med nylonvask og hvit jif. Tenkte jeg skulle få drista meg til å ta noen bilder av gliset, men akkurat nå regner det som bare det her...
Einar Posted May 16, 2010 Author Posted May 16, 2010 Da er bilder lagt til, etter litt for lang tid... Så til slutt ett imponerende bilde etter min mening.
kjetil Posted May 16, 2010 Posted May 16, 2010 helt ålright den blir det oppfriskning på denne eller en ny i "samlinga" etter "tapet" av TDTen hadde blitt flott denne med sort skinn og 300tdt motor
Einar Posted May 16, 2010 Author Posted May 16, 2010 Satser på en liten shinings, ha den litt, og kanskje selge den igjen. Det er en del småtteri på den, noen saftige riper på passasjersiden, bulk under bagasjelokk/V. baklykt og litt smårust her og der og en framskjerm som kunne trengt fornying.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now