Jørn Posted January 31, 2010 Posted January 31, 2010 Hva er oppskriften på å få luftet kjøleanlegget på en 211 320CDI skikkelig?? Sliter med luft i anlegget. Har kjørt varm med webasto samtidig og har også brukt restvarmesystemet etter stopp flere ganger. Har gjort disse tingene med lokket på ekspansjonstanken sittende løst, slik at event luft skal komme ut. Men virker fortsatt som at det er luft i deler av anlegget. Noen som har noen gode råd og tips til hjelp her??
Cabcruser Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Pleie stor sett aldri være noe problem det. Hadde problem en gang med min 210 320cdi. Kjørte den god og varm og satte den i bakken her utenfor med fronten opp, neste morgen kunne jeg fylle på en halv liter , ellers har det gått veldig greit på andre 320 cdier.
Jørn Posted February 1, 2010 Author Posted February 1, 2010 Det jeg sliter med er at webasto kødder når bilen har stått 1dag eller 2. Hører da meget tydelig at det er luft i anlegget når denne prøver å starte opp. Pga dette, så stopper den da vannet begynner å koke. Som er riktig. Hender den kommer seg ved 2 eller 3 oppstart. Andre ganger kan den starte og funke som den skal. Har skiftet magnetventil nede ved webasto og fordelingsventil oppe ved torpedovegg. Selve webasto er også nylig servet av fagfolk på disse. Varmeapparatet virker ok, med god varme og driftstemp på motor på 80-100 grader. Termostat ble byttet i fjor vinter. Er helt overbevist om luft i anlegget som er årsak til problemene med webasto, siden jeg hører meget godt at det surkler og bobler i sirkulasjonspumpe og i slanger nede ved webasto når denne prøver å starte. Fikk tips om å lufte ved en slangekobling høyt oppe på motor, men uten hell. Får prøve dette trikset med å stå i bratt motbakke med varm motor.Er ellers åpen for alle forslag. Er snart så jeg får lagd meg en rørstump med luftenippel, som jeg kan montere ved å dele en slange høyt opp ved høyre innerskjerm. Er jo typisk at dette skal kødde som værst nå som det er som kaldest. Er jo nå jeg trenger webasto som hadde funka.
RoarB Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 har fått noen tips fra webasto hotline i tyskland på ditt problem Jørn... de sier at det mest sannsynlig ikke er bare vann før eller etter magnet ventilen, dvs at du bør ta av slangen mens webasto er av, bare lirke den av og evt slepp ut luft til vann kommer nummer 2 var visst røret som går ifra webasto, fra magnet ventilen, opp langs høyre innerskjerm, under pollen filer og derfra bort til fordelingsventilen 3 var å få kjørt bilen kvalmt varmt, og sette den i motbakke og starte webastoen, den vil ikke starte men ventilen vil åpne, dette er med motor av.
Friksen Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Hmm høres kjent ut.. har hatt div problemer opp i mellom hvor bmw har vert verst å lufte systemet.. Første jeg ville ha gjort er å prøve en Trykk Test.. dette koster ikke all verden og kjøpe selv og fungerer med at du pumper opp trykk opp til ca 1.5 bar og rett å slett ser om trykket synker. Og eventuelt om du finner noe lekkasje? Andre valget hadde vert å få tak i en "vacum suger" husker ikke hva den kalles men fungerer slik.. du skrur på et lokk på expansjonstanken med en kuleventil på og en hurtigkopling.. du kjører trykkluft igjennom et T-stykke som gjør at du suger vacum i kjøleanlegget,og tømmer systemet samtidig. Å får et bra undertrykk og stenger krana.. kopler på en slange med kuleventil og denne bør vere luftfri og full av kjøleveske samt dunken denne slanger står i.. Så er det bare og opne slusene og da suger kjøleanlegge til seg all vesken og skal da vere 100% luftfri! Fordel og ha tenning på..varmeapparat på og eventuelt Dieselvarmer.. Andre valget er nok dyrt å handle hos for eks Wurth som jeg vet selger dette, men di par gangene dette ikke har funka har jeg hatt defekt topp pakning og en topp med sprekk. Ergo fikk ikke problemer før bilene var driftsvarme.. Lykke til
Jørn Posted February 19, 2010 Author Posted February 19, 2010 Etter lang tid med problemer som har virket som luft i kjølesystemet, så tror jeg at vi nå har funnet feilen. Byttet magnetstyrt sirkulasjonspumpe idag. Tok å splittet den gamle pumpa, for å se etter feil. Fant fort ut hva som var problemet, da propellen inne i pumpa var delt i 2. Merkelig at den har fungert i det hele tatt. Siden denne pumpa er magnetstyrt, så har den surret og gått, selv om propellen har "satt" seg når bilen var skikkelig kald. Har da løsnet når kjølevæska fikk litt lunk. Krysser nå fingrene for at ting nå er iorden, slik at webasto starter og går selv om gradestokken synker under -10 grader.
FrodeS Posted February 19, 2010 Posted February 19, 2010 Etter lang tid med problemer som har virket som luft i kjølesystemet, så tror jeg at vi nå har funnet feilen. Byttet magnetstyrt sirkulasjonspumpe idag. Tok å splittet den gamle pumpa, for å se etter feil. Fant fort ut hva som var problemet, da propellen inne i pumpa var delt i 2. Merkelig at den har fungert i det hele tatt. Siden denne pumpa er magnetstyrt, så har den surret og gått, selv om propellen har "satt" seg når bilen var skikkelig kald. Har da løsnet når kjølevæska fikk litt lunk. Krysser nå fingrene for at ting nå er iorden, slik at webasto starter og går selv om gradestokken synker under -10 grader. MagnetSTYRT?? Tenker du på den løsningen der motor og pumpe kobles sammen med en magnetsak, så motoren fortsetter å gå selv om pumpa står stille?
Jørn Posted February 19, 2010 Author Posted February 19, 2010 Vet ikke om magnetstyrt er rette ordet her, men det er magnetisk drift av selve pumpa ja. Ikke tradisjonell elmotor med fast aksling. Kan ta noen bilder senere av denne, hvis noen skulle være intr.
FrodeS Posted February 19, 2010 Posted February 19, 2010 Vet ikke om magnetstyrt er rette ordet her, men det er magnetisk drift av selve pumpa ja. Ikke tradisjonell elmotor med fast aksling. Kan ta noen bilder senere av denne, hvis noen skulle være intr. Næh, bare nysgjerrig, jeg. Jeg vet at i 124 gikk de fra aksel til en slags magnetkobling, men det var fortsatt en vanlig motor, og så satt magnetkoblingen mellom motor og skovlene. Mulig det har skjedd litt mer siden 124 var midt i produksjonen, men det kan jeg aldri tenke meg
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now