Tore Robert Klerud Posted February 7, 2010 Posted February 7, 2010 (Tar plass i ringen av vennligsinnede mennesker) Hei alle sammen. Jeg heter Tore, og jeg kjøper biler jeg ikke trenger. Erkjennelse er jo første skritt på veien til helbredelse, sies det. Long story short: Jeg har, på grunn av omstendigheter jeg ikke er herre over, blitt eier av følgende en 1992 300 Diesel sedan som ble parkert før jul, og som ikke ville starte noen uker senere. Eieren måtte ha den vekk da han skal flytte til utlandet. Hva som har skjedd er beyond me, men den går i det minste rundt på starteren og skal være i relativt grei stand ellers. Og akkurat den har jeg selvsagt hørt før. Clouet er at denne har veldig fine forskjermer, og med litt hell også korrekt type varmeapparat-vifte, som jeg trenger på 300 TDTen. (Den som jeg kjøpte fordi den har veldig bra sommerdekk, som jeg trenger på E220en). Skal hente hjem bilen i slutten av uken. Ingen bilder foreløpig, men utstyrslisten kan dere få: Delivery date 11.06.92 Dealer S & G KHE (Schoemperlein & Gast), karlsruhe (364) Interior cloth blue (062) Paint 147 arctic white (T) (с 01.01.1985 по 31.12.1993) Options 240 outside temperature indicator (с 01.03.1982) 291 airbag for front passenger airbag for driver and front passenger (с 01.07.1987 по 30.09.1993) airbag for driver and front passenger (if driver airbag standard - then only for passenger) 300 storage box in front tray (с 01.05.1988) 420 automatic transmission, floor shift (с 01.01.1963) 430 headrests in the rear (с 01.01.1977) 538 automatic antenna and front loudspeaker - without radio set (model 500SEC with loudspeaker only) (с 01.10.1989) 570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970) front folding armrest w202 - housing at front with armrest 585 Behr air conditioner and electric window lifters (front doors) (с 01.04.1970) 593 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (single-sheet safety glass), band filter green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip (с 01.01.1972) 620 emission control system vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985) 682 fire extinguisher (с 01.04.1970) 812 rear-mounted loudspeaker (с 01.11.1974) Og om jeg ikke føler skam over plutselig å sitte med tre 124-biler, hvorav bare én går? Joda. Men hva skal man gjøre? MVH Tore
E_S Posted February 7, 2010 Posted February 7, 2010 Fine forskjermer er fint, men husk at den høyre ikke passer på TDT'en, siden de "gjellene" bare finnes på biler med turbodiesel og 20v/24v sugediesel siden disse har luftinntak der. Vanlig 10v/12v sugediesel har vanlig forskjerm.
Jonassen Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Hahaha, fantastisk! Hvem sa galskap var negativt? Gratulerer med ny bil
Alexander Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Sjekk glødinga og bytt dieselfilter, så blir det forhåpentligvis liv
FrodeS Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Sjekk glødinga og bytt dieselfilter, så blir det forhåpentligvis liv Det kan jo være så enkelt som gåen sikring i glødereléet. Fort gjort å sjekke. En 92 300D er jo litt trasig å hugge hvis den er i grei stand. Tore er ikke den første her inne som kjøper ting han egentlig ikke trenger
E_S Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Skal nok ikke mye til å få liv i den.. Og er helt enig, ikke noe lurt å hugge en slik bil dersom den ikke er særdeles dårlig eller opprustet. Det er flust av mindre attraktive modeller som er bedre delebil-emner om det er det man er ute etter..
Tore Robert Klerud Posted February 8, 2010 Author Posted February 8, 2010 Takk, takk! Jeg visste jeg kunne stole på at dere ville synes det var riktig av meg å slå til... Blir spennende å sjekke glødereleet, høres trolig ut at det kan være noe med det. Ifølge selgeren, som er litauer og ikke snakker så grenseløst bra engelsk, hadde han gått over og sjekket og funnet tre dårlige glødeplugger som han byttet ut med nye bare kort tid før bilen sluttet å starte, og han har også kjøpt de tre andre nye som følger med. Det var Bosch-plugger, synes jeg å huske. Dessuten følger det med noe som jeg forsto at var selve injektor-dysene som han også har kjøpt nytt, men ikke rakk å bytte, samt en hel kartong med filtre. Er jo ikke helt umulig at det kan ha kommet vann i diselsystemet heller. Skal vel være ærlig og innrømme at forskjermene nok blir sittende rolig på bilen. Hvor langt den har gått er anyones guess, speedometeret står på 230.000 men den har sikkert gått mye mer, men den er strengt tatt finere å se på enn E220en min når det gjelder rust. Med facelift-panser og nye lykter både foran og bak ser den i grunnen helt grei ut. Tanken på eventuelt å la denne bli bruksbil dersom det drøyer med å finne feilene på TDTen er selvsagt tilstede. Eneste minus er at han har plukket ut de originale nakkestøttene bak for å bygge flat hatthylle i høyttalerfilt med mye audio-utstyr under, og det liker jeg dårlig. Teknisk har han visstnok byttet mye bremsedeler relativt nylig, og det eneste han visste om som trenger å gjøres er å sveise et lite hull i eksosrøret fem cm. før bakre potte, samt å bytte noe han beskrev som "a steel blade with rubber in both ends on the right side front wheel, if you know Mercedes you know what I mean". Da kunne jeg selvsagt ikke nekte for at jeg skjønte hva han mente... Sikkert et stag, et endeledd eller en foring av noe slag. Så noen huggebil blir det nok ikke. Men at det blir en nyttig ting kan ingen komme fra. MVH Tore
Tore Robert Klerud Posted February 10, 2010 Author Posted February 10, 2010 Skal avgårde for å kikke litt nærmere på denne i morgen, og tenkte å se på glødereleet siden dere nevner at det kan være en mulig feilkilde. Sjekket instruksjonsboka i mappa på TDTen for å finne ut hvor det sitter, men der lå det instruksjonsbok for dieselbiler, så jeg er fremdeles uvitende. Hvor skal jeg lete, og er de like i 300 D og 300 TDT slik at jeg kan låne med meg det tilsvarende releet fra TDTen for å se om det hjelper (TDTen vet jeg jo at starter og går). MVH Tore
Sven Håkon Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 Sort firkantet boks med et lite lokk på venstre innerskjerm.
Tor Olav Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 du er ikkje aleine om å kjøpe biler du ikkje trenger Tore sitter på w124 som ikkje går, w201 som er satt vekk i garasje(bilen går) og bruksbil w202
Tore Robert Klerud Posted February 25, 2010 Author Posted February 25, 2010 Sånn, da har jeg endelig fått hentet denne. Tok noen dager lenger enn beregnet før jeg fikk tid, men tirsdag kveld kom den hjem og onsdag fikk en kompis med verksted kikket nærmere på den. Etter å ha overnattet i verkstedet så startet faktisk bilen. Det var jo som kjent grunnen til at den ble solgt. Riktignok gikk den stygt, og verkstedmannen brummet svært misfornøyd da han fant en boks startgass i bilen, men etter å ha justert litt tomgang og ikke minst tilsatt litt kondensfjerner for dieselbiler så ble den gradvis langt hyggeligere å høre på. Dessuten starter den nå som den skal også når den er kald, så det var forhåpentligvis det som skulle til. Fyren jeg kjøpte den av hadde som tidligere nevnt gått over med en eller annen form for prøvelampe og funnet tre dårlige glødeplugger, som han har byttet. Han hadde kjøpt de tre andre også, som jeg fikk med, samt seks nye dysespisser (eller hva det nå heter - små ting som ligger i hver sin lille gjennomsiktige plastbeholder og bader i olje eller noe sånt). Verkstedmannen advarer mot at å bytte de dysespissene er mye jobb, og dermed blir kostbart. I hvertfall bare tull å gjøre så lenge bilen starter og går som den skal, mener han. Han utfører også EU-kontroll og har gitt meg en liten liste over hva som må til for å få godkjent den når den nå skal til pers i mars måned. Ikke så himla gæernt, i og for seg, men jeg vet ikke riktig. Synes på en måte bilen er for god til å partere, men ser at den nok er mest verdt som delebil. Og de delene jeg trengte til TDTen går ikke om hverandre med denne, så dermed har jeg kastet ut en annonse på den på Autodb bare for å lodde stemningen. Hvis noen av dere har lyst på den skal vi vel kunne få til en hyggelig "MBE-pris". Her er linken: http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?AdItemId=1062320;Modified=1267031960#img6067414 MVH Tore
A.H Posted February 25, 2010 Posted February 25, 2010 Vurderte ikke en vask før bildene? Det hadde hevet førsteintrykket til en helt annen skala Skjønner at det kanskje ikke er tempraturer for slikt , men prøver meg likevel på litt konstruktiv kritikk
Tore Robert Klerud Posted February 25, 2010 Author Posted February 25, 2010 Vurderte ikke en vask før bildene? Det hadde hevet førsteintrykket til en helt annen skala Skjønner at det kanskje ikke er tempraturer for slikt , men prøver meg likevel på litt konstruktiv kritikk Temperaturen er grunnen til at det ikke ble noen vask først, det er korrekt. På en fin og dyrere bil hadde jeg selvsagt gjort det, men nå passet det ikke slik. Greit nok også, har ikke planer om å tjene noe på denne bilen, og kan være greit at den fremstår på en ærlig og grei måte på bildene. Hvis det er interesse for den til en grei nok pris så selger jeg, hvis ikke blir det enten partering eller litt småfiks, EU-kontroll og en karriere som bruksbil. MVH Tore
Tore Robert Klerud Posted March 26, 2010 Author Posted March 26, 2010 Da er denne bilen solgt. Blir påkostet nok til å EU-godkjennes og får deretter leve to år til i første omgang. Tror ny eier blir fornøyd, han får grei bruksbil med uslåelig komfort ferdig EU-godkjent for rundt 13.000 kroner, og det bør være et greit kjøp. Jeg fikk igjen pengene mine (pluss noen meget få venner av dem, og en kartong med nye filtre, dieseldyser og glødeplugger), som takk for bryet, dermed får jeg være fornøyd jeg også. Og så har jeg lært at det er dumt å impulskjøpe biler. Så får vi se hvor lenge jeg husker det. Takk for gode råd along the way! MVH Tore
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now