Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en 190E meg gåen motor så fikk jeg kjøpt en 89mod motor billig , den hadde og lambdasonde , men på en annen plass enn 92mod en.

Jeg har nå byttet over manifold, insugsmanifold og dynamo fra 92mod motoren.

Ser at det er noen forskjeller spesiellt med fordeleren ser det er en klump som det skal en vacumslange på der og en kontakt som jeg ikke kan finne på 92mod motoren.

Er det døfødt og prøve og få til den 89mod motoren i 92bilen med org ledningsnett osv?

Posted

Hmm.. trodde den gamle tenningstypen (TZL hvis jeg husker riktig) som det høres ut som om du har på den nye motoren var utgått for lenge siden i 89 jeg.

Skal du få det til å funke må du ha en sensor i bakkant av motoren som går til tenningsmodulen som vel sitter på venstre innerskjerm. Vil tippe at den ikke er der på 89 motoren? Tipper den har en grønn ledning.

Guest gjesten
Posted

Høres gammel ut.Har den dobbelt kjede? Se ned i oljelokk.

Har den ikke hull på venstre side på blokka helt bak ved girkassen må den bygges om til gammel tennmodul.

Guest gjesten
Posted

Bra.Flytt over fordeler og sett den på tenningsmerke syl 1 og vri fordeleren så rotoren peker nøyaktig på hakket i fordeleren hvor lokket ligger imot.

Posted

Ok :D Så da skulle resten være plug and play?

Er forresten klippet noen ledninger som går ned bak remhjulet fremme på motoren , den ene er ivertfall grå og ganske tykk , jeg regner med de kan flyttes over fra den andre motoren?

Guest gjesten
Posted

Den er til mangnetinnslaget for kjøleviften.Flyttes over ja.Har den nye motoren en ekstra tempsensor på vannpumpen så glem den.

Posted

Da er det noen som har satt på en gammel fordeler på den da, flyt over svinghjulssensoren da, i tilfelle den er defekt. Den tjukke grå høres ut som sensoren på reimhjulet, men skal en 89 ha denne da.

• 2 weeks later...
Posted

Dette med og bytte fordeleren , hvordan skjekker jeg at motoren står på tenninsmerke syl 1?

Beklager alle dumme spørsmål fra meg , men jeg setter stor pris på alle svarene og helpen jeg får!  :D

Posted

Still veiva på 0*/OD, og kikk på kammen(av med toppdekslet, den skal og stå på merket(mot fremre kambukk?), gjør den ikke det, drei en runde på veiva.

Monter fordeler så rotor peker mot ett lite hakk i fordeleren(har ikke fordeleren det hakket, juster så den peker nøyaktig mot ledning til sylinder 1), skru til, sett ledningene i rekkefølge 1-3-4-2 med klokka, med 1 dit rotor peker.

Fiks ferdig.

Posted

Har vært og rotet litt i garasjen idag , finner ikke noe merke på hverken kamdrevet eller reimhjulet  :(

Men kan jeg gjøre det så enkelt at jeg dreier begge motorene slik at rotoren står som på bildet her altså i mot umbracoskuren der.

PIC_0705.jpg

Også bytte over mens jeg er sikker på at den blir stående likt når den er på den andre motoren?

Her er et bilde av ledtningene jeg undres litt over de forsvinner inn bak reimhjulet.

PIC_0706.jpg

PIC_0707.jpg

PIC_0708.jpg

Posted

vis det skulle vise seg att dette ikkje ordner seg for deg, så har eg fungerende motor til deg :D ca 344'km på klokka, men går fint som bare det, lettstarta

Posted

Har vært og rotet litt i garasjen idag , finner ikke noe merke på hverken kamdrevet eller reimhjulet  :(

Men kan jeg gjøre det så enkelt at jeg dreier begge motorene slik at rotoren står som på bildet her altså i mot umbracoskuren der.

PIC_0705.jpg

Også bytte over mens jeg er sikker på at den blir stående likt når den er på den andre motoren?

Her er et bilde av ledtningene jeg undres litt over de forsvinner inn bak reimhjulet.

PIC_0706.jpg

PIC_0707.jpg

PIC_0708.jpg

Beklager alt maset , føler jeg maser nå :lol:
Posted
Posisjon høyre/venstre side i sporet spiller ingen rolle da denne har automatisk justering av tenningspunkt,LEDNINGER som det heter nede med vifta er vel el tilkoblingen for vifta, denne har vel elektromagnetisk vifte, du kan kortslutte og se om vifta starter.

Dette skriver en på Mercefreaken , hva mener dere? :D

Posted

Det stemmer til en viss grad, men den må treffe sånn noenlunde.

Skru ut en pluggen på sylinder nummer 1, prøv deg fram med en skrutrekker til stempelet står fullstendig på øvre dødpunkt, du er midt i når du har fått sentrert deg i den lille slakken som finnes der, altså, sveiv veivaksel til stempelet på sylinder 1 står helt på topp i følge skruyktrekkeren eller hva du velger å putte nedi der, lønner seg å være to, du vil kjenne en bitteliten dødgang, ca 3*, midt i denne er motorens Topp Dødpunkt.

Da bør rotor peke omtrent rett mot en av pluggledningene i fordelerlokket, ta ut fordeler, ofg monter ny fordeler så rotor peker rett mot en av ledningene i lokket.

Monter så pluggeldningene med 1-3-4-2 med klokka med 1 i den rotoren peker mot. Så prøver du å starte, vil den ikke starte, og poffer litt, så bytter du om 180* på pluggledningen, altså 4-2-1-3 der du begynner på 4 der rotoren peker.

Rotoren må fremdeles treffe rette ledningen.

Kan se i morgen om jeg kan kikke hvor tenningsmerket på reimhjulet er.

Posted

Tusen hjertelig takk for en fin beskrivelse Einar! :D

Fant forresten ut av det med letningene fremme på motoren idag , den grå var til en føler på svinghjulet , denne satt jeg over med hel letning fra 92 motoren så mysteriene løser seg :D

Posted

Da var fordeleren byttet og det gikk veldig bra :D Alle ledingene som var klippet er og byttet nå :D

Men et nytt spørsmål , jeg setter jo over innsuget fra 92mod en og bak dette innsuget mellom toppen og insuget var det ei plate , men noe insnerving i insugshullene osv.

Her er et bilde av den:

PIC_0702-1.jpg

Bør jeg sette den over sammen med innsuget?

å jeg ha pakning mellom den og toppen slik som mellom den og innsuget , eller bare pakningsement?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...