Guest iad Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Hei, Er det noe sted man kan ringe i Tyskland for å sjekke km på en bil som har gått der? Quote
Guest Geggi Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Jeg ringte tidligere eier forrige gang jeg kjøpte bruktimportert, men du kan sikkert sjekke med forsikringsselskapene også? Quote
Guest GammelGul Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 En tysk MB-forhandler kan finne det for deg, forutsatt at den har vært inne til servicer da. Sjekk evt.i serviceheftet og ta kontakt med firmaet som har stemplet der hvis det ikke er MB-verksted. Personlig ville jeg nok ikke kjøpt bil fra tyskland uten at den har komplett servicehistorikk fra merkeverksted. Quote
Guest KjaSol Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Kjøp Saab, den kan nemlig ikke jukses med.... Quote
Guest Johan Stub Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Kjøp Saab' date=' den kan nemlig ikke jukses med....[/quote']Hvorfor ikke? Trodde alle kunne jukses med jeg. Quote
Guest Geggi Posted August 19, 2005 Posted August 19, 2005 Kjøp Saab' date=' den kan nemlig ikke jukses med....[/quote']Fortell, Kjasol! Quote
Guest KjaSol Posted August 20, 2005 Posted August 20, 2005 Eneste instrumentet som kan brukes til slik justering på Saab, er Tech II.Prøver man dette på 9-5, er det kun mulig å justere km. fremmover, men hvem bryr seg om det.Selvsagt kan man bytte hele instrumenteringen med en som har lavere km.stand, om man absolutt skal jukse, men da er det en mye mer krevende operasjon enn det som gjøres elektronisk på andre biler... Quote
Guest GammelGul Posted August 20, 2005 Posted August 20, 2005 Prøver man dette på 9-5' date=' er det kun mulig å justere km. fremmover....[/quote']Men har bilen gått 300 000 og man justerer den frem med 900 000 får man vel 200 000 på telleren. Såvidt jeg vet så har vel saaben 6 siffer på telleren? Quote
Guest KjaSol Posted August 21, 2005 Posted August 21, 2005 Nei, for når man kommer til 999.999 henger den seg der, kommer da ikke videre! Quote
Guest 300TDT Posted August 21, 2005 Posted August 21, 2005 Nei' date=' for når man kommer til 999.999 henger den seg der, kommer da ikke videre![/quote']Logisk nok. Slike tall er allikevel ikke noe man opplever i en SaAb. Quote
Guest KjaSol Posted August 21, 2005 Posted August 21, 2005 Er nok heller en logisk sikkerhet for km.juks...... Quote
Alexander Posted August 22, 2005 Posted August 22, 2005 Det finnes ingenting som er så sikkert at det ikke kan jukses med... Quote
Guest KjaSol Posted August 22, 2005 Posted August 22, 2005 Det finnes ingenting som er så sikkert at det ikke kan jukses med... Nei, man kan jo bare kappe bilen i 2, skjøyte den med en som har speedo med lavere km.stand, og "vips" så har man en tilsynelatende lite kjørt bil ( for dem som gidder... ) Quote
Guest GammelGul Posted August 22, 2005 Posted August 22, 2005 Når hackere greier å komme seg inn på datasystemene til Pentagon så klarer de sikkert Saab's også. Quote
FrodeS Posted August 22, 2005 Posted August 22, 2005 Eneste instrumentet som kan brukes til slik justering på Saab' date=' er Tech II.Prøver man dette på 9-5, er det kun mulig å justere km. fremmover, men hvem bryr seg om det.Selvsagt kan man bytte hele instrumenteringen med en som har lavere km.stand, om man absolutt skal jukse, men da er det en mye mer krevende operasjon enn det som gjøres elektronisk på andre biler...[/quote'] "umulig" faktisk. 1. jeg tror ikke på at noe er umulig2. sånne som "bare" kan justeres forover, kan gjerne justeres helt fram, så de vipper tilbake til 0, og så justeres fram igjen til dit man vil ha den. Quote
Guest KjaSol Posted August 22, 2005 Posted August 22, 2005 Eneste instrumentet som kan brukes til slik justering på Saab' date=' er Tech II.Prøver man dette på 9-5, er det kun mulig å justere km. fremmover, men hvem bryr seg om det.Selvsagt kan man bytte hele instrumenteringen med en som har lavere km.stand, om man absolutt skal jukse, men da er det en mye mer krevende operasjon enn det som gjøres elektronisk på andre biler...[/quote'] "umulig" faktisk. 1. jeg tror ikke på at noe er umulig2. sånne som "bare" kan justeres forover, kan gjerne justeres helt fram, så de vipper tilbake til 0, og så justeres fram igjen til dit man vil ha den. Som svart tidligere, den henger seg på 999.999, og kan heller ikke "kjøres" over til 0 for så å justeres med instrumentet videre til ønsket km.stand.Men selvsagt, ingenting er umulig, det tar bare ekstra tid for den som gidder. Hacking inn hos Pentagon er heller ikke gjort sånn i ett blunk, spørs om noen finner det like interessant å hacke seg inn på en dum speedo! Quote
Alexander Posted August 22, 2005 Posted August 22, 2005 Hacking inn hos Pentagon er heller ikke gjort sånn i ett blunk' date=' spørs om noen finner det like interessant å hacke seg inn på en dum speedo![/quote'] Folk finner det interessant å hacke seg inn i speedometeret på MB, de finner det interessant å hacke seg inn på speedometeret på BMW, de finner det interessant å hacke seg inn på speedometeret på Volvo, de finner det interessant å hacke seg inn i motorstyringen til MB osv osv. Hvorfor skulle de ikke finne det interessant å knekke kodene på speedometeret til Saab? Quote
Guest KjaSol Posted August 22, 2005 Posted August 22, 2005 Hacking inn hos Pentagon er heller ikke gjort sånn i ett blunk' date=' spørs om noen finner det like interessant å hacke seg inn på en dum speedo![/quote'] Folk finner det interessant å hacke seg inn i speedometeret på MB, de finner det interessant å hacke seg inn på speedometeret på BMW, de finner det interessant å hacke seg inn på speedometeret på Volvo, de finner det interessant å hacke seg inn i motorstyringen til MB osv osv. Hvorfor skulle de ikke finne det interessant å knekke kodene på speedometeret til Saab? Hehe, kanskje fordi det er så mye vanskeligere enn bare å plugge opp instrumentet og korrigere slik det gjøres på MB og BMW i Tyskland i stor stil. Er tydligvis ikke lett å kjøpe for alle stjernegriser ( banner visst i kirka nå!! ) Quote
Alexander Posted August 22, 2005 Posted August 22, 2005 Hehe' date=' kanskje fordi det er så mye vanskeligere enn bare å plugge opp instrumentet og korrigere slik det gjøres på MB og BMW i Tyskland i stor stil. Er tydligvis ikke lett å kjøpe for alle stjernegriser ( banner visst i kirka nå!! )[/quote'] Det er ikke bare å plugge seg inn nei. Så klart det bare er å plugge seg inn når man har kjøpt software, men noen må jo utvikle den softwaren også... Quote
Guest iad Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Da jeg kjøpte den bilen jeg har nå sa de hos BOS at det var et skjult minne som var umulig å tømme på den, noen andre som har hørt om det? Quote
Alexander Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Da jeg kjøpte den bilen jeg har nå sa de hos BOS at det var et skjult minne som var umulig å tømme på den' date=' noen andre som har hørt om det?[/quote'] Jeg vet ikke noe om hvordan det er på din, men jeg har hørt at det er det på nyere biler. Jeg vet at det er noen her som kan svare på det. Trond Roald? Quote
Guest Trond Roald Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Da jeg kjøpte den bilen jeg har nå sa de hos BOS at det var et skjult minne som var umulig å tømme på den' date=' noen andre som har hørt om det?[/quote'] Jeg vet ikke noe om hvordan det er på din, men jeg har hørt at det er det på nyere biler. Jeg vet at det er noen her som kan svare på det. Trond Roald? vet ikke hvordan det er på 202.men,på nyere mb lagres kmstanden i kombiinstrument,ezs(el.tennignslås) og motostyreenhet.tror dette må skiftes for å være sikker på at alle spor er borte.har hatt inne noen bilerder det er jukset med km,da vil det komme opp som feilkode når man tar kort test. det vil bestandig være noen som klarer å fjerne slike sperrer sommb ordner. Quote
Guest Entusiast Posted September 4, 2005 Posted September 4, 2005 Jeg har hørt fra interne kilder (vel vel) på MB-fabrikken at det skal sitte en km-teller i girkassene på 210 også. Denne skal det være svært få som vet om og den skal brukes dersom det er tvil om km-standen på en bil. Om bilen da har byttet girkasse blir jo saken en litt annen om man ikke har kontroll på når kassen ble byttet osv.... Quote
Recommended Posts