FrodeS Posted October 20, 2009 Posted October 20, 2009 Er det mye jobb? Trengs det noe spesialverktøy? Det knirker fælt fra venstre bak, og det skal det jo ikke gjøre. Høres nesten ut som en audi med multiknirk nå. Foringen ble byttet for snaut 3 år siden. Den burde holde lenger enn det, men om ikke annet så har den i hvertfall ikke hatt mange år på å sette seg fast. Quote
Frode Posted October 20, 2009 Posted October 20, 2009 Er du sikker på at det er den og ikke stabstaget ditt som knirker.? Den ytre foringen er jo mer et "kuleledd" skal bare ha litt smøring så går det tusenvis av km, den 320 vi plukket nå hadde gått nesten 400``km der var fortsatt de ytre foringene i "grei" stand i forhold til km..... Det er 22 pipe på både mutter og bolt, du trenger en laaang arm for å løsne bolten, er som regel veldig rustet og sitter som f....., denne er trukket med 120Nm hvis jeg ikke husker feil og er satt inn med loctite originalt. Du må ned med hele armen å legge den i presse for å få ut foringen...så ja det er litt arbeid.... Quote
FrodeS Posted October 20, 2009 Author Posted October 20, 2009 Er du sikker på at det er den og ikke stabstaget ditt som knirker.? Den ytre foringen er jo mer et "kuleledd" skal bare ha litt smøring så går det tusenvis av km, den 320 vi plukket nå hadde gått nesten 400``km der var fortsatt de ytre foringene i "grei" stand i forhold til km..... Det er 22 pipe på både mutter og bolt, du trenger en laaang arm for å løsne bolten, er som regel veldig rustet og sitter som f....., denne er trukket med 120Nm hvis jeg ikke husker feil og er satt inn med loctite originalt. Du må ned med hele armen å legge den i presse for å få ut foringen...så ja det er litt arbeid.... Sikker kan man jo aldri være. Tenkte å spraye på litt guffelure og høre om det hjelper. Jeg ble bare fortalt en gang at det "sikkert er de ytre bærearmsforingene". Sitter foringen i armen? Quote
Frode Posted October 20, 2009 Posted October 20, 2009 Æææ nei...min feil den sitter i navet.... tror det blir et "hel....." å få den ut uten å ta ut hele navet... Quote
FrodeS Posted October 20, 2009 Author Posted October 20, 2009 Æææ nei...min feil den sitter i navet.... tror det blir et "hel....." å få den ut uten å ta ut hele navet... Går det ikke å banke den ut? Quote
SigurdB Posted October 20, 2009 Posted October 20, 2009 Har prøv å skifte på min uten å skru ut navet. Ga til slutt opp etter å ha testa med alt jeg kunne finne av verktøy, slegge osv. Det finnes spesial verktøy for å skifte foringen med navet montert på bilen. Endte med at jeg demonterte hele navet. monterte det i skrustikka å pressa det ut ved bruk av passe stor pipe å noen stål biter. Måtte bruke masse makt for å få den ut. Quote
Lorns Stavrum Posted October 20, 2009 Posted October 20, 2009 plukka nettop sund bærebro og nav, satte bort jobben med å presse ut og inn foringene kom seg på to store, men det knirker fortsatt, har også byttet stabstag lenkene, tror det kan være gummiforingene på toppen av demerne som er sliten, ved veldig små ujevnheter knirker det som fy, men ikke på fartsdump bevegelse? Quote
FrodeS Posted October 20, 2009 Author Posted October 20, 2009 Det er såpass jobb, ja. Jeg hadde håpet det var litt enklere. Tror jeg får ta av hjulet og sette en jekk under navet. Så er det vel bare å jekke opp og ned og spraye CRC til det gir seg for å finne hvor det knirker. Quote
bska Posted October 20, 2009 Posted October 20, 2009 Har byttet disse foringene på 190'en. Med hele navet på arbeidsbenken var det fortsatt ikke rett frem. Greit fast satte de pluss at det kan være litt vrient å få spent opp navet i pressa (alt etter hva man har da....) Quote
RoarB Posted October 21, 2009 Posted October 21, 2009 amatører.... har da klinka ut minst 100 slike på bilen, men du må bruke en kulehammer og en 12 kant pipe for å få den inn igjen evt kjøpe spesial verktøyet for å ta dem, Trio har dette... Sliter du frode, så skal jeg ta den for deg vedder 500 på at jeg tar den på bilen :) og med bak ytre foringer, så regner jeg med at du mener knirkeforingene, dvs nedre bærekule bak Quote
FrodeS Posted October 21, 2009 Author Posted October 21, 2009 amatører.... har da klinka ut minst 100 slike på bilen, men du må bruke en kulehammer og en 12 kant pipe for å få den inn igjen evt kjøpe spesial verktøyet for å ta dem, Trio har dette... Sliter du frode, så skal jeg ta den for deg vedder 500 på at jeg tar den på bilen :) og med bak ytre foringer, så regner jeg med at du mener knirkeforingene, dvs nedre bærekule bak Jeg tror det er disse som gjerne kalles knirkeforing, ja. Det er ikke en bære kule, men en foring i overgangen bærebru / "klædd". Altså ytre, nederst. Quote
RoarB Posted October 21, 2009 Posted October 21, 2009 jupp, den er enkel å ta, du har jo ikke bukk det har jeg Quote
Arne Henriksen Posted October 21, 2009 Posted October 21, 2009 Er du sikker på at det er den og ikke stabstaget ditt som knirker.? Den ytre foringen er jo mer et "kuleledd" skal bare ha litt smøring så går det tusenvis av km, den 320 vi plukket nå hadde gått nesten 400``km der var fortsatt de ytre foringene i "grei" stand i forhold til km...De kan ryke tidligere. Jeg byttet begge på min etter 338'km som 'preventivt vedlikehold', men den ene røk igjen (begynte å knirke noe aldeles forjævlig) etter knappe 60' km . Quote
FrodeS Posted October 21, 2009 Author Posted October 21, 2009 Er du sikker på at det er den og ikke stabstaget ditt som knirker.? Den ytre foringen er jo mer et "kuleledd" skal bare ha litt smøring så går det tusenvis av km, den 320 vi plukket nå hadde gått nesten 400``km der var fortsatt de ytre foringene i "grei" stand i forhold til km...De kan ryke tidligere. Jeg byttet begge på min etter 338'km som 'preventivt vedlikehold', men den ene røk igjen (begynte å knirke noe aldeles forjævlig) etter knappe 60' km . Mine ble byttet ved 400kkm av samme grunn, og det begynte å knirke igjen ganske fort. Det knirker såpass at det høres inn i bilen Hvis det er disse, så får jeg inngå et veddemål med Roar, tror jeg Quote
RoarB Posted October 21, 2009 Posted October 21, 2009 Er du sikker på at det er den og ikke stabstaget ditt som knirker.? Den ytre foringen er jo mer et "kuleledd" skal bare ha litt smøring så går det tusenvis av km, den 320 vi plukket nå hadde gått nesten 400``km der var fortsatt de ytre foringene i "grei" stand i forhold til km...De kan ryke tidligere. Jeg byttet begge på min etter 338'km som 'preventivt vedlikehold', men den ene røk igjen (begynte å knirke noe aldeles forjævlig) etter knappe 60' km . Mine ble byttet ved 400kkm av samme grunn, og det begynte å knirke igjen ganske fort. Det knirker såpass at det høres inn i bilen Hvis det er disse, så får jeg inngå et veddemål med Roar, tror jeg mest sannsynlig, når dem er satt inn, så har det kommet et lite hull i gummien, så har fuktighet og skit kommet inn Quote
FrodeS Posted October 21, 2009 Author Posted October 21, 2009 Da var de byttet, og knirkingen borte Roar hadde helt rett i at det ikke er så omfattende. Begge sider tok rundt halvannen time tilsammen. Det inkluderte ganske mye tid til å snakke sjit, i tillegg til at begge foringene var 100% ferdige, og måtte bankes ut i to omganger. Det nytter ikke å spørre disse foringene pent om de gidder flytte seg. Man må mene det ordentlig når de skal ut, men Roar ser ut til å ha drukket passelig med Möllers tran, så etter noen velrettede slag var de ute. Det som er litt stusselig, er at en del av stagene også ser ut til å være dårlige. Disse ble byttet tidlig i 2007, så de har sitti der litt over 2,5 år og er kjørt ca. 95.000 km. Allikevel er flere av dem modne for utskifting. Roar? Bilder?? Quote
RoarB Posted October 22, 2009 Posted October 22, 2009 høyre side, helt gjennomrustet og FÆL Venstre side, helt defekt inner delen slått ut hylsa slått ut ny foring på vei inn, dette er kun teknikk :) der satt den Quote
ToreBj Posted October 22, 2009 Posted October 22, 2009 Må si jeg ikke var helt sikker på hva dere holdt på inntil bildene kom. Veldig bra og informativt. En del jobber kvier man seg fordi man tror man trenger spesial verktøy og presser etc. Veldig verdifullt å få bekreftet at det går på hobbyvis også! Jeg skal prøve å ta litt bilder selv neste gang jeg gjør noe som kan være nyttig slik at jeg kan legge ut ut sånn som dette. Bra! Quote
Guest Einar Posted October 23, 2009 Posted October 23, 2009 amatører.... har da klinka ut minst 100 slike på bilen, men du må bruke en kulehammer og en 12 kant pipe for å få den inn igjen evt kjøpe spesial verktøyet for å ta dem, Trio har dette... Sliter du frode, så skal jeg ta den for deg vedder 500 på at jeg tar den på bilen :) og med bak ytre foringer, så regner jeg med at du mener knirkeforingene, dvs nedre bærekule bak Jeg tror det er disse som gjerne kalles knirkeforing, ja. Det er ikke en bære kule, men en foring i overgangen bærebru / "klædd". Altså ytre, nederst. Det er ei kule jo, ei kule med gjennomgående bolt., ikke noe problem å lage seg verktøy til å presse ut med heller, noen hylser og en solid bolt er det gjort fort. Ellers er det visstnok fort gjort med en aperunker har jeg hørt. Man må passe på å presse den nye inn på ytterringen, ikke innerringen ellers ryker den fort igjen. Aldri tatt ut spindelen for dette. Quote
RoarB Posted October 23, 2009 Posted October 23, 2009 amatører.... har da klinka ut minst 100 slike på bilen, men du må bruke en kulehammer og en 12 kant pipe for å få den inn igjen evt kjøpe spesial verktøyet for å ta dem, Trio har dette... Sliter du frode, så skal jeg ta den for deg vedder 500 på at jeg tar den på bilen :) og med bak ytre foringer, så regner jeg med at du mener knirkeforingene, dvs nedre bærekule bak Jeg tror det er disse som gjerne kalles knirkeforing, ja. Det er ikke en bære kule, men en foring i overgangen bærebru / "klædd". Altså ytre, nederst. Det er ei kule jo, ei kule med gjennomgående bolt., ikke noe problem å lage seg verktøy til å presse ut med heller, noen hylser og en solid bolt er det gjort fort. Ellers er det visstnok fort gjort med en aperunker har jeg hørt. Man må passe på å presse den nye inn på ytterringen, ikke innerringen ellers ryker den fort igjen. Aldri tatt ut spindelen for dette. helt riktig av det er ei kule, faktisk nedre bærekule bak, ronker kan du bare drite i å bruke, funker ikke, beste er hammer og ei kulehammer/hylse som er stor nok, ca 28mm-30mm, og ei 32mm tolvkantpipe for å få den inn i gjen, dette er det rimeligste måten å ta dem på, å lage noe annet tar lang tid og spør du meg, har du ikke overnevnte utstyr så harru dårlig med verktøy Quote
Guest Einar Posted October 23, 2009 Posted October 23, 2009 Den gang jeg gjorde det laga jeg til verktøy med litt rør og tjukke plater, sveis og en solid bolt på en god halvtime. Men skal nok teste trikset dit neste gang Quote
FrodeS Posted June 2, 2010 Author Posted June 2, 2010 Da var de byttet, og knirkingen borte ... og så lenge varte det. Altså omtrent like lenge som da jeg byttet første gang. Da holdt det også ca. et halvår før det begynte å knirke igjen. Sjansen for at det skal flere Lemförderforinger på bilen min begynner i hvertfall å bli dårlig. Noen som har tips til hvor man får tak i foringer som holder litt mer enn et halvår? Originale er fristende, men over 1100,- hos star for 2x syns jeg var drøøøyt. Pris før rabatt var 698,- pr. stk (!) Quote
Arne Henriksen Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 ..Noen som har tips til hvor man får tak i foringer som holder litt mer enn et halvår? Originale er fristende, men over 1100,- hos star for 2x syns jeg var drøøøyt...Men da er jo valget greit. Enten bruker du noe som varer, eller så skrur du jevnt og trutt. For den femhundrelappen differanse mellom ræl og original vet jeg hva jeg ville valgt for å få det stille baki der. Quote
FrodeS Posted June 3, 2010 Author Posted June 3, 2010 ..Noen som har tips til hvor man får tak i foringer som holder litt mer enn et halvår? Originale er fristende, men over 1100,- hos star for 2x syns jeg var drøøøyt...Men da er jo valget greit. Enten bruker du noe som varer, eller så skrur du jevnt og trutt. For den femhundrelappen differanse mellom ræl og original vet jeg hva jeg ville valgt for å få det stille baki der. Enig i det, men Lemförder skal visstnok ikke være ræl. Kjedelig å bruke en liten formue på originalforinger hvis de også holder like dårlig. Kan vedde på at hvis jeg går til Star og klager, så kommer de bare til å si de er feil montert eller noe sånt. Quote
SigurdB Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 ..Noen som har tips til hvor man får tak i foringer som holder litt mer enn et halvår? Originale er fristende, men over 1100,- hos star for 2x syns jeg var drøøøyt...Men da er jo valget greit. Enten bruker du noe som varer, eller så skrur du jevnt og trutt. For den femhundrelappen differanse mellom ræl og original vet jeg hva jeg ville valgt for å få det stille baki der. Enig i det, men Lemförder skal visstnok ikke være ræl. Kjedelig å bruke en liten formue på originalforinger hvis de også holder like dårlig. Kan vedde på at hvis jeg går til Star og klager, så kommer de bare til å si de er feil montert eller noe sånt. Cabcruiser har orginale liggende: http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=34053.0 Quote
Recommended Posts