Guest Kristian T Posted August 19, 2005 Posted August 19, 2005 Punkterte idag og måtte kjøpe nytt dekk.. Dekket jeg måtte ha heter mabor sport jet 225/45 zr 17. Måtte betale 2400 + arbeid. Er ikke dette ganske dyrt for et dekk som er såpass ukjent.?? Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted August 19, 2005 Posted August 19, 2005 Hadde vel nesten blitt billigere å bytte begge dekk på samme aksel? Quote
Guest Kristian T Posted August 19, 2005 Posted August 19, 2005 Hadde vel nesten blitt billigere å bytte begge dekk på samme aksel? I et annet dekkmerke tenker du på? Quote
Guest mb190freak Posted August 20, 2005 Posted August 20, 2005 kjører med toyo jeg.er veldi fornøyd med det.ksoat ca 850kr stk.er i 215/40/17 d da.er sikkert ikke så mye mer i 225 Quote
Torbjørn Posted August 21, 2005 Posted August 21, 2005 Det var meget dyrt! Et bra dekk koster fra rund 800-900 kr og opp mot 1600. Når vi nærmer oss 1600+ bør det være skikkelig bra dekk med grom dimensjon så jeg syntes 2400+ jobb var en godel over streken ja... Quote
Guest Kristian T Posted August 21, 2005 Posted August 21, 2005 Det var meget dyrt! Et bra dekk koster fra rund 800-900 kr og opp mot 1600. Når vi nærmer oss 1600+ bør det være skikkelig bra dekk med grom dimensjon så jeg syntes 2400+ jobb var en godel over streken ja... Det jeg også mener.. Noen som har hørt om disse dekkene før egentlig? Var hos dekkmann jeg bestilte dem forresten.. De var de eneste som tar dem inn.. Quote
Frode Posted August 21, 2005 Posted August 21, 2005 Hørtes veldig dyrt ut og jeg har heller aldri hørt om disse dekkene, faktisk aldri sett de i noen tester verken her eller i det store utland...... Du trenger heller ikke samme dekk type på samme aksel, det er kun samme dimensjon.... så du kunne kjøpt et nytt dekk til en 800 - 900 hos hvilken som helst annen forhandler og fått et kjent merke som er lett å få tak neste gang det må byttes noe.... Quote
Guest GammelGul Posted August 21, 2005 Posted August 21, 2005 Dette er for dårlig av Dekkmann. Nå vet ikke jeg hvordan du ordla deg når du bestilte dekk, men de bør vite at du ikke trenger å bruke helt like dekk på samme aksling. I forskriftene står det "dekk med like egenskaper", og det vil i praksis si samme dimensjon og vekt/hastighetsmerking samt noenlunde likt mønster. Mabor er såvidt jeg vet et billigalternativ i Dekkmanns sortiment. At listeprisen tillagt montering blir 2400,- kan nok være sannsynlig. Dekkbransjen operer imidlertid med store rabatter, ofte opptil 60%. Hadde du kommet inn og bedt om tilbud på nye dekk i den aktuelle dimensjon hadde nok prisen blitt en annen. I ditt tilfelle har nok butikken tatt sjansen på å sko seg på en "uvitende" kunde som var "dum" nok til å ikke be om pristilbud. Du fikk imidlertid det du ba om, og prisen ernok også riktig utifra prislistene. Allikevel lukter det litt utnytting av kunden her. En god selger skal ikke ukritisk selge det kunden ber om, men i samråd med kunden finne frem til den beste løsningen. Quote
Guest KjaSol Posted August 21, 2005 Posted August 21, 2005 Dette er for dårlig av Dekkmann. Nå vet ikke jeg hvordan du ordla deg når du bestilte dekk' date=' men de bør vite at du ikke trenger å bruke helt like dekk på samme aksling. I forskriftene står det "dekk med like egenskaper", og det vil i praksis si samme dimensjon og vekt/hastighetsmerking samt noenlunde likt mønster. Mabor er såvidt jeg vet et billigalternativ i Dekkmanns sortiment. At listeprisen tillagt montering blir 2400,- kan nok være sannsynlig. Dekkbransjen operer imidlertid med store rabatter, ofte opptil 60%. Hadde du kommet inn og bedt om tilbud på nye dekk i den aktuelle dimensjon hadde nok prisen blitt en annen. I ditt tilfelle har nok butikken tatt sjansen på å sko seg på en "uvitende" kunde som var "dum" nok til å ikke be om pristilbud. Du fikk imidlertid det du ba om, og prisen ernok også riktig utifra prislistene. Allikevel lukter det litt utnytting av kunden her. En god selger skal ikke ukritisk selge det kunden ber om, men i samråd med kunden finne frem til den beste løsningen.[/quote']Jeg hadde nok ikke kjørt med ulik dekktype på samme aksel. Dekk med lik egenskap er nok mer enn bare samme dim. ++Tenk deg en bil med det billigste som er å få på høyre framhjul, og det heftigste kvalitetsdekket på venstre side. Disse 2 dekka har langt fra samme egenskap, f.eks ved oppbremsing på våt vei. I verste fall drar du rett i grøfta ved panikkbremsing om det ene hjulet får et mye bedre feste. Quote
Guest GammelGul Posted August 21, 2005 Posted August 21, 2005 ............I verste fall drar du rett i grøfta ved panikkbremsing om det ene hjulet får et mye bedre feste.På en moderne bil vil ABS og ESP fange opp denne ulikheten. Prøv å bremse med ett hjul på asfalt og ett på grus. Men selvsagt er det forskjell på egenskaper foruten dimensjon og loadindex. Men holder man seg til dekk i noenlunde samme kategori vil det ikke ha noen som helst betydning. Har du "billigdekk" på bilen setter du ikke på et "kvalitetsdekk" i ene hjørnet hvis du punkterer. En annen ting er at et nytt "billigdekk" sannsynligvis har like gode egenskaper som et slitt "kvalitetsdekk" Quote
Frode Posted August 22, 2005 Posted August 22, 2005 Jeg hadde nok ikke kjørt med ulik dekktype på samme aksel. Dekk med lik egenskap er nok mer enn bare samme dim. ++ Tenk deg en bil med det billigste som er å få på høyre framhjul, og det heftigste kvalitetsdekket på venstre side. Disse 2 dekka har langt fra samme egenskap, f.eks ved oppbremsing på våt vei. I verste fall drar du rett i grøfta ved panikkbremsing om det ene hjulet får et mye bedre feste. Det e ikkje noe problem å sette det ene dekket bak da..... Quote
Guest KjaSol Posted August 22, 2005 Posted August 22, 2005 Jeg hadde nok ikke kjørt med ulik dekktype på samme aksel. Dekk med lik egenskap er nok mer enn bare samme dim. ++ Tenk deg en bil med det billigste som er å få på høyre framhjul' date=' og det heftigste kvalitetsdekket på venstre side. Disse 2 dekka har langt fra samme egenskap, f.eks ved oppbremsing på våt vei. I verste fall drar du rett i grøfta ved panikkbremsing om det ene hjulet får et mye bedre feste.[/quote'] Det e ikkje noe problem å sette det ene dekket bak da..... Nå er det jo flere og flere som kjører med feitere felger og dekk bak enn forran, da blir det verre å bytte om. Quote
Recommended Posts