Guest Tor Posted February 5, 2010 Posted February 5, 2010 Jeg har kjøpt et W124 vrak som jeg skal bygge opp igjen. Skal bytte skjermbuer bak og leter etter løse buer fra 500E. Fant skjermbuer hos Göckel i Tyskland, men etter å ha oppgitt min adr for at de skulle beregne frakt har jeg ikke hørt mer fra de. Noen som vet om noen andre som leverer disse? Finner bilde av de på goeckel.de/mercedes_benz_E-Klasse_W124_aerodynamik.htm Takknemlig for hjelp!
Einar Posted February 5, 2010 Posted February 5, 2010 Jeg vet ikke om andre som leverer kun buer til 500 i stål, har leita litt, og finner enten orginale bakskjermer til altfor mange tusen, eller glassfiberdeler. Ett tips jeg fikk, var at man kunne bruke buer til SL(R129), men fant ikke stort mere der. http://goeckel.de/mercedes_benz_E-Klasse_W124_aerodynamik.htm#500E
Guest Tor Posted February 5, 2010 Posted February 5, 2010 Takk for link og bilde. Vil helst ikke ha glassfiber. Du mener at du ikke kunne finne løse buer til R129?
Einar Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 mhm... er sikkert ikke den flinkeste til å leite. Er det 500 du skal fikse opp?
Guest Tor Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 Neida, er en 230. Jeg så det ligger en billig 500 på finn.no, og tenkte litt på å kjøpe denne for å bygge om. Avgiftene er jo helt bort i natta, så hadde blitt en meget billig 500. Men, etter å ha undersøkt litt tror jeg det blir litt mer tidkrevende enn jeg har mulighet til på nåværende tidspunkt. Jeg ble fortalt at rammevangene bak ikke er like da de er sterkere på 500E. Stemmer dette?
Einar Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 Rammevangene er nok like tror jeg, meg bekjent så er forskjellene understell, gulv/tunell og torpedo, og det åpenbare selvfølgelig. Men godkjent er dessverre verre.
Guest Tor Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 Jeg vet det har blitt godkjent en del ombygde tidligere, men det har kanskje blitt vanskeligere? Har ikke undersøkt noe om godkjenning.
E_S Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 Det smutthullet ble ganske omhyggelig tettet for en del år siden, så en slik ombygging er nå i praksis umulig å få godkjent med mindre man kan dokumentere fra fabrikk eller importør at karosseri er 100% identisk, og det får du *ikke* fra hverken BOS eller fabrikken i Tyskland. Det er ikke så skrekkelig ille avgift på en 500 med alternativ beregningsmetode, og uansett er det ingen kjempesak å få 500-look på en vanlig 124. De bilene som er ombygd til 500 har i praksis bare ca. høyre innerskjerm fra originalbilen og resten fra 500'en, og slik ombygging lar seg ikke godkjenne uten betaling av oppbyggingsavgift, altså det samme som engangsavgift på en 500..
Guest Tor Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 Jeg vet det har blitt bygd om og godkjent ved å flytte over alle delene også. Da betaler man ikke avgift om bilen er eldre enn 97. Har selv gjort dette med flere andre biler. Tror det var slik regelen var i hvert fall? Ellers så er det noe med alderen på bilen. Husker ikke helt lenger siden det er en stund siden jeg har drevet med dette. Men, dette blir vel litt OT. Noen andre som kan hjelpe med buene?
Einar Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 Ikke annet enn at jeg har sendt mail til dem jeg også
Guest Tor Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 Takker. Får tro du får svar. Jeg sendte dem en purring på mail i går.
E_S Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 Regelen er gjort om slik at ombygging hvor vesentlige deler av kjøretøyet skiftes ut kan utløse "oppbyggingsavgift", som er en engangsavgift. Må ikke forveksles med det opplegget med at man kan forandre motor, effekt og slikt avgiftsfritt hvis bilen har vært mer enn ti år i Norge, det er to forskjellige avgifter. (I tillegg er det vanvidd å sage i filler en såpass sjeldenhet som en 500E for å tilfredsstille noen tullete norske bestemmelser..)
Guest Tor Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 Ok. Da har det nok kommet noe nytt jeg ikke har fått med meg. Ellers må jeg vel si meg enig i at det ikke er bra å sage i filler/hugge en slik type bil.
Kenneth S Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Göckel kan du bare glemme. Fikk svar at de ikke sender til Norge da frakten var for dyr. Sendte svar ofg sa at det jo er jeg som betaler den men, fikk aldri noe mer svar. Vet om flere som har prøvd med samme utfall. Synd for de har mye tøfft
E_S Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Sjekket om de sender til Sverige? Det er ofte vesentlig rimeligere frakt innenfor EU selv om avstanden i kilometer er akkurat den samme. I tillegg slipper man å støtte Sigbjørn Johnsen med 25% om man henter i Sverige..
Guest Tor Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Ja, jeg ha gitt opp Göckel nå. Da glemmer jeg hele greia å bestiller vanlig skjermbue. Takk for engasjementet.
Guest Tor Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Nå fikk jeg faktisk svar fra Göckel. Frakt kommer på €126,96. Ganske mye synes jeg, men totalprisen blir jo ikke så værst alikevel.
Joakim Røed Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Hva med å bruke skjermbuer ifra forskjermer? Så et CE prosjekt en gang som var iferd med å få 500e forskjermer og vanlige forskjermbuer bak. Så ut som det kunne bli bra det!
Einar Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Men de er i stål, ikke glassfiber eller plast? Fikk var jeg og, ganske så kortfattet, og ikke svar på det jeg spurte om en gang
Joakim Røed Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Men de er i stål, ikke glassfiber eller plast? Fikk var jeg og, ganske så kortfattet, og ikke svar på det jeg spurte om en gang De er laget av CPC -ett kompositt materiale, mao. IKKE stål.
Einar Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Da er det jo ikke interessant for min del... Vil ha 500-look, men vil ikke ha plastikkbil...
kjetil Posted February 9, 2010 Posted February 9, 2010 vurderte litt selv på å bruke hjulbuene forran fra org. skjermer enda jeg hadde 500 buer tror ikke det er noe mere jobb å tilpasse de enn å bruke brukte 500 buer som jeg gjorde.... det som gjorde at jeg ikke brukte de var at 500 buene er mye mer rund enn std.124 buer. omtrent 2 cm mere åpning oppe mellom hjulbue og bakdekk på 500 enn std.
Joakim Røed Posted February 9, 2010 Posted February 9, 2010 vurderte litt selv på å bruke hjulbuene forran fra org. skjermer enda jeg hadde 500 buer tror ikke det er noe mere jobb å tilpasse de enn å bruke brukte 500 buer som jeg gjorde.... det som gjorde at jeg ikke brukte de var at 500 buene er mye mer rund enn std.124 buer. omtrent 2 cm mere åpning oppe mellom hjulbue og bakdekk på 500 enn std. Interessant! Gamle TE`n min trenger nye buer bak og plass til mer dekk, får bestille meg opp ett par forskjermer i mårra.
Joakim Røed Posted February 9, 2010 Posted February 9, 2010 Hva kan disse buene være verd: Hah! De der svarte plast hjulbuene du har foran der dekker jo ikke dekka engang! Hvor mye ekte 500 bakskjermer er verdt aner jeg ikke...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now