E_S Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Hadde ulyd fra høyre forhjul på min bil, og det viste seg fort at hjullageret var synderen. Det er en enkel jobb å skifte, så jeg skrev en liten guide som jeg legger ut her. Må bare nevne at første bud når man driver med sånt som dette er RENHET! Bare et sandkorn kan ødelegge alt sammen, så vær pinlig nøye med at alt er rent, underlaget der man setter sammen navet er rent og at det ikke kommer skitt og smuss inni der når man har fått på fettet, som tiltrekker seg alt sånt. Dette er da utgangspunktet: Ta av hjulet: Løsne caliperen fra braketten (13 og 15 mm fastnøkkel), da dette gjør det mye enklere å komme til, og du får samtidig muligheten til å ta ut, rengjøre og smøre opp igjen glidepinnene. Løsne skruen som holder skiven (kan sitte skrekkelig fast) og ta av skiven: Ta av lokket på navet ved å kakke forsiktig med hammer på en skrutrekker eller sløv meisel. Lokket bulkes fort, så vær forsiktig om du ikke har et nytt. Når du får av det er det frem med unbrako og åpne denne: Skru denne av, merk deg retningen den var montert. Samme med skiven innenfor. Ta dette av, ta ut det ytre hjullageret som nå er helt løst og dra navet av akseltappen. Kan sitte litt, men skal skli ganske lett av. Finn et bra underlag slik at ABS-rotoren ikke skades (fant ut at en pall passet perfekt), finn frem en dor og bank på lagerskålen til det indre hjullageret. Her banker du ut både tetningsringen og lager med bane i en operasjon, så det kan sitte litt godt, men skal begynne å bevege seg etter noen få slag. Roter 90 og 90 grader så det ikke blir skjevt og kiler seg. Jeg tror jeg brukte omtrent 2 minutter på banke det ut. Når det er ute snur du navet og gjentar for å få ut lagerskålen til ytre lager: Nå skal du sitte med noe sånt som har blitt banket ut av navet. Det er lagerskål til ytre lager, indre lager med skål og tetningsringen: Ta navet, skrap og tørk ut ALT gammelt fett og sørg for at det er helt rent og pent. Bruk gjerne litt bremserens eller lignende for å få vekk alle rester: Nye lagre med skåler og tetningsring: Legg ny indre skål på åpningen - NB: pass på at koningen er med størst åpning UT, ellers får du ikke inn lageret etterpå! Bruk den gamle indre skålen til å legge mot, legg en plankebit oppå om du bruker metallhammer, evt. bruk en plasthammer. Bank lagerskålen forsiktig inn til den er helt inne og ligger an mot kanten. Da skal det se slik ut: Gjenta samme prosedyre med ytre lagerskål. Husk igjen at koningen skal være slik at størst åpning er UT. Så kommer det jeg ikke har så mye bilder av fordi jeg var alene og det er søl-og-klin-jobb. Man skal fylle de nye lagrene med fett før man setter dem inn. Husk å bruke hjullagerfett, da det er beregnet for høy hastighet/trykk og temperatur, ikke vanlig universalsmørefett. WIS foreskriver 42 gram fett, jeg brukte vel noe mer. Det skal være rikelig med fett, men ikke overdriv alt for mye heller. Få fettet inn mellom rullene ("masser" det inn), snurr litt på lageret, gjenta og så videre. Når du tror du har gjort det lenge nok, gjør du det enda litt til. Begynn med det indre lageret. Når lageret er ferdig pakket med fett har du litt fett i lagerbanen og legger lageret oppi banen. Fyll tetningsringen med fett på "leppen" og legg denne oppå. Er du heldig kan du trykke den såvidt litt ned med fingrene så den såvidt sitter. Legg litt plast oppå og bruk en plankebit som mellomlegg eller gummi/plasthammer og bank tetningsringen inn til den er i flukt med kanten av navet. Plastbiten brukes for å unngå å få skitt ned i lageret. Når du har fått alt med det indre lageret og tetningsringen sammen skal det se omtrent sånn ut: Samme prosedyre med ytre lager, men her er det ikke noen tetningsring: Da er navet ferdig. Tørk og rengjør akseltappen nøye, kontroller den for hakk og merker utover det normale. Hold på det ytre lageret som nå er løst, sett navet innpå akseltappen og skyv det helt inn. Det skal smette på plass helt inn. Rengjør skiven og mutteren nøye og sett det på: Så tok iveren litt overhånd og kameraet ble ikke så mye mer brukt, men skru altså inn mutteren mens du roterer hjulet. Skru den inn til hjulet roterer merkbart tyngre, så løsner du igjen. Riktig stramming er slik at hjulet roterer like lett som når det er helt løst, men det skal være minimal slark, ikke følbart på navet. Ikke stram for mye - det ødeleggeret lageret fort. Jeg skrudde på bremsene igjen og satte på en stålfelg for å gjøre dette, da man får mye mer følelse med slark og motstand med et helt hjul påmontert enn med bare navet. Med stålfelg kommer man til, så å sette på evt. reservehjul kan være et tips. Når du er fornøyd med strammingen og har minimal slark og ihvertfall ikke for stramt så det går tungt, bruker du unbrakonøkkelen igjen til å stramme låsebolten på mutteren. Sett på igjen navdekselet og pass på å ikke bulke det - det går ganske lett av og på. Skru på igjen bremsene om det ikke er gjort allerede - husk Loctite og moment på boltene. Sett på hjulet - husk tiltrekningsmoment på hjulboltene. Ferdig! Tut og kjør.. Etter noen titalls mil kan det være lurt å jekke opp, sjekke for slark og evt. etterjustere noe (ikke mye!), da nye lagre i enkelte tilfeller kan "gå seg til" noe slik at en etterstramming kan være nødvendig.
Jørgen F.J Posted September 19, 2014 Posted September 19, 2014 Klarer heller ikke laste inn bildene. bruker du Bilder.mbentusiastklubb.no ?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now