Guest Gjest Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Hei, skal ha meg nye felger til våren, så lurte jeg på hvor breie felger det er plass til på en w124? Bilen er en 230TE 1991mod, ikke senka enda. Hadde tenkt meg Brock B1 8,5x17 og 10x17. Vill det gå uten valsing?
bska Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Må bare korrigere svaret fra Frode til Nei, Hvilket innpress.??
Frode Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Ha, ha..... selv med E500 skjermer så ville du hatt problemer med å få på disse.... Normalt innpress er 38 på 8" felg fremme og bak da med feks 225/45-17 dekk, skal du ha breiere enn det så er valsing, AMG kit og høyere innpress nødvendig, feks de felgene du har ville gått med ET35 fremme og ET55 bak da med lett valsede buer og ikke alt for mye senk....
Guest Gjest Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Okei. Tror du at 8x17 ET35 og 9x17 ET29 vill passe da?
Einar Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Må nok skuffe deg Frode, for det går det. Det er ingen "perfect fit", men det går med lette modifikasjoner. S124, Valse hjulbuer foran, banke hjulbuekanten HELT flat/inn bak W124 Valse foran og bak
Frode Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Ha, ha...uten dekk går alt.......hvilken dekkdim er det forresten.... Med en gang du vil ha noenlunde rette hjulvinkler så er dekket oppi..... når jeg sier hva som går og hva som ikke går så mener jeg både rette hjulvinkler og at det ikke subber overhodet...det der du viser Einar er MYE valsing, og jeg tviler på at du har kjørt en sommer uten at det ha subbet........men i utgangpunktet så spurte han om det passet på bil uten valsing og da blir jo ditt eksempel litt of topic eller.... Jeg har valsede hjulbuer rundt bout, og AMG kit, "normalt" senket bil med 8" ET31 og 215/40-18 fremme og 9" ET36 med 235/40-18 bak. I tilegg har jeg K-Mac kit for å får noenlunde rette hjulvinkler. Slik ser det ut, med innpress på 13 og 20 ville disse kommet ca 2,5 cm lengre ut fremme og 2,9 cm bak der felgen faktisk er utenfor kanten allerede..... det betyr MYE valsing for å få det til og mulighetene for subbing er stor....
FrodeS Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Okei. Tror du at 8x17 ET35 og 9x17 ET29 vill passe da? Din 91-modell er vel av de som har valsede forskjermer fra fabrikken. Det hjelper i hvertfall en del. Erfaringen med min 92 300TDT er at 8/17 ET38 med 225/45-17 gikk helt fint. Samme dekkdim med 8/17 ET33 er heeelt i grenseland, og subbet i skvettlappen. Jeg har presset ut skjermene med AMG-kit (billig og fort gjort), og da går det helt fint. Det er ikke mange mm om å gjøre den ene eller andre veien, så en liten endring i hjuloppsettet vil være nok til sørge for at noe som passer på én bil ikke gjør det på en annen.
Einar Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Det der var den eneste jeg greide å finne bilde av, eller rettere sagt film. Og den der er nok ganske så lav, står senkefjærer til 190 på den. Men skal vi se, vet om 3-4 stykker til, og ikke alle har vært så ekstreme. Men nei, det går ikke uten mods, men det er mulig, og man trenger ikke 500-skjermer. 91 har ikke valsa buer, med 92 modell er min erfaring... Hvis du er redd for lakken, så glem det. Skal vi se, har sett 92 230E, 94 E220, 95 E300 TD og 94 E300 TD med slike felger, og kun den sistnevnte er ekstremt lav(den jeg har bilde av), men alle er senka...
Thor-Egil Andersen Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Det kom en W 124 250 Diesel inn med samme Brock oppsettet du nevner her, og skulle ha nye dekk hos han jeg kjøper dekk hos for noen år siden, grusvei inn til ham. Han satt seg fast, og vi måtte bære/løfte bilen over de værste humpene. Den var blodsenket i tillegg Hjulbuer var valset og banket ut max men alikvel tok det i skjermene så det smalt i humpene. Han kjøpte nye felger/dekk og fikk på nye fjører før han kom seg av gårdsplassen igjen......
FrodeS Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 91 har ikke valsa buer, med 92 modell er min erfaring... 91 200TE jeg hugget opp hadde valsede hjulbuer fremme. Den bilen var den mest rustfrie 124 jeg har sett, så jeg antar det var originalskjermene.
Frode Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Skal vi se, har sett 92 230E, 94 E220, 95 E300 TD og 94 E300 TD med slike felger, og kun den sistnevnte er ekstremt lav(den jeg har bilde av), men alle er senka... Sist jeg så en S124 med noenlunde slike felger/dekk i god "aktiv" kjøring over fjellet så hadde det subbet såpass at lakken "kokte" på utsiden av skjermen..... Det er jo ikke kjørbart dette oppsettet....... min mening er at: klarer du ikke godt driv over fjellet eller 30 runder på Våler så er det noe feil, enten har du tilpasset hjulhuset feil eller så er felg/dekk feil i forhold til bilen. Bilen skal kunne brukes skikkelig ellers så kan det bare være..... hadde du satt på 500 skjermer hadde det kanskje gått uten subbing..??...
FrodeS Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Skal vi se, har sett 92 230E, 94 E220, 95 E300 TD og 94 E300 TD med slike felger, og kun den sistnevnte er ekstremt lav(den jeg har bilde av), men alle er senka... Sist jeg så en S124 med noenlunde slike felger/dekk i god "aktiv" kjøring over fjellet så hadde det subbet såpass at lakken "kokte" på utsiden av skjermen..... Det er jo ikke kjørbart dette oppsettet....... min mening er at: klarer du ikke godt driv over fjellet eller 30 runder på Våler så er det noe feil, enten har du tilpasset hjulhuset feil eller så er felg/dekk feil i forhold til bilen. Bilen skal kunne brukes skikkelig ellers så kan det bare være..... hadde du satt på 500 skjermer hadde det kanskje gått uten subbing..??... Men så er det jo ikke alle som har samme mening som deg (og meg). Noen skal bare ha det for show, og bryr seg ikke om de må kjøre sidelengs over fartsdumpene, ikke kan ha rattutslag hvis det er antydning til høydeforskjell mellom hjulene osv. Skal det være i nærheten av godkjent, så tillates ingen subbing noe sted ved fulle utslag.
Alexander Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Enige med FrodeS. Bare show er kult det også
Einar Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Dette er 9x17 med samme ET, og litt innbanka kant, tar jo ikke inni for fem flater ører... S124 har noe bedre plass bak. Dessuten så bygger hjula litt mere ut på Sportline(foran i det minste). Men Frode, du presterte å si at det ikke gikk med 500-skjermer, og her viser jeg at det går med orginalskjermer med litt mods, men god plass er det ikke, det her jeg ikke påstått.
Frode Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Kommentaren at det til og med ville bli problemer med 500 skjermer var for å sette det litt på spissen, jeg er enig med deg om det, og jeg ser det går med "litt" modifikasjoner.... At det skulle være kjørbart var jo heller ikke tema her så ja, ok, det går..... Okei. Tror du at 8x17 ET35 og 9x17 ET29 vill passe da? Ja, dette vil bli greit ihvertfall fremme, kjører du med 215/45-17 fremme og 245/40-17 bak så vil du være 100% lik rulleomkrets som originalt. Er litt usikker på om du vil ta litt borti bak oppe, men jeg tror det går så lenge du ikke drar inn chamberen bak, men det er ikke noe problem å valse ørlite i topp hvis det blir trangt uten å måtte lakkere buen....
Einar Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Tror forresten det er 205 eller 215/35R17 på den første foran
E_S Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 Jeg har liggende noen felger hvor bakfelgene er 8.5x17 ET30, og det tror jeg ikke funker på 124 uten å subbe. Å ha sjanseløse hjulvinkler som den sedanen lengre oppe på siden her er overhodet ikke aktuelt, og ifølge mine beregninger kommer rett og slett hjulet til å stikke for langt ut med 235/45-17. Å ha 225/45-17 på så bred felg som 8.5" synes jeg bare ser dumt ut.
Frode Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 225 dekk på 8,5" felg er helt normalt, det er verken strekk i dekket eller noe, men utseendet variere endel mellom dekktype og produsent, det er ikke før du er nede i 215 at det begynner å bli "strekk" i dekket på en 8,5" felg... Og så lenge det er 17" felg og du har 45 profil så vil det passe mye bedre med hjulbuen med 225, selv om også det er større rullediameter enn originalt, jeg vil påstå at du ikke vil klare å se forskjell på 225/45-17 og 235/45-17 uten at du har de stående på siden av hverandre.....
E_S Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 Hehe, kanskje det er verdt et forsøk å prøve dem på. Er som sagt litt skeptisk til ET30 som det er på bakfelgene, men ifølge mine beregninger blir det omtrent på millimeteren det samme som dine 235-dekk bak. Skal på en S124 i Sportline-høyde, så det er ikke noe blodsenkede greier.. Subbing eller sprø hjulvinkler er uaktuelt.
FrodeS Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 Hehe, kanskje det er verdt et forsøk å prøve dem på. Er som sagt litt skeptisk til ET30 som det er på bakfelgene, men ifølge mine beregninger blir det omtrent på millimeteren det samme som dine 235-dekk bak. Skal på en S124 i Sportline-høyde, så det er ikke noe blodsenkede greier.. Subbing eller sprø hjulvinkler er uaktuelt. Mine 225/45-17 på 8/17 ET33 er heeelt i grenseland bak. Felgbredde har ikke så mye å si, men 10 mm bredere dekk og 3 mm lavere innpress vil gjøre at ytterkanten kommer 8mm lenger ut enn på min. Det er ikke mer forskjell enn at det helt fint kan hende det går på din bil. Valser du bakskjermene litt, så bør det i hvertfall ikke være noe problem.
bska Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 he he, for en kranglegjeng dette er da egentlig veldig enkelt: når toleransene er små så subber det før eller siden på disse bilene Svært mange tror at det går greit så sant bilen kan kjøres, men så snart ting&tang blir godt varmt på landeveien så beveger gummiopphenget seg mer og mer. Dekkstøy og masse trøkk i stereo gjør at den som sitter bak rattet synes det hele går riktig så bra - helt de metall-blanke flatene på innersiden av skjermene har fått litt saltbehandling 225/45-17 på 8,5 med ET30 går klar med 'fabrikk valsede buer', høy fjæring og fin søndags kjøring. Sportline eller senket? nope, da gjelder valsing og AMG spacere. Skal en rette opp vinklene må det moddes enda mer for å få plass i husa
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now