Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mamma var ute for en episode for litt siden som fort kunne blitt kjedelig. Heldigvis gikk det bra, men problemstillingen kan jo fort oppstå igjen.

se kart her

Mamma kommer opp kjerkevegen, stopper for trafikk, og blir stående med blinklyset til venstre. Det er vikeplikt for trondheimsvegen, skiltet med skilt.

Sørfra på trondheimsvegen kommer en bil kjørende, setter på blinklyset til høyre og sakker av. Mamma kjører, siden hun antar at vedkommende skal ned kjerkevegen.

Plutselig bremser den andre bilen mer, tverrer nesten og tuter som besatt. I speilet ser mamma at han svinger inn til kirka, etter avkjøring til kjerkevegen. Det er parkeringsplass for kirka langsmed trondheimsvegen.

Hvem ville fått skylda her? Jeg tror mammas skiltede vikeplikt ville telt mer enn det meste annet, men man skal vel helst ikke blinke sånn at det kan missoppfattes?

Posted

Tror mora di hadde ligget syltynt an mht skyldspørsmålet.

Har selv opplevd disse misforståelsene bl.a. da jeg hadde oppkjøring og jeg skulle inn på forkjørsvei.

Bilen fra venstre som jeg venta på hadde på blinklys til høyre (og jeg antok at han skulle inn der jeg stod), men heldigvis drøyde jeg utkjøringen siden jeg synes at farten var noe høy og den suste rett forbi og hadde sannsynligvis glemt å skru av blinklyset. Skremmende opplevelse i 70-sone.

Har flere ganger sett hvordan bruk av lyshorn også kan lage krøll. Jeg har stått og venta på klar bane i rushet for å smette utpå i kryss og så kommer det en bil og blinker et par blink med fjernlysa og da tror en jo som oftest at det er en grei fyr som skal hjelpe deg inn, men har opplevd at de har blinket på andre ting (f.eks. biler som ikke har lysene i orden, fotgjengere, at de møter en bekjent i motgående retning osv) og jeg har fått meg en støkk. Fort gjort....

Posted

Tror mora di hadde ligget syltynt an mht skyldspørsmålet.

Har selv opplevd disse misforståelsene bl.a. da jeg hadde oppkjøring og jeg skulle inn på forkjørsvei.

Bilen fra venstre som jeg venta på hadde på blinklys til høyre (og jeg antok at han skulle inn der jeg stod), men heldigvis drøyde jeg utkjøringen siden jeg synes at farten var noe høy og den suste rett forbi og hadde sannsynligvis glemt å skru av blinklyset. Skremmende opplevelse i 70-sone.

Har flere ganger sett hvordan bruk av lyshorn også kan lage krøll. Jeg har stått og venta på klar bane i rushet for å smette utpå i kryss og så kommer det en bil og blinker et par blink med fjernlysa og da tror en jo som oftest at det er en grei fyr som skal hjelpe deg inn, men har opplevd at de har blinket på andre ting (f.eks. biler som ikke har lysene i orden, fotgjengere, at de møter en bekjent i motgående retning osv) og jeg har fått meg en støkk. Fort gjort....

Det du sier med lyshorn der er viktig å tenke på. Jeg prøver å slippe fram folk når jeg har anledning til det, men har også tatt meg selv i å nesten skape samme forvirring.

Posted

Du skal signalisere så det ikke kan oppstå misforståelser, så i utgangspunktet har din mor sitt på det tørre, men ved snakk om skyldspørsmålet tror jeg nok den andre bilen hadde "vunnet", avhengig av hvorvidt føreren av den andre bilen innrømmer at den blinket så det kunne misforstås.

Du skal ikke blinke før en annen vei du ikke skal inn.

Når det gjelder bruk av lys og lydhorn, så er det ulovlig såsant det ikke brukes for å avverge farlige situasjoner, prøv heller å gi signal med selve bilen, plassering og hastighet.

Posted

Siden storebror-ser-deg-samfunnet fremdeles er i startgropa, har vi fortsatt noe som heter ord-mot-ord - i en sak som beskrevet over ser jeg for meg at de dermed hadde sett bort fra begges påstander og gått ut fra trafikkreglene (gitt at begge hadde hevdet at de hadde sitt på det tørre).

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...