Jump to content

Recommended Posts

Posted

har hatt min ny ervervelse på service ba da gutta i samme slengen om å sjekke olja på bakakslingen noe jeg med sikkerhet kan si de ikke har gjort,grunnen til at jeg vet dette ikke er gjort er at jeg hadde bilen på løfte bukk for å bytte begge spreder pærene da så jg at de ikke en gang har rørt skruene bak der.

bare så det er sagt så tror jeg ikke det er slurv fra gutta på verkstedet da jeg generelt sett har god erfaring med de mer en forglemelse tror jeg,men jeg er ikke værre på det en at jeg eventuelt bytter oljen selv,om den bør byttes,spørsmålet er da hvilke olje ska jeg ha på klokka bak der og er det noe hokkus pokkus eller er det bare til å bytte olja? :D

Guest gjesten
Posted

Har enda ikke funnet en kardangklokke på en Mercedes som mangler olje hvis den er tørr utvendig.Mulig de har tengt det.

Når det gjelder skruen på toppen må en se veldig nøye etter for å se om den har vært rørt hvis det er en tørr kardang.Det blir nesten ikke et eneste spor om at noen har løsnet den og skrudd den inn igjen.

Posted

til alle dere som sikkert har mer greie på dette en meg skal det ikke byttes olje på bakakslingen skal det kun etterfylles ved eventuelt lekasje???syntes det er veldigt rart om det ikke skal byttes???før i tiden var jo det en gylen regel at alle væsker skulle med jevne mellom rom byttes er det sån at det ikke treng på nyere biler???da håper jeg noe kan og vet på forhånd takk takk. :D

Posted

Det skader da ikke ås kifte den, vet ikke hvordan skiftintervallet er, men skal den skiftes, bruk orginal olje og gjerne med tilsetning mot støy....

Guest gjesten
Posted

Det er helt klart at det er lurt å skifte olje på diffen.

Problemet er at var det garanti på bilene til 200000km så hadde det garantert vært intervall hver 60000 f.eks

Måten de er bygd på når det gjelder varme ,belastning og turtall gjør at de også har en annen type olje. Dette gjelder ikke alle typer med sperre f.eks som enkelte har faste intervaller på.

Så lenge de kan vare 2 og 3 hundre tusen uten oljeskift setter ikke fabrikanten noe intervall.

Se bare på Mercedes og BMW automatkassene.

De regnet de med skulle gå 200000km  og satt derfor ingen intervall, men der tok de grundig feil og vips så kom det plutselig intervall på 60000km.

Fabrikantene har ingen interesse av biler biler skal vare over 200000km uten problem.

De skal begynne å gå ting galt,men skal du passe på bilen din må du skifte olje på kardang og kutte ut alt som heter long life service.

Long life service har ingen ting med at bilen tåler det , men økonomisk regnestykke fra fabrikanten.

Ingen biler i dag tåler long life olje skift.

Men de fleste klarer det ut garanti tiden.    

Posted

Når jeg har bilen hos Bergs for å bytte automatolje, så får jeg byttet på kardangen i samme slengen. Jeg vet ikke hva slags olje, men det blir da ca. hver 60.000 km.

Posted

Min tanke er at: Hvis det er flytende eller har filter så skal det skiftes, uansett.

Alle oljer slites jo over tid og bør byttes uansett. Å skifte olje på en diffrensial er fort gjort. Går vel i kategorien prevantivt vedlikehold, i allefall om en har tenkt å beholde bilen en stund.

Som en liten digresjon så er det kun solgt 2 servofilter i hele fjor på BoS Lillehammer. Begge ble kjøpt av meg, 1 stk til 230'n og 1 stk 300'n. Forskjellen før og etter skift er dessuten merkbar. Sier kanskje mest om hvor få som faktisk tar seg tid til å sjekke slike ting. 

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...