Guest josulf Posted August 16, 2005 Posted August 16, 2005 bilen går varm når den står på tomgang hva kan det være???? det er en E500 W124. Quote
Alexander Posted August 16, 2005 Posted August 16, 2005 Radiator, vannpumpe, termostat, vifte og sikkert mer. Begynn med å bytte termostat hvis det er lenge siden sist, og sjekk at viftene begynner å gå rundt når de skal. Husker ikke når de skal starte, men et søk her eller på Mercedesshop avslører garantert det. Quote
bska Posted August 16, 2005 Posted August 16, 2005 Og dersom problemet ikke løser seg med ny termostat så tenk deg om før du kjører uten. Dette kan redusere kjølevann-trykket i motoren påfølgende reduksjon av varmeoverføring til kjølevannet. Quote
Guest Asbjørn Posted September 3, 2005 Posted September 3, 2005 det er jo et godt spørsmål.. 120 er varmt 90 er go tempen.. MB skal kjøres varme så.. =P Quote
FrodeS Posted September 3, 2005 Posted September 3, 2005 det er jo et godt spørsmål.. 120 er varmt 90 er go tempen.. MB skal kjøres varme så.. =P drøyt 100 er heller ikke unormalt ved tomgang eller litt belastning. t.o.m. min diesel går gjerne opp til 102 hvis den belastes litt, eller står lenge på tomgang med AC på. Quote
Guest josulf Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 bilen har en temp på ca80-90 når eg kjørermen når eg står stille går den rett opp på 120 Quote
Torbjørn Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 bilen har en temp på ca80-90 når eg kjørermen når eg står stille går den rett opp på 120 Kan være: termostat, vifte, eller evt toppakning. Quote
Guest josulf Posted October 21, 2005 Posted October 21, 2005 er det noen som vet vor termostaten ligger på motoren??? Quote
Guest E 220 CDI Posted October 23, 2005 Posted October 23, 2005 er det noen som vet hvor termostaten ligger på motoren???Ta en titt på toppen av vannpumpen din' date=' det skal være to slanger som "møtes" der... [b']MEN[/b] I følge skriften kan det være luft i systemet som forårsaker høy temp.Det foreslås å bytte ut ekspansjons-tanken Da bør du bytte til en eksp.tank som har delenr: 124 500 15 49. Denne har en integrert ventil som hindrer luft å komme inn i systemet, om væskenivået blir for lavt.Om det er luft som forårsaker ditt temp.problem, er det sikkert nok å få luftet systemet og toppe beholderen med kjølevæske... Det enkle er ofte det beste Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted October 23, 2005 Posted October 23, 2005 Men disse bilene har vel selvluftende system? Dersom kjøleviftene ikke starter er jo det egentlig en mer sannsynlig årsak? Er det kun elektriske vifter på 500E? eller har de den derre viskoseclutchgreia på den også? Har nå kjørt 2 dager uten viftebladet på min 300TE og merker at temperaturen stikker rett tilværs på tomgang. Utrolig hvor mye den ene vifta gjør! Quote
Guest josulf Posted October 23, 2005 Posted October 23, 2005 ja det var luft i systemet,når eg kjørte ut en tur i går var det fult med vann så to timer etter på begynte vannet å lyse fylte 4-5l med vann så var problemet fixet Quote
Guest E 220 CDI Posted October 23, 2005 Posted October 23, 2005 Men disse bilene har vel selvluftende system?Det stemmer sikkert, men om det er for lite væske i tanken vil det dras inn luft. Jeg vil anta at det er derfor de har kommet med den eksp.tanken jeg nevnte... I alle fall så er det jo flott at det ordnet seg Quote
Guest josulf Posted October 23, 2005 Posted October 23, 2005 var veldig fint at det ordnet seg, er litt fint å bare lufte bilen uten å tenke på tempraturen hele tiden det er ikke bare elektriske vifter på 500E er sånn vanlig sak også sånn. Quote
FrodeS Posted October 23, 2005 Posted October 23, 2005 Men disse bilene har vel selvluftende system?Det stemmer sikkert' date=' men om det er for lite væske i tanken vil det dras inn luft. Jeg vil anta at det er derfor de har kommet med den eksp.tanken jeg nevnte... I alle fall så er det jo flott at det ordnet seg [/quote'] Lyser ikke lampa når det er for lite væske? Det gjør den i hvertfall på min. Quote
Guest josulf Posted October 23, 2005 Posted October 23, 2005 jo det lyser når det ikke er væske..men tanken var full av vann så bare skrude eg opp loket så forsvant bare vannet og det var noen gurgle lyde s Quote
Recommended Posts