Jump to content

Bytte av fjærer

Recommended Posts

Guest Anders K
Posted

Fikk byttet fjærer og støtdempere i sommer. De nye fjærene er av typen H&R røde, og oppå disse ble det satt gummimellomlegg ("puter") i størrelse 2. Jeg trodde da at bilen ville få samme bakkeklaring foran og bak. Dette er ikke tilfelle. Bilen er ca. 2,5 cm. høyere bak enn foran, og det ser ikke særlig bra ut. (Verkstedet justerte nivåreguleringa ned etter at kortere fjærer ble satt på, så jeg går ut i fra at bilen "hviler" på fjærene og ikke nivåreguleringa.) Jeg vurderer derfor å endre gummimellomlegg til størrelse 1 bak og 3 foran, for å utjevne nivåforskjellen, dersom det ikke er mulig å justere nivåreguleringa ytterligere ned. Spørsmålene er: Hvor mye øker bakkeklaringa foran, og hvor mye minsker den bak dersom jeg bytter gummimellomlegg som forklart over? Må jeg atter en gang foreta firehjulsjustering? (Har gjort det noen ganger i det siste, og begynner å bli lei av å betale tusen kroner for dette hver gang!)

Posted

Veldig mange senkesett har mer senking i front enn bak. Typisk for fjører på det tyske markedet er senking 45/35 (F/B).

Hva står det i TUV papirene du fikk med fjørene?

Gummiputene er med 5mm intervaller, så da kan du rengne ut selv etter at du har målt deg frem på bilen. Putene leveres fra #1 til #5

Posted
Veldig mange senkesett har mer senking i front enn bak. Typisk for fjører på det tyske markedet er senking 45/35 (F/B).

Hva står det i TUV papirene du fikk med fjørene?

Gummiputene er med 5mm intervaller' date=' så da kan du rengne ut selv etter at du har målt deg frem på bilen. Putene leveres fra #1 til #5[/quote']

Putene har intervaller på 5mm, men det er halvveis inne på bærearmen, så 5mm endring der vil endre bilens høyde med ca. 10 mm

3er foran og 1er bak skulle da gi veldig lik høyde foran og bak.

Bak leveres 1-3ere, foran 1-4 mente jeg.

5er-puter leveres vel bare til 210? (går de om hverandre på 124 og 210?)

• 7 months later...
Posted

Om det finnes (til W 124) stivere fjører, men ikke nødvendigvis med senking ?

Fjøringsvegen spesielt framme synes jeg er unormalt lang, noe som selvsagt skyldes den ganske tunge rekke sekseren som sitter der, samt utstyret bilen min er lastet med, men finnes det alternativer til å skamsenke bilen ?

Posted

Ja.

Du tar "sportfjærer" fra feks H&R, koni eller sachs som kun senker 20-30mm og går opp et hakk eller 2 på putene... :P

eller tar fjærene til en 124 bil som i utgangspunktet er tyngre feks sportline fjærer fra en E500, denne har samme oppsettet som din men er mye tyngre fremme, dette fører til at den blir høyere fremme enn den ville blitt på en 500, dermed vil den sikkert ikke bli senket like mye..... og fjærene er svarte så du slipper problemer med tilsynet..... :P

• 2 months later...
Posted

Bestilte H&R fjører med den minste senkingen (30 mm).

Fikk rabatt som MBE medlem, og kun denne handelen oversteg medlemskontigenten 1,5 ganger....

Vi må bli flinkere til å fremheve fordelene som et medlemskap gir til nye medlemmer !