Jump to content

Justering av camber foran

Recommended Posts

Posted

Jeg hadde en firehjulskontroll på bilen i går, og det ble funnet en del avvik. Spesielt når det gjelder camber og caster foran. Caster var greitt å justere, men hvordan justere camber??

Jeg fikk hjelp til kontrollen av en kamerat som hadde tilgang til datastyrt system for kontroll på et VAG-verksted, og selv om vi ikke fikk justert camber foran ble bilen en helt annen å kjøre etterpå.

Camber bak forstår jeg at ikke er mulig å justere uten å kjøpe justerbare stag, men der var alt forsåvidt ok. Det var først og fremst spissing og camber foran som hadde de store avvika.

Posted

Hvordan fikk du egentlig justert casteren foran og ikke camberen ? når man justerer camber/caster foran, må man bruke justeringsbolter. Camberen justerer man på den fremste delen av bærearmen, og caster justerer man på den bakerste delen av bærearmen. Med justeringsbolter får du endret camber/caster med ca 20minutter.

Posted
Hvordan fikk du egentlig justert casteren foran og ikke camberen ? når man justerer camber/caster foran' date=' må man bruke justeringsbolter. Camberen justerer man på den fremste delen av bærearmen, og caster justerer man på den bakerste delen av bærearmen. Med justeringsbolter får du endret camber/caster med ca 20minutter.[/quote']

Tja si det.. Det var ikke akkurat jeg som gjorde dette, men mekanikeren var nok ikke kjent med MB. Vi får se på det en gang til. Mener du at det er justeringsbolter både foran og bak på bærearmen?

Datasystemet til VAG-verkstedet hadde videosnutter som illustrerte hvordan dette skulle gjøres, men den viste samme videosnutten både for camber og caster og var ikke helt lett å forstå.

Posted

Orignalboltene som holder Bærearmen er ikke justerbare. Disse må kjøpes originalt. På justeringsboltene vil du se at det er et spor i selve bolten og 2hakk i skivene. Skivene er også flate på den ene siden. Man bør alltid begynne å justere cambervinkelen, dette fordi at når man justerer camber, så endrer også castervinkelen seg. Camber er den viktigste vinkelen og få innenfor i forhold til caster, da camber har innvirkning på dekkslitasje

Posted
Orignalboltene som holder Bærearmen er ikke justerbare. Disse må kjøpes originalt. På justeringsboltene vil du se at det er et spor i selve bolten og 2hakk i skivene. Skivene er også flate på den ene siden. Man bør alltid begynne å justere cambervinkelen' date=' dette fordi at når man justerer camber, så endrer også castervinkelen seg. Camber er den viktigste vinkelen og få innenfor i forhold til caster, da camber har innvirkning på dekkslitasje[/quote']

Det betyr altså at jeg må kjøpe slike justeringsbolter før vi prøver å justere. Regner med at de har disse på den lokale MB-forhandleren.

Posted

Du må ha slike bolter for og justert hvis det ikke sitter justeringsbolter der fra før. Jeg regner med at slike bolter er lagervare...

Posted

Æsj :P Du skulle spørt mens jeg var på jobb, har ett sett liggendes der :)