Jump to content

Samletråd for Geländewagen i markedet


Recommended Posts

  • 2 months later...
  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26117827

 

 

Her får "årsmodell" litt ymse betydninger.

 

Ombygget i 2003, men til hva? Ramma er 1983, og interiøret er definitivt ikke verken 2003 eller 2001 som det er snakk om.

 

Jeg har lakt merke til at det er så mange som er ombygd. Hva gjøres da egentlig? Bytter dem bare

til ett nytt karrosseri på akkuratt dem samme ramma, med den gamle motoren? Eller tar dem med

den nye motoren også? Hvor trygt er det å kjøpe en slik ombygd G?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lakt merke til at det er så mange som er ombygd. Hva gjøres da egentlig? Bytter dem bare

til ett nytt karrosseri på akkuratt dem samme ramma, med den gamle motoren? Eller tar dem med

den nye motoren også? Hvor trygt er det å kjøpe en slik ombygd G?

 

Det er mange måter å gjøre det på, men tidligere kunne man kjøpe en helt ny G uten avgifter og sette "toppen" fra denne over på ramma fra den gamle. Da slapp man avgifter, og det eneste originale fra den gamle bilen var ramma. Så lenge den ikke er opprustet så burde det være ganske trygt.

 

Å kjøre "gammel" bil har jo også sine fordeler mtp. firmabilskatt.

 

Dessverre er det ganske mange lappetepper der det er byttet litt her og beholdt litt der, kanskje nytt drivverk med gammel motor og et interiør fra noe midt i mellom. Sånt kan i hvert fall jeg styre meg for.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med "fordeler mtp firmaskatt"?

 

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på firmabilskatt, men har fått med meg såpass at bilens verdi er en viktig komponent for hvor mye skatt man betaler for firmabilen, og at verdien skrives ned etter bilens alder. Da blir det mye billigere å kjøre en bil som i vognkortet er en 1983 300GD enn en ny G55 AMG, selv om det i praksis er "samme" bilen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 5 months later...

Jeg vet det har blitt omsatt 350GD'er til mellom 100 og 150 i senere tid, og det har vært biler med alle setene i behold. Om bilen er på gammel eller ny ramme har ingen praktisk betydning så lenge de er godkjent og det eneste gamle er rammen.

 

Motoren er i bunn og grunn samme som i 124 300 turbodiesel, bare med større sylindervolum. Dessverre har det forekommet problemer med denne motoren, men en 95-modell skal være grei sånn sett.

 

G-wagen er relativt dyrt å reparere, så på generelt grunnlag kan man ihvertfall si at det er å foretrekke å finne en bil som er så bra som overhodet mulig fremfor et reparasjonsobjekt. Rammen ruster "aldri", men karosseriet er ganske utsatt for rust - dette gjelder også 90-tallsbilene, ikke bare de gamle selv om de nyere er noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg tenker: Disse bilene har jo en utrolig kjekk fremkommelighet. Komfort på et lavmål iforhold til Mercedes-Benz generelt. Begge deler kan vær gøy av og til, men det jeg er mest skeptisk til er hvordan denne(disse) bilene har blitt kjørt i forsvaret. Når ryker toppen? Hvordan er driftslinja på bilen?

 

Jeg syns å huske at forsvaret kjører de litt hardere og på høyere turtall enn hva som er nødvendig med ren diesel.

Og siden denne bilen ikke er kamo-farget i karoseriet, så har den kanskje gått som en slags administrativ bil, ergo muligens kjøre litt penere?

:dontknow:

Link to comment
Share on other sites

Motoren er så knøttliten at man konstant må kjøre med bånn gass og masse turtall, men effektuttaket er også så lavt og service/vedlikehold så nitidig at det omtrent aldri er noen problemer utover slitte synkroniseringer i girkassen som mange feltvogner er rammet av, trolig fordi det er umulig å gire pent om man skal ha sjans til å holde farten oppe.. :P

 

Om de er kamo-malt eller ikke er helt tilfeldig og har ingenting med bruken å gjøre, noen har blitt malt av avdelingene som bruker dem, andre ikke. Bilen i annonsen er 99% sikkert nylig omlakkert, de som ikke er malt/lakkert i ettertid har aldri så "blank" lakk, men har blitt gråmatte, husk at disse 240'ene er mellom 25 og 30 år alle sammen. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...