Joakim Røed Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 Litt om bilen: Passelig rusten 90 modell 300TE-24. 104.980 motor som er kompsenka med en 1.5mm rustfri spacer limt med loctite 2030 imellom topp og orginal pakning. nye lagre ringer og pakninger. Hjemmesveisa grenrør i 50mm svartstål, puls-split. 2 50mm wastegate`r Holset HX55 turbo med 68mm kompressor inducer og 82mm turbin exducer 25cm3 hus Electromotive TECII motorstyring. AEM Tru Boost elektronisk ladetrykk regulering Innovate bredbåndslambda Manuell 5trinns kasse ifra en 300e (417.433??) med orginalt enkelmasse svinghjul. std trykkplate og lamell ifra en Sprinter. Etter å ha lest tråden om 500 hjulbuer bak så fikk jeg plutselig arbeidslyst nok til å bytte hjulbuene bak. For noen år siden så jeg en CE med 500 forskjermer og påbegynnt innsveising av forskjerm hjulbuer bak og dette måtte jeg bare prøve. Kjøpte inn et par forskjermer ifra V®eng på torsdag som kom passelig småbulkete(som vanlig får en vel si). Skar ut v.hjulbue bak, tilpasset litt og punktet fast hjulbuen ifra h.forskjerm seint går kveld. Skal helsveises og tilpasse innerskjerm i dag. Snittet opp orginal hjulbuen i forkant nede ifra innerhjulbuen og trakk den ut så den matchet nye hjulbuen. Bruker denne delen ifra orginal buen for å få festet på orginale sacco planken.
kjetil Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 blir bra detta er rimelig sikker på at det er enklere å få det til slik du gjør det enn slik jeg gjorde det med orginale 500 buer uten innerbuen/hjulhuset. hva gjør du forran? 500 skjermer eller bredder du de orginale?? tenker da på at 500 hjulbuene er helt annen bue og kant enn de orginale.
Joakim Røed Posted February 23, 2010 Author Posted February 23, 2010 Ja, det blei ikke så værst! Var litt styr med innerhjulbuen her også siden den mer eller mindre var borte Det blir å bruke orginale forskjermer, 500 skjermene har jo en litt annen form på buen så jeg tror det blir rart å bruke de. Orginal buene var helt opprusta og sommerdekka subba så da tenkte jeg at jeg like godt kunne prøve med forhjulbuer bak. Håper jeg får tatt andre siden til helga(og kanskje ett par bilder av ett rotete motorrom).
kjetil Posted February 24, 2010 Posted February 24, 2010 du får kjøpe ett par skjermer til så du får bygd ut hjulbuene framme også
FrodeS Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 du får kjøpe ett par skjermer til så du får bygd ut hjulbuene framme også Fin farge Beholder du originalfargen? Jeg tror det er samme fargen som min. Den ble lakkert med samme fargen hele veien, noe jeg ble veldig fornøyd med. Hva gjør du med hjulbuen i forhold til bakdøra? Det ser ut som den utvidede hjulbuen stopper litt før døra?
CHARLIE Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Dette kan bli et spennende prosjekt Joakim! Gleder meg til å følge med videre i denne tråden
Joakim Røed Posted March 5, 2010 Author Posted March 5, 2010 du får kjøpe ett par skjermer til så du får bygd ut hjulbuene framme også Fin farge Beholder du originalfargen? Jeg tror det er samme fargen som min. Den ble lakkert med samme fargen hele veien, noe jeg ble veldig fornøyd med. Hva gjør du med hjulbuen i forhold til bakdøra? Det ser ut som den utvidede hjulbuen stopper litt før døra? Liker fargen så den beholdes! Hjulbuen ved døra er sveiset fast akkurat i kanten på "dørkarmen" så det skal ikke se rart ut, men mulig det ser sånn ut på bildene. Nedre del av hjulbuen, den plast sacco`n er feste til er orginal buen som er splittet opp og trekt ut slik at jeg får brukt orginal sacco. Fatter syntes du hadde en skikkelig flott 124!
Joakim Røed Posted March 5, 2010 Author Posted March 5, 2010 Dette kan bli et spennende prosjekt Joakim! Gleder meg til å følge med videre i denne tråden Kan ihvertfall si at den er spennede å kjøre! Drar som en vanlig 300-24 opp til 4000 og ifra 4000-7200 drar den som noe helt annet. fullt ladetrykk ved 4500 foreløpig, håper å få trykket litt tidligere når jeg får justert tenning og bensinblanding litt bedre(vanskelig å justere noe som helst på vinterføre ) MEN, akkurat nå har jeg hendene fulle med ei nyfødt jente som var såpass utålmodig at hun plutselig ville ut forrige fredag, en drøy måned før termin Hadde håpet på å få gjort ferdig hjulbuene bak og kanalene før jeg gikk over i bleie-skifter tjeneste, men men, sånn gikk det ei Så det blir nok ikke tid til å jobbe så mye med bilen den første månden, men litt skal jeg nok få gjort og jeg får prøve å få tatt noen bilder av motor-rom snart.
Joakim Røed Posted March 5, 2010 Author Posted March 5, 2010 Fant noen bilder ifra bygging av turbo oppsettet.
Knut G Posted March 5, 2010 Posted March 5, 2010 Dette ser ut til å bli heftig. Har du aning hva motoren yter, det var ikke akuratt en pingle turbo!! Lykke til med bleieskifting , håper det står bra til med mor og barn.
Joakim Røed Posted March 6, 2010 Author Posted March 6, 2010 Dette ser ut til å bli heftig. Har du aning hva motoren yter, det var ikke akuratt en pingle turbo!! Lykke til med bleieskifting , håper det står bra til med mor og barn. Takk! Mor og datter har det bra:) Hva effekten er nå vil jeg ikke spekulere i, grov justert og med lavt ladetrykk (0,78bar) så er det nok ikke noe å skryte av. Men tanken er jo etterhvert å se hvor langt strikken kan strekkes med standard innmat
Joakim Røed Posted April 4, 2010 Author Posted April 4, 2010 Fikk litt tid til overs i dag så da begynnte jeg med h. hjul bue. Den så mindre rusten ut men det åpenbarte seg endel rust bak buen under støtfangeren Må nok bytte store deler av kanal på høyre side å. Nesten ferdig med å skjære vekk stål pest. Ferdig sveiset inn friskt stål og epoxi grunnet. Punktet fast øvre del av buen. Skal sveise ferdig buen i mårra tidlig håper jeg. Har handla på meg enn sånn her også... får se hva som skjer med den
Joakim Røed Posted April 5, 2010 Author Posted April 5, 2010 Fikk tatt noen dårlige obil bilder i sta: 245/40-17 på 8,5" CLK felger går greit innunder buene bak nå. Ikke akkurat SEMA finish her nei ,men det funker. Har en intercooler liggende som skal på, men rustsveising er pri.1 0,6psi ladetrykk ved 3000 o/min, 12psi ved ca4300 o/min. Skal se å få programmert inn styring av innsugkam og begynnt å øke fortenninga så håper jeg å fa fullt trykk litt før.
Joakim Røed Posted April 8, 2010 Author Posted April 8, 2010 Liten update: Syntes bilen har begynnt å gå dårligere og dårligere og jeg kontrollerte de forskjellige sensor verdiene på innsprøytnings systemet i stad og fant ut at jeg kun fikk ca 1/4 fullgass med pedalen i dørken, det viste seg at rulla i gassoverførings staget var borte og akselen den sitter på var halvveis av... Byttet til en annen arm med rulle og nå får jeg nesten full gass. Må bygge om wire festet litt for å fe 100% åpent spjeld. Programmerte inn forstilling av innsugskam ifra 1800o/min og opp, la på 2 grader mer fortenning over hele registeret og nå har jeg 0,7PSI ladetrykk ved 2000o/min og 3PSI ved 3000o/min Begynner å komme seg nå... Men nå må jeg få tak i ei sterkere trykk plate til clutchen .
FrodeS Posted April 9, 2010 Posted April 9, 2010 Liten update: Syntes bilen har begynnt å gå dårligere og dårligere og jeg kontrollerte de forskjellige sensor verdiene på innsprøytnings systemet i stad og fant ut at jeg kun fikk ca 1/4 fullgass med pedalen i dørken, det viste seg at rulla i gassoverførings staget var borte og akselen den sitter på var halvveis av... Byttet til en annen arm med rulle og nå får jeg nesten full gass. Må bygge om wire festet litt for å fe 100% åpent spjeld. Programmerte inn forstilling av innsugskam ifra 1800o/min og opp, la på 2 grader mer fortenning over hele registeret og nå har jeg 0,7PSI ladetrykk ved 2000o/min og 3PSI ved 3000o/min Begynner å komme seg nå... Men nå må jeg få tak i ei sterkere trykk plate til clutchen . 0,05 bar ved 2000 rpm og 0,2 ved 3000 rpm?
bska Posted April 9, 2010 Posted April 9, 2010 Ja, de trykktalla var litt uklare....., men tenker det hjelper på når det bygger trykk på 2000rpm. Leste en plass at det finnes ei diesel trykkplate som visstnok skal holde mer moment. Kansje noen i diesel klanen har noe mer å komme med?
Thomas Madsen Posted April 9, 2010 Posted April 9, 2010 0,05 bar ved 2000 rpm og 0,2 ved 3000 rpm? Blir jo det samme det Frode ... eller lurer du bare på om du klarte å regne om PSI til BAR ???
FrodeS Posted April 9, 2010 Posted April 9, 2010 0,05 bar ved 2000 rpm og 0,2 ved 3000 rpm? Blir jo det samme det Frode ... eller lurer du bare på om du klarte å regne om PSI til BAR ??? Selvsagt blir det det samme, men begge deler er jo veldig lite.
Joakim Røed Posted April 9, 2010 Author Posted April 9, 2010 1 pound per square inch = 0.0689475729 bar Ladetrykk måleren/boostcontrolleren min er innstillt på PSI derfor "rare" tall. Med en turbin exducer på 80mm og ett eksoshus på 25cm3 så syntes jeg at det er bra at det bikker positivt manifold trykk allerede ved 2000 o/min. har fullt trykk ved ca 4000o/min. Hvis jeg blir lei av at det skjer lite på lavt turtall så har jeg en Eaton M90 kompressor på vei som kan hjelpe med litt der
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now