Jump to content

Samletråd for Geländewagen i markedet


Recommended Posts

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lyst på G jeg, men prisene er så hinsides på dem, særlig når man må ha med bakseter. Jeg tittet litt i helga, og fant en 1998 G500 med bakseter til 335.000 tror jeg det var. Samtidig var det en 2004 G500 til 339.000. Den siste hadde gått halvparten av den første. Om bare 4-5 år, når den siste kan registreres om gratis, så kommer prisforskjellen på disse til å være ganske stor, og jeg kjenner at det dreper motivasjonen litt. Det blir liksom litt dumt å kjøpe ny pappa-bil, og så beholde TDTn for å bruke når familien skal på hytta eller noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Jern-åtteren som står i denne er samme som i 500 126-SE/SEC. Den oppleves faktisk som litt slapp i 2,5 tonn bil. G320'en min som elsker turtall er faktisk raskere ut av lyskrysset enn denne. Slår meg på dreiemoment da men ... Skal du bruke masse penger på en G500 så kjøp de som er litt nyere med 300 hester og nye generasjonen åtter. De originale første 500GE (ikke G500) er faktisk skrudd sammen av AMG og har motorfester som koster like mye som en ok konebil.

Link to comment
Share on other sites

Jern-åtteren som står i denne er samme som i 500 126-SE/SEC. Den oppleves faktisk som litt slapp i 2,5 tonn bil. G320'en min som elsker turtall er faktisk raskere ut av lyskrysset enn denne. Slår meg på dreiemoment da men ... Skal du bruke masse penger på en G500 så kjøp de som er litt nyere med 300 hester og nye generasjonen åtter. De originale første 500GE (ikke G500) er faktisk skrudd sammen av AMG og har motorfester som koster like mye som en ok konebil.

 

Problemet er jo at G aldri kom med 32V 500-motoren. Det kom disse amg-monterte 500GE i 93/94, deretter var det ingen G500 før godt ut i 98-modellen, og slikt begynner å koste mye penger.

 

Prisen tatt i betraktning, syns jeg ikke denne 500GE-saken så ut som noe dårlig kjøp. Mulig den ikke vinner lyskryssdueller, men med 245 hk bør den i hvertfall stille i en helt annen klasse enn de mer vanlige 300GD. Den har nye typen karosseri også, såvidt jeg kan bedømme.

 

HER er eksempel på en litt nyere G500 med 24V. Mye nyere og mer moderne interiør, men en helt annen prisklasse.

 

En ganske stusselig 280GE får man en del rimeligere : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22377889

 

 

For omtrent samme prisen får man en litt tøff, kort 350 turbodiesel : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22000792

Selvsagt en helt annen klasse effektmessig, men den så fin ut, og er en del nyere innvendig.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Neida, den 500'en er ikke dum. Men sammenligner du med 280'en og 350'en så er den et røverkjøp.

280'en finansierer alle rikingene i Dubai med forbruket sitt OG den er en 460 fra steinalderen uten permanent 4-hjulstrekk ABS og evt. andre elektroniske krykker. 350'en er på papiret en bra diesel men er av gode grunner den motoren med kortest levetid noensinne i Daimler-Benz historie. Den fikk veldig fort et ekstremt dårlig rykte på kjøling, rådebank, topplokk og generelt motorhavari. Det er ganske mange av dem i markedet som har fått varierende nivå av oppgraderinger og mange av disse er gode kjøp men det er vanskelig å forutsi hvilke av dem som er ok og hvilke av dem som er en dyr hobby. Generelt sett, ikke kjøp en G350 med mindre du får dokumentasjon på ca 100 000 i påkost.

Link to comment
Share on other sites

Neida, den 500'en er ikke dum. Men sammenligner du med 280'en og 350'en så er den et røverkjøp.

280'en finansierer alle rikingene i Dubai med forbruket sitt OG den er en 460 fra steinalderen uten permanent 4-hjulstrekk ABS og evt. andre elektroniske krykker. 350'en er på papiret en bra diesel men er av gode grunner den motoren med kortest levetid noensinne i Daimler-Benz historie. Den fikk veldig fort et ekstremt dårlig rykte på kjøling, rådebank, topplokk og generelt motorhavari. Det er ganske mange av dem i markedet som har fått varierende nivå av oppgraderinger og mange av disse er gode kjøp men det er vanskelig å forutsi hvilke av dem som er ok og hvilke av dem som er en dyr hobby. Generelt sett, ikke kjøp en G350 med mindre du får dokumentasjon på ca 100 000 i påkost.

 

Jeg tenker litt sånn at 350-motoren i grunn er "identisk" med 300. 350 selges ganske billig pga. dårlig rykte, og da kan man heller sette av 10-15.000 på vedlikeholdsbudsjettet. Når/hvis motoren går heden, kjøper man en 300-motor og stapper den neddi.

 

Jeg leste på en amerikansk side en gang at de 350-motorene ryker i tur og orden, men at alle inntil et visst årstall fikk nye motorer på garanti når de gamle røyk. Byttemotorene skulle visstnok holde vesentlig bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Om tallene jeg fant (2485 kg, 476 hk, 406 g/km CO2) stemmer koster det den nette sum av 528000,- til det store sluket å sette inn resten av setene.. ;)

 

Dvs. at man sparer 100.000 i året på å kjøre varebil..

 

Da er det like greit at far har denne, og kjøper en helt grei bruktbil til mor som hun kan bruke når hun skal i butikken med barna :)

Så får far kjøre i fred også. Ser for meg at G med nesten 500 hk kan by på kjøring som ikke nødvendigvis bejubles fra bedre halvdeler  8)

Link to comment
Share on other sites

Om tallene jeg fant (2485 kg, 476 hk, 406 g/km CO2) stemmer koster det den nette sum av 528000,- til det store sluket å sette inn resten av setene.. ;)

 

Dvs. at man sparer 100.000 i året på å kjøre varebil..

 

Da er det like greit at far har denne, og kjøper en helt grei bruktbil til mor som hun kan bruke når hun skal i butikken med barna :)

Så får far kjøre i fred også. Ser for meg at G med nesten 500 hk kan by på kjøring som ikke nødvendigvis bejubles fra bedre halvdeler  8)

 

Man skal sende mange mennesker med taxi for 528000,- i tilegg så kan man jo spandere en god flaske vin hver gang.

Jeg lurte sånn i tilfelle jeg fikk tlf fra Hamar i kveld  :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...