Jump to content

Må senke avgiftene


Guest Tonny Solem

Recommended Posts

Vel, Staten klarer i allefall å trenere saken i det lengste, men tror de kommer til kort til slutt :D Skal bli spennende å følge denne saken. Det må være et kraftig kutt ESA er ute etter, hvis ikke hadde de vel ikke giddet å ta det opp i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jørn-Flemming

Tror nok ikke staten kommer unna å måtte senke enkelte engangs-avgifter ved import - også for nybilsalg. Satsene for "aldersfradrag"ved bruktimport er så vidt jeg husker nettopp utformet for å dempe importenlysten mht (nyere) brukte utenlandske biler. Bruktimport og prispress skaper uro i det pengemaskineriet som Finansdep og bilimportørene har blitt enige om. Så akkurat der er de enige.

 

Det er derfor liten tvil om at norske bilimport-/engangsavgifter virker hemmende på konkurransen, og skjermer det norske markedet mot konkurranse fra prisnivået i europa. Det er nettopp det ESA påpeker, og da må nok staten bøye seg.

 

Men - jeg er redd vi kommer til å få det igjen flerfold på det å eie og å bruke biler. Der er det verre for ESA/EU å komme oss til unnsetning :cry:

 

MEN - i mellomtiden håper jeg også ESA kan filleriste norske bankers gebyrgriskhet :twisted: ved pengeoverføringer til utlandet. Mange smådeler koster nesten bare en tredjedel i Tyskland eller USA - og de er fortsatt bare halvparten så dyre også etter at frakt og moms er lagt til :shock: . Men når bankene skal ha minst kr 160 og mer i gebyr for å overføre pengene - virker det hemmende på privatimport av smådeler.

Link to comment
Share on other sites

 

MEN - i mellomtiden håper jeg også ESA kan filleriste norske bankers gebyrgriskhet :twisted: ved pengeoverføringer til utlandet. Mange smådeler koster nesten bare en tredjedel i Tyskland eller USA - og de er fortsatt bare halvparten så dyre også etter at frakt og moms er lagt til :shock: . Men når bankene skal ha minst kr 160 og mer i gebyr for å overføre pengene - virker det hemmende på privatimport av smådeler.

Hvis du kjøper med Visa kort koster det vel ikke 160 kr i gebyr for overføring....? Tror det koster litt i gebyr for overføringer til andre land i utenlandske banker også.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jørn-Flemming
Hvis du kjøper med Visa kort koster det vel ikke 160 kr i gebyr for overføring....? Tror det koster litt i gebyr for overføringer til andre land i utenlandske banker også.
Mulig, men akkurat med VISA tror jeg det blir mye det samme i gebyr - du ser det bare ikke før på bankutskriften i slutten av måneden? Men, det er riktig mht Master- Diners-, etc- card. Der er kursen ofte dårligere, men lave/ingen gebyrer. En del selgere, særlig i Tyskland, er imidlertid fortsatt ikke koblet opp mot kort-/visabruk, og da blir konto til konto den beste måten.

Det er som du sier også bankgebyrer mellom andre land, men innen EU er bankoverføringer billigere (og jevnere) enn det norske banker gasser seg med. En Østerriker fortalte meg at gebyrene på deres overføringer til f.eks. Tyskland ble redusert til "i dag noen få Euro" etter at EU-tilpasningene var gjennomført. Så her utgjør norske banker etter min mening et stort handelshinder. (for småimport i hvert fall)

Link to comment
Share on other sites

http://www.skandiabanken.no for deg som er lei av gebyrer! ;)
Hmm - Det er vel kanskje på tide å avslutte mitt over 40-årige forhold :oops: til Bergens Privatbank/Bergen Bank/Den dorske Bank? De ligger visst alltid på gebyrtoppen.

 

Ikke rart det, når kundene bruker 40 år på å begynne å _vurdere_ å bytte bank :-)

 

Vet ikke åssen det er med utenlandsoverføringer, men i Lillestrømbanken betaler jeg ikkno for å bruke kortet mitt i butikker / minibanker, og jeg betaler heller ikke noe for nettbank. Eneste jeg betaler er noen hundre i året for visa, og 2,- pr. mnd på en fast overføring.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jørn-Flemming
Ikke rart det' date=' når kundene bruker 40 år på å begynne å _vurdere_ å bytte bank :-)[/quote'] Mmmm :oops: :oops: enig. Men jeg har i hvert fall skiftet bort fra Hafslund på strømmen, så jeg kommer vel til å ta banken en dag også.
Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg Skandiabanken og det fungerer utmerket. Aldri hatt problemer av noe slag, og jeg trenger ikke en bank som jeg fysisk kan møte opp i når en kan ordne alt over telefon eller mail.

Hadde bare flere nordmenn gått over til dem så måtte jo til slutt de andre bankene kommet etter. Det er forresten bare i trauste Norge at folk finner seg i dette gebyrtullet. De prøvde seg med gebyrer i Sverige men da ble det ramaskrik og bankene gjorde retrett. Nordmenn syter og klager men gjør ikke noe med det! Bytt i dag! Det er gjort på et øyeblikk.

Skandiabanken har INGEN gebyrer, men du må betale 250.- for Visakortet som i alle andre banker. Du får topp rente på brukskontoen - 1,35% (Jeg var i Posten før og de har nå 0,25%, tror jeg)

Link to comment
Share on other sites

Guest Tonny Solem

Håpet er jo at avgiftene går noe ned,og att det blir tatt inn flere biler

og staten tjener enda mere penger enn før.

Kanskje de da fatter poenget med at å skru prisene bare oppover ikke

altid er det beste for å få penger inn.Selger man mange flere biler med

noe reduserte avgifter så vil jo inntektene øke.(Noe jeg også tror vil

skje når de BLIR senket) :D

Vi kan jo bare håpe på forandringer,men jeg tror det ikke før jeg for se

det i dette annerledeslandet..(Norge kun for spesielt innteriserte :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Gjensidige Nor som hovedbank, kunne ikke få huslån i skandiabanken, men setter alltid inn penger på skandiabanken pga den utrolig mye bedre renten og gebyrfriheten. Samme hva jeg skal ha i butikken betaler jeg med kort. Folk titter litt rart på deg når du betaler en 0,5 lettmelk til 7,- med kort, men det koster ingenting så det gir jeg blaffen i... (Skal forøvrig bytte fra Gjenstridige til Aurskog Sparebank.)

 

Prislisten til skandiabanken:

 

Alt i Ett-konto (Effektiv rente)

1,35%

 

Overtrekksrente

16,20%

 

Transaksjonspriser

Varekjøp 0 kr

Varekjøp med kontantuttak 0 kr

Minibankuttak 0 kr

Kortbruk i utlandet

Visa-varekjøp 0 kr

Visa-minibankuttak 0 kr

Visa-kontantuttak 0 kr

Valutapåslag* 1,75%

Nettbank

Betale regninger 0 kr

Overføre mellom egne konto 0 kr

Avtalegiro 0 kr

eFaktura 0 kr

Betale til konto i utlandet 0 kr

 

Kontoinformasjon

Nettbanken 0 kr

Kontofon 0 kr

SMS/Mobilbank 0 kr

Minibank 0 kr

Årsavgift 0 kr

SkandiaBankens Visa-kort 250 kr pr år

 

*Ved bruk av kort i utlandet, blir beløpet omregnet til norske kroner. Omregningskursen som benyttes er den kurs VISA oppnår hos sine bankforbindelser pluss en omregningsavgift (kurspåslag) på 1,75% av det vekslede beløpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Tonny Solem

Fikk ikke staten 2 mnd på seg å finne på en løsning på dette "problemet"

med avgiftene. :twisted:

I morgen er det 2mnd siden det kom oppslag i avisene,og tiden holder

på å renne ut for å komme frem til ei løsning.

Er det noen som har hørt noe nytt i denne saken,eller er det drøying i

det lengste på dette også.

Venter fortsatt i spenning,men forventer ikke noen revulusjon inne

avgifter akkurat.Til det har Norge ikke odsen med seg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Johan Stub

Flott at noen følger med! Dette er spennende...

 

Har begynt å sjekke litt rundt biler fra USA. Det er skikkelig spennende!

Link to comment
Share on other sites

Guest GammelGul

Import fra USA ser ut til å være lønnsomt om dagen. En må dog være obs på endel forskjeller på modeller levert i USA. Lys, speedometer i miles osv er vel kjent for de fleste. Forskjeller i tekniske spesifikasjoner forekommer også. Jeg hørte forleden om en kar som hadde importert en Volvo XC90 fra statene. Da han stolt og fornøyd fikk bilen hjem på gården skulle den selvfølgelig testes, og han satte kursen ut på jordet. Det var fortsatt endel snø igjen, noe bilen forbausende nok fikk store problemer med. Det virket som om firehjulsdriften var totalt fraværende, noe som viste seg å medføre riktighet. XC90 leveres nemlig med forhjulstrekk i USA, og det var nettopp en slik vår venn hadde blitt en inntil da stolt eier av. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...