Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hvis man forstår at berømmelse, Nobelspriser, skjønnhet og penger ikke er noe spesielt, så har det meste av egoet forsvunnet allerede. Man kan være talentfull uten å være overlegen. Mange har ikke fått med seg det.

Men egoet er alle former for attachment, for eksempel bindinger til kroppen, blant annet synet, hørselen eller beina dine. Mister du disse, så vil egoet skrike. Å transcendere egoet er derfor jævlig vanskelig. Mye lettere å bli "stor" sjaman.

Å arbeide for å bli kvitt egoet er like feil som å arbeide for å bli oppvåknet. I det første tilfellet er du drevet av aversjon, i det siste begjær. Oppvåkning krever nøytral oppmerksomhet. Det kan ikke fakes og derfor er det like greit å bare væra seg sjæl med ego og feil inntil man naturlig ser verdien av å leve uten attachements. På samme måte som du gir slipp på mopeden etter at du har fått deg bil...

Alt som fremmer og bevarer livet er egoisme !

Det er f.eks. like egoistisk å spise, å sove, å puste, som å elske.

Egoisme må slik sett ikke forveksles med f.eks. alkoholisme. For alkoholikeren er ikke lenger i stand til å se seg selv eller omgivelsene i det rette forhold.

Her er det også alle slags følelser, en del sinnsstemninger og noen sinnslidelser

Ego er ikke noe å ta eller føle på

Posted

jasså, sier du det.......

Jeg har fordypet meg, med noen egne fraser som jeg fikk ned på papiret her, har vel sittet hele natten igjenom med den her, men det er min definisjon på egoisme.

Posted

Jeg har fordypet meg, med noen egne fraser som jeg fikk ned på papiret her, har vel sittet hele natten igjenom med den her, men det er min definisjon på egoisme.

:)
Posted

Fritidsproblemer?

Posted

Fritidsproblemer?

Han har vel ikke noe mer fritidsproblemer enn andre av oss?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...