Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

På min 220cdi så kommer det en fiselyd foran når den blir varm.. høres ut som eksospakning ut fra toppen, noe det kansje er..men har ikke hatt tid eller lyst nå i kulda til å se på det ennå. Og lurer på om det kansje er noe annet som er vanlig?

På forhånd takk :)

Posted

Det er ihvertfall ikke uvanlig at det lekker opp rundt dysene. Ta av lokket på toppen av motoren og se om det er masse svart, seig guffe der. I så fall har du nok synderen. ;)

Posted

ærs jah! jeg har vert borti det for mange år siden når jeg tenker meg om.. det kokser seg rundt dysene..husker d var litt av en jobb å gjøre reint også..

Takk for svar :)

Posted

Men ta det med en gang du oppdager det. Kan visstnok bli en meget kostbar affære dersom det går for langt, fikk jeg vite da det tilfeldigvis ble oppdaget på mine foreldres E220CDI w211 for en stund siden.

(Og hva det egentlig er som skjer som gjør at det kan bli så dyrt får andre med mer teknisk kunnskap enn meg fortelle...)  :D

MVH Tore

Posted

Men ta det med en gang du oppdager det. Kan visstnok bli en meget kostbar affære dersom det går for langt, fikk jeg vite da det tilfeldigvis ble oppdaget på mine foreldres E220CDI w211 for en stund siden.

(Og hva det egentlig er som skjer som gjør at det kan bli så dyrt får andre med mer teknisk kunnskap enn meg fortelle...)  :D

MVH Tore

går det for langt, så må dysene byttes, og kontakter til dysene osv....

er du skikkelig uheldig, og at dysene ikke kommer ut, så må kanskje ha ny topp ( har aldri slitti med å få dem ut, selv på taxier som har fylt hele toppdekslet....seff jobb men alt til sin tid)

Guest gjesten
Posted

Fise lyden fra dysene er støtvis hver gang det er komp. Hvis lyden er økende etter belastning er det trolig innsugsmanifoil ( spjeld ), turboslangen,intercooleren eller lekk mellom eksosmanifoil og turbo. Slør feilene er kjente problemer.

Posted

DAMN! dere har så rett så rett!!

Gikk ut og pella av motordekselet og der så det ikke pent ut!!!

Begynte å kakke litt løs men Jeg får vaske bilen under og over for det ser ut som den skal stå en stund nå,

Kan jo hende jeg knærter en injektor.. Ser priser fra 4500ca og helt opp til 11000 på meca.no  :?

DSC02165.jpg

DSC02166.jpg

DSC02167.jpg

Posted

Jadda :-) Da har jeg kommet til skruer og fått kontakten forholdsvis rein osv.. men fiser konstant nå..

Greit nok det men da er jo dette noe forige eier viste sikkert noe om da jeg kjøpte den for ca et halvt år siden, men har sikkert slutta å fise så da skippa han det.. jaja..gammal bil er det jo da..

Har hørt med Auto Trio og fikk heldigvis et oppløft på denne dagen :lol:

Injektor : 3375,- inkl.

Pakninger ca 10,- stk

Toppdeksel pakning og 4stk dyse pakninger ca 300-400,- inkl.

Filterhus på toppdekselet 375,- inkl

Så er det bare å hive seg rundt om en ukes tid, og håpe jeg får demontert dysene uten å ødelegge dem...

Så det dyreste i beste fall er å sandblåse toppdekslet...( I DO HOPE SOO )

For jeg som er såå klar for nye 18" vinterdekk! hmm..jaja..vigtigste er jo det tekniske er i orden..

Her etter ca 1times jobb..

P1290001.jpg

Posted

Så vel ikke helt ut som det burde det her Vegard.

du får si fra hvis jeg skal komme oppom å holde lommelykta da mens du vasker ;)

Posted

Så vel ikke helt ut som det burde det her Vegard.

du får si fra hvis jeg skal komme oppom å holde lommelykta da mens du vasker ;)

Hvis det hadde sett sånn ut under panseret mitt, så hadde jeg nok trengt all den trøsten det var mulig å oppdrive  :?

Guest gjesten
Posted

Har sett mange av de,men har aldri måttet bytte dyser.Dyser bytter man ikke heller de repareres med mindre de er fysisk skadet.

Hell på det du har tilgjengelig av koksløslig middel og la det virke over natten.Da blir det mykt.

Posted

Hva slags konsistens har denna guffa? Tror jeg ville ha gått på med 3m sitrus spray, fungerer i allefall bra på asfalt og gamle pakinger.

Posted

er bare å skrape alt ut med meisel, skrape og kniv...

eneste problemet du kan få er å få ut selve dysa hvis du ikke har kroken som skal brukes...

men husk, nye pakninger og nye bolter til dysene, disse er strekkbolter !! skal byttes

og alle skruehullene må rengjøres omhyggelig nøye, for bolten går helt ned..ligger det drit nedi der og du skrur inn og drar til så ryker alt av gjenger...

og ikke bruk toppdeklet som mothold hvis du prøver deg med et dysespett, for da ryker toppdekslet, dette er veldig tynt !

Guest gjesten
Posted

Ryker gjengene så er de enkle å fikse. Det er eget verktøy som skrur ned en stålhylse med nye gjenger. Bedre enn nytt.

Posted

Pass også på at anleggsflaten topp-pakning-dyse nederst nedi der må være HELT ren og fri for sot og koks når du setter det sammen igjen, ellers blir det like ille igjen på "no time".

Posted

Her kan må få kjøpt spesialværktøy til å rense/slipe anleggsflaten til kobberpakningen som er i bunnen av dysene. Har også fått tips om at det lønner seg å gløde/varme opp de nye kobberpakningene før montering. Skal muligens holde bedre da. Også viktig å slipe/rengjøre anleggsflaten på selve dysa før montering.

Her er link til dette værktøyet som sliper/renser dysesetet:  http://www.uniteddiesel.co.uk/diesel_engine_products/6/ 

Guest gjesten
Posted

De et teoretisk ferdig glødet.

Gløding er noe du gjør med brukte pakninger hvis de skal brukes om igjen.

Da utvider de seg å blir myke igjen.

Posted

De et teoretisk ferdig glødet.

Gløding er noe du gjør med brukte pakninger hvis de skal brukes om igjen.

Da utvider de seg å blir myke igjen.

Kobber selvherder over tid.Avgløding bør gjøres med alle kobberpakninger før bruk nye som gamle.Varmes røde for så å dyppes i vann.

Posted

Takker for kjekke tips gutter :) Er utdanna lastebilmekaniker for en del år siden så skal vel greie å ro dette i land..

Tenkte å prøve og demontere nå til mandag og skulle jeg få problemer med dysa så får jeg låne verktøy av en jeg kjenner på BOS..

Så skal jeg bestille strekkbolter samtidig.. trodde dette var vanlige bolter som bare holdte dysa på plass så det var kjekt å vite:) men er det topplokksbolt? da er det jo ikke lurt å skru opp alle på en gang vertfall..

Da krysser jeg fingrene, så skal jeg ta bilder underveis..så kan jeg lage en DIY på dette da det er tydeligvis noe som skjer ettervert..

Guest gjesten
Posted

Nei dette er den dummeste løsning noen har sett.Det er noen tynne bolter.En på hver holder til dysene.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...