Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Jeg har lenge spekulert litt på hvorfor utemåleren min viser en luftfuktighet på 71% når det er 15 minus ute...

Etter hva jeg klarer å forstå så må jo luftfuktigheten synke betraktelig når tempen går under frysepunktet? Vann blir til is?

Noen som kan forklare? (måleren ser ut til å fungere riktig i alle andre settinger, så det funker nok...)

Posted

Du har to måter og måle luftfuktig het på. ;)

Måleren din viser relativ luftfuktighet. Dvs at når den viser 71% luftfuktighet, så er det i forrhold til hvor mye fukt som kan være løst i luften ved den aktuelle temperaturen.

Ved 100% luftfuktighet kan altså ikke mer vann løses i luften, og om luften da blir kaldere så kondenseres vannet ut. Ofte da sett som dugg om morgene :D

Luft fuktighet kan og måles i antall gram vann per enhet luft.

Ble du klokere? kan prøve å forklare litt bedre! :P

Posted

Jeg har lurt på det samme de siste dagene, siden vi har hatt mye tåke her på tross av minusgradene - helt utrolig at det kan finnes fukt i luften i det hele tatt når temperaturen er under null grader..

Posted

Jeg har lurt på det samme de siste dagene, siden vi har hatt mye tåke her på tross av minusgradene - helt utrolig at det kan finnes fukt i luften i det hele tatt når temperaturen er under null grader..

I forrhold til når det er +20 ute så er det nesten ikke fukt i luften i det heletatt, men den relative fuktigheten kan fremdeles være høy

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...