Jump to content

Bremser 124 - 300TE


Guest Eivind Soltvedt

Recommended Posts

Frode S hallo' date=' står til??

[/quote']

Morn. Bra med meg.

Snart medesintid nå vel?

 

Medesinisstetsedtsinitid?

 

Det er ikke nødvendig å bli ufin bare fordi noen ikke er enig med deg' date=' skjønner du.

 

 

Hvis du tror poenget er å få hjulet til å stå sliter du.

Selvsagt tror jeg ikke det. Du sier at du nå må bremse mye mer for at hjulet skal stå. Hvis ikke veigrepet er økt, vil jo det si at du har dårligere bremsekraft hvis du må bremse hardere for å låse hjulene???

 

 

Mengden veske til å flytte stempelet er om noen minimal.

Selv om det er flere stempeler så trenger ikke arealet på stempelene å være større' date='men gi jevnere trykk på klossen.

[/quote']

OK. Jeg sa jo at HVIS arealet er større, må det større mengde til. DET er du vel enig i?

 

 

Mulig du har mere kunskap på bremser enn alle andre' date=' også fagfolk.

[/quote']

Prøver ikke å si det, men du mener tydeligvis at du har mer peiling på bremser enn mercedes har.

 

Du skal selvsagt på lik linje som alle andre ha dine teorier og meninger' date='mendet er ikke sikkert at du alltid har rett

[/quote']

Det har jeg heller ikke påstått.

 

Greit at du har funnet replay funksjonen ' date='men å bruke den til å forandre på meningene til din favør blir feil.

[/quote']

Hvis du eller andre mener jeg quoter feil, så er det bare å lese orginalinleggene over. Man _skal_ klippe bort alt som ikke har noe med det man svarer på, ellers blir innleggene etterhvert veldig lange.

 

 

Sorry Eivind at det tok sin tid' date='men når usakelige meldinger kommer så hender det at ting sporer av.

[/quote']

Så du mener alt jeg har sagt er usaklig? At bremsebalanser ikke er noe man kødder med, det er bare tull?

Jeg for min del hopper nok av diskusjonen for ikke å få fark.

Tåler du ikke en god diskusjon? Kom med noen saklige argumenter i stedet for å argumentere som Otto Jespersen

Sender med et bilde så du ser åsssen sånne skiver ser ut. Her er det med red stuff' date='men det pga. noe banekjøring. Dem skal tåle litt mere varme.

[/quote']

Stilig.

Link to comment
Share on other sites

men så lenge det er bremsevirkning bak og den ikke er større enn foran kan jeg ikke skjønne hvorfor det skal bli ubalanse i bilen. Da er det ikke bremsene' date=' men hjulstilling og/eller innpress på felgene som er problemet.[/quote']

 

Når jeg snakker om bremsebalanse, så tenker jeg på forskjell foran/bak. Det spiller jo fint liten rolle hvis man "bare" skal nødbremse rett fram. Gjennom sving blir det noe annet. Jeg har selv prøvd en hard nedbremsing gjennom sving med feil bremsebalanse. Det var ikke noe morro, selv om det ikke gikk så langt at det var i nærheten av låsing på noen av hjula. Dette var pga. en feiljustert last-ventil-ting. Bedre bremser foran er i hvertfall bedre enn bedre bremser bak. Bremser det for mye bak, kommer bilen brei, bremer det mer foran går den rett fram. Det siste er i hvertfall tryggere enn det første.

Link to comment
Share on other sites

Frode S hallo' date=' står til??

Snart medesintid nå vel?

 

Hvis du tror poenget er å få hjulet til å stå sliter du.

 

Mengden veske til å flytte stempelet er om noen minimal.

Selv om det er flere stempeler så trenger ikke arealet på stempelene å være større,men gi jevnere trykk på klossen.

 

Mulig du har mere kunskap på bremser enn alle andre, også fagfolk.

Du skal selvsagt på lik linje som alle andre ha dine teorier og meninger,mendet er ikke sikkert at du alltid har rett

Greit at du har funnet replay funksjonen ,men å bruke den til å forandre på meningene til din favør blir feil.

 

Sorry Eivind at det tok sin tid,men når usakelige meldinger kommer så hender det at ting sporer av.

 

Jeg for min del hopper nok av diskusjonen for ikke å få fark.

Sender med et bilde så du ser åsssen sånne skiver ser ut. Her er det med red stuff,men det pga. noe banekjøring. Dem skal tåle litt mere varme.

 

[img']http://www.mb190klubb.com/member_cars/tor_anton/bigs/anton2.jpg[/img]

 

Det var noen utrolig fete skiver! :mrgreen: rent og pent var det også.

Hadde gjort seg med noen røde calippere ala porche der 8)

Ang. Green Stuff, så har jeg også hørt at dette er noen fantastiske klosser. De gule (tror jeg) var utmerket! De røde tror jeg var for folk som drev med litt mere aktiv kjøring (type rally). Har planer om å kjøpe meg noen gule eller grønne GS klosser selv. Lei av å skrape bremsestøv av felgene hele året!

Link to comment
Share on other sites

Det var noen utrolig fete skiver! :mrgreen: rent og pent var det også.

Hadde gjort seg med noen røde calippere ala porche der 8)

Ang. Green Stuff' date=' så har jeg også hørt at dette er noen fantastiske klosser. De gule (tror jeg) var utmerket! De røde tror jeg var for folk som drev med litt mere aktiv kjøring (type rally). Har planer om å kjøpe meg noen gule eller grønne GS klosser selv. Lei av å skrape bremsestøv av felgene hele året![/quote']

 

Hvordan greier dere egentlig å få felgene fulle av fastbrent støv? Når jeg vasker bil, bruker jeg siste resten av vann til å dra av felgene med samme svampen som jeg har brukt på bilen. viola, rene og pene....

 

Jeg har hatt fire biler, to med automat gir (gir jo litt mer bremsing), og to på over to tonn. Har aldri hatt trøbbel med bremsestøv som setter seg fast. Med den første patrolen kjørte jeg t.o.m. aviser, og da gikk det ganske mye bremser... Satt seg ikke fast da heller.

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt
Du vet at det går ann å dra spaken mellom setene litt mot deg når det skal bremses???

 

Bremsene mine foran har sitti der en 15-20 000 km nå.. Knapt slitasje i det hele tatt.

 

Ja jeg veit at jeg kan gjøre det Frode! 8)

Hadde drevet med aktiv kjøring med mye bremsing på gir i minst 2 år når du fikk lappen! ;) (småen :lol: )

 

Det jeg vil fram til med en humoristisk vri er at det kommer til å slite mer klosser nå som vi får en uerfaren sjåfør på bilen, samt at det ikke kan stikkes under en sofagruppe (eller hele sofaavdelinga på IKEA) at jeg kjører aktivt og bruker bilen! Inkludert bremsene. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, her må jeg bare hive meg med.

@Tor Anton: Prøv og hold deg til saken og ikke til person, please :wink:

 

Hvordan greier dere egentlig å få felgene fulle av fastbrent støv? Når jeg vasker bil' date=' bruker jeg siste resten av vann til å dra av felgene med samme svampen som jeg har brukt på bilen. viola, rene og pene....[/quote']

 

Ingen som har klaget over det her, eller har jeg gått glipp av noe :) . Det som er kjipt, for min del er felgene mine er fulla av støv, bare etter en kort tur. Det _er_ kjipt, og det _slipper_ du med greenstuff :D .

 

Prøver ikke å si det' date=' men du mener tydeligvis at du har mer peiling på bremser enn mercedes har.[/quote']

 

Det blir litt flåsete sagt. Nå tviler jeg sterkt på at Mercedes legger alt de har av teknikk og kunnskap om bremser i en bil for privatmarkedet. Eller for å bruke andre ord, de bruker ikke DTM bremser på en 300E. Det har noe med kostnader og gjøre.

 

Jeg har selv prøvd en hard nedbremsing gjennom sving med feil bremsebalanse. Det var ikke noe morro' date=' selv om det ikke gikk så langt at det var i nærheten av låsing på noen av hjula. Dette var pga. en feiljustert last-ventil-ting. Bedre bremser foran er i hvertfall bedre enn bedre bremser bak. Bremser det for mye bak, kommer bilen brei, bremser det mer foran går den rett fram.[/quote']

 

Jeg har også bremset hardt i sving. Og det gikk også rett frem, ikke langt ifra ihvertfall. ABS er bra men ikke så bra som noen skal ha det til. Men nå er det faktisk slik at dette har med naturlover og gjøre, og ikke med bremsebalanse. Det viktigste er at det er bremser bak. Er det ikke det, _da_ kan det bli skummelt.

 

Men om denne balansen er så hoppanes viktig, åffer er det ingen som kontrollerer den på en EU-kontroll da? :wink:

 

Og så et lite regnestykke. La oss si at vi har en bil med balansen 70/30. Vi kjøper nye bremser foran og dobbler bremsekraften :shock: . Da får vi forholdet 140/30. For å få dette til mer forståelige tall, må vi regne litt.

 

140 + 30 = 170 , 170 / 100 = 1,7 , 140 / 1,7 = 82,35 , 30 / 1,7 = 17,65

 

Dvs at om vi dobbler foran, blir balansen 82,5/17,5. Og om vi bruker litt mer realistiske tall, la oss si 30% bedre bremser foran, da får vi en balanse på 75/25.

 

Det skal med andre ord ganske mye til for å forstyrre balansen nevneverdig. Og som mange av bremsedudene her sier så er det ikke så veldig mye bedre bitt de er ute etter men det er varmeutviklingen de vil til livs. Også ser det jo vanvittig tøft ut da.

 

En annen ting. På sportspakken til nye E og C klasse så er det jo store bremser foran. Noen som vet balansen på disse kontra original C/E klasse :?:

Link to comment
Share on other sites

Hadde drevet med aktiv kjøring med mye bremsing på gir i minst 2 år når du fikk lappen! ;) (småen :lol: )

Helt til russetida kom og satte en stopper ? :-) Kan nesten vedde på at jeg kjørte bil før deg for det. Skjønt.. du er jo fra Kongsvinger' date=' så man skal vel ikke være for skråsikker.

 

Det jeg vil fram til med en humoristisk vri er at det kommer til å slite mer klosser nå som vi får en uerfaren sjåfør på bilen, samt at det ikke kan stikkes under en sofagruppe (eller hele sofaavdelinga på IKEA) at jeg kjører aktivt og bruker bilen! Inkludert bremsene. 8)

 

Men tror du kvinnfolket vil kjøre like aktivt, da? Kjørestilen er jo det som bestemmer mest. På den første bilen min (den jeg kjørte aviser med hver søndag halvannet år) holdt bremsene 170(!!!!)000km. Den var også kjørt en del av pappa før jeg tok den over. Det var han som byttet bremser ved 125.000km, og de var utslitt da jeg solgte den ved 295.000km. (ny eier ringte og var litt grinete ei uke etter)

Link to comment
Share on other sites

Hehe' date=' her må jeg bare hive meg med.

[/quote']

Velkommen :-)

Ingen som har klaget over det her' date=' eller har jeg gått glipp av noe :) . Det som er kjipt, for min del er felgene mine er fulla av støv, bare etter en kort tur. Det _er_ kjipt, og det _slipper_ du med greenstuff :D .

[/quote']

Aha.. Jøss. Hvor blir det av støvet, da?

Det blir litt flåsete sagt.

Ikke litt.. Veldig.. Men det var et flåsete svar til noe annet flåsete.

Men om denne balansen er så hoppanes viktig' date=' åffer er det ingen som kontrollerer den på en EU-kontroll da? :wink:

[/quote']

Tja... Fordyrt å kreve at alle har 4hjuls-ruller?

Det skal med andre ord ganske mye til for å forstyrre balansen

Takk, endelig noen som kommer med noe fornuftig. :-)

Link to comment
Share on other sites

Aha.. Jøss. Hvor blir det av støvet' date=' da? [/quote']

 

Har ikke peiling. Ikke på felgene ihvertfall. Anbefales for de som er drittlei av mørkegråfelger etter en tur i butikken.

 

Tja... Fordyrt å kreve at alle har 4hjuls-ruller?

 

Men' date=' da er det kanskje ikke så farlig da :idea: :wink:

 

Det skal med andre ord ganske mye til for å forstyrre balansen

Takk' date=' endelig noen som kommer med noe fornuftig. :-)[/quote']

 

Bare hyggelig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt

Hadde drevet med aktiv kjøring med mye bremsing på gir i minst 2 år når du fikk lappen! ;) (småen :lol: )

Helt til russetida kom og satte en stopper ? :-) Kan nesten vedde på at jeg kjørte bil før deg for det. Skjønt.. du er jo fra Kongsvinger' date=' så man skal vel ikke være for skråsikker.[/quote']

 

Første gang jeg holdt i ett ratt og styrte uten hjelp av voksen var vel i 4 års alderen! ;)

 

Vokste ikke opp i Kongsvinger, men utenfor Vokst opp med gråtass, Mazda 616, gammal 240glt, 79-300TD og 81-300GD. Var jo med på langturer over "alle" fjell til vestlandet og nordvestlandet med campingvogn og store hengere. (kjørte ikke selv, men man følger jo med! ;) )

 

Det jeg vil fram til med en humoristisk vri er at det kommer til å slite mer klosser nå som vi får en uerfaren sjåfør på bilen' date=' samt at det ikke kan stikkes under en sofagruppe (eller hele sofaavdelinga på IKEA) at jeg kjører aktivt og bruker bilen! Inkludert bremsene. 8)[/quote']

 

Men tror du kvinnfolket vil kjøre like aktivt, da? Kjørestilen er jo det som bestemmer mest. På den første bilen min (den jeg kjørte aviser med hver søndag halvannet år) holdt bremsene 170(!!!!)000km. Den var også kjørt en del av pappa før jeg tok den over. Det var han som byttet bremser ved 125.000km, og de var utslitt da jeg solgte den ved 295.000km. (ny eier ringte og var litt grinete ei uke etter)

 

Elementært min kjære Watson! Automatgir og ingen erfaring med bruk av aktiv brems på motor = større forbruk av bremseklosser! ;) Når man er 2 som bruker bilen, vil den garantert bli brukt mer!

Samt det faktum at jeg ikke er så flink til å vaske bilen ofte betyr at det blir svart på felgene foran før det blir tatt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg holdt i ett ratt og styrte uten hjelp av voksen var vel i 4 års alderen! ;)

Gjelds ikke :-)

Jeg var 8 første gang jeg kjørte alene. Vi hadde noen gamle bobler stående som jeg greide å få fart på... En stund fikk jeg ukepenger i bensin :-) Flink gutt = 10 liter...

 

Kjedelig med svarte felger. Jeg merker jo det selv også. Tar ikke mange dagene før det begynner å bli svart etter å ha vasket. Jeg trodde poenget med grønne saker var at det ikke brenner seg fast, men det fester seg ikke i det hele tatt, altså?

Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg holdt i ett ratt og styrte uten hjelp av voksen var vel i 4 års alderen! ;)

Gjelds ikke :-)

Jeg var 8 første gang jeg kjørte alene. Vi hadde noen gamle bobler stående som jeg greide å få fart på... En stund fikk jeg ukepenger i bensin :-) Flink gutt = 10 liter...

 

Kjedelig med svarte felger. Jeg merker jo det selv også. Tar ikke mange dagene før det begynner å bli svart etter å ha vasket. Jeg trodde poenget med grønne saker var at det ikke brenner seg fast' date=' men det fester seg ikke i det hele tatt, altså?[/quote']

 

Helt utrtolig hvordan dere klarer å skli ut av topic HVER gang! Hold personlige meinger utenfor og bry dere om hovedtopic. Jeg driter i hvordan hva dere mener om alt annet!

Link to comment
Share on other sites

Helt utrtolig hvordan dere klarer å skli ut av topic HVER gang! Hold personlige meinger utenfor og bry dere om hovedtopic. Jeg driter i hvordan hva dere mener om alt annet!
Men 2mas, DU kom vel inn ganske langt uti denne tråden - ingen grunn til å bli så sinna?

FrodeS. & flere av oss andre er mer utenfor enn innom topic ganske ofte, sånn ER det bare... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Helt utrtolig hvordan dere klarer å skli ut av topic HVER gang! Hold personlige meinger utenfor og bry dere om hovedtopic. Jeg driter i hvordan hva dere mener om alt annet!
Men 2mas' date=' DU kom vel inn ganske langt uti denne tråden - ingen grunn til å bli så sinna?

FrodeS. & flere av oss andre er mer utenfor enn innom topic ganske ofte, sånn ER det bare... :wink:[/quote']

 

...og den værste "utsklieren" er vel trådstarter, så da tror jeg vi overlever alle mann :wink:

 

Og nå tilbake til bremser på 124. Eller så stenger jeg tråden :twisted: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Og nå tilbake til bremser på 124. Eller så stenger jeg tråden :twisted: :lol:
Pøh. Det tør du ikke. :wink:

Ellers byttet jeg nettopp bremseklosser foran på 300'n. MB original varte 54900km. Tror aldri jeg har fått klosser foran til å vare så lenge...:-)

 

Skulle bytte skiver også men ikke f...n om jeg fikk løs ene bolten til caliperen. Må vel prøve med litt varme når jeg får ånden over meg igjen...

Link to comment
Share on other sites

Og nå tilbake til bremser på 124. Eller så stenger jeg tråden :twisted: :lol:
Pøh. Det tør du ikke. :wink:

Ellers byttet jeg nettopp bremseklosser foran på 300'n. MB original varte 54900km. Tror aldri jeg har fått klosser foran til å vare så lenge...:-)

 

Skulle bytte skiver også men ikke f...n om jeg fikk løs ene bolten til caliperen. Må vel prøve med litt varme når jeg får ånden over meg igjen...

 

Fordelen med MB er at når ting sitter FAST, er det bare å bruke ordentlig vold. Du får det løs, uten at det går i stykker :-) Sist jeg slet med bolten på en calipper fant jeg fram et to meter langt rør, latmannsarmen og pipa. La helt over til høyre, stakk faenskapet innpå og lente meg godt på røret. Da måtte den gi seg. :-)

 

@2mas : (nesten) alle tråder sklir ut... Tåler du det ikke, får du droppe å lese. Når det gjelder det trådstarter spurte om, så er det allerede ganske gjennomdiskutert, så hvis du lurte på det samme, har du allerede fått svar.

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt

Har ikke fått noen andre tips enn EBC og greenstuff!

 

Noen andre merker? (kjekt å ha noe å velge i! ;) )

 

FrodeS. Kjørte gråtass og måkte snø alene da jeg var 11-12 år gammal!

Link to comment
Share on other sites

Renntech har 14" fremme med kalippere for 4995$, 13" bak til 2995$, det er Brembo sine som er laget for 124serien....men da er du nødt til å ha på 18" felger....17" går kanskje..... :P

 

Movit har mye kjekt, ta kontakt med forskjellige tuning firmaer og hør på priser, det er store forskjeller i pris og type oppsett som passer til din bil.

Hvis du skal gjøre mer enn bare skiver og klosser så ville jeg ha sett etter brukte bremse kalippere fra feks 500 eller lignende på e-bay.

Link to comment
Share on other sites

 

@2mas : (nesten) alle tråder sklir ut... Tåler du det ikke' date=' får du droppe å lese. Når det gjelder det trådstarter spurte om, så er det allerede ganske gjennomdiskutert, så hvis du lurte på det samme, har du allerede fått svar.[/quote']

 

Tja, hva kan jeg si?! Noen ganger er man langt utpå vidda. Tåler mye rart jeg serru 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Eivind Soltvedt

hørt litt på bygda at EBC/greenstuff har en tendens til å skape vibrasjoner ved kraftig oppbremsing... Stemmer det? Er snakk om 2-3 forskjellige med samme erfaring med forskjellige biler.

 

Synspunkt og erfaringer takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt
Priser på EBC:

Skiver forran som er slisset og halvborret: veil. 1266 pr.stk

Skiver forran som kun er forsterket' date='samme

materiale som dem over,men uten slisser osv. veil. 735 pr.stk

Grennstuff klosser forran: veil. 998 4stk

Greenstuff klosser bak: veil. 580 4stk

 

[/quote']

 

priser inkl. mva? lager på stange?

Link to comment
Share on other sites

Greenstuff klossene funker glimrende for meg i hvert fall. Har hatt noen BAS oppbremsinger og ingen vibrasjoner som jeg har merket. Er ikke ABS'en som har slått inn da? Snakker jo tross alt om "bygda" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...