Guest 1042 Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 fikk ett sett webasto i den tro at det ville fungere som kjørevarmer (i tillegg til parkeringsvarmer) i c-klassen. Som parkeringsvarmer fungerer den utmerket, men er ikke det jeg har mest behov for. Hadde jeg visst på forhånd at den overhode ikke ville fungert som kjørevarmer hadde jeg ikke brukt pengene på settet. Nå sitter jeg da med webasto montert, så da må jeg gjøre det beste ut av det. Så spørsmålet mitt er: Hva må til for å konvertere parkeringsvarmeren til å bli kjørevarmer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 fikk ett sett webasto i den tro at det ville fungere som kjørevarmer (i tillegg til parkeringsvarmer) i c-klassen. Som parkeringsvarmer fungerer den utmerket, men er ikke det jeg har mest behov for. Hadde jeg visst på forhånd at den overhode ikke ville fungert som kjørevarmer hadde jeg ikke brukt pengene på settet. Nå sitter jeg da med webasto montert, så da må jeg gjøre det beste ut av det. Så spørsmålet mitt er: Hva må til for å konvertere parkeringsvarmeren til å bli kjørevarmer? Ny elektronikk, så kan du "konvertere" brenneren til en kjørevarmer. Er den koblet til elektronikken i bilen? Vet du hva slags styring det er på den du har nå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 can-bus styring. Er for 203 diesel. Originalmontert har man en bryter i midtkonsoll ved girspak, den fulgte ikke med i settet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Monteringsveiledningen i WIS og monteringsveiledningen til ettermonteringsettet er omtrent identisk. Bare småting som er forskjellig, som hvor dieselslangen skal gå de siste 50 cm fram til brenneren, og den nevnte bryteren i midtkonsollen ved girstanga. Tilkobling til can-bus er på samme punkter, uttak til strøm og jording er på samme punkter. Sikringsholderen skal settes inn på samme sted i sikringsboks, brenner og ledningsnett har såvidt jeg kunne se MB delenummer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoarB Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 enkleste måten er å bare trykke på fjernkontrollen når du trenger den varmere.... evt så kan det kanskje monteres en temp bryter som går over dynamo strøm, dvs at når det kommmer strøm ut av dynamo til ladelampe, så går det strøm til en temp bryter som vil gi strøm videre hvis det er under 5 grader ute men helt hvordan dette kobles op i forhold til orginalt vet jeg ikke på 203, spørsmålet blir jo elektronikken ikke blir forstyrra slik at du kan få feil på lading i følge bilen.. men sa og til deg at webastoen kan nok aldri erstatte den elektriske forvarmeren fullt ut, og hvis du har lyst på en AV-knapp i konsoll med påfølgende borehull på 15mm så har jeg flere slike liggende, men tro meg pen er den ikke... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoarB Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 fikk ett sett webasto i den tro at det ville fungere som kjørevarmer (i tillegg til parkeringsvarmer) i c-klassen. Som parkeringsvarmer fungerer den utmerket, men er ikke det jeg har mest behov for. Hadde jeg visst på forhånd at den overhode ikke ville fungert som kjørevarmer hadde jeg ikke brukt pengene på settet. Nå sitter jeg da med webasto montert, så da må jeg gjøre det beste ut av det. Så spørsmålet mitt er: Hva må til for å konvertere parkeringsvarmeren til å bli kjørevarmer? Ny elektronikk, så kan du "konvertere" brenneren til en kjørevarmer. Er den koblet til elektronikken i bilen? Vet du hva slags styring det er på den du har nå? trenger ikke ny elektronikk hvis du allerede har parkvarmer, er andre veien rundt Frode, har du kjøre varmer så det brukes rele styring for å få park funksjin, enklest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 vil ikke ha noe reodor felgen opplegg, vil ha original can-bus styrt. Elektriske tilleggsvarmerene er ofte feil på har jeg fått inntrykk av. Klarer heller ikke helt å skjønne hvorfor en 5kw dieselvarmer skal være dårligere enn en 2kw elektrisk. Monteringsinstruksjonen i wis tok for seg montering av kombinert kjørevarmer/parkeringsvarmer og det var ingen flere deler involvert enn bryterpanel ved girspak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoarB Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 vil ikke ha noe reodor felgen opplegg, vil ha original can-bus styrt. Elektriske tilleggsvarmerene er ofte feil på har jeg fått inntrykk av. Klarer heller ikke helt å skjønne hvorfor en 5kw dieselvarmer skal være dårligere enn en 2kw elektrisk. Monteringsinstruksjonen i wis tok for seg montering av kombinert kjørevarmer/parkeringsvarmer og det var ingen flere deler involvert enn bryterpanel ved girspak. geit nok det, men det var montering fra webasto du fikk med og den gjelder for det settet, forksjellen mellom fabrikk montert og ettermontert kan evt kun være programmering ettersom det er det samme ledningsnettet som brukes som på fabrikk.. knappen du snakker om er vel en liten en som har en hvit rundt knapp ? for det er kun en av bryter, så du slipper å bruke fjernkontroll for å slå av evt. men, vet ikke om dette kan være en programmerings sak, etter bilen får jo signal om hvor kaldt det er ute og can starte varmeren selv igjennom can bus, for du har vært og fått den oppmeldt i kombi instrument ? og virker ute temp måleren din som den skal ? skal ta bilde av en slik temp sensor og legge opp i kveld, så ser du om du har en slik i bilen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoarB Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 vil ikke ha noe reodor felgen opplegg, vil ha original can-bus styrt. Elektriske tilleggsvarmerene er ofte feil på har jeg fått inntrykk av. Klarer heller ikke helt å skjønne hvorfor en 5kw dieselvarmer skal være dårligere enn en 2kw elektrisk. Monteringsinstruksjonen i wis tok for seg montering av kombinert kjørevarmer/parkeringsvarmer og det var ingen flere deler involvert enn bryterpanel ved girspak. sjekket finn annonsen du sendte med i link med nummer : 19174637 http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=19174637&reference=7/191/746/37_22926861.jpg dette er orginal montert fra fabrikk, det du har montert er ettermarkedsvarmer og blir ikke like intrigrert slk fabrikk montert er Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Nå har jeg fått litt mer info fra både Roar og MB verkstedet her i byen. Roar fikk sjekket opp med Tyskland, og den skal fungere som kjørevarmer dersom alle sensorer osv er tilstede. Siden samtlige 203 med cdi er levert med elektrisk tilleggsvarmer så er all elektronikken tilstede. Mekanikeren som aktiverte webastoen fant ingen flere parametre å endre på, så årsaken til at den ikke fungerer må være elektronisk mente de. Den skal fungere på lik linje med en originalmontert brenner. Bryterpanelet ved girspak er visst kun en av/på knapp, ingen ekstra styring av noe som helst. En diagnose blir vel neste stopp.. Kan vel umulig være slik at dersom den elektriske tilleggsvarmer er kaputt, så påvirker det webastoen også? Om Roar er så heldig at han snubler over en antenneledning til telestarten som passer, så har jeg jo mulighet til å tvangskjøre vha fjernkontroll. Simen Malerbakken opplyste forøvrig også at Wahler har hatt ett større parti med dårlige termostater på markedet, mulig jeg fikk en av de da jeg byttet i fjor? Bilen hadde motortemperatur på 55 grader etter 7 mil i minus 2-3 grader. Takker Roar så mye for tålmodigheten, og satser på at jeg får løst problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gjest Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Bygde om slik på en 210.Da var det bare å strekke en kabel fra instrumentet.Den ga styring av varmeren og kuttet ved noen og 70 grader.Spør om 203 og har noe lignende fra sammen el. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoarB Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Bygde om slik på en 210.Da var det bare å strekke en kabel fra instrumentet.Den ga styring av varmeren og kuttet ved noen og 70 grader.Spør om 203 og har noe lignende fra sammen el. 210 har helt annen elektronikk en 203, 203 er litt utdatert før den ble facelifta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Alt styres gjennom can-bus på varmeapparat på 203. Er ett lite mysterium. Men som nevnt, så bør vel bilen kjøres på en liten diagnose. Kanskje vurdere å se om jeg finner en elektrisk tilleggsvarmer på ebay og bytte den, se om det hjelper. Ifølge MB-verkstedet mitt så er det visstnok temp-sensoren som gir signal til utetemp-måleren som styrer innslaget på tilleggsvarmeren, og den sensoren fungerer tilnærmet perfekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Er menyen aktivert i instrumenthuset? På de bilene jeg har sett på så får man opp menyen i instrumenthuset ved å trykke på knappen i midtkonsollen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoarB Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Er menyen aktivert i instrumenthuset? På de bilene jeg har sett på så får man opp menyen i instrumenthuset ved å trykke på knappen i midtkonsollen. ja han har fått programmert inn timer i kombi instrumentet, men dette er og bare et ur, programmeringa som er intressang er den til varmeapperatet/motorstyringa evt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gjest Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Husk at alt utstyr må programmeres inn i tenningslåsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Husk at alt utstyr må programmeres inn i tenningslåsen. Noen bedre forslag?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gjest Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Vet ikke om svaret ditt betød at du har gjort det.Men for folk som ikke vet det må tenningslåsen programmeres til hvilken type AC en har ,hvilken type webasto en har hvilken type kjølevifte osv osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Står vel i første post at bilen har vært hos Mercedes og aktivert Webasto via star-diagnose? Er forøvrig ikke i tenningslåsen dette programmeres, men i bilens datasystem. Tilkoblingspunktet på nyere mercedeser er omtrent midt på sparkeplata under dashbordet på venstre side (på venstrerattet bil, mulig motsatt på høyrerattet?) edit: Ser at jeg ikke skriver i klartekst noen sted at det har blitt programmert inn, men timer-funksjonen ville ikke fungert uten å ha blitt programmert tilstedeværelse. Ønsker meg EPC for 203. :-/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gjest Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Baklager at jeg roter til emne,men kansje av interesse for noen. Alle nyere biler har can system.Dette systemet er 2 kabler som er koblet sammen med nesten alle styrebokser.I de kablene løper det hele tiden info og beskjeder.Alle biler har en styreenhet som er hovedportal (central gateway ).I denne styreboksen programmeres hva som er av utstyr i bilen,hvilken type bil osv osv. På Mercedes 203 er det tenningslåsen som er "Sjefen" Central gateway uten om et år hvor de hadde en egen boks til dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Som gjest her antyder, og som jeg til dels også spurte om tidligere, så må enkelte komponenter programmeres inn flere steder enn "sentralt". At bilen har vært hos et merkeverksted og blitt "programmert" betyr ikke alltid at ting er skikkelig gjort. Et godt eksempel på dette er en ML som var inne hos BoS på grunn av defekt ryggekamera - ekspertene hadde skrudd ut førersetet og demontert en hel rekke paneler uten å finne feilen, men visste ikke at de måtte aktivere ryggekamera i selve COMAND-enheten for at dette skulle virke. Årsaken var at bilen hadde gått tom for strøm, og "reparasjonen" tok 3 minutter (når de fikk vite hva som måtte gjøres). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Ifølge han som programmerte bilen, så fant han ikke flere valg i star for webasto enn de han hadde aktivert, men som du også sier Sven, så er de ikke ufeilbarlige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.