Jump to content

Noe feil med servoen

Recommended Posts

Guest AMG_BRABUS_CARLSSON
Posted

Har bytta servopumpe på bilen min da den gamle hadde lekkasje, kjøpte en brukt fra adamstuen bildeler.

Etter at jeg monterte den, gikk servooljebeholdern tom for olje etter ca2ukers tid, så jeg fylte bare på nytt uten å stresse med at det evt var lekkasje ennå, nå som jeg har levd med det i ca litt over 1måned, ble jeg lei og sjekka hva som kunne være feil, merka at den ene muttern ikke var ikke stramma ordentlig så stramma jeg denne, og nå plustelig fungerer ikke servoen mer, ringte senere en kompis som er mekaniker og han prøvde på mye, men fikk ikke det til.Han mener at det kan være at det er tett et eller annet sted, kan være noe feil med tannstanga eller at servopumpa er ødelagt, men det jeg ikke skjønner, hvordan kan dette skje da jeg bare stramma den ene muttern for å stoppe lekkasje.

Dette er en W124 86mod 200e

Guest Bengt E Jacobsen
Posted
Har bytta servopumpe på bilen min da den gamle hadde lekkasje' date=' kjøpte en brukt fra adamstuen bildeler.

Etter at jeg monterte den, gikk servooljebeholdern tom for olje etter ca2ukers tid, så jeg fylte bare på nytt uten å stresse med at det evt var lekkasje ennå, nå som jeg har levd med det i ca litt over 1måned, ble jeg lei og sjekka hva som kunne være feil, merka at den ene muttern ikke var ikke stramma ordentlig så stramma jeg denne, og nå plustelig fungerer ikke servoen mer, ringte senere en kompis som er mekaniker og han prøvde på mye, men fikk ikke det til.Han mener at det kan være at det er tett et eller annet sted, kan være noe feil med tannstanga eller at servopumpa er ødelagt, men det jeg ikke skjønner, hvordan kan dette skje da jeg bare stramma den ene muttern for å stoppe lekkasje.

Dette er en W124 86mod 200e[/quote']

Du burde jo se at det er lekkasje, ikke bare det at en mutter er løs, men virkelig se det.

En annen ting, du har ikke tannstang, men snekke. Hva mener du med at servoen ikke virker? Er det ingen form for reaksjon i rattet når du starter og har litt belastning på rattet. Er det ulyder fra pumpa? Er slangene satt rett på? Hvilken mutter var det du skrudde til?Du strammet vel ikke stramme muttra på snekka vel?.

Skruv av begge slangene på styresnekka, ha bilen på bukker, hjulene i lufta altså og rattet i midtstilling. Når slangene er av så dreier du rattet helt ut til en side så helt til andre siden, (ha et oppsammlingskar under) hvis det renner ut olje av snekken nå så er det ikke noe tetthet i snekken.

Skruv av slangene på servopumpen og blås igjennom dem med luft og se om dem er tett. skruv på slangene på pumpa legg dem i oppsammlingskar, fyll så olje på pumpa og se om det kommer ut av slangene med trykk med motor igang.

Bare en sjekk av dette burde si hva som er feil.

Lykke til.

Guest AMG_BRABUS_CARLSSON
Posted
Har bytta servopumpe på bilen min da den gamle hadde lekkasje' date=' kjøpte en brukt fra adamstuen bildeler.

Dette er en W124 86mod 200e[/quote']

Du burde jo se at det er lekkasje, ikke bare det at en mutter er løs, men virkelig se det.

En annen ting, du har ikke tannstang, men snekke. Hva mener du med at servoen ikke virker? Er det ingen form for reaksjon i rattet når du starter og har litt belastning på rattet. Er det ulyder fra pumpa? Er slangene satt rett på? Hvilken mutter var det du skrudde til?Du strammet vel ikke stramme muttra på snekka vel?.

Skruv av begge slangene på styresnekka, ha bilen på bukker, hjulene i lufta altså og rattet i midtstilling. Når slangene er av så dreier du rattet helt ut til en side så helt til andre siden, (ha et oppsammlingskar under) hvis det renner ut olje av pumpen nå så er det ikke noe tetthet i snekken.

Skruv av slangene på servopumpen og blås igjennom dem med luft og se om dem er tett. skruv på slangene på pumpa legg dem i oppsammlingskar, fyll så olje på pumpa og se om det kommer ut av slangene med trykk med motor igang.

Bare en sjekk av dette burde si hva som er feil.

Lykke til.

Når jeg starter bilen så er ikke servoen der som vanlig som den skal være, den er hard sånn som når bilen er slått av, det kommer ikke noe ulyder fra pumpa, jeg vet ikke helt hvilken mutter det er men tror den kommer fra pumpa, over pumpa ligger servoolje beholder, og det er 2 slanger fra hele greia, jeg snakker om nederste slangen.

Nå får jeg ikke ordnet bukk før neste uke, men hvordan kan dette plustelig skje, kan det være at det har kommer luft i systemet.