E220 Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Har fått en lite koselig dodung dodung dodung lyd fra forstillinga på bilen, startet som noe en kun hørte av å til men har i det siste blitt ganske så konstant når en kjøre på litt ujevn vei, å det gjør en jo veldig ofte her om dagne med snø/is. Har hatt noen ture på skikkelig dårlig vei å er nok det som har hoved skylden vil jeg tro, men lure på hva det kan være. Bilen har airmatic å disse er 100% ok så er ikke der ifra. Har ikke hatt bilen på buk ennå da snø har hindret tilgang til denne. men om noen vet hva dette evt kan være så jeg vet hva en skal se etter når bilen er på buk ville det vært fine. Bilen er en S211 220cdi 2004 model
Tore Robert Klerud Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Mine foreldres 03 w211 E220 CDI har ved de to-tre siste servicene fått anmerket at noe de kaller "trekkstagene" begynner å bli slitt. På grunn av at det ikke har vært merkbare ulyder eller andre symptomer, samt høy pris, har vi drøyet det. Ved siste EU-kontroll på annet verksted ble det anmerket ytre endeledd på den ene siden, som skal skiftes en av de første dagene. Det gir på den annen side en merkbar slamring, på gammeldags måte. Kostet heller ikke mange kroner å kjøpe. MVH Tore
E220 Posted February 12, 2010 Author Posted February 12, 2010 har tenkt på endeled sjøl, så å at disse ikke kosta skjota hos stjerneservice, så disse er en av de ting jeg skal sjekke når jeg får bilen på bukk.
Guest gjesten Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 I lenkearmene er det presset inn en kule på hver arm for å feste stabstaget. Disse lager mest lyd på 211. Vanskelig å kjenne slark hvis bilen henger på en bukk. Best å kjenne på en firesøyler,grav el.
Stjerneglis Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Casterstag... Viktig at hjulene ikke henger i lufta når dere sjekker slark i disse! Ikke spør hvordan jeg vet hehe! Lager masse lyder over vaskebrett/brostein...
Stjerneglis Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 I lenkearmene er det presset inn en kule på hver arm for å feste stabstaget. Disse lager mest lyd på 211. Vanskelig å kjenne slark hvis bilen henger på en bukk. Best å kjenne på en firesøyler,grav el. Disse stab.linkene skiftet jeg først på begge sider før jeg fant at lyden kom fra casterstagene... Husk at du trenger et spesialverktøy/presse for å skifte stab.linkene.
E220 Posted February 13, 2010 Author Posted February 13, 2010 Da var hoved problemet fiksa. Fik et lite shok når jeg sjekka under bilen. Nedre bolt på demperen venstre side fremme holdt på å løsne. mutteren hadde løsnet så pas mye at bolten hadde ca 20mm frigang, denne demper(airmatic) blev byttet på garanti for ca 1 år siden, så mekanikeren som utførte denne jobben har tydeligvis ikke vært noe goe i å trekke mutter til skikkelig. Så skal sende de noen bilder på mail som jeg tok å høre om de er fornøyde med jobben de utførte. Men er fremdeles noen mindre ulyder som jeg ikke klarte å lokalisere i denne omgan, men bilen skal på eu kontrol innen lenge så da får jeg sikkert på pekt feil om noe er gåen.
Silberpfeil Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 E220: Jeg har ikke peiling på om det er det samme som gjelder foran som bak, men bak på bilen så festes demperen med en selvlåsende bolt. Jeg tolker det slik at disse boltene er til engangsbruk. Ved bakhjulene så skal disse strammes til 50nm og så vris 90 grader--men det er kanskje noe helt annet foran? Hvertfall byttet jeg bolt og mutter når jeg byttet bakre støtdemper på min bil (kostet ca 60kr for bolt og mutter). En kjapp teori er at det kanskje et er noe liknende selvlåsende bolt-system foran også. De har kanskje "gjenbrukt" den selvlåsende bolten når du fikk gjort garanti-jobben?
E220 Posted February 16, 2010 Author Posted February 16, 2010 Er muligt de har brukt gamle bolten når de skifta demperen ja, tenkte jeg skulle kjøre innom mb i kristiansand å få en ny bolt med hjem som jeg kan monteren til helga så dette ikke skjer igjen, men har fremdeles noen ulyder fremme som må undersøkes nærmere, er noe ala det samme som når en kjøre på brostein, men klarte ikke se noe som var gale når bilen var på buk.
E220 Posted February 22, 2010 Author Posted February 22, 2010 Har du delenummer på castertagene? eller evt positions nummer på EPC tegningen? I lenkearmene er det presset inn en kule på hver arm for å feste stabstaget. Disse lager mest lyd på 211. Vanskelig å kjenne slark hvis bilen henger på en bukk. Best å kjenne på en firesøyler,grav el. Disse stab.linkene skiftet jeg først på begge sider før jeg fant at lyden kom fra casterstagene... Husk at du trenger et spesialverktøy/presse for å skifte stab.linkene.
Stjerneglis Posted February 22, 2010 Posted February 22, 2010 Har du delenummer på castertagene? eller evt positions nummer på EPC tegningen? I lenkearmene er det presset inn en kule på hver arm for å feste stabstaget. Disse lager mest lyd på 211. Vanskelig å kjenne slark hvis bilen henger på en bukk. Best å kjenne på en firesøyler,grav el. Disse stab.linkene skiftet jeg først på begge sider før jeg fant at lyden kom fra casterstagene... Husk at du trenger et spesialverktøy/presse for å skifte stab.linkene. Jeg kommer ikke inn i den russiske sida idag... Har en tegning som jeg tror er fra EPC, og der har venstre casterstag posisjon 140 (+ 145). Har delenr kun for venstre siden, og den er 211 330 43 11. I tillegg hører det til en foring som har delenr 211 333 29 14. Hvis du kjøper OEM del, så er som regel foringen inkludert i staget etter det jeg vet... Sånn ser det ut
E220 Posted February 22, 2010 Author Posted February 22, 2010 Går det ann å skifte disse sjøl om en har tilgang på buk?
Stjerneglis Posted February 23, 2010 Posted February 23, 2010 Jeg overlot jobben til et verksted, men dette staget sitter forholdvis lett tilgjengelig i forkant av hjulopphenget.
RoarB Posted February 23, 2010 Posted February 23, 2010 er ikke noe problem å skifte disse, men hvis du har justerings bolter på indre foring, så må du ha en forstillinks måling etterpå...
E220 Posted March 15, 2010 Author Posted March 15, 2010 Fik skiftet disse idag, hadde bilen oppe på buk i helgen men siden jeg ikke hadde nøkkel som passet på bolten da denne var av typen torx eller noe i den dur så fik jeg ikke gjort jobben sjøl siden jeg ikke ville ødelegge bolten, i samme slengen oppdaget jeg at ene nedre bærekule var gåen å denne trengs det hydrualisk presse for å skifte, så homane bil utførte jopbben her til mårå, men tro det eler ei så er der fremdeles en dunke lyd fra forstilllingen, mekanikeren mente det var stabslenkene(endeled) så prøver å bestille nye av disse siden disse ikke er så dyre å de ikke hadde tid å sjekke mere idag. En ting er sikkert å det er at det koster å ha 211 hehe
Stjerneglis Posted March 15, 2010 Posted March 15, 2010 Det er så mye leamikk i den forstillingen og skifte av den ene delen utløser ulyd i en annen. Jeg måtte selv gjennom flere runder før det ble i orden. Kanskje best å bite tenna sammen og skifte alle delene når bilen først er på bukken hehe!
E220 Posted March 15, 2010 Author Posted March 15, 2010 for å si det sådan, er jævlig dyrt å være kar med 211 Gunsen. Holder på å bestille 2 stk Rod/stabstagsled/Stange/Endeled. Vet ikke hva rette navnet er da der kommer opp forskjellige navn alt etter hvilken nettbutikk en søker i, men dele nr er i allefall A2113203889/A2113203989 i følge EPC, men en har jo ingen garanti for om det kun er disse som er gåen for som Tin sier så er der jo så mye leamikk i disse forstillinger at en akn bli fattig før en er ferdig å skifte alt.
Kruste Posted September 30, 2010 Posted September 30, 2010 er ikke noe problem å skifte disse, men hvis du har justerings bolter på indre foring, så må du ha en forstillinks måling etterpå... Jeg skal skifte casterstag på høyre side på min bil nå dette er en 05 mod, noen som vet om det er justerings bolter på indre foring på denne ? Hvis de er de så blir det en jobb for BOS ellers så gjør jeg det selv.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now