Guest AMG_BRABUS_CARLSSON Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 Hva må jeg gjøre mer med bilen etter å ha byttet til større motor.Bytte girkasse??? Quote
Guest ODDATLE Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 Jeg har et W-doc lagret på maskinen som viser motor og gearkaser på de forskjellige 124-bilene. Det ser ikke ut til at et er samme nr.på kassen på 200 og 230, men hva forskjellen er har jeg ukke peil på.Får jeg e-post adressen din kan jeg sende deg dette Quote
Frode Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 OG hvis kassen ikke er lik så stemmer sikkert ikke mellomakslingen heller.....Skal du ha den godkjent så må bremser ihvertfall byttes, om motorvekten er den samme så trenger du ikke bytte fjærer og dempere... OG så må du sikker bytte masse deler til innsprøytningen da det går mer bensin til 230, tenker da på fordeler og bensinpumpe....motorstyringen er vel k-jetronik så da er det meste likt....sjekk delenummer på begge bilene sitt anlegg, dvs sjekk opp mot hverandre, det er sikkert mye av det samme...... Og så må du bytte eksosen til slutt da denne sikkert er større på 230........ Når du har fått vite dette så går du sikkert heller å kjøper en 230 og selger din 200..... det er mye billigere og lettere.... Quote
Guest AMG_BRABUS_CARLSSON Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 OG hvis kassen ikke er lik så stemmer sikkert ikke mellomakslingen heller.....Skal du ha den godkjent så må bremser ihvertfall byttes' date=' om motorvekten er den samme så trenger du ikke bytte fjærer og dempere... OG så må du sikker bytte masse deler til innsprøytningen da det går mer bensin til 230, tenker da på fordeler og bensinpumpe....motorstyringen er vel k-jetronik så da er det meste likt....sjekk delenummer på begge bilene sitt anlegg, dvs sjekk opp mot hverandre, det er sikkert mye av det samme...... Og så må du bytte eksosen til slutt da denne sikkert er større på 230........ Når du har fått vite dette så går du sikkert heller å kjøper en 230 og selger din 200..... det er mye billigere og lettere.... [/quote'] tror nok jeg gjør det,hehe skulle kjøpt meg 230 med engang da jeg skulle kjøpe bil. Quote
FrodeS Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 OG hvis kassen ikke er lik så stemmer sikkert ikke mellomakslingen heller.....Skal du ha den godkjent så må bremser ihvertfall byttes' date=' om motorvekten er den samme så trenger du ikke bytte fjærer og dempere... OG så må du sikker bytte masse deler til innsprøytningen da det går mer bensin til 230, tenker da på fordeler og bensinpumpe....motorstyringen er vel k-jetronik så da er det meste likt....sjekk delenummer på begge bilene sitt anlegg, dvs sjekk opp mot hverandre, det er sikkert mye av det samme...... Og så må du bytte eksosen til slutt da denne sikkert er større på 230........ Når du har fått vite dette så går du sikkert heller å kjøper en 230 og selger din 200..... det er mye billigere og lettere.... [/quote'] Det var da voldsomt til svartmaling. Tror du ikke det meste av dette er likt på 200 og 230, da? 230 har ikke ventilerte skiver foran, så jeg vil _tro_ at bremsene er de samme på 200 og 230. Quote
Frode Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 Det jeg vil frem til er følgende: 200E har 118hk og 178Nm, 230E har 132Hk og 198Nm, det vil være lettere "modernisere" 200`en enn å bytte motor spesielt hvis en kan gjøre litt selv..Hvis en "overhaler" motoren og samtidig tar en lettere porting av topp samt KN luftfilter og et bra eksosanlegg med skikkelig manifoil og uten kat, så tror jeg du nærmer deg kjapt 130 -140hk, da får du en "ny" motor samt at du ikke trenger noen godkjenning og alle de problemene det medfører i arbeid...... Bytte til 230E motor er vel billigst hvis en kjøper en hel W124, og de koster vel 30 lapper eller mer, og da vet du ikke engang om motor eller drivverk er brukenes til det formål.... Quote
Frode Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 Men skal du ha mer, er Turbo/kompressor eneste alternativ men da skyter utgiftene i været desverre.... Det er sikkert ikke problem å få nærmere 200hk med turbo og ladeluftkjøler på en 200E men det tåler sikkert ikke drivverket og da er det plutselig jakten på 300E kasse og drivverk igang.... Men jeg tipper det ikke var så langt du hadde tenkt å dra det.... Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 200-8v og 230-8v er samme motor med forskjellig slagvolum. Bremser, dempere og hjuloppheng er helt identisk. Quote
Guest AMG_BRABUS_CARLSSON Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 Du ga meg håp, fortell meg mer. Quote
Guest AMG_BRABUS_CARLSSON Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 Det jeg vil frem til er følgende: 200E har 118hk og 178Nm' date=' 230E har 132Hk og 198Nm, det vil være lettere "modernisere" 200`en enn å bytte motor spesielt hvis en kan gjøre litt selv..Hvis en "overhaler" motoren og samtidig tar en lettere porting av topp samt KN luftfilter og et bra eksosanlegg med skikkelig manifoil og uten kat, så tror jeg du nærmer deg kjapt 130 -140hk, da får du en "ny" motor samt at du ikke trenger noen godkjenning og alle de problemene det medfører i arbeid...... Bytte til 230E motor er vel billigst hvis en kjøper en hel W124, og de koster vel 30 lapper eller mer, og da vet du ikke engang om motor eller drivverk er brukenes til det formål.... [/quote'] ifølge teknisk data fra mercefreaken har jeg 105hester i 200e`n min. Quote
Frode Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 Er ikke det en forgasser motor, og da trenger du hele insprøytningsanlegget til e 230E....?? Quote
Guest wicky Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 Du ga meg håp' date=' fortell meg mer.[/quote'] oe warish....min 200 kjører fra din..haha..pluss jeg har 94look..hahahah... Quote
FrodeS Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 Det jeg vil frem til er følgende: 200E har 118hk og 178Nm' date=' 230E har 132Hk og 198Nm, det vil være lettere "modernisere" 200`en enn å bytte motor spesielt hvis en kan gjøre litt selv..Hvis en "overhaler" motoren og samtidig tar en lettere porting av topp samt KN luftfilter og et bra eksosanlegg med skikkelig manifoil og uten kat, så tror jeg du nærmer deg kjapt 130 -140hk, da får du en "ny" motor samt at du ikke trenger noen godkjenning og alle de problemene det medfører i arbeid......[/quote'] Velvel.. Det krever vel strengt tatt akkurat like mye godkjenning å trimme en 200 til 132 hk som å døtte inn en 2,3 med 132 hk ? Quote
Guest kodvaag Posted August 29, 2005 Posted August 29, 2005 Jeg har hatt en 1986 230E, det var så lenge siden at jeg ikke husker hvor godt den gikk i forhold. Men, i det siste halvåret har jeg kjørt to stk 230E og en stk 230TE. Alle disse tre bilene var mellom 1990 og 1992, og alle hadde automat, og ingen var passert 220000km. Alle disse var merkbart slappere enn min 1990 200E. Juster gasswiren så du virkelig får fullgass, juster styretrykkswiren til gearkassen så den gearer når den skal, bytt tenningsdeler til nye originaldeler, still tenningstidspunkt, kjør på syntetisk lettløpsolje, bytt olje på automat og differnsial og pass på at ingen av bremsene dine henger. Så kjører du fra en vanskjøttet 230E... Ulempen med 200E versus 230E er at det er litt råere/skarpere motorlyd ved kickdown i en 200E. Ulempen med både 200E og 230E er at de mangler noen sylindre... Edit: Er det en 200, med forgasser er det intet håp... Bygg om til 2,5 16V motor. Quote
Frode Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 Velvel.. Det krever vel strengt tatt akkurat like mye godkjenning å trimme en 200 til 132 hk som å døtte inn en 2,3 med 132 hk ? Det må godkjennes når du passerer 10% eller var det 20% effektøkning i forhold til originalt, vet ikke hvorfor det er slik men antar at det har med hensyn på feilmargin fra produsent å gjøre......noe om henger igjen fra gamle dager.... Dette er da biler som er kommet til landet før 1995, etter 1995 så må du betale avgifter for effektøkningen.... Det andre er at: har du noen gang hørt om noen som har blitt krevd for effekt test av en MB, pga av mistanke om trimming når det ikke er montert verken turbo/kompressor eller større motor...??? Men har du større motor oppi og kommer på kontroll, så må du ha dokumentasjon fra MB at det er ok.....har noen her inne fått utdelt noe slikt...noen gang ever..?? det tror jeg ikke og da strømmer problemene på slik at du må dra til noen få utvalgte stasjoner for kanskje å få bilen igjennom nåløyet.... Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 Velvel.. Det krever vel strengt tatt akkurat like mye godkjenning å trimme en 200 til 132 hk som å døtte inn en 2' date='3 med 132 hk ?[/quote'] Det må godkjennes når du passerer 10% eller var det 20% effektøkning i forhold til originalt, vet ikke hvorfor det er slik men antar at det har med hensyn på feilmargin fra produsent å gjøre......noe om henger igjen fra gamle dager.... Dette er da biler som er kommet til landet før 1995, etter 1995 så må du betale avgifter for effektøkningen.... Det andre er at: har du noen gang hørt om noen som har blitt krevd for effekt test av en MB, pga av mistanke om trimming når det ikke er montert verken turbo/kompressor eller større motor...??? Men har du større motor oppi og kommer på kontroll, så må du ha dokumentasjon fra MB at det er ok.....har noen her inne fått utdelt noe slikt...noen gang ever..?? det tror jeg ikke og da strømmer problemene på slik at du må dra til noen få utvalgte stasjoner for kanskje å få bilen igjennom nåløyet.... Det er ingen utvendige, synlige forskjeller på 200 og 230!?!?! Kodvåg: Dette vet du! Er i utgangspunkt samme blokk og samme topp. Quote
Guest AMG_BRABUS_CARLSSON Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 Du ga meg håp' date=' fortell meg mer.[/quote'] oe warish....min 200 kjører fra din..haha..pluss jeg har 94look..hahahah...Bla Bla, får vel se ansikuttrykket ditt når jeg kommer med 300 24v og jeg skal ikke kjøre fra deg, jeg skal leke med deg.muhahahaha Quote
Guest AMG_BRABUS_CARLSSON Posted September 5, 2005 Posted September 5, 2005 Så dette skal gå greit å ombygge fra 200 til 230, men jeg må bruke en girkasse fra 230 også da? eneste grunnen til at jeg skal ombygge til 230 er at 2litern min er litt sløv og at den har rulla altfor mye, tenker på å fikse bilen etterhvert, har faktisk ikke hatt så store problemer med den, men bytte alle foringer,fikse forstilling,senke den, nye felger neste sesong,ny lakkere den, kanskje 94look og kanskje litt mer. Quote
Guest HAHU Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 men jeg må bruke en girkasse fra 230 også da? Du trenger ikke å bytte girkasse. Det er samme girkasse i 200E og 230E.Forskjellen ligge i innslillingene av kassa (sjaltetrykk osv). I praksis vil du neppe merke noe til dette.230 motoren har foruten større volum også større kanaler og større ventiler. Kamakselen er den samme på begge motorene.200E og 230E er forøvrig identiske når det gjelder bremser, hjuloppheng og drivverk. Quote
Guest kodvaag Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 200E og 230E er forøvrig identiske når det gjelder bremser' date=' hjuloppheng og drivverk.[/quote'] Min 1990 200E har ABS, men ikke ventilerte skiver. Jeg trodde 230E hadde ventilerte skiver foran? Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 200E og 230E er forøvrig identiske når det gjelder bremser' date=' hjuloppheng og drivverk.[/quote'] Min 1990 200E har ABS, men ikke ventilerte skiver. Jeg trodde 230E hadde ventilerte skiver foran? nope..Står også oppført med samme delenr på bremsedeler på 200E og 230 i biltemakatalogen! Quote
Guest HAHU Posted September 14, 2005 Posted September 14, 2005 Jeg trodde 230E hadde ventilerte skiver foran?Du har delvis rett. etter 07/88 ble 230E levert med ventilerte skiver foran. Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted September 14, 2005 Posted September 14, 2005 Jeg trodde 230E hadde ventilerte skiver foran?Du har delvis rett. etter 07/88 ble 230E levert med ventilerte skiver foran. må vel være stasjonsvogna det da? eller? Quote
Frode Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 Han har forgasser og skal gå over til K-jetronik, da er ventilerte skiver eller ikke, ikke et veldig stort problem, men han må ha en hel bil ikke bare motor, pga at han må ha bensintanken(med retur), bensin pumpe og regulator, motorstyring og nesten hele det elektriske anlegget.......og til slutt faktisk få det koblet riktig....!!! Hvordan går det forresten...fått kastet motoren oppi ennå...?? Quote
Guest HAHU Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 HAHU skrev: Sitat: Jeg trodde 230E hadde ventilerte skiver foran? Du har delvis rett. etter 07/88 ble 230E levert med ventilerte skiver foran. må vel være stasjonsvogna det da? eller?Både stasjonsvogn og sedan.Datoen 07/88 (ref: werkstatt information typ 124) er når fabrikken begynte å montere ventilerte skiver.Det betyr vel i praksis 89 modell? Quote
Recommended Posts