FrodeS Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 Kona har en '96 S40 som går tom for strøm hvis den står en stund. I dag tok jeg av en batterisko og målte forbruket. Når alt er skrudd av, og den har fått tid til å "roe seg ned", så stopper den på 0,11A. Dvs. 2,64A strømtrekk i døgnet. Batteriet er på 60A, og hvis vi forutsetter 80% oppladet batteri, vil det si 48A. Under 50% bør det ikke, så det er 28A å gå på. Dvs. at etter 10 dager stilstand begynner det å bli kritisk. bilen brukes ikke mye, så den kan fort stå et par uker i strekk. Er dette normalt strømtrekk, eller er det for høyt? Jeg syns det virker høyt. Jeg nappet litt sikringer (de jeg fant i motorrommet). Når jeg nappet ut en som het "ignition" låste dørene seg, og strømtrekket ramlet til 0,02A, hvilket jeg vil tro er mer normalt. Det er kun to ting som er ettermontert, og det er et relé for ekstralysene, og en alarm fra DEFA. Begge deler har jeg nappet sikringen til uten at det gjorde noe utslag. Det er ikke montert noen forsterker, og ingen lys lyser, ei heller hanskeromlyset. Noen tips utover å selge driten?
iNDiANER Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 Går jo an å montere en hovedstrømsbryter, men det er kanskje å gå litt drastisk til verks. Er jo kjekk tyverisikring også, men det er vel som du er inne på ingen som vil stjele "driten"
FrodeS Posted February 11, 2010 Author Posted February 11, 2010 Går jo an å montere en hovedstrømsbryter, men det er kanskje å gå litt drastisk til verks. Er jo kjekk tyverisikring også, men det er vel som du er inne på ingen som vil stjele "driten" Sånt jall blir for dumt. Bilen skal jo helst kunne brukes uten at klokke og radio og sånt skal stilles på nytt for hver kjøretur.
RoarB Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 napp ut defaen......hvis det er en 400 eller 821x så er disse kjent for å være strømtyver ved feil på sentral
Einar Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 Det er nok hva som kan kalles normalt trekk, men ofte på mer moderne biler, så synker forbruket litt etter litt over tid, f. eks . etter ei uke kan en del komfortfunksjoner bli utkoblet(ta i håndtaket for å låse opp f.eks.). Men det var grusomt du skulle trekke av på batterikapasiteten, først 80%, så 50%. Du får vurdere å legge opp en bryter på den kursen, eller montere en vedlikeholdslader, nyere biler har høyt standbyforbruk.
FrodeS Posted February 11, 2010 Author Posted February 11, 2010 Det er nok hva som kan kalles normalt trekk, men ofte på mer moderne biler, så synker forbruket litt etter litt over tid, f. eks . etter ei uke kan en del komfortfunksjoner bli utkoblet(ta i håndtaket for å låse opp f.eks.). Men det var grusomt du skulle trekke av på batterikapasiteten, først 80%, så 50%. Du får vurdere å legge opp en bryter på den kursen, eller montere en vedlikeholdslader, nyere biler har høyt standbyforbruk. En 96 S40 kan neppe kalles ny og moderne. Her er det vesentlig mindre elektronikk enn det er i min egen bil. Grunnen til at jeg trekker av litt, er at NAF mener norske bilbatterier normalt ikke er mer enn 80% oppladet, og at et vanlig blybatteri helst ikke skal tappes under 50%. Altså står man igjen med ca. 30% som kan utnyttes. Det blir en del bedre hvis jeg lader opp med laderen på forhånd, men det kan da ikke være meningen at den ikke skal kunne stå mer enn et par uker før batteriet er flatt? napp ut defaen......hvis det er en 400 eller 821x så er disse kjent for å være strømtyver ved feil på sentral Ja, det var min tanke også, men Det er kun to ting som er ettermontert, og det er et relé for ekstralysene, og en alarm fra DEFA. Begge deler har jeg nappet sikringen til uten at det gjorde noe utslag. Det er ikke montert noen forsterker, og ingen lys lyser, ei heller hanskeromlyset. Kona har kontroll, og kortet med kode og greier oppbevarer hu i lommeboka . Jeg tror det satt i en 400 tidligere, som tok kvelden, og den er byttet ut med en 821X-G . Alarmen fungerer forøvrig som den skal. Jeg kan prøve å nappe ut på selve enheten, men den har vel neppe mer enn én strømforsyning?
E_S Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 En sånn Defa-alarm skal når den er i orden faktisk trekke mindre strøm når den er aktivert enn når den er slått av også.. Dynamoen kan også tappe batteriet, men det er sjelden..
FrodeS Posted February 12, 2010 Author Posted February 12, 2010 En sånn Defa-alarm skal når den er i orden faktisk trekke mindre strøm når den er aktivert enn når den er slått av også.. Dynamoen kan også tappe batteriet, men det er sjelden.. Men kan alarmen trekke strøm noen annen vei enn gjennom sikringen? Jeg kan prøve å nappe sikringen til dynamoen også. Det var den eneste jeg ikke fikk ut, for den satt for godt fast for mine litt småfrosne fingre.
Einar Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Jeg tror DEFA har pluss fra 2 steder i tillegg til fra tenninga.
FrodeS Posted February 12, 2010 Author Posted February 12, 2010 Jeg tror DEFA har pluss fra 2 steder i tillegg til fra tenninga. argh. Jaja. får nappe villt senere i dag.
Einar Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Napp på boksen, og koble over startsperra. så kan du se om det hjelper, er ikke sikkert det trekker strøm hele tiden.
FrodeS Posted February 13, 2010 Author Posted February 13, 2010 Napp på boksen, og koble over startsperra. så kan du se om det hjelper, er ikke sikkert det trekker strøm hele tiden. Skal prøve i morgen håper jeg. I dag har jeg vært på rally fra 05.00 til 22.00. Litt sliten, ja. Etter å ha stått over et døgn var det fortsatt en del strømtrekk. Det hadde ramlet fra 0,11 til 0,09A, men det er fortsatt for mye.
FrodeS Posted March 13, 2010 Author Posted March 13, 2010 Jeg tror DEFA har pluss fra 2 steder i tillegg til fra tenninga. Noe sånt. Det står tydeligvis et relé og jobber inni der. Nappet alle ledninger, og da falt totalt strømtrekk til 0,02A. 0,09 med defaen innkoblet. Lysten til å kjøpe noe nytt defa-ræl er svært fraværende. Tips til en annen alarm jeg kan putte inn? Sånn for sikkerhets skyld målte jeg strømtrekk på min egen bil, og fant et forbruk ved helt inaktiv bil på 0,37A... 0,27 av dem var å finne i styringsboksen til takluka. Heldigvis passet boks fra bil med takluke + el.vinduer rett over uten noe dill. Resten blir borte gjennom sikring C et sted. Den går til komfortreléet (som ikke holdes aktivt), sentrallåsen (har prøvd uten pumpa), baklukelåsen (har dratt ut alle ledninger i bakluka), takluka (har prøvd å koble fra styringsboksen), el.antenna (har prøvd å koble fra) lys i baksetet og bagasjerommet ( ingenting lyser), klokke, radio og diverse utstyr jeg ikke har. Noen tips?
FrodeS Posted October 27, 2010 Author Posted October 27, 2010 Napp på boksen, og koble over startsperra. så kan du se om det hjelper, er ikke sikkert det trekker strøm hele tiden. Skal prøve i morgen håper jeg. I dag har jeg vært på rally fra 05.00 til 22.00. Litt sliten, ja. Etter å ha stått over et døgn var det fortsatt en del strømtrekk. Det hadde ramlet fra 0,11 til 0,09A, men det er fortsatt for mye. Jeg fikk sjekket litt strømtrekk på alarmen hos Strømmen bilradio. I verste fall, mens den aktiverer, så går det 29 ma. I normalstilling skulle det gå under 10 ma strømtrekk. Jeg har nå handlet DENNE, så gjenstår det å se om den funker bedre enn defaskrotet. Alarmen som sitter i nå ble installert i 2004 eller 2005. Da ble den "originale" fra 1996 byttet ut. Dessverre har vi ikke kvitteringen, og G. Myhren som installerte den hadde visst heller ikke noen oversikt over hva de har solgt. Det eneste de kunne sjekke, var datoen alarmenheten var produsert, og det viste seg å være i 1999 (!). Det er kanskje unødvendig å si hva jeg mener om at de har installert en 5 eller 6 år gammel alarm i bilen.
FrodeS Posted November 9, 2010 Author Posted November 9, 2010 Jeg har nå handlet DENNE, så gjenstår det å se om den funker bedre enn defaskrotet. Er det mulig?? Jeg vet at 21,99 pund var i grenseland for frigrensen, men dagen jeg betalte dette, så tilsvarte verdien kr. 199. Jeg regnet med det skulle være greit, men siden selger var så grei ( ) å ikke deklarere noe som helst, fikk jeg beskjed om å oppgi verdi. Det viste seg at den dagen, så tilsvarte verdien kr. 204,- og da ble det fullt krav om fortolling. Altså måtte jeg ut med ytterlgiere 180,- i MVA på vareverdien og frakten, og fortollingsgebyr til posten. Dessverre er ikke kona like kranglete som meg, så hu bare hentet den. Hva hadde skjedd om jeg ikke hentet pakka, og den gikk i retur? Måtte jeg eller selger betalt noe da? Det hadde jo faktisk vært billigere å la den gå i retur, betale ny frakt til Sverige og få den med derfra sammen med litt annet rask.
Sven Håkon Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Skjønner frustrasjonen, men slik er det med satte grenser - la oss inderlig håpe at frigrensen økes snart, 200kr er jo mindre enn frakt som oftest blir på saker og ting!
FrodeS Posted November 9, 2010 Author Posted November 9, 2010 Skjønner frustrasjonen, men slik er det med satte grenser - la oss inderlig håpe at frigrensen økes snart, 200kr er jo mindre enn frakt som oftest blir på saker og ting! Grensa er satt, men kjedelig å måtte betale mva og fortolling på en vare til 199,- når frigrensen er 200,-
Sven Håkon Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Fullstendig enig - på samme måte som det å få parkeringsbot to minutter etter betalt tid går ut er surt.. Jeg er veldig for fleksible grenser og det å bruke skjønn, men har forståelse for at man da raskt kan ende opp med en faktisk grense og en teoretisk grense... Igjen; Frigrensen er urealistisk lav! I tillegg er gebyrene som tilkommer for ran på høylys dag å regne - det burde vært en prosentvis del av tollgebyret, med en øvre grense.
FrodeS Posted January 7, 2011 Author Posted January 7, 2011 Er vel på tide å skryte litt av Myhren nå. Etter at jeg fant kvitteringa fikk jeg time nå i dag. De tok inn bilen og byttet enheten uten noen som helst spørsmål. Siden den var under 5 år gammel, så var det garantireparasjon. Ingen spørsmål, ingen krangling, ny enhet. De kunne forsikre om at de ikke hadde alarmene liggende 6-7 år på lager før installasjon, de kommer fortløpende fra Defa. Hvordan en 1999-modell alarmenhet hadde blitt installert i 2006 hadde de ikke noe godt svar på. Muligens kan det ha vært en overhalt alarm solgt som ny.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now