Jump to content

W201 - Skifte fjærer bak

Recommended Posts

Posted

Finner ikke noe spesifikt svar på dette i noen tidligere poster, så jeg spør like godt selv. Hva trenger man av verktøy, og hvordan skal man best gjøre det?

Posted

Heisann. Det letteste er nok og sette bilen på bukker eller løftebukk, deretter løsner du skruen der bærearmen er festet i traversen bak. så trenger du en jekk eller en girkassejekk som du setter under bærearmen samtidig som du slår ut skruen. når skruen er ute, senker du jekken. Da får du ut fjæra

Posted

Så jeg trenger egentlig ikke noen fjærstrammere for å få ut driten? (I motsetning til hva som står i Haynes-boka.)

Men bare for å pirke; skal bærearmen løsnes ved det innerste eller ytterste festepunktet? Ser ut til å være delte meninger om det ute og går.

Forresten, noen som vet hvilke dimensjoner det er på festebolter og mutre og slikt som bør byttes ut samtidig med fjæra? (Irriterer meg grenseløst når det står "ADVARSEL: Nye festebolter til bærearmen trengs ved montering." og så står det ikke en steike ting om hva slags bolt man trenger.)

Posted

bærearmen løsnes inne ved traversen (bakakselopphenget) Er sikkert mange måter og gjøre det på, men vi gjør det alltid på den måten på jobben. Bytter eller ingen bolter ved bytte av fjærer

Guest ///AMG
Posted

Gjorde dette nettopp selv på min W201. Bruker selv også haynes iblant, men her må jeg si de har gjort en blunder. I haynes-boka er det beskrevet en "operasjon" av de grader for å løsne fjæra, med løsning av demper, og ditt og datt. Da det hele gjøres ganske så enkelt som ebola beskrev, ut med en skruv, senk bærearma, ta ut fjære og sett på en ny.

En garasje-jekk, to fastnøkler og en trestubbe er alt du trenger.