Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skal lufte bremsene på en 124 med ABSbremser. En bekjent mekaniker snakket om at de skifter væske ved å bruke trykk, ikke en sugepumpe(pneumatisk) da ABS lager problemer.

Noen som om en pneumatisk pumpe klarer jobben, også i ABSenheten?

Skal man stå på tomgang?

Posted

De bruker da trykk og presser væsken ut gjennom luftenipler, mens du vil suge det ut av systemet gjennom en nippel eller gjennom beholder eller?

Posted

Hvorfor ikke bare gjøre det på gamle måten, går kjapt og blir bra. ABS har nok lite med luftinga, men man kan risikere at bakkretsen går tom for væske, og da kan man sette trykk på beholderen og væsketilførsel.

Skal du skifte, sug ut det gamle, og fyll opp, helt opp.

Posted

Er som Einar sier, må passe på at det ikke går tomt i bakre kammeret i beholderen når man lufter.

Posted

Jeg vil suge ut ved hjelp av pumpe på nippel ja. Har hørt at noen ABS systemer skal kjøre et lufteprogram eller i det minste ha spenning for ikke å ha noen stengte ventiler. Bremsevæsken går jo gjennom ABS så den kan vel lage problemer?

Posted

Bremsesystemet i en 124 er ikke akkurat rakettforskning. Her er det bare å lufte på gamlemåten med pumping eller med beholder og trykk med automatisk etterfylling.

Du skal ikke bekymre deg for noe problemer med abs eller noe før du begynner å skru på 211. Her er det spesielle prosedyrer som skal følges ved bremsevæske skift pga sbc systemet.

Posted

Enkelte biler med Abs, de første systemene som sto i f.eks. Ford Scorpio og Saab 900, der lufter man den ene kretsen med tenning på og ett svakt trykk på pedalen, det er systemene med elektrohydraulisk bremsekraftforsterker.

Ellers så er noen citroèner litt spesielle, 211`n vet de fleste om her.

Posted

Bruk den gode gamle metode med en kompis inni bilen til å trø på pedalen, funker alltid 100% og du slippe noe tull, å suge ut væske/luft har jeg ikke prøvd selv og det høres litt tungvint ut, men lufttrykk i tanken er good shit hvis du er alene.... :lol:

Posted

Bruk den gode gamle metode med en kompis inni bilen til å trø på pedalen, funker alltid 100% og du slippe noe tull, å suge ut væske/luft har jeg ikke prøvd selv og det høres litt tungvint ut, men lufttrykk i tanken er good shit hvis du er alene.... :lol:

Problemet er at det er tomt på et blunk når man lufter bakover med trykkluft, og ikke ser man det heller.

Jeg modifiserte en billig bremselufter så det klemmes luft inn i en kanne bremsevæske, og bremsebæske derfra til beholderen. Funker helt ypperlig.

• 2 weeks later...
Posted

Nå er jeg ferdig med lufting. Brukte tilslutt trykklufter med trykk fra dekket, fra bilextra, funker bedre enn en sugepumpe når det er luft i ABS-huset i følge Mercedes-Jensen i Drammen. Min erfaring var iallefall at denne metoden fikk ut mest luft.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...