Jump to content

Diverse spørsmål om 124

Recommended Posts

Guest -Fredrik-
Posted

Hei!

Kjøpte forrige uke min første Mercedes, og har derfor noen spørsmål til dere med litt peiling :)

Bilen er en 1991 250TD. Km-stand 524.500 i skrivende øyeblikk. Bilen er varebil men jeg har seter og belter som skal settes inn, slik at bilen blir en vanlig stasjonsvogn. Men jeg kunne godt tenkt meg armelene i bilen. Pris på brukt slikt? lett å montere? Jeg trenger også en ny førerstol, da den bærer preg av en halv million med bruk :P Interiøret er svart og grått(kan komme med bilde om det er ønskelig)

Har en skranglelyd forran. Mest i det jeg går opp på turtall for å ta igang, men litt også på tomgang. Leste noe her om at det kunne være reimdemperen? Hvordan får jeg sjekka det? Noe annet som kan lage slik skranglelyd? Luftfilterboksen skranglet også, men det problemet er løst inntil videre :)

Tenkte jeg kanskje skulle bytte olje på bakakselen. Hvilke type olje skal jeg bruke der, og hvor mye? Burde vel også tilsette noe for støyens del?

Takk for eventuelle svar som kommer inn!

mvh

Fredrik :)

Posted

På 230-en min hadde jeg en skranglelyd midt under som skyldtes varmeskjoldet på katalysatoren som hadde rustet og hang og skrangla. Reiv av restene av det, og vips var det borte.

Posted

Det enkleste for deg blir vel å finne et nytt sete med armlene på. Det er jo også mulig å flytte over trekket fra en høyrestol til en venstrestol.

Olje på bakakselen er litt avhengig om du har diffbrems eller ikke. Hvis det uler så finnes det spesialoljer som demper det.

Castrol har en, men husker ikke navnet nå

Guest -Fredrik-
Posted

Takk for svar.

Skal sjekke om det kan være varmedekslet :)

Olav: Har ASD og litt uling :P Så jeg kunne nok trenge en som demper litt støy. Mye må jeg regne med å gi for en bra stol med armelene på?

Guest -Fredrik-
Posted

Det var ikke varmeskjoldet. Lyden kommer forran ved motoren på ca 1000 omd og forsvinner på 13-1500 omdreininger. En irriterende viberasjonslyd.

Noen som har forslag? :)

Posted

kjøp olje med mb spesifikasjon 235.7 og orginal tilsettning for støyende diff med delenr: A0009898203. Bruk hansker og klær som kan kastes når du tilsetter tilsettningen og prøv å ikke søl, denne guffa lukter katte piss og du blir ikke kvitt lukta. Henger fortsatt igjen på klokka mi etter 1 uke, selv om jeg har vaska den med bremserens, rødsprit, zalo osv.

ang ulyd i motor, få noen til å gi gass mens du lytter med stetoskop/langt skrujern under panseret.

Posted

Lyd i demperen vil normalt bli borte / endre seg hvis du presser på den med en finger.

Interiøret ble byttet på 1994-modellene, så det er kun 1994, 1995 og 1996 som har de samme setene som din. Armlener dukker opp med jevne mellomrom. Sjekk ebay.com / .de / .co.uk . Det er ikke vanskelig å montere armlene, men du må sørge for å få med monteringsbraketten som skal sitte inni setet.

Når det gjelder nedisitti førersete, så begrenser det seg normalt til selve puten og paddingen under puten, mens fjærene pleier å være fine. Hvis du er/blir medlem i klubben, kan du lese en gjør-det-selv-beskrivelse på hvordan bytte om trekket fra høyre til venstre. Det er den enkleste løsningen, men da får du selvsagt et nedsitti høyresete. Skal du kjøpe noe nytt, så kjøp heller et passasjersete og flytt over stoff og padding enn å kjøpe et førersete som antakelig er mer eller mindre nedsitti fra før.

Posted

Motorfester slites, og kan føre til ganske kraftige vibrasjoner. Temmelig greit å bytte. Vær obs på at motorfester til Mercedes er væskefylte, og trenger dermed litt mer enn en overflatisk sjekk visuelt for å slå fast at de er ok dersom du kjøper brukt.

MVH Tore

Posted

Motorfester og det bakre girkassefestet er nok også sikre kort. De er heller ikke så skrekkelig dyre. :) På bilen min var også en ulyd fordi opphengsstrikkene til eksosanlegget hadde strukket seg og var 2-3 ganger lengre enn de skulle være.. ;) Verdt å sjekke! :)

Guest -Fredrik-
Posted

Skal sjekke litt opp rundt ulyden, men høres mest ut som noe plast/aluminium som skrangler inn i noe forran på motoren.

Fikk tak i en bra stol med armelene på huggern i går. Stolen var ikke nedsitti(i forhold til min), skinntrukket på kanten av ryggen og med helt strøkent armelene. Betalte 800 kroner for stolen, tre nakkestøtter til baksete og en slik oppbevaringsboks med follelokk til å ha i midtkonsollen :)

I går hadde jeg en ganske bra dag, bilen blei bygd om til personbil med seter og slikt. Var jo på huggeren å fant nakkestøttene jeg mangla og litt annet småtteri.

Rydda ut av bilen å skulle inn å slappe av litt, glemmer at bakluka står åpen å rygger inn i garasjen. Klassisk! Har ikke bulka eller vært borti noe de 4 åra jeg har kjørt bil, men nå skulle det jo selfølgelig skje da! Men nå står det nylakkert bakluke på bilen, hengslene er bytta og bulken i taket rettes i dag. Må si jeg fikk haka slepp når jeg så hvor mye ledningsjall å tjafs det skal til for å få til den lille elektronikken som er i luka til å virke!!?? Har litt å styre med der i dag, vil jeg tro....

Posted

Du kan også få en skranglelyd i vifta. Det sitter noe mekanisne der som kan avgi endel lyd når det har gått noen år. En midlertidig rep er å sprøyte inn noe smøremiddel. Har nylig kvittet meg med en slik lyd på min 124.

Posted

Interiøret ble byttet på 1994-modellene, så det er kun 1994, 1995 og 1996 som har de samme setene som din. Armlener dukker opp med jevne mellomrom. Sjekk ebay.com / .de / .co.uk . Det er ikke vanskelig å montere armlene, men du må sørge for å få med monteringsbraketten som skal sitte inni setet.

Står jo at det er en 1991 mod :)

Guest -Fredrik-
Posted

Helt riktig Rolf Åge :) Men nå har jeg fått alt jeg trenger av interiør, så det trenger jeg ikke tenke mer på.

Noen flere spørsmål må jeg få komme med:

Hvordan er det å bytte mellomaksel foring/lager på disse bilene?

Skal lista nederst på bakluka skrus og limes? Eller bare limes? Så ikke åssen dette var da bilen ikke hadde den lista når jeg kjøpte den.

Trenger også høyre bremsekalipper bak da den henger litt. Noen som har en som er bra? Har fått tak i flere, men veit ikke om de er noe bedre enn den jeg har, og etter andre kameraters erfaring så kan kalipper/bremserør ryke fort på de kalipperene om man begynner å skru på det?

Takker for alle svar og hjelp jeg har fått hittil :)

Posted

Mellomakslingen må du ta ned å dele for å skifte lageret.. husk å merke der den er skjøtt for å ungå ubalanse...

2-3 timers jobb med løftebokk..

Lista er skrudd etter det jeg husker..

Guest -Fredrik-
Posted

Har bytta på volvo, så da er det sikkert noe av det samme :) Er jo en bil detta også.

Men, bakhjulet mitt henger. Lønner det seg med brukt, ny eller repsett for kalipperen?

Posted

Lista er skrudd. Chromelista dras til siden, og plukkes løs med litt tolmodighet.

Jeg har bremsecalippere i fin stand til salgs om det er interessant.

Guest -Fredrik-
Posted

Ja det er interessant det, Frode. Hvilke prisklasse snakker vi om?  :)

Hvis ikke kommer jeg vel kanskje til å prøve meg på ei bestilling fra adsitco.com

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...