Jump to content

Recommended Posts

Posted

Oppskrift for å bytte motorolje :

1. Spa fram kjørebukkene fra under snøen et sted.

2. Bli veldig kald på fingrene mens du bærer kjørebukker. Hansker er for pyser

3. Grav fram noen planker til å legge oppå kjørebukkene, så ikke fangeren skal butte

4. Rygg bilen ut på veien som er litt høyere enn gårdsplassen.

5. Plasser kjørebukker foran bilen, med planker på.

6. Kjør bilen opp, merk at plankene knekker.

7. Hent nye planker, dobbelt sett.

8. Kjør bilen opp igjen, akkurat nok til at oljetrauet går under, og ikke så mye at den heller bakover.

9. Bli kald og våt på ryggen mens du ligger delvis foran/delvis under bilen og får løs tappepluggen.

10. Sørg for å få hele hånda skikkelig duppet i olje og at tappepluggen forsvinner ned i trauet.

11. Vask hånda

12. Skru løs filteret, husk å søle i motorrommet, og få den andre hånda full av olje i det du kommer på at det renner masse olje fra filteret.

13. Sett i nytt filter.

14. Bli enda våtere og kaldere på ryggen mens du skrur inn igjen tappepluggen som du har fått ut av trauet etter at innholdet er helt forsiktig over i en tønne du måtte vasse ut til gjennom masse snø, så du fikk skoene fulle av snø.

15. Vask hendene etter at du fikk masse olje på deg etter å ha fisket opp tappepluggen og sølt olje da det ble tappet fra trauet over i tønna

16. Bann litt over at du glemte ny kobberring til tappepluggen.

17. Vått, kaldt, ny pakning på plass.

18. Hell i riktig mengde olje.

19. Rydd alt bort igjen.

Kan noen anbefale en god oljesuger som ikke koster mer enn den smaker???

Posted

høres ut som det er mer smakfullt å skifte olje i juni :P skifter olje før sommerferien hvert år jeg, varmt og godt og fort gjort. Har ingen erfaringer med den selv, men den de selger på torshov til 250-300,- elns skal visst funke bra i flg noen jg kjenner.

Posted

9. Bli kald og våt på ryggen mens du ligger delvis foran/delvis under bilen og får løs tappepluggen.

9a. frys fast til bakken mens du prøver å komme til tappepluggen som er delvis blokkert av safariplata under motoren...

Posted

1. Spa fram kjørebukkene fra under snøen et sted.

2. Bli veldig kald på fingrene mens du bærer kjørebukker. Hansker er for pyser

3. Grav fram noen planker til å legge oppå kjørebukkene, så ikke fangeren skal butte

4. Rygg bilen ut på veien som er litt høyere enn gårdsplassen.

5. Plasser kjørebukker foran bilen, med planker på.

6. Kjør bilen opp, merk at plankene knekker.

7. Hent nye planker, dobbelt sett.

8. Kjør bilen opp igjen, akkurat nok til at oljetrauet går under, og ikke så mye at den heller bakover.

10. Sørg for å få hele hånda skikkelig duppet i olje og at tappepluggen forsvinner ned i trauet.

11. Vask hånda

12. Skru løs filteret, husk å søle i motorrommet, og få den andre hånda full av olje i det du kommer på at det renner masse olje fra filteret.

13. Sett i nytt filter.

14. Bli enda våtere og kaldere på ryggen mens du skrur inn igjen tappepluggen som du har fått ut av trauet etter at innholdet er helt forsiktig over i en tønne du måtte vasse ut til gjennom masse snø, så du fikk skoene fulle av snø.

15. Vask hendene etter at du fikk masse olje på deg etter å ha fisket opp tappepluggen og sølt olje da det ble tappet fra trauet over i tønna

16. Bann litt over at du glemte ny kobberring til tappepluggen.

17. Vått, kaldt, ny pakning på plass.

18. Hell i riktig mengde olje.

19. Rydd alt bort igjen.

Veldig bra skrevet,kjenner meg absolutt igjen da jeg skulle skifte olje +filter på golfen til dattera.

Tenkte jeg skulle ta A- service på w 202 min selv,men dro til mobil 1 senteret i nitedal og fikk de til og ta jobben.

Orket ikke tanken på det en gang til.Betalte 1089,-for olje+filter.5,5 liter mobil 1.(3000)tror jeg oljen heter nå.

Posted

<3 oppvarmet garasje med smøregrav <3

Envt. oppvarmet garasje med løftebokk, som jeg snart er ferdig å bygge!  :D

Persolig synes jeg oljesugere er noe forbanna dritt!

Bruker det når jeg skifte olje på båten, for man kommer ikke under og får skrudd ut tappe pluggen, og det suger lut i helvete.

Båten har vell 10-15 liter olje, eller noe slikt og det tar all evighet.

Er motor oljen for varm, så suger ikke pumpen, og er den for kald så tar det en evighet, jeg er heller ikke sikker på at man får ut alt.

Vi har noe dritt fra mekonomen. Trenger stor sett ny pompe hvert år, etter ett oljeskift er den utslitt...

Jernspon og annen dritt som ellers sitter på tappepluggen får man heller ikke med seg.

Er jo i det siste som renner ut av bunnen man virkelig får ut alt bunnslammet.

Det er kansje litt styr hvis man ikke har å hjelpe seg med, men jeg er helt sikker på at du blir å være like irritert og banne like mye med ei pompe...

For ikke snakk om alt oljesølet som blir med ei pompe! Renner spillolje UT OVER ALT når man er ferdig med pompa, og av alle slanger som har vert i kontakt med olje.

Posted

Jeg er også av typen som i utgangspunktet mener at tapping av olje ut bunnpluggen er det beste, men jeg ser også at de fleste verksteder bruker oljesuger i dag - noe de også gjør på min bil, uten at jeg har merket bieffekter av dette. Jeg stoler 100% på verkstedet mitt og sover godt om natten på tross av bruken av oljesuger.

Dog lurer jeg litt på tilstanden på motorene rundt omkring når det mest vanlige argumentet for å tappe via oljepluggen er å få ut "jernspon og annen dritt". Er det vanlig å finne saker og ting i olje? Jeg har aldri funnet noe de gangene jeg har skiftet selv (via bunnpluggen).

Posted

Jeg er også av typen som i utgangspunktet mener at tapping av olje ut bunnpluggen er det beste, men jeg ser også at de fleste verksteder bruker oljesuger i dag - noe de også gjør på min bil, uten at jeg har merket bieffekter av dette. Jeg stoler 100% på verkstedet mitt og sover godt om natten på tross av bruken av oljesuger.

Dog lurer jeg litt på tilstanden på motorene rundt omkring når det mest vanlige argumentet for å tappe via oljepluggen er å få ut "jernspon og annen dritt". Er det vanlig å finne saker og ting i olje? Jeg har aldri funnet noe de gangene jeg har skiftet selv (via bunnpluggen).

Har brukt denne olje suge tappingen flere ganger og har spurt hver gang om dette er trygt,får til svar at det er 100% på MB,men de er litt

mer skeptisk til BMW.Nye MB`r har jo ikke tappe plugg en gang.

Posted

Jeg har brukt oljesugeren til Biltema 5-6 ganger siste tre årene. Den koster ca 500,- og funker helt topp. Den tømmer 6 liter på ca. 10 minutter. De minuttene brukes til å ta ut filteret, preppe ny filter-O-ring med olje, væte det nye filteret med olje. Oljeskift slik er så renslig at jeg ikke trenger bytte klær.

Den lista til Frode er 17 grunner til å bruke oljesuger. Punkt 18 og 19 slipper en ikke unna uansett.

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Sugepumpe/

Posted

Den tømmer 6 liter på ca. 10 minutter.

Det er faktisk ALL evighet! :lol:

Jeg bruker gladlig tappepluggen der hvor det er mulig! Min erfaring med oljesugere er at det tar som du sier LANG tid, og det blir mye søl. Samt at jeg ikke får sjekket tappe pluggen

Taxi Noir: Å sjekke tappe pluggen er for min del litt å sjekke tilstanden på motoren.

Jeg har ett forbruk på ca en motor i året, så å følge med på hvor lenge motoren har igjen er litt prevantivt :?

Legger ikke ut på langtur hvis jeg vet at motoren spiller på siste verset. :P

Posted

@Laffus; Har du vurdert å skaffe en bil/motor som varer lenger enn ett år, og som du kan kjøre på langtur med uten å bekymre deg?

har prøvd med jevne mellomrom, men entusiastbiler bare rammler i stavene :lol:

Men har snart kjørt ett år på 280'n og motoren funker enda bra :D

Skal sies at jeg trenger en ny girkasse, men det er jo en slitedel :P

Jeg kjører enda bare gamle biler, har ikke rå til noe ny bil enda.

Er vanligvis ikke redd for å legge ut på langtur, men man merker jo om noe begynner å bli dårlig

Posted

Stemmer, det tar minst en halvtime på den måten. Oljesugeren må gjerne bruke en time for min del. Det er jo bare å sette den på og vente til den er ferdig.

Posted

Man setter ikke i tappepluggen før det har gått minst ti minutter heller, få ut mest mulig.

Men ta ut filteret først, så olja i filterhuset kommer seg nedi bunnpanna.

Posted

Man setter ikke i tappepluggen før det har gått minst ti minutter heller, få ut mest mulig.

Men ta ut filteret først, så olja i filterhuset kommer seg nedi bunnpanna.

Sant nok det, det virker jo som det fortsetter å renne til evig tid.

Motoren min er laget slik at røret til peilepinnen kan brukes som sugerør uten at det er nødvendig å stikke noe ned i den. Jeg tror det er normalt på disse.

Posted

Jeg har ett forbruk på ca en motor i året, så å følge med på hvor lenge motoren har igjen er litt prevantivt :?

Legger ikke ut på langtur hvis jeg vet at motoren spiller på siste verset. :P

:shock:..... Én motor i året?!

Hva slags biler er det du kjører rundt i ??

Spørsmålet er vel mer i retning av:

Hvordan i h*lvete kjører du? Iløpet av 15 år har jeg tilgode å bare ta knekken på 1 motor. Og jeg har stort sett bare kjørt gamle biler. Kjører nok hardere enn gjennomsnittet

Posted

torshov bilrekvisita har en genial olje suger som går på vakume.. enten pumpe manuelt eller bruke trykkluft.. kjøpte en i høst og må si meg fornøyd.. koster vell ca 700 kr. løp og kjøp

her er det en link til katalogen demmes.. skriv inn oljesuger i søkefeltet så dukkern opp  http://www.torshovbil.no/Dokumenter/Torshov_Bilrekvisita_2009_lav.pdf

Trykkluftdreven er nok vel og bra det, men da må jeg dra fram og koble opp kompressoren hver gang. Da er jeg kanskje litt tilbake til start, siden den normalt ikke står veldig tilgjengelig til :-(

En elektrisk hadde nok vært å foretrekke, evt. at jeg kan pumpe den opp for hånd. Jeg prøvde en elektrisk fra bilema for en del år sida, men den var helt ubruktelig.

• 8 months later...
Posted

Etter å ha prøvd mange dårlige oljesugere (for å sette på drillen, 12 V for å koble på bateriet og en slik der en pumpet vakum ++) falt valget på en slik. http://www.biltema.no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljesuger-trykkluftdrevet/ og den har funket svært bra i et par år til min og naboenes glede. Anbefales

Tar opp en gammel tråd her og må skryte uhemmet av denne oljesugeren fra Biltema.

Denne sugeren tømte motoren på under et minutt uten noen form for søl. HELT TOPP  :P :P

Posted

Ja, den er sikkert bra, særlig når de er utsolgt når jeg spør etter den....  :lol: :lol: :lol:

Da endte jeg opp på BilExtra og kjøpte denne eletriskdrevne... Oljen være varm, da fungerer den helt ok. Men ikkeno' monsterkvalitet, sånn som alt annet fra Kina.. :shock:

Helt ok måte å skifte olje på, det er vel slik bilverksted gjør det idag.....

012-5.jpg

Posted

Jeg hadde sikkert flaks Roger H. at de ha den da jeg kjøpte min i sommer  :P

Er nok best at oljen er varm før man begynner å suge :lol: og da gikk det som en drøm også ( :P :P :P :P)

• 2 months later...
Posted

<snippet masse bannskap>

Snart tid for oljeskift, så jeg tenkte jeg skulle være litt proaktiv og få kjøpt meg en oljesuger FØR jeg går i gang.

Jeg står egentlig i farta for å kjøpe DENNE hvis bare det !"#/&!="#/¤!)%(!% verified by visa-rælet kunne vært så hyggelig å vurdere å fungere for en gangs skyld.

Posted

Ser ikke så voldsomt anderledes ut enn den jeg har fra Biltema.

Som forøvrig fungerer helt ok har jeg funnet ut. Må bare jokke litt på slangen til den begynner å suge skikkelig.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...