FrodeS Posted January 29, 2010 Posted January 29, 2010 Bilbatterier har det med å sulfatere og får stadig dårligere kapasitet. En kompis har kjøpt en desulfator, som han har loddet sammen og koblet på et dårlig batteri. Den skal stå og jobbe i ca. 2 døgn pr. kg batteri. Her er en link til greia : http://www.courtiestown.co.uk/batteries/batterydesulfators/batterydesulfators.htm Jeg er skeptisk til om dette virker, men må inrømme at jeg er nysgjerrig også. For alt jeg vet kan det jo være at den har noe for seg, og hvis et dårlig batteri kan bli "nytt", så er det jo definitivt verdt investeringen på ca. 200,- . Er det noen som kjenner til dette, og kan se om det har noe for seg, eller om det bare er bortkastede penger?
laffus Posted January 29, 2010 Posted January 29, 2010 Min bestefar holdt på med dette en gang i tiden, men han strøk med for noen år siden, så å få ut av han de faktiske erfaringer blir vanskelig... Men jeg mener og husker at han fikk noen positive resultater ut av dette.. Jeg har ihvertfall funnet noen batterier som jeg ville kassert for lenge side pga gammel alder, som fremdeles var liv i... Noe oppliving av døde batterier ble det vell aldri, men å forlenge levetid, eller øke kapasiteten på dårlige batteri tror jeg var mulig å få til.. tror dette har noe for seg, men i hvilken grad er jeg litt usikker på... Koster jo ikke såå mye for ett nytt batteri, og da er man jo trygg...
FrodeS Posted January 29, 2010 Author Posted January 29, 2010 Min bestefar holdt på med dette en gang i tiden, men han strøk med for noen år siden, så å få ut av han de faktiske erfaringer blir vanskelig... Men jeg mener og husker at han fikk noen positive resultater ut av dette.. Jeg har ihvertfall funnet noen batterier som jeg ville kassert for lenge side pga gammel alder, som fremdeles var liv i... Noe oppliving av døde batterier ble det vell aldri, men å forlenge levetid, eller øke kapasiteten på dårlige batteri tror jeg var mulig å få til.. tror dette har noe for seg, men i hvilken grad er jeg litt usikker på... Koster jo ikke såå mye for ett nytt batteri, og da er man jo trygg... Kompisen som prøver det ut har dårlig batteri i graveren, dårlig batteri i båten og to dårlige batterier i bilen, så hvis det funker, er det mange kroner spart for han. Det skal bli artig å høre resultatet når første batteri er ferdig desulfatert.
Alexander Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Jeg har 4-batterier stående, så jeg er også interessert
Einar Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Det man kan gjøre for å brenne det løst er jo en annen vri. Lade batteriet helt ut, så lade det opp feil vei, altså bytte om polene, vet ikke hvor langt man kan lade, men jeg tror ikke man får det opp på "rett" nivå, dess lenger man holder på dess reinere blir batteriet. Så tapper man det ned igjen og lader det opp igjen. Enkelte batteriladere, av den inteligente typen(og da snakker vi ikke C-Tec), lader batteriet normalt opp, for så å overlade det i kontrollerte former, disse får liv i dårlige batterier uten tvil.
FrodeS Posted January 30, 2010 Author Posted January 30, 2010 Det man kan gjøre for å brenne det løst er jo en annen vri. Lade batteriet helt ut, så lade det opp feil vei, altså bytte om polene, vet ikke hvor langt man kan lade, men jeg tror ikke man får det opp på "rett" nivå, dess lenger man holder på dess reinere blir batteriet. Så tapper man det ned igjen og lader det opp igjen. Enkelte batteriladere, av den inteligente typen(og da snakker vi ikke C-Tec), lader batteriet normalt opp, for så å overlade det i kontrollerte former, disse får liv i dårlige batterier uten tvil. Jeg leste noe om reversed polarity på den desulfatoren, men jeg tror ikke den lader opp feil vei. Batteriet skal være oppladet, og desulfatoren kobles ikke til noen annen strøm på noe vis.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now