Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg er sikkert ikke den eneste her inne som kan finne på å utsette reparasjoner av forskjellige årsaker - enkelte ganger fordi man ønsker å gjøre flere ting på én gang, andre ganger fordi man ikke prioriterer utgiftene eller arbeidet som skal til for å rette opp i en feil der og da. I mitt tilfelle har det vært to ting jeg har visst om lenge og som jeg har tenkt på at jeg måtte få orden på, men som jeg har utsatt fordi det ikke har virket prekært. Det første gjelder bagasjeromslåsen, altså den mekaniske som man bruker nøkkelbladet for å kunne åpne bagasjerommet med. Siden jeg overtok bilen har jeg lagt merke til at beskyttelseslokket ikke har vært lukket, og at denne så svært skitten og neglisjert ut - på de fleste av dagens biler blir denne låsen brukt kanskje et par ganger i løpet av bilens levetid, og med sin utsatte posisjon er det ikke så mange tusen kilometer som skal til før den stivner i låst posisjon. I mitt tilfelle fikk jeg nøkkelbladet inn ca 1,5cm, samme hvor mye jeg lirket. Den andre tingen jeg har neglisjert, er taklampen inni bilen - ved en tidligere anledning har jeg opplevd at alt lyset inni bilen stod på når jeg kom tilbake til den (etter flere timers parkering), og da jeg satte meg inn og startet bilen var det en rekke småting relatert til denne som ikke virket som det skulle. Taklampene i nyere biler er som mange vet ikke bare en samling pæreholdere, men et kontrollpanel som tar hånd om alt fra lyssensor, soltak, regnsensor, til lys over sminkespeil. Siden bilen min har hatt en lekkasje fra soltaket tidligere, antok jeg at lampen nok hadde tatt skade av dette og planla å bytte den. Hvorfor jeg ikke fikk gjort dette med én gang vet jeg ikke riktig, men antakelig gikk det litt i glemmeboken siden jeg kun opplevde det den ene gangen.

I går kveld kom jeg dog tilbake til bilen etter en lang dags parkering, og fant igjen lyset inni bilen på - jeg fryktet det verste siden temperaturen lå på minus seks grader, og ganske riktig var det ikke mulig å få liv i bilen. Etter å ha kinnet et par-tre ganger var det slutt, og nå skjønte den virkelig ikke hva som skjedde - en rekke feilmeldinger og pip fra instrumenthuset ble skutt mot meg, mens interiørlyset og COMAND-skjermen slo seg av og på fullstendig uvilkårlig. Jeg ringte NAF, som var greie nok til å informere meg om at jeg ikke hadde veihjelpsdekning siden jeg bare hadde basis-abonnement, så dermed ble en god venn hanket inn i stedet. Han sa seg villig til å komme med det samme, og jeg lente meg tilbake og tenkte at det jo kunne ha endt langt verre. Mens jeg satt og ventet, kom jeg plutselig til å tenke på plasseringen av batteriet - dette står selvsagt i bagasjerommet, hvor det vanligvis er enkelt og greit å komme til så lenge bilen har strøm. Men så var det denne låsen som jeg ikke hadde fått meg til å skifte da....

Jeg spratt ut og satte i gang med nøkkelbladet for å se om det likevel var mulig å få åpnet bagasjerommet - dette var tross alt en nødsituasjon, noe selv bilen måtte skjønne! Dette gikk selvsagt ikke, så jeg ringte Steve for litt råd og tips. Vi kom på at 211er også har et lite batteri foran, og ble enige om at det burde gå an å lade bilen - i hvertfall nok til å få start på den - via dette. Kompisen min kom, og bilene ble linet opp før batteriene ble koblet sammen. Ved første forsøk skjedde det absolutt ingenting, og etter å ha ventet fem minutter med bilene koblet sammen, skjedde det fortsatt ingenting. Vi var simpelthen nødt til å få tilgang til hovedbatteriet bak i bilen. Steve hadde tipset meg om at jeg kanskje kunne komme til hendlene for å legge ned baksetet ved å skru ut det ene sidestykket i rygglenet bak, en del som kun er festet med en 10mm mutter. Perfekt, tenkte jeg, jeg har akkurat riktig verktøy til jobben - i bagasjerommet! Etter litt rådspørring viste det seg at kompisen min ved et lykketreff hadde med seg en 10mm fastnøkkel og et skrujern - ironisk nok fordi de har hatt problemer med sin egen bil i vinter, og det er verktøyet som trengs for å få tilgang til batteriet i deres bil. Nevnte del ble skrudd løs, men det var simpelthen umulig å komme forbi der heller. Jeg bestemte meg for å gå løs på skiposen, og i verste fall ødelegge denne for å komme gjennom til hendlene slik at jeg fikk lagt ned baksetet, men konfererte med Steve først slik at jeg kunne prøve å ødelegge de billigste delene først. Mens vi snakket, kom han på at det er en enkel sak å få ut selve skiposen fra rammen den sitter i, og nå så vi endelig lys i tunnelen - etter noen såre fingertupper og ukvemsord var skiposen demontert, og jeg strakk hånden inn i det store sorte, bare for å oppdage at armene min var 3cm for korte til å klare å dytte hendlene til baksetet bakover. Aargh! Etter litt fomling med fastnøkkel og skrutrekker kom endelig pipet jeg ventet på; den ene bakseteryggen var frigjort! Jeg klatret inn i bagasjerommet og fikk lagt ned begge halvdeler, før bagasjeromsmatten ble manøvrert inn i bilen og opp på forsetene - det er virkelig ikke meningen at denne skal ut av bagasjerommet denne veien.. Kompisen min parkerte sin bil på fortauet, og med litt akrobatiske øvelser ble batteriene koblet sammen - etter et par minutter kunne min bil startes, og nå var den heldigvis tilbake til normalt igjen; ingen feilkoder eller uforklarlig lysbruk. Det gikk to timer fra jeg kom tilbake til bilen og til jeg kunne kjøre derfra - dette ville vært redusert til en halvtimes tid dersom jeg hadde grepet fatt i den defekte bagasjeromslåsen når jeg først oppdaget den, og til tre minutter dersom jeg hadde tatt hånd om taklampen inni bilen når jeg først ble mistenksom på dette.

Nå har jeg koblet ut taklampen fullstendig i påvente av en bytteenhet, og prisforespørsel på bagasjeromslåsen er allerede sendt ut..

Moralen er altså at man ikke bør utsette de småtingene som virker ubetydelige der og da - et stykke nedi veien kan de fort bli uunnværlige..

Posted

Jeg kjenner jeg hadde blitt smått hissig om dette hadde vært meg selv ja......

Men du har helt rett i at vedlikehold er å foretrekke fremfor reparasjon :D

Det å gjøre ting når det passer er bedre enn å gjøre ting når man må.

Posted

He, he glimrende Svenni..!!.. :lol:

Du kunne sikkert ha koblet startkablene rett på dynamoen og fått gang på den via den, det er jo 12Volt liketrøm så det burde være ett fett om den fikk strøm fra baki bilen eller foran ved dynamoen.......men nå vet du jo hvordan du skal komme deg inn i bagasjerommet så..... 8)

Posted

Ikke dumt å få fikset de små tingene med en gang. Jeg vet av erfaring at det virker litt meningsløst å mekke webasto i +30C, samtidig så er det ikke noe hyggelig i -20C.

Du hadde ikke bittelittegranne lyst på stasjonsvogn da det hele sto på, vel?

Posted

Runet; Det var vel ikke fritt for at det ble noen vonde ord og litt hard håndtering av deler mens det stod på nei - vanskelig å holde hodet kaldt på tross av minusgradene....  :?

Geir; Nei, min bil har ikke dette av en eller annen grunn - jeg mener å ha sett 211er med dette, men vet ikke om det går på årsmodeller eller karosserityper?

Frode; Hm, ja det kunne vel kanskje fungert - vet ikke om vi hadde klart å finne frem i mørket dog, bilen stod selvsagt slik til at verken motorrom eller baksete var lyst opp av de få lyktestolpene.. :P

FrodeS; Nettopp - man ignorerer ting som ikke virker nødvendig når det passer å ordne opp i dem. Litt det samme som å bare reparere hustaket som lekker når det regner.. Hehe, kompisen min sa også at jeg burde få meg en stasjonsvogn på et tidspunkt :-D

Forøvrig fortalte Steve at han hadde hatt samme problem med en kundebil (fra Tsjekkia) for en stund siden - på den hadde han endt opp med å sage seg gjennom den ene baklykten siden den ikke hadde skipose. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skulle ha gjort dersom jeg ikke hadde hatt nedfellbart baksete i går, den eneste løsningen hadde vel vært å bryte seg inn?

Posted

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skulle ha gjort dersom jeg ikke hadde hatt nedfellbart baksete i går, den eneste løsningen hadde vel vært å bryte seg inn?

Gitt opp og ringt en MB med lys på taket :lol:

Posted

Fine Svenni, den historien bør går inn i pensum for enhver bileier med ansvar for eget vedlikehold.

Men..., har virkelig ikke disse bilene en form for batteri pol foran?

Grunn til at jeg spørr er at jeg kjøpte ett slik lite tøft w211 koblingspunkt av Terje. Koblet den originale batterikabelen til dette når jeg kasta reservehjulet til fordel for batteri i hekken på E280'n. Husker ikke riktig helt hvor dette koblingspunktet er installert på disse bilene, men trodde altså i min villfarelse av det var under panseret.

Posted

Bernt; Min har som sagt ikke dette - uvisst hvorfor, men enten har det med årsmodell å gjøre, ellers kan det tenkes at det kun er stasjonsvognene som har dem. Det hadde i hvertfall lettet ting ganske greit i går :-)

Forøvrig er det sikkert ikke ofte at en E-klasse får starthjelp av en dieseldrevet Renault Mégane - uten at startkablene ble varme en gang :-D

Posted

Bernt; Min har som sagt ikke dette - uvisst hvorfor, men enten har det med årsmodell å gjøre, ellers kan det tenkes at det kun er stasjonsvognene som har dem. Det hadde i hvertfall lettet ting ganske greit i går :-)

Forøvrig er det sikkert ikke ofte at en E-klasse får starthjelp av en dieseldrevet Renault Mégane - uten at startkablene ble varme en gang :-D

Tror det ikke før vi får se det......

Ta bildet av motorrom og legg ut her i så god kvalitet som mulig så kan vi avgjøre om du har elller ikke hehehe

Posted

min S211 fra 2004 har kontakt punkter fremme, å det er fint beskrevet hvordan en skal bruke startkabler i instruksjonsboka. men du får kjøpe deg stasjonsvogn svenni, så slipper en dette problem hehe

Posted

Tror dette med kontaktpunkter foran under panseret går på, som dere er inne på, om det er sedan eller stv. På stv er låsemekanismen elektrisk. DVS at om en stv er strømtom, så får man ikke åpnet bakluka. På sedan så har man nøkkelen til å åpne bakluka :lol:

Posted

Minner meg på at jeg skal sette på batteriladeren. Det har vært litt småkjøring og mye bruk av webasto nå.

Siden jeg allerede har gjort nødvendig vedlikehold for å kunne lade ordentlig, så er det bare å plugge i defapluggen til kona, så lades batteriet :-)

Posted
Men har ikke w211 kontaktpunkter framme i motorrommet til batteriet?

Godt mulig at det er forskjell på sedan og stasjonsvogn. Men på min S211 er kontaktpunktet under første dekselet en må ta av for å skifte kupéfilteret. Sikker på det ikke er gjemt under der på sedanene også?

Posted

Men har ikke w211 kontaktpunkter framme i motorrommet til batteriet?

Godt mulig at det er forskjell på sedan og stasjonsvogn. Men på min S211 er kontaktpunktet under første dekselet en må ta av for å skifte kupéfilteret. Sikker på det ikke er gjemt under der på sedanene også?

På 200 og 220 cdi  pre facelift så er kontaktpunktet meget godt synlig, og ikke gjemt av deksler ;-)

Posted

Å på en stv så kan bakluken åpnes inne fra uanset om bilen er tom for strøm eller ikke å en kan åpne føredør med manuel stål nøkkel så dette problem oppstår ganske enkelt ikke på stv.

Posted

Å på en stv så kan bakluken åpnes inne fra uanset om bilen er tom for strøm eller ikke å en kan åpne føredør med manuel stål nøkkel så dette problem oppstår ganske enkelt ikke på stv.

Da vil det jo være rart att stv har disse punktene foran mens en sedan ikke har det....

Posted

Da vil det jo være rart att stv har disse punktene foran mens en sedan ikke har det....

så enig så enig, så fatter ikke om det stemmer at bilen til svenni ikke har disse punkter. men muligt svenni bare trenger briller hehe

Posted

Ifølge EPC så har du også A2105460041 som er Cable Connector for jump-starting point i bilen din Sven Håkon  :-)

I så fall må du nesten trylle frem en posisjon til meg også :-)

Posted

har du sjekket i høyre siden av motor rommet, skal være en type bolt til minus ret over høyre fremskjerm, 10cm fra fyllestudsen til spylerveske, å et punkt til plus under et firkantet plastdeksel helt oppe ved vindues kanten, litt inn mot midten av bilen i forhold til det store deksel til filteret. var nettopp ute å sjekke på bilen. Mener faktisk at instruksjons boken gjelder for både sedan å stv når jeg tenker etter.

Posted

har du sjekket i høyre siden av motor rommet, skal være en type bolt til minus ret over høyre fremskjerm, 10cm fra fyllestudsen til spylerveske, å et punkt til plus under et firkantet plastdeksel helt oppe ved vindues kanten, litt inn mot midten av bilen i forhold til det store deksel til filteret. var nettopp ute å sjekke på bilen. Mener faktisk at instruksjons boken gjelder for både sedan å stv når jeg tenker etter.

Tror du mener venstre side...

Husk det er høyrekjøring i Norge.

På min sitter den sånn ca ved dempern, en liten svart plastboks på ca 3*4 cm hvor jeg må kneppe av lokket for å komme til.

Kommer du på Mandagsmøte med bilen ??

Da kan vi jo stå 15-20 stk og glo hehehe

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...