Jump to content

Senking,puter, Pads.????

Guest Redvar

Recommended Posts

Nå som sommerne er på vei, ja faktisk var det sol i Bergen i dag.

Har jeg begynt og tenke på sommeroppsettet av bilen.

Da tenker jeg på senking og felger.

Har søkt litt på forumet og lest litt om pads og nupper.

Mitt ønske er og senke bilen 35mm. Bør jeg da kjøpe et senkesett som gjør denne jobben, eller kan jeg ta ut/bytte noen av disse putene. Og om jeg da tar ut disse putene, vil bilen da bli annerledes og kjøre. Da med tanke på stivhet og krenging i svinger. Hva vil det beste være?

Har senket noen biler for det meste svensker, og ved hjelp av Biltema klemmer. Er det noe annet man må ta med/trenger for og senke stjerna.

Takker for svar.

"putene" er et gummi mellomlegg mellom toppen av fjær og bilens karosseri, denne er der pga flere ting, redusere vibrasjoner fra hjul til karosserei(komfort) og hindre slitasje og dermed skade på fjær og anleggsflaten mot fjæren.

Ved å bytte denne fra feks 3`èr pute som sitter på de fleste til 1`er så senkes bilen vel 1,6cm, beskyttelsen mellom fjær og anleggsflaten er like god men litt av "dempingen" reduseres, med "normale" hjul så vil en ikke merke noe som helst på dette men en kan kanskje føle litt med 225/35-19..... :oops:

Disse putene vil ikke gi mindre krenging eller stivere bil....bare så det er klart.

Skal du senke bilen er eneste alternativ å kjøpe senkesett, slike klemmer må du for all del holde deg vekke i fra..... jeg ser på det som likestilt med å kappe originalfjærene og det resulterer bare i ødelagt "handling"..:roll:

Senkesett får en i alle prisklasser men skal du ha noe så er Eibach, H&R og kanskje koni eller sachs noe å satse på.

de senker vel 35mm samtlige og er bra på kvalitet slik at de varer mer enn en sesong.... :P

Du trenger ikke men det er en fordel å bytte dempere i samme slengen og der bør du finne noe som passer til fjærene slik at feks de passer til en senket bil osv....

Og etterpå det så må du inn til 4hjuls kontroll for å få justert spissing og chamber slik at du unngår sporing og for mye dekkslitasje.... :P

Håper det ga deg noen svar lykke til.... :P

Skal du senke bilen er eneste alternativ å kjøpe senkesett' date=' slike klemmer må du for all del holde deg vekke i fra..... jeg ser på det som likestilt med å kappe originalfjærene og det resulterer bare i ødelagt "handling"..:roll:

P[/quote']

Hehe...Tror ikke vi tenkte på samme klemmene. Jeg tenkte på de du bruker under demontering/montering. Håper virkelig ikke at det finnes folk som kjører med slike klemmer. Da vil ikke jeg være på samme veien.

Da blir det senkesett.

Hvem har gode priser på Eibach da tro, finnes det noen forhandlere i Bergen?

Skal du senke bilen er eneste alternativ å kjøpe senkesett' date=' slike klemmer må du for all del holde deg vekke i fra..... jeg ser på det som likestilt med å kappe originalfjærene og det resulterer bare i ødelagt "handling"..:roll:

P[/quote']

Hehe...Tror ikke vi tenkte på samme klemmene. Jeg tenkte på de du bruker under demontering/montering. Håper virkelig ikke at det finnes folk som kjører med slike klemmer. Da vil ikke jeg være på samme veien.

Da blir det senkesett.

Hvem har gode priser på Eibach da tro, finnes det noen forhandlere i Bergen?

Autotrio har HR . Tror det lå rundt 2500,- for komplett sett til bilen min. Mulig det var uten rabatt.

2300 Kr for Eibach i Oslo.Det er vel bare Eibach og H' date='R som varer men enn 2 sessonger,[/quote']

Er det så mye kortere levetid på senkefjerer en orginale da?

Det var jeg faktisk ikke klar over.

Sånne "billig" fjærer har en tendens til knekke...... :shock:

Har ikke hørt om tilfeller der hverken H&R eller Eibach har hatt noen problemer, samtidig som det er flere medlemmer her som har både H&R og Eibach og de har ikke gjort annet enn å skryte...... :P

Det er ikke vits i å finne opp kryttet på ny... :wink:

Det er fjærprodusenter i verden(sier importørene), men det er klart at det er forskjellig kvalitet på råvarene. 190'n gikk i 4 år på komp. jamex sett uten prob. Mange som sier det er noe dritt,men i mange tilfeller er det en ok forklaring.

Noen setter på settet å blir missfornøyd med høyden, så kapper dem en runde(helst flere) å etter neon ker har det gått seg til å bilen blir for lav. Da er fjørene selvsagt noe dritt, men ingen sier noe om hva som er blitt gjort.

Jeg selger 40mm jamex til 190 for 1500,-, er nok det samme til w124.

Komp sett(dempere og fjærer)4500,-

Gummiputene har 4 tykkelser der den tynneste(ett hakk)er 8mm, så stiger dem med 5mm pr.hakk opptil 4hakk.Max28mm

Det er fjærprodusenter i verden(sier importørene)' date=' men det er klart at det er forskjellig kvalitet på råvarene. 190'n gikk i 4 år på komp. jamex sett uten prob. Mange som sier det er noe dritt,men i mange tilfeller er det en ok forklaring.

Noen setter på settet å blir missfornøyd med høyden, så kapper dem en runde(helst flere) å etter neon ker har det gått seg til å bilen blir for lav. Da er fjørene selvsagt noe dritt, men ingen sier noe om hva som er blitt gjort.

[/quote']

Høres ut som luringen som hadde bilen min før meg. Kappet litt på noen sportline-fjærer. Foran var det 4er _OG_ 2er-pute. Han hadde skjært av "veggen" på 2er-puta og lagt over 4ern...

Guest Terje Bjerkelia

Gummiputene har 4 tykkelser der den tynneste(ett hakk)er 8mm' date=' så stiger dem med 5mm pr.hakk opptil 4hakk.Max28mm[/quote']

Gummiputene har faktisk 5 tykkelser. Det gjelder i hvertfall for de som passer til C- og E-klasse. Disse har delenr. som begynner med 210.

Guest Terje Bjerkelia
Mulig det. Til w124 og w201 så har jeg bare sett 4 forskjellige forran og to bak. Sist jeg spurte hos BOS så var det bare mulig å få tak i to av fire størrelser bak.

Rart det ikke skulle være samme diameteren på fjørene på biler før 93/94 og etter 93/94

Det er nok lik diameter på alle 124 ja. Når jeg skrev E-klasse mente jeg 210 bilene. Puter til 202/208/210 kan man i hvertfall få i fem str. Trådstarter har iflg. sign. C-klasse, så det kan jo være relevant info.

Guest Terje Bjerkelia
Ja' date='men jeg synes det er litt rart om w210 og w202 har annen diameter enn de gammle.

MB har vært veldig flinke på gjennbruk.

Staggene i bakstillinga er de samme på w201 og w210 ihvertfall.

Er bra for da blir det lettere for oss som er glade i ombygginger :D[/quote']

Ok, skjønner hva du mener. Jeg tror diameteren er lik, men at fjærene er "avsluttet" litt anderledes på toppen hvis du skjønner hva jeg mener. Derfor er gummiene utformet litt anderledes i sporet selv om diameter er lik. Jeg har senket både 201, 202, 124 og 210 og byttet puter på disse, men det begynner å bli så lenge siden at jeg ikke husker helt. Så korriger meg gjerne hvis jeg tar feil. :D

• 1 month later...

Jeg har senket bil med 4`puter, men venstre hjulet subber bort i beskyttelse plata inne i hjulhuset. Fikk en tips om at det kan settes puter som er tykkere enn 4`puter for å løse problemet. Er dette lurt? Har ikke hørt på forumet om dette før.

Jeg har senket bil med 4`puter' date=' men venstre hjulet subber bort i beskyttelse plata inne i hjulhuset. Fikk en tips om at det kan settes puter som er tykkere enn 4`puter for å løse problemet. Er dette lurt? Har ikke hørt på forumet om dette før.[/quote']

Har sett på utenlandske forum at folk legger to puter oppå hverandre, tilsynelatende uten problemer, så det er jo lov å prøve. (Bare pass på at disse to putene til sammen ikke blir så tykke at fjæra ikke sitter godt inne i fjærskåla.)

hm...kan jeg risikere at fjærene spretter ut av fjærskålene?

Får prøve da siden dette er billigere enn å skifte til nye fjærer.

hm...kan jeg risikere at fjærene spretter ut av fjærskålene?

Tja. Du får måle hvor godt inne i skåla fjæra ligger. Den behøver vel egentlig ikke etter min mening ligge så veldig langt inne for å sitte trygt på grunn av at det er et ekstremt trykk på den, men om du vil stole på meg er en annen sak... :lol:

• 1 year later...

Nå som sommerne er på vei, ja faktisk var det sol i Bergen i dag.

Har jeg begynt og tenke på sommeroppsettet av bilen.

Da tenker jeg på senking og felger.

Har søkt litt på forumet og lest litt om pads og nupper.

Mitt ønske er og senke bilen 35mm. Bør jeg da kjøpe et senkesett som gjør denne jobben, eller kan jeg ta ut/bytte noen av disse putene. Og om jeg da tar ut disse putene, vil bilen da bli annerledes og kjøre. Da med tanke på stivhet og krenging i svinger. Hva vil det beste være?

Har senket noen biler for det meste svensker, og ved hjelp av Biltema klemmer. Er det noe annet man må ta med/trenger for og senke stjerna.

Takker for svar.hei du kan ringe til mb høgg på askøy  tlf56144110.han har sikkert  senke sett og dempere ikke kjøp jamex. skal du senke bilen 35mm så bør du bytte til gass dempere eller justerbare coni.og eibach fjerer då sitter den. kjekt  det hvar noen fra bergen her inne også. vi får snakkes på roalds kro er der hver tirsdags kveld kl 1900. klubb møte .velkommen skal du vere.

hmm... eg har liggande bilsteinkit til w202'en min. Skal montere det når den meteren med snøv er vekk!  :shock: Er 40/35mm fjører og sprintdempere... er ikkje dette go kvalitet då? fekk grei pris på auto-trio. Pga mykje køyring på humpete enfeltsvei så  blir det montert 2 og 3'er puter