Arnt Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Kom en 2.5-16 for salg på MB190klubb-forumet, og jeg har altså klart å la den forbli i klubben! Bilen har vært tyveriskadet, så det er noe arbeid med å få den på gang igjen. Dvs. dør- og tenningslås, mulig clutch eller utløserlager da tyvene hadde klart å få en av klipsene på giroverføringen til å falle av på tredje gear og som dermed ble stående i det gearet. Model 190 E 2.5-16 Engine 102990 10 000371 Transmission 717404 00 017796 Order 0 9 239 70084 Delivery date 88.11.14 Dealer Ulm branch (239) Interior leather black / anthracite (271) Paint 735 astral silver metallic Options 240 outside temperature indicator 412 electric sliding roof with tilting device 430 headrests in the rear 442 airbag in steering wheel 466 central locking system 489 self-levelling suspension all around 506 outside rear view mirror, right, convex, taxi export version 510 radio MB Exquisit with traffic news decoder (VK), with RDS (Becker) 531 automatic antenna 583 electric window lifters (front doors) 591 green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - Germany 600 headlamp wiper/washer 620 emission control system vehicles with catalyst technique 873 seat heater for left and right front seats
bska Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Gratulerer Ser ut til å være en flott bil dette Arnt!
Arnt Posted February 8, 2010 Author Posted February 8, 2010 Takk Bernt. Bilen er så si hel og komplett. Innvendig er den også veldig hel til tross for en km.stand på 265.000.
HolgersEN Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Gralla med ny vogn :D Så utroli bra ut må jeg si :D
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Jeg visste jeg hadde sett den bilen før. Virkelig fin bil! Gratulerer så mye
iNDiANER Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Gratulerer, Arnt! Er det ikke snart fullt i gården nå?
Arnt Posted February 9, 2010 Author Posted February 9, 2010 Takk alle sammen Gratulerer, Arnt! Er det ikke snart fullt i gården nå? Jo egentlig så er det fullt her nå Så blir en opprydding om litt
Arnt Posted February 12, 2010 Author Posted February 12, 2010 Fått kommet igang med bilen idag. Fikk den opp på bukk tidligere ikveld, og har skrudd ut gearkasse, clutch og svinghjul! Det skulle vise seg at absolutt alt av belegg på lamellen er brent opp, så det kun var en lamell av stål og nagler. I tillegg har startkransen løsnet på svinghjulet. I morgen blir det på igjen, og satser på å få satt den sammen i tillegg til å ha oppstart på den! Jeg glemte kameraet idag, men skal ha det med i morrra og få knipset en del.
Arnt Posted February 13, 2010 Author Posted February 13, 2010 Update! Tok til med arbeid på bilen igjen kl 10 idag. Var en tur til min far igår, og klarte å lete fram et lager som sitter i veiven for å støtte inngående aksel på gearkassa. I tillegg måtte jeg finne fram et nytt svinghjul pga startkransen som hadde løsnet på det som stod på motoren. Svinghjul og gearkasse fikk seg en real vask først som sist siden de likevel var demontert. Her ser man det gamle svinghjulet og en stk totalt oppbrent og havarert clutch. Legg merke til både lamellen og trykkplata. Søppel begge deler. "Nytt" svinghjul hentet fra lager og klar til vask. Gearkassa er vasket. Utløserlager montert og utløserarmen er smurt opp med litt fett. Ny clutch. Luk trykkplate og Sachs lamell. Forøvrig samme som den gamle. Ble ikke noe særlig flere bilder før alt var montert sammen igjen. Her et bilde som viser noe overflaterust etter at den ble parkert en sølete vinterdag og tilbrakte de neste 3 årene i garasje. Endelig ferdig montert og klar for oppstart. Var veldig spent siden jeg ikke hadde hatt motoren til å gå enda Jeg var nødt til å kjinne litt for motoren ville tenne. Antar at det skyldes både plugger, gnist og ikke minst gammel bensin. Men da den først startet så gikk bilen rolig og behagelig, selv på tomgang!! Deilig å høre igjen 16v-lyden kan du si Fikk også hevet bilen på nivåreguleringa. Litt treg var den dog, men spørs om ikke litt tlc på heveventilenevil hjelpe på. Og ikke minst etter at den har blitt brukt litt på veien igjen. Ellers knipset jeg noen flere bilder utvendig og også innvendig. Nyt...
Sven Håkon Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 Dette blir (og forsåvidt også er) drømmebil!
Friksen Posted February 19, 2010 Posted February 19, 2010 Flott bil så veldig bra ut di setene der altså, er jo tross alt noen år gamle Lykke til videre
Arnt Posted February 19, 2010 Author Posted February 19, 2010 Takk Setene i disse, og sikkert flere Mercedeser, tåler veldig mye om man behandler de riktig. De må ikke tørke ut for mye. Har sett mange nyere biler som er tynnere i skinnet og ofte veldig slitt grunnet dette.
Arnt Posted March 7, 2010 Author Posted March 7, 2010 Har holdt på litt med denne bilen idag. Bare vært litt opprydding som stod på gjørellista og er egentlig greit fornøyd med dagens innsats! Bilen var ikke rengjort på noen som helst måte så dette måtte tas tak i. Det har også vært montert DEFA-alarm i bilen og dette var delvis fjernet. Jeg ville ikke ha resten der, så litt TLC måtte til på ledningsnettet hvor alarmen hadde vært innkoblet. Bryterpanelet rundt gearspaken hadde karbonfilm på men hadde løsnet en plass så dermed så jeg sjansen til å fjerne denne også. Et par av bryterne ble også byttet ut slik at symbolet ble fint og synlig! Litt innsats og tålmodighet gjorde at jeg fikk fjernet filmen og limet. Resultatet ble veldig bra syns jeg! Siden bryterpanelet ble såpass fint, ble det ikke passende med den slitt gearkula. Ny kule ble funnet fram... ... og montert i bilen! Etter en rask støvsuging avgulvteppet ble alt mye bedre. Skal ha ut stolene ved en senere anledning for å få tatt ordentlig under stolene. Fikk også med originale gummimatter da jeg kjøpte bilen, så for å hindre så veldig mye mer dritt på teppet før det tørker opp på veiene, ble den til førersiden lagt inn.
Arnt Posted March 8, 2010 Author Posted March 8, 2010 Forøvrig litt rart at ingen har kommentert lykteviskerne som står i utstyrslista, men som ikke er på bilen Disse fikk jeg med (motor, armer og listene) så vurderer å montere de på igjen så sant de fungerer.
tommern57 Posted March 8, 2010 Posted March 8, 2010 Er vel best og ikke bli for teknisk i biltråden :lol:
Arnt Posted March 8, 2010 Author Posted March 8, 2010 Er vel best og ikke bli for teknisk i biltråden :lol: Hehe, du sier noe der Mulig mine tråder kan bli for tekniske for andre. Jeg syns det er moro med blank bil og fine felger, men det er også mye mer som spiller inn. Stort sett alt av arbeid utfører jeg selv. Men det hender jeg rådfører med med andre og har også god hjelp i min bror der arbeidet står litt "fast" eller at det trengs noen flere hender.
T.Vårlid Posted March 8, 2010 Posted March 8, 2010 Forøvrig litt rart at ingen har kommentert lykteviskerne som står i utstyrslista, men som ikke er på bilen Disse fikk jeg med (motor, armer og listene) så vurderer å montere de på igjen så sant de fungerer. døvekt
Arnt Posted March 8, 2010 Author Posted March 8, 2010 Tja forsåvidt riktig, men utrolig kjekt å ha når det er litt guffent vær ute og det spruter fra de eventuelle bilene man tar igjen
Arnt Posted March 8, 2010 Author Posted March 8, 2010 Fikk ny åpner til panseret idag. Den gamle var knekt, så den var umulig å få tak i med grillen påmontert. Siden bilen heller ikke hadde grill, ble det til at jeg har montert en midlertidig. Har ikke sjekket helt, men mistenker at innmaten ikke er helt identisk på vor- og nachMOPF. EDIT: Panseret er ikke lukket helt på siste bilde, derfor stikker hendelen litt ut. Her noen bilder som illustrerer
iNDiANER Posted March 8, 2010 Posted March 8, 2010 Begynner virkelig å bli bil igjen av dette! Du skulle fått på litt skinnfargemiddel på rattet (funker på plast/skai også), selv om det sikkert er blitzen som gjør vondt verre
Einar Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 Tja forsåvidt riktig, men utrolig kjekt å ha når det er litt guffent vær ute og det spruter fra de eventuelle bilene man tar igjen det er derfor bensinstasjonene har vaskebøtter, må få fjerna de på 250`n her, bar jeg har lyktestrips uten...
Sven Håkon Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 Lykteviskere virker og er et must på norske vinterveier.
Arnt Posted March 14, 2010 Author Posted March 14, 2010 Byttet likegodt til ny grillinnsats med nye lister. Med den nye hendelen så passet det dårlig med en grill av eldre årgang...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now