Torbjørn Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Hei, Jeg har lenge spekulert litt på hvorfor utemåleren min viser en luftfuktighet på 71% når det er 15 minus ute... Etter hva jeg klarer å forstå så må jo luftfuktigheten synke betraktelig når tempen går under frysepunktet? Vann blir til is? Noen som kan forklare? (måleren ser ut til å fungere riktig i alle andre settinger, så det funker nok...)
laffus Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Du har to måter og måle luftfuktig het på. Måleren din viser relativ luftfuktighet. Dvs at når den viser 71% luftfuktighet, så er det i forrhold til hvor mye fukt som kan være løst i luften ved den aktuelle temperaturen. Ved 100% luftfuktighet kan altså ikke mer vann løses i luften, og om luften da blir kaldere så kondenseres vannet ut. Ofte da sett som dugg om morgene Luft fuktighet kan og måles i antall gram vann per enhet luft. Ble du klokere? kan prøve å forklare litt bedre!
laffus Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Her står det litt http://no.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet Luftfuktighet er ett stort eget fag, med mye fysikk og kjemi. Ble ikke så bra forklart over...
Sven Håkon Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Jeg har lurt på det samme de siste dagene, siden vi har hatt mye tåke her på tross av minusgradene - helt utrolig at det kan finnes fukt i luften i det hele tatt når temperaturen er under null grader..
laffus Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Jeg har lurt på det samme de siste dagene, siden vi har hatt mye tåke her på tross av minusgradene - helt utrolig at det kan finnes fukt i luften i det hele tatt når temperaturen er under null grader.. I forrhold til når det er +20 ute så er det nesten ikke fukt i luften i det heletatt, men den relative fuktigheten kan fremdeles være høy
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now