Guest Anders K Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Hva kan årsaken være til at jeg stort sett alltid må kjøre med antiduggfunksjonen tilkoplet i regnvær? Dersom jeg kopler denne ut, vil bilens ruter gradvis dugge etter et par minutters kjøring. Lufta som kommer ut av dysene virker også noe fuktig dersom antiduggfunksjonen er koplet fra. Ved sol og pent, varmt vær er det aldri noe problem, men jeg trodde at vanlig kupelufteanlegg skulle klare å holde duggen borte fra ihvertfall frontruta uten å måtte ty til antiduggfunksjonen også i regnvær, særlig når jeg er alene i bilen. Det gjør det ihvertfall i andre biler. (Det finnes ikke fukt i bilen, hverken på gulv eller andre steder, og bilen har i tillegg skinninteriør, så her samler det seg ikke fukt. Bilens klimaanlegg fungerer også helt fint.) Quote
Guest PoorLeno Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Vet ikke om det finnes på din bil, men om det gjør: Prøv å bytt pollenfilter. Quote
FrodeS Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Hva kan årsaken være til at jeg stort sett alltid må kjøre med antiduggfunksjonen tilkoplet i regnvær? Dersom jeg kopler denne ut' date=' vil bilens ruter gradvis dugge etter et par minutters kjøring. Lufta som kommer ut av dysene virker også noe fuktig dersom antiduggfunksjonen er koplet fra. Ved sol og pent, varmt vær er det aldri noe problem, men jeg trodde at vanlig kupelufteanlegg skulle klare å holde duggen borte fra ihvertfall frontruta uten å måtte ty til antiduggfunksjonen også i regnvær, særlig når jeg er alene i bilen. Det gjør det ihvertfall i andre biler. (Det finnes ikke fukt i bilen, hverken på gulv eller andre steder, og bilen har i tillegg skinninteriør, så her samler det seg ikke fukt. Bilens klimaanlegg fungerer også helt fint.) [/quote'] Hvis det ikke hjelper med filter som foreslått, så prøv å vaske vinduene. Utrolig som det hjelper. Quote
Guest Torres Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Hva kan årsaken være til at jeg stort sett alltid må kjøre med antiduggfunksjonen tilkoplet i regnvær? Dersom jeg kopler denne ut' date=' vil bilens ruter gradvis dugge etter et par minutters kjøring. Lufta som kommer ut av dysene virker også noe fuktig dersom antiduggfunksjonen er koplet fra. Ved sol og pent, varmt vær er det aldri noe problem, men jeg trodde at vanlig kupelufteanlegg skulle klare å holde duggen borte fra ihvertfall frontruta uten å måtte ty til antiduggfunksjonen også i regnvær, særlig når jeg er alene i bilen. Det gjør det ihvertfall i andre biler. (Det finnes ikke fukt i bilen, hverken på gulv eller andre steder, og bilen har i tillegg skinninteriør, så her samler det seg ikke fukt. Bilens klimaanlegg fungerer også helt fint.) [/quote']Akkurat slik er det på 90-modellen min også (har ikke fått prøvd dette på 95-modellen enda, da den er tom for gass). Det fungerer fantastisk bra med antidugg på, mens med antiduggen av så tar ikke varmeapparatet duggen i noen særlig grad. Egentlig ikke noe stort problem for min del, da jeg enten alltid har antiduggen på (man bor da i Bergen, må vite) eller AC på. Jeg vet ikke hvordan det er i biler uten klimaanlegg, men jeg får ikke håpe at de er like dårlig på å fjerne dugg som min er med antidugg av. Ellers er det å vaske vinduene et meget hett tips. Skitne vinduer dugger lettere, enkelt og greit. Bare sammenlign med speilet på badet, f.eks. Quote
Guest Anders K Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Rutene er nyvasket (søndag), og bilen har ikke pollenfilter. A/C er alltid på ved behov, med mindre man velger å slå det av, etter det jeg har forstått. Kan det være noe feil med systemet for resirkulering av luft i kupeen? Kan det være noen mulighet for at dette ikke slår seg av, selv om den røde lydsioden ikke lyser på bryteren for dette? (Den nederste bryteren på panelet gir et slikt valg.) Quote
Guest amorino Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Gammalt kjerringråd som funker; vask innsiden av vinduene med avispapir!! Trykksverten holder duggen unna! Why? Aner ikke! Men det er kult med alt som funker... Slet også med noe dugg på fuktige dager - og fant ut at våte klær, sko m.m. skapte damp (dugg på rutene) når jeg satte meg i bilen. Det samme med med fuktig luft i det du åpner dørene osv. Et par aviser under mattene foran (også lurt om vinteren) rettet opp det meste av duggproblemet! Quote
Frode Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Har du sjekket at dreneringen er i orden..?? på min drypper det godt under bilen når antidugg/AC er på og det kommer et "puff" med dugg inni bilen med en gang jeg skrur på varme, men det forsvinner raskt og all dugg er vekk selv om antidugg ikke er på..... Har du sjekket at det er tørt under gulvmattene dine, kan være dreneringen fra takluke etc er tett med blader og dritt slik at gulvmattene dine er bløte under i skummet som er formstøpt til bilen, ta disse ut og tørk de, hvis det er stv du har så sjekk baki at det er tørt også...det hjelper veldig mye på kondens og fuktighet inne i bilen at alt er tørt og godt.... Quote
Guest Anders K Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Det drypper godt under min bil også når A/C er i drift, og all skumgummi i mattene er knusktørr. Gulvet under mattene også. Skal sjekke dreneringen fra soltak, men regner med at den er bra, fordi det renner mye vann ut av dreneringsslangen rett bak fremre hjulbrønn, og fordi soltaket nettopp er renset og smurt. Mitt anlegg gir også et lite blaff med dugg et par sekunder når bilen startes, og deretter er alt borte. Problemet er at det gradvis kommer dugg snikende tilbake etter en viss tid med kjøring i regnvær, og slik var det ikke tidligere. Men det er uansett ikke noe stort problem, for jeg får det bort med antiduggfunksjonen. Takk uansett for alle gode råd og forslag! Quote
Guest KjaSol Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Hva er det som mekanisk skjer når man slår over fra "vanlig AC" til tørkefunksjonen på AC-anlegget? Trodde den tørka ut bilen uansett om man kjører med AC i drift!Slik er det hvertfall på de fleste andre biler ( som ikke har denne tørke-knappen ) Quote
Frode Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Sånn fysisk så kan en si dette: Det er 18grader ute og 70% luftfuktighet(ganske vanlig) og helst mer når det regner, på overflaten til kjøleren i bilen kan tempraturen komme ned i 5-6 grader.Luft klarer ikke å holde på så mye fuktighet når temperaturens synker(se bare når det blir kaldt om kvelden så ligger disen over marka), så på rundt 10grader er luftfuktigheten rund 100% og da begynner luftfuktigheten å kondensere ut..... Når en da varmer denne lufta opp igjen så er det da fjærnet futighet fra den slik at den ved 18grader bare har 30% luftfuktighet og denne lufta vil da lettere ta til seg fuktigheten i bilen slik at alt tørker raskere.... Så tørkefunksjonen tvangskjører AC, selv om du skal ha varme.... Heia Mercedes..!! Quote
Recommended Posts