Tor Håkon Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 Tenkte jeg fikk lage en tråd om bilen min, selv om mye nå er gjort etter at jeg hentet den i april 2009 Bilen er importert fra tyskland i 2001, og forrige eier, som er bilmekaniker, har hatt bilen siden 2002. Alt av papirer er tatt vare på, inkludert vognkort fra begge de tyske eierne. Forrige eier har og vært påpasselig med å notere ned alt han har gjort med bilen, fra oljeskift til kjøp av nye dekk osv. VIN WDB1241331B737667 Model 300 D TURBODIESEL Chassis 1241331B737667 Engine 603960 12 040198 Transmission 722357 03 698386 Order 0 1 221 08294 Lights BOSCH Wiper BOSCH Cab 01217 Delivery date 11.03.92 Dealer Koeln branch (221) Interior leather black / anthracite (271) Paint 199 metallic blue-black (с 01.01.1983) Options 221 left front seat, electrically adjustable (с 01.11.1978) 222 right front seat, electrically adjustable (с 01.11.1978) 240 outside temperature indicator (с 01.03.1982) 244 sports seats, front (с 01.07.1986) 281 steering wheel with sports design (390 mm dia.) and gearshift lever in leather trim (с 01.05.1990) 412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983) 430 headrests in the rear (с 01.01.1977) 440 tempomat (cruise control) (с 01.09.1975) 480 self-levelling suspension (с 01.03.1965) 531 automatic antenna (с 01.01.1963) 553 trailer coupling and anti-theft warning system (с 01.11.1978) 570 folding armrest front 583 electric window lifters (front doors) (с 01.04.1970) 590 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (laminated glass), Germany 620 emission control system vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985) 653 sports chassis with 8-hole light alloy rims (с 01.01.1990) 750 Becker radio Europa 2000 vk (с 01.06.1990 по 31.03.1994) 873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984) 953 sportline package consisting of sports chassis with 8-hole alloy wheels, front sport seats, and leather steering wheel and gear knob Bildene fra annonsen: (Knappen bak knappen til vindusheisen på førersiden er til aircondition-vifte som forrige eier hadde fått montert for å få mer luftstrøm gjennom radiatoren ved sakte kjøring med henger o.l.) Kjørte fra telemark og over fjellet nesten til haugesund først en tur for å se, og avtalte kjøp, 60 000 skulle den gå for. Kom tilbake 3 dager senere med penger og var endelig stolt eier av en Mercedes Benz:) Litt småplukk var det riktignok: låsene i dørene var knekt etter forsøk på innbrudd, bakfanger var byttet fra en svart w124, ettersom bakerste del av eksosen hadde falt av og smeltet deler av den gamle fangeren, det hadde kommet litt rust rundt radioantenna og på koffertlokket, og det begynte så smått å komme rust i hjulbuene etter hjulbuelistene, som snart ble tatt av. Etter jobbing nesten hele sommeren hadde jeg spart opp litt penger igjen og gikk på Autoroyal.no for å bestille nye lykter og diverse annet til den 17' felger ble også kjøpt brukt av en kamerat. Etter en tur til huggern på kongsberg ble også komplett sett med nøttetreinteriør kjøpt for kun 300 kr. Desverre var dette tilpasset en bil med Aircondition, som ikke min bil har, så knappene ble bare satt der for at ikke det skulle stå igjen et svart hull. 30 oktober ble delebil innkjøpt, en 95-model 250D, med tanke på å bygge om til komplett facelift-optikk. Men så langt kom jeg ikke. 25 november 2009 gikk det galt, og bilen fikk en liten ufrivillig tur grøfta og tok knekken på et par dører og en bakskjerm. Jeg kjørte bilen opp til en bekjent oppretter som skulle rette opp for meg. Da han begynte på bilen i midten av januar 2010 gikk det ganske radig unna. Jeg var mye med selv og jobbet på bilen, og det meste av deler tok vi fra delebilen. Jeg fant ut at dette var en god anledning til å sette på facelift-optikken, og spandere på bilen en hellakkering, og som sagt så gjort fikk bilen tilbake 29. januar, og etter noen kvelder med montering hadde jeg endelig bilen på veien igjen 5. februar Fikk også nå byttet låser fra delebilen så den går an å låse opp uten fjernstyring (selv om det sjeldent skjer) Her er bilder av bilen som den ser ut i dag: Så det er status per i dag planene videre er litt uklare. Har lurt på xenon og litt senking, time will show hva det blir til. kommenter og kom gjerne med forslag til hva jeg burde gjøre videre
Einar Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 Ja, bilen din så ut som Pøsti hadde gjort en god jobb med, når vi kikka på den, håper det er likebra som det så ut til i mørket... Godt du har blitt kvitt rustbuelistene også.
Tor Olav Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 bilen har blitt forandra ganske så mykje ja har du forresten bilde av bilen etter du smelte'n?
Tor Håkon Posted February 10, 2010 Author Posted February 10, 2010 Takk takk ja einar, var godt å få av de, blei mange ganger finere uten de listene hvertfall! Har kun et bilde av skadene, frista ikke å ta fleire! hehe:P Som bildet viser, tok begge dørene, hjulbuen bak, samt over dørene, så ganske heftig skada egentlig:S
Jøran89 Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 Det var litt av en skade ja. Utrolig at du har fått til taket igjen. Tror de fleste w124er med så store skader, har blitt kondemnert. Uannsett ser det ut til at du har fått en veldig flott w124 igjen.
Tor Håkon Posted February 10, 2010 Author Posted February 10, 2010 Får til det meste med hjelp fra en flink oppretter vi tok av ytre plata på sida av taket der, og sveiset på fra delebilen i sprekken under kromlista i taket, gikk som smurt det Den hadde vel blitt kondemdert egentlig, men jeg skulle ha den på veien igjen, koste hva det koste ville (hvertfall nesten), så var ikke tvil om anna enn at den skulle rettes opp.
Einar Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 Er det nivåregulering bak på den enda eller fjerna? Har delebil med dette der trykkrøra/demperne er vekk, om du skulle trenge noe deler til det som er spesielt for sedan.
Tor Håkon Posted February 10, 2010 Author Posted February 10, 2010 Nei nivåreguleringa er der fortsatt den åja stemmer, alt er i god stand akkurat nå hvertfall, men hvis det skulle skje noe med det skal jeg huske på det, takk
Tor Håkon Posted April 1, 2010 Author Posted April 1, 2010 Tenkte jeg fikk oppdatere litt på det siste jeg har gjort med bilen siden sist jeg skreiv om den. Har nå satt over AC fra delebilen, noe som var litt av en jobb, men fikk gjort det unna på en fredagskveld + en søndag og en mandag:) så endelig har jeg fått lys i de 3 knappene til AC, var litt godt er riktignok ikke bare fryd og gammen, for er antakeligvis brudd i en ledning til duoventilen, for den blåser bare glovarmt. Hvis jeg tar ut den enheten med temphjula og det og bøyer litt på ledningene så fungerer alt som det skal... Fikk en steinsprut i frontruta så jeg fikk en fin sprekk over heile ruta, så frontruta blei dermed bytta, og jeg tok ei helg og byttet 2 gåene hjullager, bremseklosser, -sko og skiver samt et styrestag med gåent kuleledd i forbindelse med at jeg skulle ha den til EU-kontroll irriterende nok kom den ikke gjennom kontrollen, da det viser seg at den mekanismen inne i venstre bremsetrommel som skal skyve ut bremseskoa har rusta dønn fast, så må bytte denne. . Ellers har et foreløpig par sommersko kommet på i påvente at nye dekk til 17-tommerene
Jøran89 Posted April 1, 2010 Posted April 1, 2010 Godt du holder bilen vedlike. Fastrusta parkbremser er sånt man må regne med på eu-kontroll med w124. Pen bil! Få ut flere bilder!!!
FrodeS Posted April 1, 2010 Posted April 1, 2010 Tenkte jeg fikk oppdatere litt på det siste jeg har gjort med bilen siden sist jeg skreiv om den. Har nå satt over AC fra delebilen, noe som var litt av en jobb, men fikk gjort det unna på en fredagskveld + en søndag og en mandag:) så endelig har jeg fått lys i de 3 knappene til AC, var litt godt er riktignok ikke bare fryd og gammen, for er antakeligvis brudd i en ledning til duoventilen, for den blåser bare glovarmt. Hvis jeg tar ut den enheten med temphjula og det og bøyer litt på ledningene så fungerer alt som det skal... Fikk en steinsprut i frontruta så jeg fikk en fin sprekk over heile ruta, så frontruta blei dermed bytta, og jeg tok ei helg og byttet 2 gåene hjullager, bremseklosser, -sko og skiver samt et styrestag med gåent kuleledd i forbindelse med at jeg skulle ha den til EU-kontroll irriterende nok kom den ikke gjennom kontrollen, da det viser seg at den mekanismen inne i venstre bremsetrommel som skal skyve ut bremseskoa har rusta dønn fast, så må bytte denne. . Ellers har et foreløpig par sommersko kommet på i påvente at nye dekk til 17-tommerene Skjønner du ikke er redd for å skru litt. AC er vel noe av det "verste" man kan ettermontere på en 124. Hva er det som sitter stripset fast oppå røret fra turboen?
Tor Håkon Posted April 1, 2010 Author Posted April 1, 2010 Var ingen liten jobb nei. . . men med litt pågangsmot så var det da overkommelig:) Har ikke peiling på hva som er stripset fast der, det er bare på bildet fra annonsen, var ikke der da jeg var og så på bilen og spurte derfor ikke noe om det heller. Det er hvertfall ikke der nå. . hehe
Tor Håkon Posted June 5, 2010 Author Posted June 5, 2010 Tar litt tid mellom hver gang jeg får tid til å oppdatere her Bilen ble selvfølgelig EU-godkjent såfort jeg fikk byttet parkbrems-systemet på førersida. Neste skritt før landstreffet på Gol var så å få nye dekk på 17-tommerene og 1-er puter fremme, og jeg byttet ratt :)Kjøpte et ratt med svart skinn og nøttetre på Autoroyal som kom på torsdagen, bare timer før jeg og dama vendte kursen mot Gol:) Desverre har jeg ikke bilder på dataen her før treffet på Gol, og ikke av rattet ennå. Turen til Gol gikk desverre ikke smertefritt. Familien har hytte på Golsfjellet, så vi skulle tilbringe helga der. Siste par hundre meterene opp til hytta er ikke akkurat motorvei klasse A, og tross iherdig slalomkjøring slo jeg oppi og tok flexrøret på eksosen Lette rundt i Gol sentrum hele fredagen for å finne noen til å fikse det, men ingen hadde tid så det endte med at vi kjøpte vanlig tetteguffe og smurte på. Etter et par bokser og litt styr og stell fikk vi tettet det midlertidig kunne ikke akkurat komme på treff på frieksos. . :S hehe Her er noen bilder av bilen min på treffet som for øvrig var et strålende treff
Tor Håkon Posted August 24, 2010 Author Posted August 24, 2010 Da har bilen fått litt mer ekstrautstyr, har i dag montert nytt ledningsnett for 4 el-vinduer så jeg nå har el-vinduer bak og ikke bare framme som før har også montert lys under dørene. Ledningsnett til el-gardin i hattehylla er også lagt opp, og jeg håper på å få montert el-gardina i morra Skal få tatt noen bilder når jeg er ferdig
Tor Håkon Posted August 26, 2010 Author Posted August 26, 2010 Da kom el-gardina i hattehylla på plass i går kveld, og fungerer strålende! Da har jeg kommet til (ettersom jeg husker i forbifarten) følgende ettermonterte originale ekstrautstyr; 731 nøttetredeksler 442 airbag i ratt 584 4 el-vindu 540 el-gardin i hattehylle 880 fjernstyrt sentrallås, med låseknapp 580 aircondition 611 utstigningslys 543 solskjermer med lys 300 midtkonsollboks I tillegg til da 94-optikk og el-speil på førerside som kom med 94-modellen
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted August 26, 2010 Posted August 26, 2010 Kult! Fortsett slik (er en smule hektet jeg å når det kommer til disse kodene )
Tor Håkon Posted January 16, 2011 Author Posted January 16, 2011 Denne bilen har nå i mangel av plass inne, desverre blitt stående ute i snøen og kulda de siste 2,5 månedene på sommerdekk, da kjerringa har knabba vinterdekka mine. Fikk tak i noen dårlige, gamle vinterdekk og tenkte jeg skulle grave den fram i går og sette på de så jeg fikk kjørt den ned til verkstedet så jeg kan fikse litt diverse småting utover resten av vinteren. Det imponerende var at etter 2,5 mnd med snø, ned til 25 minusgrader osv startet den med ein gang jeg vrei på nøkkelen. Ikke trengte jeg strømtilførsel eller noen ting, den startet med EN eneste gang. :D Men ironisk nok, når jeg nå da endelig fikk denne kjørbar (altså fikk på vinterdekk) så sluttet G'en å lade, så jeg har måttet brukt w124'n i går og i dag, og må nok få tak i ny dynamo og bytte i morra. . .
Tor Håkon Posted April 7, 2011 Author Posted April 7, 2011 Da har snøen smelta nesten overalt her, og denne ruller rundt på veiene igjen Må si det er noe litt annet å kjøre denne enn G-en!! hehe Hadde den til Bergs Automatservice i dag og fikk oljeskift på girkassa, og den ble silkemyk i giringa etterpå, virkelig verdt pengene!!! Neste på programmet nå blir å få på 18-tommere med sommerdekk, så fort jeg er trygg på at det ikke blir mer snø og is
Tor Håkon Posted April 7, 2011 Author Posted April 7, 2011 Bilen min, ved siden av bilen til gubben til søstra til madammen
Tor Håkon Posted April 24, 2011 Author Posted April 24, 2011 Da har jeg endelig fått rota meg til å få på sommerdekka fikk tak i et sett 18-tommere av Tor Olav i høst, og jeg syns det ble veldig fint! 215/40R18 fremme og 225/40R18 bak. Bildene er tatt med mobilkamera, så er ikke verdens beste kvalitet.... Slenger med et bilde av rattet jeg byttet til i fjor sommer og, som jeg har glemt helt bort å ta bilde av. (Prøv å se bort fra at det snart må taes en vårrengjøring i bilen.... hehe)
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now