A.H Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 Har en Yamaha Virago som er en v2 luftavkjølt motor. Jeg sliter ekstremt med kondens i oljen på den og har nå prøvd det meste... Jeg har prøvd flere oljetyper. Blåst og skjekket veivhusutlufting. Problemet tror jeg ligger der at sykkelen blir kjørt endel korte turer , altså ned til skolen , til kamerate der den blir stoppet og kald igjen og da utvikles det vel kondens.. Det er faktisk så ille at det går ikke mer enn en uke før oljen er så missfarget at jeg ikke tør kjøre mer før bytte. Jeg har kjørt langturer på over 40mil i regnvær og oljen er like blank og fin , ergo så tror jeg ikke det kommer utenfra.. Det som kan være fristende er og la den stå og surre på tomgang når jeg ikke planlegger og være kjempelenge , selv om det fort kan bli en time , det koster over 300kr og bytte olje og det blir dyrt i uka for en stakkars student desverre Det jeg lurer på er det skadelig for en luftavkjølt motor og gjøre det? Tenker da litt på at motoren kjøles ned av luftmotstanden i fart , dette er en 4 takter , men det hender jeg har en liten skvett 2 takts olje ved fylling av full tank, Ellers så må jeg bare legge til at jeg er knallfornøyd med sykkelen har hatt to turer til en kamerat i nærheten av Hokksund med den ca 45mil en vei og den er fantastisk og kjøre litt lat med bare 12 hk , men planlegge bakker og ligge i jamn fart så går det ikke så værst unna
A.H Posted February 11, 2010 Author Posted February 11, 2010 Har nå snart kjørt 10,000km med den og trives godt med v2 en med litt voksen lyd og utsende selv om det ikke er så mye og skryte av
E_S Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 Det virker mest nærliggende at det blir mest kondens fordi oljen ikke oppnår full arbeidstemperatur på korte turer og fuktigheten som samler seg i oljen på en kort tur da ikke fordamper. Prøv å heller kjøre en omvei et par ganger i uken så den blir ordentlig gjennomvarm, så burde problemet forsvinne..
A.H Posted February 11, 2010 Author Posted February 11, 2010 Det virker mest nærliggende at det blir mest kondens fordi oljen ikke oppnår full arbeidstemperatur på korte turer og fuktigheten som samler seg i oljen på en kort tur da ikke fordamper. Prøv å heller kjøre en omvei et par ganger i uken så den blir ordentlig gjennomvarm, så burde problemet forsvinne.. Ok skal prøve det , har prøvd meg på noen 2mils turer , men synst ikke oljen blir bra igjen , men når oljen har så mye kondens at den har begynt og bli missfarget er det vel for sent?
Tor Olav Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 hadde akkurat samma sykkelen som deg, og eg lot min stå veldig mykje på tomgang, aldri problemer! så om du lar den stå på tomgang 15-30min av og til så trur eg det bare er sundt, dei motorane der skal mykje til å slite ut også, dradd lite effekt ut av motor'n.... bekjent har ein sykkel som har gått over 50.000km nå, like lettstarta og fin nå som når den ble kjøpt og hadde gått 20.000km, bruker heller ikkje olje
Einar Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Hvis det ikke er kjølevifte, så skal man være litt forsiktig med å la det gå på tomgang lenge, men japanere har ofte veldig store kjøleribber, som igjen gir god kjøling, og det produseres jo ikke på langt nær noe særlig varme på tomgang som under kjøring. Så jeg tror ikke det er noe problem, det er også en 4-takter, som har kjøling fra olja også. Men det er nok for lav temperatur som har skylda for vannet i olja, man sliter jo med det på bilmotorer om man har for lav temp på motoren også. Tør driste meg til å si, går den så varm at det blir problemer, vil den stoppe før det går så langt at det gjør større skade på motoren, noe vil det bli, men en varmskjæring light, motorn går tungt og stopper fort pga den går på tomgang. Men om veivhusluftinga er bra, og olja blir slik fort, har du prøvd andre oljer, kan jo virke som du har hydroskopisk olje omtrent. Ville vel tatt en telefon til noen som kan disse også.
A.H Posted February 12, 2010 Author Posted February 12, 2010 Godt og høre Tenke og rett og slett kjøpe olje på biltema for og holde kostnadene nede koster 150kr for en liter hos den lokale Yamaha butikken , men denne sykkelen skal ha olje som tåler våtcluch , dette skiver biltema om olja si: MC-olje, Racing 10W–40 Helsyntetisk motorolje for alle 4-takts MC-motorer. Gir god slitasjebeskyttelse ved hard kjøring i løp etc. Tilpasset for clutch og girkasse. Oppfyller følgende spesifikasjoner: JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM. 1 l. Kan den brukes tro? Koster jo bare 79,90 pr liter kan heller koste på skift litt oftere , hva mener dere? Bør jeg fortsette og kjøre på Yamalube eller castrol som jeg har prøvd uten hell.
A.H Posted February 12, 2010 Author Posted February 12, 2010 Noen som vet , skal på biltema i morgen så det hadde vært supert med svar i kveld
A.H Posted February 12, 2010 Author Posted February 12, 2010 hadde akkurat samma sykkelen som deg, og eg lot min stå veldig mykje på tomgang, aldri problemer! så om du lar den stå på tomgang 15-30min av og til så trur eg det bare er sundt, dei motorane der skal mykje til å slite ut også, dradd lite effekt ut av motor'n.... bekjent har ein sykkel som har gått over 50.000km nå, like lettstarta og fin nå som når den ble kjøpt og hadde gått 20.000km, bruker heller ikkje olje Min runder snart 50 og det bekymrer meg ikke i det hele tatt , tror ikke den bruker olje , ser avogtil når jeg tar forbikjøringer og jager meg godt opp i fart i bakker at den ryker litt , men det er skjelden Kan legge til at jeg kjørte hele sommeren med samme olje uten noe tegn til missfarging eller forbruk. Men jeg lurer fælt på om jeg kan bruke biltema oljen , planlegger en tur til biltema i morgen 7 mil litt synd og ta med seg olje for 400kr hvis den er ubrukelig
E_S Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Sjekk instruksjonsboken om de spesifikasjonene der er de motoren din krever. Stemmer det overens er det jo helt greit..
Einar Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Neppe noe problem, de fleste 2-hjulinger har våtclutch, og en del bruker man vanlig motorolje på kassa. Går motor og gir i samme olje?
A.H Posted February 12, 2010 Author Posted February 12, 2010 Neppe noe problem, de fleste 2-hjulinger har våtclutch, og en del bruker man vanlig motorolje på kassa. Går motor og gir i samme olje? Motor og gir går i samme olje ja.
Kjetil Halvorsen Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 Utbredt misforståelse at en mc motor er utslitt etter 50 tusen km. Ja, en rr maskin som er kjørt hardt hele livet kan begynne å få slitasje tegn etter slik km, men en custom eller touring sykkel med moderat effektuttak og relativ lav maks turtall, kan gå flere hundre tusen uten problemer. Akkurat som på alle andre motorer, så er det vedlikehold og hvordan man bruker og steller det som teller. Ikke uvanlig på f.eks. Honda Goldwing at de har gått både 2 og 300.000 km uten totaloverhalling....
A.H Posted February 13, 2010 Author Posted February 13, 2010 Måtte varme for og få ut olja Sykkelen har stått i godt og vel en måned nå og når jeg åpnet tappepluggen kom det ingenting Så jeg satte to varmeover i mot det og gikk inn og så på tv , etter en time var det fortsatt ikke kommet noe , men en halvtime etter det var tappeskåla mi full så jeg fant meg en ny skål og lot den stå i en time til med varme på , skylte igjennom med noe frisk olje og byttet filter og fylte på , startet etter endel kinning og svev bra Etter en halvtime med tomgang prøvde jeg cluchen litt og det ser ut til og funke bra! Tenkte jeg skulle ha meg en kjøretur , men kom meg ikke ut av gårdsplassen engang , gårlig på glatta disse her , sykkelen er så lav at selve kjøringen er ikke noe problem , men jeg kommer ikke frem noen plass
Einar Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 Olje skal alltid om mulig tappes varm, altså kjør motoren varm, så varm du får den innenfor rimelighetens grenser, så tappe olje, og la det stå lenge for å få ut alt, da får man med mest forurensinger, o mest gammel olje. I disse temperaturer vi har nå, så overasker det meg ikke at olje gjerne ville være der.
A.H Posted February 13, 2010 Author Posted February 13, 2010 Turte ikke starte opp nå , men ellers pleier jeg altid og kjøre den varm først
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now