Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kjøpte meg tilfeldigvis en ny bil i dag. Altfor lenge siden sist, og ikke sikkert jeg har gjort noe bra kjøp, men ble fristet over evne. 1992 300 TDT, almandinrød med beige stoff, grønnskiltet og importert 1996. Bilen ble betegnet som "generelt rusten" på telefon av selger, stygg inni, og med defekt varmeapparat, men ellers bra. I forhold til omtalen var den bedre enn jeg hadde forventet rent rustmessig, og som sagt: Lenge siden jeg har kjøpt bil nå, så jeg var vel litt for lett påvirkelig. Uansett - her er den. Kommer til å trenge noen deler, så har du noe å selge så er det bare å følge med på "ønskes kjøpt":

Model 300 TD TURBODIESEL

Chassis 1241931F257832

Engine 603960 12 047509

Transmission 722357 03 847654

Order 0 2 297 70849

Lights HELLA

Wiper BOSCH

Delivery date 27.04.93

Dealer company employees / MBAG (297)

Interior cloth cream beige (065)

Paint

512 almandine red metallic (с 01.01.1988)

Options

240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)

440 tempomat (cruise control) (с 01.09.1975)

550 trailer coupling (с 01.03.1965)

561 front seat, left, reinforced (с 01.04.1970)

570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)

front folding armrest w202 - housing at front with armrest

588 automatic climate control and electric window lifters (front and rear doors) (с 01.01.1977)

593 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (single-sheet safety glass), band filter

green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)

652 8-hole light alloy rims (с 01.01.1990)

812 rear-mounted loudspeaker (с 01.11.1974)

844 folding seat bench in loading compartment, reverse to direction of travel (с 01.10.1977)

855 telephone TELE-AID, Nokia, D-net

MVH Tore

Posted

Se der ja! Ikke dumt å velge 124, når du først skulle kjøpe bil! :D Grattis!

Hehe, nei, var vel ingen bombe at det ble en 124 til. Egentlig ganske skummelt å konstatere at jeg bare blir mer og mer glad i en bilmodell som gikk ut av produksjon for snart 15 år siden. Jeg kommer til å få et seriøst problem en dag...

Her er forresten noen bilder av den. Var nedrimet og fryktelig skitten da jeg kikket på den på morgenen i dag, men jeg ble positivt overrasket i forhold til prisen og den beskrivelsen selger hadde gitt på forhånd. Eksempelvis er det bare den ene av forskjermene som egentlig er særlig angrepet av rust, og bakluka er ikke verst den heller. Detaljer som helt og fint treverk i midtkonsollen, tight nivåregulering, nye bremser foran, nylig service med nye glødeplugger, fungerende servolukking på bakdøren og fungerende Defa-alarm er sånne småting som antyder for meg at denne bilen trolig har hatt det ganske bra gjennom årene.

Egentlig falt jeg litt for fristelsen på grunn av at jeg bet meg merke i at det var temmelig nye både sommer- og vinterhjul til den, og jeg mangler sommerdekk til den E220en jeg har nå. Om det viser seg å være noe å satse på som bruksbil, eller om det blir å vaske og polere for å få igjen pengene, det viser seg når jeg får den hjem og får gjort den ren. Om jeg finner et passende interiør til en human pris vil også spille inn på den avgjørelsen. Om ikke annet tror jeg at jeg skal klare å sitte igjen med et sett temmelig billige sommerdekk etter denne handelen...  :D

bilde1.jpg

bilde2.jpg

bilde3.jpg

bilde4.jpg

MVH Tore

Posted

Takk takk! Bøttelyktene er til salgs, for å si det forsiktig.  :lol:  Skulle jo tro det var en svenske som har hatt den, slikt er merkelig populært der borte. Nå blir nok dette mer en slitebil enn en entusiastbil, dersom jeg i det hele tatt finner ut at det er håp for den. Jeg har relativt lave forventninger til biler i denne prisklassen, og det tror jeg er lurt...

MVH Tore

Posted

Gratulerer med 'nybil' - kan jo ikke gjøre så mye galt om du kjøper en tight 300TDT for en liten penge da.

Hvor mye er den gått - har du sjekket om du har trykk i frostvæsken når den er kald?

Posted

Interiøret er beige, Syver, men ikke mye å glede seg til å se. Førersetet er skikkelig slitt på innsteget, og ganske skittent. Passasjersetet er også temmelig skittent. Og baksetet har en tidligere eier kastet eller solgt eller noe slikt - det må jeg altså skaffe dersom jeg skal registrere den om til personbil. Trøsten er at det er heldekkende gulvplate over varerommet, og ifølge russersiden skal det ligge et ekstra bakovervendt baksete og vente der nede i dypet et sted, som ikke har vært i bruk siden bilen ble importert til Norge i 1996.

Bilen har gått 490.000 km, så den er ingen ungdom. Verkstedet der den står har hatt regelmessig service på den, og ifølge mekanikeren jeg snakket med skal den være teknisk veldig bra, og fikk blant annet nye glødeplugger og nye bremser foran for ikke lang tid siden. Det var også han som sa at nivåreguleringen var tight og fin, jeg gadd for å være helt ærlig ikke å prøvekjøre den heller før jeg dro og skrev kontrakt og betalte bilen i dag. Kan vel avsløre at jeg ga 12.000 kroner for bilen, og da tåler man å gamble litt (men mest haster det egentlig å få skrevet under kontrakten før det kommer en annen enda mer kjøpekåt luring og stikker av med den).

Dersom den viser seg å være så bra rustmessig som den virker, og at det mekaniske er noenlunde som lovet, så kan det vel kanskje være forsvarlig å legge noen kroner i den. I så fall kan det hende jeg forsøker å få tak i et skinninteriør i riktig farge når jeg likevel må skaffe baksete og et penere førersete. Virker den mindre bra kan det hende jeg bare fikser klimaanlegget, lar den rustne forskjermen sitte og bare bruker den frem til EU-godkjenningen går ut om halvannet år. Da har det uansett vært en billig bil, såfremt den ikke tar fullstendig jord på annet vis i mellomtiden.

MVH Tore

Posted

Det høres bra ut - å gi 12k for en 300TDT er mildt sagt et røverkjøp når den er brukbar og i noenlunde stand. :) Blir sikkert bil av denne igjen også når rusten ikke har tatt den. Et annet interiør finner du, så er det bare å smelle på hvite skilter og en skikkelig polering, så har du en fin bil.. ;)

Posted

Dermed har jeg kastet loss og begynt å hive penger inn i denne bilen også. Nåja, ikke så ille som det høres ut. Men ettersom ingen kunne skaffe den meget omtalte motstanden på klima-viften brukt tok jeg en ringerunde i går.

Forsøkte først Båstad. Kunne levere for 5.000 kroner inklusive moms med litt rabatt. Ringte så en bekjent som jobber på Mercedes i Halden for å sjekke for sikkerhets skyld hva de skulle ha, hender jo faktisk at merkeverksted er billigst. Det var de ikke i dette tilfellet - nesten 7.000 kroner ville de ha. Forsøkte så en kar på Kolbotn som Frode tipset om. Igjen tilbud om 5.000 kroner inklusive moms, og han måtte ha forskudd før bestilling. Litt upraktisk når jeg bor noen mil unna. Avsluttet uten særlige forhåpninger med å ringe Auto Trio, noen skryter jo av dem, og jeg har aldri forsøkt dem før. 3.600 pluss moms var en hyggelig overraskelse, og da jeg i beflippelsen kom på å spørre etter MBE-rabatt også fikk jeg jo ytterligere 15%. Varen på lager, alle sjeler gledet seg (inklusive mekanikeren som har bilen hengende på bukken og slapp å kjøre den ut i kulda før han kunne begynne på den), og jeg startet dagen i dag med en bråtur til Oslo.

Kom samtidig på at det var lurt å kjøpe med et endeledd som trengs til mine foreldres w211, dermed kom rabatten opp i 600 kroner totalt, og jeg har allerede godt og vel spart inn MBE-kontigenten for i år. Veldig fornøyd nå, ikke minst med den både raske, nøyaktige og hyggelige servicen hos Auto Trio. Så gjenstår det å se om det dukker opp flere feil på det gamle dråget når den skal skrus sammen igjen. (Klok av skade, sier du?)  :lol:

MVH Tore

Posted

ja, Autotrio har mange ganger ting på lager som man ikke tror dem har, til veldig hyggelige priser...

til min bil f.eks, da veivakselsensoren gikk i stykker, skulle BOS ha ca 3500....ink, spørte Kenneth hos Trio, joda den skulle han orde til meg for spesial pris, skal legges til at jeg har handlet av Trio for godt over 500.000 da jeg drev verksted med en kollega på vålerenga, så får mange ganger opp mot 40%, men som regel 35%....

så da kom denne på ca 950kr !

da snakker vi besparelser :)

Posted

Da var motstanden byttet, og som ventet: Telefon fra verkstedet nå. "Det ble liksom ikke så ille mye mer liv i systemet av det". Oversatt til norsk: Fremdeles ingen suksess.  :?

Ettersom sikringene ikke ser ut til å ha gått, så er det vel da selve viftemotoren som er neste sak på bytte-lista. Det så ut til å ha vært skrudd og ordnet med dette før også, sa mekanikeren, på en litt røff måte slik at det visstnok hadde gått litt ut over de originale skruefestene og slikt, men han skulle klare å få festet det på ett eller annet vis. Uansett, det aktualiserer førlgende spørsmål for å komme videre: Er viftene og viftemotorene (de sitter vel kanskje i en enhet) like på biler med og uten klima? Noen som har noe å selge i så fall? Eventuelt noe delenummer på det jeg skal lete etter brukt (og ende opp med å kjøpe på Auto Trio om et par dager...)?

Aldri så galt at det ikke er godt for noe: Verkstedmannen pekte på de enorme bøttelyktene da jeg kom med bilen. "Flotte", sa han. "Skal vekk", sa jeg. Nå spurte han om jeg mente det, og dermed forsvinner de "helt av seg selv". Var visst noe med en traktor han brøytet snø med...  :lol:

MVH Tore

Posted

Ettersom sikringene ikke ser ut til å ha gått, så er det vel da selve viftemotoren som er neste sak på bytte-lista. Det så

Mener du at de ikke testet vifta før de sa at motstanden var synderen??  :shock: :shock:

like på biler med og uten klima?

Mer eller mindre. Tror det skal passe. Jeg har solgt flere sånne, og de har alltid havnet i bil med annet system enn der de kommer fra, og har passet fint.

MEN... Nå har de gutta på verkstedet allerede kostet deg 4000,- i antakelig unødvendig byttet del, i stedet for å bruke 5 minutter på feilsøking, så jeg vil anbefale at du ikke punger ut mer før de VET hva som er feil, alternativt henter du bilen og fikser den sjæl. Kjøpe gammal 124 og sette den på verksted kan fort koste mer enn det smaker. Vifta har 2 ledninger, + og - . Sett strøm på disse, og se om den starter. Gjør den det, så virker den. Så vanskelig er det å finne ut.

"Flotte", sa han.

Enda et tegn på at mekanikeren ikke er helt riktig sammenskrudd.

Posted

Hehe, mekanikeren som bilen står hos nå er en "good guy". At han vil befri meg for de stygge ekstralysene bekrefter jo det...  :lol:

Når det gjelder feilsøk så kjøpte jeg bilen privat av en kar som hadde hatt den hos et annet verksted, for øvrig der hvor jeg hentet den, og det var DE som påsto at det var motstanden. Siden de også hadde sjekket priser på den delen gikk jeg ut fra at de hadde testet seg frem til hva som faktisk var feil, og var sikre i sin sak. Kan uansett ikke henge dem for det, de bare fortalte meg som en hyggelig gest hva de hadde kommet frem til på oppdrag av forrige eier, som altså tydeligvis hadde besluttet at dette ble for mye penger å koste på den gamle bilen og sparket den videre for å bli kvitt den raskt og enkelt - han lot til å ha et litt annet budsjett enn meg når det gjelder bil, for å si det slik, og virket klar over at han sikkert også kunne fått mer for bilen hvis det ikke var for at jeg kom på trappa med kontanter først.

Jeg ser på det som at jeg muligens har svidd av noen lapper på en unødig del. Får være mer nøye heretter med de feilsøkene jeg gjør på eget initiativ. Bilen bør i det minste bli mer pålitelig jo mer nye deler jeg putter inn i den, uten at det skal oppfattes som noen "programerklæring". Og de delene jeg nå trenger kan det kanskje være enklere å få tak i brukt også...

MVH Tore

Posted

Snakket med mekanikeren nå. Ikke liv i vifta selv med strøm rett på. Ergo trenger jeg en "ny". Anyone?

Dessuten: Han hadde stusset over at temperaturinnstillingshjulet ikke lot til å ha noen merkbar "motstand" når han stilte det opp eller ned. På biler med vanlig varmeapparat er det jo en viss følelse av noe som ligner på mekanisk motstand når man skrur på dem, men jeg har ingen referansepunkter i og med at dette er den første 124-bilen jeg har med klima. Trenger jeg et nytt betjeningspanel også?

MVH Tore

Posted

Snakket med mekanikeren nå. Ikke liv i vifta selv med strøm rett på. Ergo trenger jeg en "ny". Anyone?

Dessuten: Han hadde stusset over at temperaturinnstillingshjulet ikke lot til å ha noen merkbar "motstand" når han stilte det opp eller ned. På biler med vanlig varmeapparat er det jo en viss følelse av noe som ligner på mekanisk motstand når man skrur på dem, men jeg har ingen referansepunkter i og med at dette er den første 124-bilen jeg har med klima. Trenger jeg et nytt betjeningspanel også?

MVH Tore

Jeg ville begynt med å koble på en eller annen motor, og se om det skjer noe. Gjør det det, så prøv å finne ut hvorfor vifta har stoppet. Min har gått akkurat like langt, og med unntak av at lagrene går tørre og må smøres opp jevnlig virker det som den er i god stand. Det er masse børster igjen, og knapt synlig siltasje der de går innpå rotoren. Kanskje vifta står bom fast, og bare trenger litt smøring?

Posted

Temperaturinnstillingshjulet har ingen "motstand" på de 124-bilene jeg har kjent på, hverken med vanlig varmeapparat med/uten AC eller de med klimaautomat som din. Husker ikke om det er et "klikk" på max kjøling og max varme på klimaautomatikk, men at det ikke er noen motstand ellers er helt normalt. Skal bare rulle helt lett.. :)

Posted

Nei, dere har vel i og for seg rett i at det ikke er mye motstand i de med vanlig varmeapparat heller, jeg kjente jo litt på E220en min da jeg var ute og kjørte nå i kveld, og det eneste er jo det distinkte "klikket" på full varme. Kjente også etter på en 1992 300 D med air condition i kveld, og det virket også å være like fast/løst som det jeg har på 220en. Dette kan med litt godvilje tolkes som et godt tegn, og jeg føler vel at det er på tide med litt gode nyheter nå.  :lol:

Skal reise innom på verkstedet og sjekke hvordan varmehjulet på 300 TDTen føles i morgen tidlig. Forsto det på mekanikeren som at han stusset på at det var veeeldig "løst", men dersom det viser seg å være omtrent som på 220en (som altså har vanlig varmeapparat) så går jeg altså ut fra at det er som det skal være.

Tolker også Frodes post litt lenger opp her som at jeg stort sett kan bruke vifte og viftemotor fra stort sett alle 124-biler uavhengig av varme/ac/klima, og antagelig også motorstørrelse og årsmodell. Hiver dermed inn en annonse på "ønskes kjøpt" så fort jeg har sjekket med mekanikeren at det ikke kan være så enkelt som at den gamle viften har "satt seg" og kan repareres.

Stay tuned for neste episode av "Sønner av Norge kjøper bil anno 2010"...  8)

MVH Tore

Posted

Tolker også Frodes post litt lenger opp her som at jeg stort sett kan bruke vifte og viftemotor fra stort sett alle 124-biler uavhengig av varme/ac/klima, og antagelig også motorstørrelse og årsmodell. Hiver dermed inn en annonse på "ønskes kjøpt" så fort jeg har sjekket med mekanikeren at det ikke kan være så enkelt som at den gamle viften har "satt seg" og kan repareres.

Liten presisering... De med AC, klimaautomat eller friskluftfilter (omluft-knapp mellom hjulene) har viften med 2 skovler. Disse tror jeg skal gå ganske greit om hverandre, uten at jeg garanterer det. De uten noe av dette har en helt annen type vifte med 1 skovle. Det er en helt annen type, som ikke vil passe i din.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...