Jump to content

Bremser 124 - 300TE

Guest Eivind Soltvedt

Recommended Posts

Guest Eivind Soltvedt

Må skifte bremser og klosser foran en gang før sommerferien, og lurer litt på om jeg skal oppgradere littegrann fra standard!

Ikke planer om å bytte kalippere, men sette på noen skiver og klosser som biter litt mer enn standard!

Folk med erfaring bes å komme med erfaringene sine (på godt og vondt) om de forskjellige alternativene som er bolt on.

Synsere uten erfaring kan godt komme med spørsmål de også, men ikke kom med kompisen til vennen til søstra til tanta sine uttalelser er dere snille

Må skifte bremser og klosser foran en gang før sommerferien' date=' og lurer litt på om jeg skal oppgradere littegrann fra standard!

Ikke planer om å bytte kalippere, men sette på noen skiver og klosser som biter litt mer enn standard!

Folk med erfaring bes å komme med erfaringene sine (på godt og vondt) om de forskjellige alternativene som er bolt on.

Synsere uten erfaring kan godt komme med spørsmål de også, men ikke kom med kompisen til vennen til søstra til tanta sine uttalelser er dere snille[/quote']

<synse>

Hvis du bytter til noe som "biter bedre" foran, bør du ikke da gjøre det samme bak også?

</synse>

Selv om du setter på noen andre skiver forran spå er det ikke et must å gjøre dette bak.

Bremsene bak er ikke altid i bruk.Bare se på c180 med en over 60 bak rattet, den har gjerne rustette skiver bak.

Jeg har EBC skiver som er slisset og halvborret forran på min å er fornøyd.

Påc E-classen er det brukt Greenstuff klosser som gjør det lett å vaske sammtidig at dem "skrubber" litt bedre

Skal du bytte skiver(men ha samme diameter) å beholde calipper så er dette et alternativ. Røde klosser er for veldig aktiv kjøring å grønne er for vanlig.

Selv om du setter på noen andre skiver forran spå er det ikke et must å gjøre dette bak.

Bremsene bak er ikke altid i bruk.Bare se på c180 med en over 60 bak rattet' date=' den har gjerne rustette skiver bak.

Jeg har EBC skiver som er slisset og halvborret forran på min å er fornøyd.

Påc E-classen er det brukt Greenstuff klosser som gjør det lett å vaske sammtidig at dem "skrubber" litt bedre

[/quote']

Vel, ikke min sterke side, men jeg regner liksom med at bremsebalansen foran/bak ikke var satt heeeelt bingo, og at man ikke bør endre denne før man vet litt om hva man driver med. Jeg vet ikke, derfor holder jeg meg til "vanlige" både skiver og klosser.

Du vet sikkert at bremsene på en bil IKKE er 50/50.

Om han setter på skiver som tåler mer og skrubbermere så er det bare et +.

Her går det biler som kun har byttet bremser forran fra ca 250mm til 330mm og ha beholdt org bak å resultatet er kun bedre bremser.

Så å si at det ikke er brukbart å bytte bremser forran til noe bedre å ikke bytte bak er tull.

Guest Eivind Soltvedt

bremsefordelinga skal være ca 70/30, men de fleste merker ikke forskjell om det er 65/35 eller 75/25!

Blir værst om man får for kraftige bremser bak i forhold til foran! Da ender man fort i grøfta!

Tror heller ikke effektforskjellen på originale og greenstuff/ebc er så stor at det vil skape trøbbel med tanke på bremsevirkning..Skal jo tross alt få 10-20 kg til på forhjula iløpet av en mnd eller 2 til! ;)

Du vet sikkert at bremsene på en bil IKKE er 50/50.

Selvsagt. Sa jeg at de er det? Nei' date=' jeg sa det er et bestemt forhold, og at dette ikke er satt for morro skyld.

Om han setter på skiver som tåler mer og skrubbermere så er det bare et +.

Vel, det vil si at han får samme bremsene ved lavere pedaltrykk.. foran... mens bak er det dårligere. Forholdet foran/bak blir forskjellig i forhold til hva det skulle være.

Her går det biler som kun har byttet bremser forran fra ca 250mm til 330mm og ha beholdt org bak å resultatet er kun bedre bremser.

Høres stabilt ut ...

Så å si at det ikke er brukbart å bytte bremser forran til noe bedre å ikke bytte bak er tull.

Så bremsene bak er bare tull de, altså? Like greit å koble dem ut og få på 1800mm skiver foran, ja?

Det skal gjerne være en viss stabilitet i bilen også, vettu. Jeg _tror_ ikke mercedes kastet terninger da de bestemte hvordan forholdet skal være foran/bak.

Nå har eg kjørt i 2 år med større bremser fremme enn bak og det har fungert helt utmerket..... :P

Har ikkje vært på banekjøring men har noen situasjoner der bremsen har vært i bånn!!!

Frode, du glemme ein ting, det e riktig at det e ein viss bremsefordeling men nyere biler har noe fantastisk så heter ABS og den slipper opp når bremsekraften blir for stor, uavhengig om det er fremme eller bak hjulene låser seg.

Og med andre dekk enn originalt så tåler disse mer før de slipper og med da større bremser = kortere bremselengde.. :P

Andre skiver med samme diameter og bedre klosser gir deg litt bedre bremseeffekt, men også bremser som tåler mye mer varme før de gir opp slik at ved litt vass kjøring i fjellheimen og evt trekk med last så taler bremsene mer.... :P

Nå har eg kjørt i 2 år med større bremser fremme enn bak og det har fungert helt utmerket..... :P

Har ikkje vært på banekjøring men har noen situasjoner der bremsen har vært i bånn!!!

Frode' date=' du glemme ein ting, det e riktig at det e ein viss bremsefordeling men nyere biler har noe fantastisk så heter ABS og den slipper opp når bremsekraften blir for stor, uavhengig om det er fremme eller bak hjulene låser seg.

Og med andre dekk enn originalt så tåler disse mer før de slipper og med da større bremser = kortere bremselengde.. :P

Andre skiver med samme diameter og bedre klosser gir deg litt bedre bremseeffekt, men også bremser som tåler mye mer varme før de gir opp slik at ved litt vass kjøring i fjellheimen og evt trekk med last så taler bremsene mer.... :P[/quote']

Ustabilitet oppstår lenge før man blokkerer hjulene, og da hjelper det ikke med ABS. ABS skal hjelpe til når det er gått for langt, og innen man når den grensen, bør balansen være best mulig. Det spiller sikkert ikke allverdens store rollen, men du må da være enig i at bremsebalansen på bilen din er en annen enn den oprinnelig var, og at det sikkert ikke var tilfeldig hvordan det var satt opp fra fabrikk?

Trekker man last, så bør man vite hvordan man skal kjøre. Hvis man stadig henger på bremsen ned lange bakker, burde man ikke hatt lov å kjøre med henger. Kanskje det er en grunn til at man må kjøre opp for å få bE i førerkortet.

Et par ting, hvorfor er det bare på min og større stv at det er stor ventilerte skiver bak , og overhodet ingen bremser på 300E, de veier omtrent det samme..... forskjellen i topphastighet er minimal?

Når du sier balanse så betyr det faktisk ikke særlig mye om det er stor forskjell mellom fremme og bak men at det er likt på samme aksel, hvis du har for mye bak så går det rett frem, for mye fremme så griper ABS inn når det er kommet over grensen der.

Så en video om Dalback sin golf, under nedbremsing så låste bakhjula seg relativt lett og alle reagerte på dette, men bilen går jo greit, gjør den ikke.... :P

Jeg har i de 2 årene jeg har kjørt med større bremser fremme hat 4-5 tilfeller der jeg har testet veigrepet til dekkene og har ikke hatt annet enn posistive erfaringer.

Eneste er at bremsene nå trenger litt temp før de virker skikkelig... :twisted:

Er enig i at det ikke bare er å sette på alt mulig og at MB har en plan i det de gjør, men det som leveres ute på markedet i dag er ofte forbedringer av 20 år gammel teknonlogi som gjør bilen bedre.....forhåpentligvis... :wink:

Jeg synes E280'en har litt feil bremseballanse. Merkes på og utenfor bane som ustabilitet på tørt føre. Det kan også være gummiopphenget som gir etter og dermed endrer hjulvinklene, men uansett er det en del 'nose dive' som antageligvis kunne blitt litt redusert med mer bremsekraft bak.

Og de som opplever bremsene bak ruster må legge om kjørestilen. Bruk pedalene hardere. Klart man kan spyle saltet vekk, men det er lang nært så effektivt som å bruke bremsene.

Guest hopskar

Når du sier balanse så betyr det faktisk ikke særlig mye om det er stor forskjell mellom fremme og bak men at det er likt på samme aksel' date=' hvis du har for mye bak så går det rett frem, for mye fremme så griper ABS inn når det er kommet over grensen der.[/quote']

Det var vel en sannhet med visse modifikasjoner? Har du for mye bremsekraft bak så vil rumpa prøve å passere deg, spesiellt om det er vått eller glatt føre. Det kan skje lenge før ABS'en trer inn. Men når det er sagt, så spiller det ingen rolle om man bytter til litt bedre bremser fremme. Dette er bare positivt for bremseeffekten.

Det er riktig men, har du for mye bremsekraft bak så låser hjula seg og bilen går rett fremm eller du vil få sladd hvis det er midt i en sving.

Når et hjul låser seg så griper ABS inn og redusere bremsekraften og dermed opprettes stabilitet igjen forhåpentligvis.... :wink:

Det som jeg kjennetegner med ubalanse er at bilen rister, drar seg ut til en side, låser et hjul, drar i rattet ved kraftige oppbremsinger og jeg tror ikke at det skjer om det er for mye eller for lite bremse kraft bak.......

Er det feil med bremsene, mer bremsekraft på ett hjul osv så får en disse problemene, er det for mye fremme eller bek så griper ABS`inn og ordner situasjonen.....tror jeg, det er iallefall min teori.... :wink:

Et spørsmål, hvor mange tar å åpner kalipperen bak og smører opp klossene samt regjør for fasgrodd drit...... :?:

Det tar vel 2år så sitter en klosse fast og så har en skikkelig ubalanse i bilen.....uten en er ute på bane i ny og ne for å mykne opp, men selv med aktiv kjøring så setter en av de to klossene seg og det må åpnes og gjøres rent for å få bremsekraft igjen.

Husk det er nok bremsekraft bak med en klosse aktiv til at bilen går igjennom EU kontrollen.... :shock:

Et par ting' date=' hvorfor er det bare på min og større stv at det er stor ventilerte skiver bak , og overhodet ingen bremser på 300E, de veier omtrent det samme..... forskjellen i topphastighet er minimal?

[/quote']

Du har jo 40 hk mer, som gjør at du kan dra bilen enda fortere opp og ned i hastighet. De som ga masse ekstra for -24 gjorde det vel neppe for å dasse rundt?

Hvordan er egentlig "reglene" for hva som skal til av bremse? Er det noe sånt som at bilen skal tåle maks akselerasjon og maks brems et visst antall ganger uten at temperaturen overstiger så og så mye eller noe sånt? På 230E med 132/136hk er det vanlige skiver foran. På min med 147 er det ventilerte. Det kan muligens ha noe med hengervekt å gjøre? Min er godkjent for 2100kg, og det skal man jo kunne bremse ned.

Så en video om Dalback sin golf' date=' under nedbremsing så låste bakhjula seg relativt lett og alle reagerte på dette, men bilen går jo greit, gjør den ikke.... :P

[/quote']

Tja.. et par runder a gangen? :-)

Vil tro det ikke er helt bingo hvordan den bilen er satt opp, men det er vel også en liten mulighet for at den er mer rettet mot banekjøring enn vanlig landeveiskjøring?

Jeg har i de 2 årene jeg har kjørt med større bremser fremme hat 4-5 tilfeller der jeg har testet veigrepet til dekkene og har ikke hatt annet enn posistive erfaringer.

Vel' date=' hvis det funker for deg, så er det jo ikke noe bedre enn det. Jeg syns allikevel det er grunn til å advare før "hvermannsen" begynner å dillemekke med bremsene sine.

Er enig i at det ikke bare er å sette på alt mulig og at MB har en plan i det de gjør, men det som leveres ute på markedet i dag er ofte forbedringer av 20 år gammel teknonlogi som gjør bilen bedre.....forhåpentligvis... :wink:

Får håpe det :-)

Men, jeg er fortsatt ikke helt enig i at ABS er det eneste saliggjørende. Når ABS begynner å jobbe, har du ikke mye "svingkraft" igjen. Da går det stort sett ganske rett fram. Det er bare å prøve nå på vinterføre. Bremser man så ABS jobber, er det ikke rare svingen du greier...

Hadde tenkt å IKKE være barnslig,men klarer ikke lengere.

Frode S er her helt på vidda, her er det noe han ikke har skjønnt.

Selv om du får en større calipper forran(noe som ikke var spørsmålet her), vil ikke det si at du får en lavere pedal. Du tømmer ikke å fyller calipperen for hver gang du bremser.

Poenget med store volum (skive/calipper) er at det tar lenger tid før ting blir varmt samt bedre kjøling.

Her snakker jeg faktisk av erfaring.Før jeg begynte å bygge ut brenser så hadde jeg en samtale med mange fag folk,deriblandt folk på Brakes Norge og MOV'it i danmark. MOV'it selger bolt on kit til alle typer bil, også MB.

Selv om jeg hadde satt på 350mm skive å 6pot calipper forran å hatt org. bak så ville jeg ikke noe problemer i følge dem. Dette er riktig nok noen år siden,men dem viste vel litt.

Å si at bakbremser er tull har jeg ikke sagt.

Sa det var tull å MÅTTE bytte bakbremser bak til noe bedre så lenge du byttet forran, ikke at bakbremser var tull.

Det jeg merket bra på min er at nå er det nesten umulig til å få hjulene til å stå når jeg bremser hardt, før så sto dem ganske lett.

Å som du vet så bremser hjulet best like før det står.

Så til Eivind: Har du lyst på noen bremser som ser litt kule ut å som bremser litt bedre å som "holder" ut litt lengere så er EBC skivene et alternativ sammen med Green stuff klosser. Du kan komme til å merke at det bremser litt bedre og det er mye lettere å vaske felgene.

Det sies at det bare er å spyle med kaldt vann,men min erfaring er at litt lunknet vann og svamp er det som trengs. Hvor lenge det går mellom hver vask, type kjøring å hvor glatte felgene dine er, har nok litt å bety.

Priser på EBC:

Skiver forran som er slisset og halvborret: veil. 1266 pr.stk

Skiver forran som kun er forsterket,samme

materiale som dem over,men uten slisser osv. veil. 735 pr.stk

Grennstuff klosser forran: veil. 998 4stk

Greenstuff klosser bak: veil. 580 4stk

Det finnes også en bakskive som er forsterket,men dem er ikke slisset/halvborret.

Slisset skive forran og klosser er på lager 25/2-05 kl.10.30

Vel, hvis det funker for deg, så er det jo ikke noe bedre enn det. Jeg syns allikevel det er grunn til å advare før "hvermannsen" begynner å dillemekke med bremsene sine.

En må kjøpe noe som er godkjent til bilen, og det tar jeg faktisk for gitt at personer med litt bilinteresse og sans for egen sikkerhet gjør, slik at det skal bli bedre og ikke omvent.... :P

Håper bremsene er testet før de sendes til TUV for godkjenning... :wink:

Bremsene på biltema er godkjente(his ikke kunne dem veil ikke solgt dem?).

Er dem godkjente så bør alt være lov.

Hørt om mange som har bårlige erfaringer med tema bremser, eller produktene generelt.

Her går det mange biler med EBC skiver,eneste klage jeg har hørt er at det er en bil(M3) der bremsene pep litt.

Guest Eivind Soltvedt
Så til Eivind: Har du lyst på noen bremser som ser litt kule ut å som bremser litt bedre å som "holder" ut litt lengere så er EBC skivene et alternativ sammen med Green stuff klosser. Du kan komme til å merke at det bremser litt bedre og det er mye lettere å vaske felgene.

Det sies at det bare er å spyle med kaldt vann' date='men min erfaring er at litt lunknet vann og svamp er det som trengs. Hvor lenge det går mellom hver vask, type kjøring å hvor glatte felgene dine er, har nok litt å bety.

Priser på EBC:

Skiver forran som er slisset og halvborret: veil. 1266 pr.stk

Skiver forran som kun er forsterket,samme

materiale som dem over,men uten slisser osv. veil. 735 pr.stk

Grennstuff klosser forran: veil. 998 4stk

Greenstuff klosser bak: veil. 580 4stk

Det finnes også en bakskive som er forsterket,men dem er ikke slisset/halvborret.

[/quote']

Der kom svaret (som jeg egentlig så lengre opp også) jeg ventet på!

ca 15 innlegg tok det! ;)

Hadde tenkt å IKKE være barnslig' date='men klarer ikke lengere.

Frode S er her helt på vidda, her er det noe han ikke har skjønnt.

[/quote']

Så bra, nå skal jeg tydeligvis lære alt jeg ikke har skjønt.

Selv om du får en større calipper forran(noe som ikke var spørsmålet her)' date=' vil ikke det si at du får en lavere pedal. Du tømmer ikke å fyller calipperen for hver gang du bremser.

[/quote']

Beholder stemplene samme overflate? Hvis overflatene på stemplene er større, vil det kreves mer bremsevæske for å flytte dem like langt, til gjengjeld trenger man lavere trykk på bremsevæsken for å presse kolssen like hardt inntil skivene.

rite?

Poenget med store volum (skive/calipper) er at det tar lenger tid før ting blir varmt samt bedre kjøling.

Og at man trenger lavere trykk for å få samme bremsevirkning' date=' vel? Eller spiller ikke det noen rolle?

Å si at bakbremser er tull har jeg ikke sagt.

Så bra. Men er det ikke viktig at de bremser "riktig" i forhold til forbremsene?

Sa det var tull å MÅTTE bytte bakbremser bak til noe bedre så lenge du byttet forran' date=' ikke at bakbremser var tull.

[/quote']

Tja, man MÅ jo ingenting, men visse ting kan vel være lurt for det?

Det jeg merket bra på min er at nå er det nesten umulig til å få hjulene til å stå når jeg bremser hardt' date=' før så sto dem ganske lett.

Å som du vet så bremser hjulet best like før det står.

[/quote']

Nedsatt bremseeffekt, altså?

og det er mye lettere å vaske felgene.

Én gang har jeg vært borti EBC-bremser. Han som hadde dem kjørte riktignok ganske hardt, men de var nedslitt etter bare noen uker, og de felgene ble aldri rene igjen. Jeg prøvde med alt jeg hadde av ting, t.o.m. motorvask, men det satt like fordømt.

Guest Eivind Soltvedt

Skal fint klare å slite ned ett sett med originale klosser og skiver på en mnd eller så! ;)

Kjører mye på langtur og over fjell og ned i daler og det som er! går ofte litt fort i svingene også. Mye skrubbing medfører høy temp som igjen fører til fading! ikke hatt det problemet på kjerra mi etter at jeg skifta til originale klosser og fikk kjørt dem inn skikkelig, men nå skal snart kona begynne å kjøre bilen også, og da blir det ikke like aktiv bruk av nedgiring over fjell og inn ved fjordarmer! ;)

Frode S hallo, står til??

Snart medesintid nå vel?

Hvis du tror poenget er å få hjulet til å stå sliter du.

Mengden veske til å flytte stempelet er om noen minimal.

Selv om det er flere stempeler så trenger ikke arealet på stempelene å være større,men gi jevnere trykk på klossen.

Mulig du har mere kunskap på bremser enn alle andre, også fagfolk.

Du skal selvsagt på lik linje som alle andre ha dine teorier og meninger,mendet er ikke sikkert at du alltid har rett

Greit at du har funnet replay funksjonen ,men å bruke den til å forandre på meningene til din favør blir feil.

Sorry Eivind at det tok sin tid,men når usakelige meldinger kommer så hender det at ting sporer av.

Jeg for min del hopper nok av diskusjonen for ikke å få fark.

Sender med et bilde så du ser åsssen sånne skiver ser ut. Her er det med red stuff,men det pga. noe banekjøring. Dem skal tåle litt mere varme.

anton2.jpg

Har kjørt med greenstuff klosser nå i et år ca. Mega, kanonfornøyd!! Slutt på nedstøvete felger :D . Faktisk blir felgene bak (ikke greenstuff) mye fortere møkkete enn foran. Merkbart bedre gripp.

Fra min tid som motorsyklist husker jeg spesielt en ting: og det er hvor lite en bruker bakbremsen. Spesielt når en kjører vel aktivt! Er ikke noen bremseekspert selv, men så lenge det er bremsevirkning bak og den ikke er større enn foran kan jeg ikke skjønne hvorfor det skal bli ubalanse i bilen. Da er det ikke bremsene, men hjulstilling og/eller innpress på felgene som er problemet.

Skal fint klare å slite ned ett sett med originale klosser og skiver på en mnd eller så! ;)

Kjører mye på langtur og over fjell og ned i daler og det som er! går ofte litt fort i svingene også. Mye skrubbing medfører høy temp som igjen fører til fading! ikke hatt det problemet på kjerra mi etter at jeg skifta til originale klosser og fikk kjørt dem inn skikkelig' date=' men nå skal snart kona begynne å kjøre bilen også, og da blir det ikke like aktiv bruk av nedgiring over fjell og inn ved fjordarmer! ;)[/quote']

Du vet at det går ann å dra spaken mellom setene litt mot deg når det skal bremses???

Bremsene mine foran har sitti der en 15-20 000 km nå.. Knapt slitasje i det hele tatt.